4041
Sök

Kokad 740...

9 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
Hallå, jag körde min 740 torr från vatten pga av trasigt kyl. Körde ca 8 km med tempmätaren i bott i ca 90. Inget spikande eller knackande. När den sedan kallnat och jag körde på starten hörs det att det fattas komp på nån cylle. Rev av toppen och kollade packningen,och den var ju lite deformerad på en cylinder. Kollade toppen lite lätt med en stålskala och den är ju liiiite sned men inte mycket.

Frågan är, vågar jag smälla ihop den med en ny packning? Eller måste jag plana toppen? Uppskattar att planheten diffar på 2-3 tiondelar.

Min förra 740 körde jag med trasigt kyl i flera månader utan att nåt hände.

22 Inlägg
16 juli 2008
För att vara på säkra sidan så hade jag plant toppen... lite tradigt om man måste riva allt igen... och gå och fixa en ny kylare...

9 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
Smällde ihop den idag. Med nytt kyl och ny topplockspackning från fultema. Sket i att plana toppen, drog i steg upp till 80nm. Varmkörde och efterdrog 90 grader när den kallnat. Fungerar klockrent nu igen.

Entreprenör
1 784 Inlägg
18 juli 2008
Frågan e väl hur länge den går...kan gå ett tag innan den sticker igen...

1 311 Inlägg
18 juli 2008
Gjordea samma sak med min gamla sura gle från 87... körde den helt torr i ca en mil, inget annat än en ny kyl och nytt vatten så gick den i ett halvår till innan jag sålde den!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Entreprenör
1 784 Inlägg
21 juli 2008
Sen beror de ju på huur länge den går varm också...i princip ska toppen inte vara oplan alls...om man tar en stållinjal å lyse bakom den så ska de inte synas alls...sen e de ju upp till var och en naturligtvis...men var tycker ni gränsen går för planing...skillnad i mått då  alltså...skillnad på mitten å i ändarna på toppen då...1 tiondel   2 ...kanske 3....eller..???  kanske en halv centimeter...He he he...kul att veta va olika tycker, bara...

Sök