3329
Sök

mening med höga volt på lågnivån ??

284 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
har funderat lite på vad det den stora skillnaden på 2v - 8v lågnivåutgångar .    är det endast så att ljudet blir klarare med en högre volt lågnivå  lr är det så att stegen kan prestera mer om dom får en höre ingångsström ??   tacksam för svar  smile

284 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
tacksam för svar  smile

2 665 Inlägg
15 juli 2008
Det är för att störningarna skall höras mindre. Om störningen som kryper in i din kabel är på 1v o din musik på 1,5-2volt så låter ju störningarna häften så mycket och hörs tydligt.

Har du musik signalen på 7-8volt så är det mindre risk för störningar.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 749 Inlägg
15 juli 2008
Har för mig att steget levererar mer med högre volt i ingåmgen.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Team Autohifi!
865 Inlägg
15 juli 2008
Det är signalen in i slutsteget som ett slutsteg förstärker.
Har du en starkare signal från början så distar steget mindre.

87 Inlägg
15 juli 2008
MrCalle skrev:

Har du inget bättre för dig?
Jobba istället ;o)

Vänliga Hälsningar Klas Östling

284 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
ok .    så om jag ska  köpa en ny sterio  är det då dumt att köpa en med bara 4 volts lågnivå  lr ?  har för nuvarande bara 2 volt  på min gammla sterio                        för nuvarade distar inte stegen  ens om jag spelar fullt  ut

MrCalle skrev:
Senast redigerat av ziderbeat (15 juli 2008)

Team Autohifi!
865 Inlägg
15 juli 2008
FixarKlasse skrev:
MrCalle skrev:

Har du inget bättre för dig?
Jobba istället ;o)

Jo då jag sitter och skriver fakturor men hoppar i mellan..... det är lagom kul att sitta på ett kontor när det är varmt ute;)

Team Autohifi!
865 Inlägg
15 juli 2008
ziderbeat skrev:
ok .    så om jag ska  köpa en ny sterio  är det då dumt att köpa en med bara 4 volts lågnivå  lr ?  har för nuvarande bara 2 volt  på min gammla sterio                        för nuvarade distar inte stegen  ens om jag spelar fullt  ut

MrCalle skrev:

Ska du köpa en ny så är det bra om den har en högre signal styrka på lågnivån.
4volt är helt ok....!

87 Inlägg
15 juli 2008
Bara kablarna är bra avskärmade borde det inte vara några problem..men dom flesta apparaterna (inte dom allra billigaste) som är nåt att ha idag ligger på lite högre "ut-volt" på RCA:n...

Vänliga Hälsningar Klas Östling

284 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
tack för alla svar jag fått   smile   finns det nå mer man ska tänka på ang lågnivån så e det bara att fylla på

4 554 Inlägg
15 juli 2008
minskad risk för störningar med

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 juli 2008
loudness skrev:

Lite sent va?
Eller så har du inte läst alla inlägg wink

Men som MrCalle säger....högre ingångssignal ger renare signal ut.
Mkt iom att man inte behöver gaina upp stegen lika mkt.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 554 Inlägg
15 juli 2008
Lonefox skrev:
loudness skrev:

Lite sent va?

njae kallas inte direkt för blixten:P missade dock de inlägget där de stod

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 juli 2008
loudness skrev:
Lonefox skrev:
loudness skrev:

Lite sent va?

njae kallas inte direkt för blixten:P missade dock de inlägget där de stod

*skrattar*

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Team Autohifi!
865 Inlägg
15 juli 2008
Men vad säger man...... Repetition skadar inte:D

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
15 juli 2008
Det är inte bara att dra på med hög utsignal på ljudkällaren.

För hög insignal vilket tvingar slutsteget att försöka ge mer effekt än vad det kan.
Att vrida "gainen" i botten är ingen bra idé. Justeringen på steget ska anpassas till insignalens amplitud. Bäst är att mäta och sen justera. Vid för hög signal klipper förförstärkaren i steget och orsakar distorsion på utgångarna. Steget kan då inte jobba som det ska och drar oftast för mycket ström för att sen gå sönder. Sluttransistorerna kan också gå sönder när man överstyr.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

284 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
stegen jag har har en max ström in på lågnivån på 8 volt  , kan det ändå bli fel då om man drar på fult på sterion    med låt oss säga 5 volt ?     hur ska man gå till väga då för att ställ in stegen efter  insignalens amplitud (vet inte vad amplitud e för någe )

dbakuten skrev:
Det är inte bara att dra på med hög utsignal på ljudkällaren.

För hög insignal vilket tvingar slutsteget att försöka ge mer effekt än vad det kan.
Att vrida "gainen" i botten är ingen bra idé. Justeringen på steget ska anpassas till insignalens amplitud. Bäst är att mäta och sen justera. Vid för hög signal klipper förförstärkaren i steget och orsakar distorsion på utgångarna. Steget kan då inte jobba som det ska och drar oftast för mycket ström för att sen gå sönder. Sluttransistorerna kan också gå sönder när man överstyr.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

10 287 Inlägg
15 juli 2008
Njäää.....

Förstärkningen i slutsteget är konstant och det som händer när du matar in en hög ingångssignal är att du i många konstruktioner dämpar den på slutstegets ingång.

Luddigt?

OK, låt mig förklara ett steg till. Om ett slusteg klarar av att ge max effekt med insignaler mellan 1 och 8 V (Input sensitivity) så måste själva förstärkningen i steget vara sådan att den klarar av att förstärka 1V så att man får max uteffekt. Matar man in 8V så dämpar man på stegets ingång 8 ggr så att fortfarande bara 1V återstår.

Fördelen med hög signalspänning i den störningsrika miljön i en bil är att störavståndet ökar, dvs större avstånd mellan nyttosignal och störsignal.

Resonemanget ovan gäller för enklare konstruktioner av slutsteg (inte billiga, även dyra slutsteg kan vara enkelt konstruerade....). Vill man lägga ner mera energi så kan man minska återkopplingen på slutsteget och dimensionera det för 8V och ersätta dämpsatsen på ingången med en variabel ingångsförstärkare som kan förstärka från 1 till 8V. Detta ändrar dock egentligen ingenting i princip eftersom lägre återkoppling inte innebär mindre harmonisk distorision.

Att lägga Input Sensitivity inställningen i själva slutstegskretsen är ingen hit då detta leder till varierande fasmarginal hos slutsteget och därmed ökad känslighet för självsvängning.

/Göran

N.B resonemanget gäller för analoga slutsteg med återkoppling. Det är där jag primärt har min erfarenhet som konstruktör.

MrCalle skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 749 Inlägg
15 juli 2008
När jag höll på med ljud för ca 10-15 år sedan så köpte jag en för-förstärkare.
Den kunde man vrida upp lågnivåsignalen med så att stämde överrens med slutsteget.
Det gjorde en GRYM skillnad på ljudet

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Sök