2491
Sök

Bilstereo - Inget värstingljud men behöver hjälp !

12 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
Har nyligen köpt en Pioneer-stereo á 4x50W.

Jag har också 4 st högtalare á 100W, får jag ur sammanlagt 200W från de 4 högtalarna via bara stereon?

Jag tänkte att jag inte skulle kunna maxa dom för att de inte skulle gå sönder, dum tanke?

Om jag inte får ljud alls, vad ska jag ha för slutsteg då?

/ Patrik

Avstängd
159 Inlägg
15 juli 2008
personligen anser jag att det inte finns ljud innan du har slutsteg kopplat smile

klart du får ljud. säkert halv ok ljud dessutom . men aldrig vad ett slutsteg ger. det blir helt annan dynamik . även på vanliga koaxialer. spec 6x9 hötalare borde det vara lag på spelas med steg. allt för många skriver och säger att det spelar kanon redan med modern huvudenhets kraft.  Men det låter nästan alltid dubbelt så bra med ett slutsteg kopplat . om inte trippelt smile

jag testa en gång en helt sjuk grej

jag hade ett par Micro högtalare på en gammal volvo en gång
4x 5.25 från Micro lågpris ,typ som Biltema. dom hette FRANZENS och en till den tiden värsting cd spelare pioneer

det lät som sagt ingen bra

så jag börja bygga och dra kablar . hade ett gammalt 4kanaligt clarion steg som låg över
till kvällen så tänkte jag ASH ut och glida lite. Snabba på bygget. koppla tillbaka dom 4 franzen som fanns i dörrarna till steget . ingen bas låda inget. bara så .

det lät sådär 4 gånger bättre än innan.  för många svensson bra ljud . fick höra av polarna oxå att jävlar va bra ljud av 4 lågpris högtalare liksom smile och sant var ju det

så visst ger steg nått helt annat än va som en huvudenhet ger nånsin . inte ens dagens huvudenheter bräcker ett 10år gammalt litet 4 kanaligt steg . och man kan nästan ha vilka högtalare som helst i dörrar . när man får dom maxa och spela riktigt smile

dock är det ju helt annat med kit system osv . och märkes grejjer låter så klart mkt bättre
men som sagt  hellre mer kraft än för lite till högtalarna. det är helt klart värt koppla ett steg tycker jag .prova

ett steg som nog får ett helt annat liv i dina högtalare än vad din huvudenhet ger . ställ in allt rätt dock. så du inte spelar sönder högtalarna
http://www.carbonize.se/catalog/product … cts_id=379

Nästa gång ni bygger ljud . innan ni lägger ert nya kit system. provspela tex orginal högtalarna med ett slutsteg får ni se på enormt lyft smile  lite skoj faktiskt , gör så än idag ofta wink Ibland så bra att lågpris kit system har svårt att göra sig bättre hörd efteråt smile
Senast redigerat av Silverbilar (15 juli 2008)

Sök