3615
Sök

Ska peak Lampan på slutsteget verkeligen blinka i takt med Basen?

116 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
Funderar på detta om det är något som är fel isf kan jue vara bra att veta det

men igår så blinkade slutsteget lite svagt och det beror på att jorden var dålig till slutsteget så ändrade detta och nu funkar det.

Men undrar äver alltså att en 10" bas och mitt slutsteg är 45 watt per channel och 125 watt bridged mono

är det för klent kanske?
Senast redigerat av Adamski (16 juli 2008)

801 Inlägg
16 juli 2008
märke och specs på bas och steg behövs för att kunna göra en korrekt bedömning. även vad du har för storlek på pluskabeln

116 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
jag har en fet pluskabel så det är inga problem med den

Basen är en Gas 10" mer vet jag ej om den

Steget är ett Power Logic 45 per channel och 125 rsm

tokfrans
982 Inlägg
16 juli 2008
som på PA steg tex så brukar "peak" lampan lysa när steget ligger och presterar nästan max.. lyser den konstant.. ja då plockar man MAX ur steget..

ett exempel

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 juli 2008
Jasså....

Coustic Powerlogic.
Jodå. På de skall peaklampan precis börja blinka när det är korrekt inställt.
Allt enligt deras manualer.

Vad jag kommer ihåg av manualerna:
Sätt volymen på enheten till 2/3 av max.
Gaina upp så att Protection börjar blinka. Gaina ner så att det är precis att den reagerar.

JA jag har stor erfarenhet av dessa steg då jag byggde mkt med det under 90-talet.
Har ett Amp 215 kvar här hemma.......som jag inte släpper wink
Senast redigerat av Lonefox (16 juli 2008)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 241 Inlägg
16 juli 2008
k1mm0 skrev:
som på PA steg tex så brukar "peak" lampan lysa när steget ligger och presterar nästan max.. lyser den konstant.. ja då plockar man MAX ur steget..

ett exempel

Mja...på nämnda Cousticsteg så skall den knappt blinka till i takt med musiken vid fullt pådrag.
Lyser den konstant så har man dist som ett brev på posten.
Senast redigerat av Lonefox (16 juli 2008)

tokfrans
982 Inlägg
16 juli 2008
Lonefox skrev:
k1mm0 skrev:

ett exempel

Mja...på nämnda Cousticsteg så skall den knappt blinka till i takt med musiken vid fullt pådrag.

kan inget om dessa steg.. drog bara en paralell med mitt PA steg hemma smile

7 241 Inlägg
16 juli 2008
k1mm0 skrev:
Lonefox skrev:
k1mm0 skrev:

ett exempel

Därför jag med mina erfarenheter gjorde mitt påpekande wink
Inget ont om dina kunskaper. Men som du sade....du kan inget om just dessa steg. smile

21 761 Inlägg
16 juli 2008
Lonefox: Så du menar att den lampan är en typ av "clipping" lampa, dvs den ger en förvarning om att signalen börjar klippa? smile.
Senast redigerat av Drönirettab (16 juli 2008)

116 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
Jag har grejat lite men om jag har volym på runt 20 så lyser inte lampan alltså alls.. men jag gör så att lampan lyser lite svagt då eller vad?

lite mer upplysning det är Powe Logic amp 260
Så det är ett hyfsat steg då ?
Senast redigerat av Adamski (17 juli 2008)

21 761 Inlägg
17 juli 2008
Borde inte vara några problem enligt vad Lonefox skriver iaf. Justera gainen som han beskriver, då blir det nog bra smile.

Kontrollera också för säkerhets skull spänningen på stegets kopplingsplintar (där strömkablarna sitter fast) så att det inte uppstår en massa spänningsfall när du spelar på hög volym, med tanke på den relativt låga effekten som steget kan ge ut så ska det inte dra speciellt mycket ström och därmed inte heller få stora spänningsfall.

www.coustic.com/support/classic/PDFs/AM … 460_AQ.pdf

Kolla i den länken om det verkar vara samma steg som du har, i så fall är det bara att läsa igenom manualen.
Senast redigerat av Drönirettab (17 juli 2008)

116 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
Tack så mycket det är samma steg där ja jag har .. Får la ta och skruva lite på Sensitiven lite imon och se vad som händer big_smile se om man kan få ut lite mer sen efter detta big_smile

7 241 Inlägg
17 juli 2008
Drönirettab skrev:
Lonefox: Så du menar att den lampan är en typ av "clipping" lampa, dvs den ger en förvarning om att signalen börjar klippa? smile.

EXAKT! smile

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
17 juli 2008
k1mm0 skrev:
Lonefox skrev:
k1mm0 skrev:

ett exempel

Kan ju tillägga att som DJ och uthyrare av PA utrustning så ska INTE PEAK lampan varken blinka eller lysa på dom steg jag använder...och tror nog att de flesta steg och element mår bäst av PEAK lampan är mörk
cool men men, man lär så länge man lever....

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

BilstereoNörd
576 Inlägg
18 juli 2008
Det är ingen fara att det blinkar lite, det är ju en peakindikering och ett blinkande motsvarar kanske 1% DC och det är lugnt... så länge du inte hör att det klipper eller att högtalaren blir varm så är det bara att mosa på....
Slutsteget tar inte skada av att ge ut DC, men som sagt högtalare gillar det inte nån längre tid..

Kan lova att om de funnits "peak" indikering på flera vanligt förekommande steg så hade de för det mesta lyst konstant... big_smile

Som grundregel vi uthyrning av DJ där prylar ska hålla länge, i ofta ovana händer så är det bra att de vet att det inte får blinka när de spelar...
Bättre att skicka med en rökmaskin för rökeffekter..cool
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

2 665 Inlägg
18 juli 2008
Blinkar peak lampan i takt med basen så går steget på max, vrider du upp mera så blir det bara mera dist inte db.

Alltså är det helt ok.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

35 Inlägg
30 juli 2008
Vad jag vet så ska inte "Peak" eller "Clip" lampan lysa när man spelar. Blinkar den lampan får man en oren signal, alltså en signal med distorsion. Granskar man signalen i oscilloskop kommer man se att det inte är en fin och jämn sinus kurva som kommer ut från högtalar utgången på steget. Topparna och dalarna på kurvan kommer att klippas av. Står om detta på Backes hemsida för den som vill veta mer.

7 241 Inlägg
30 juli 2008
WAGolfer skrev:
Vad jag vet så ska inte "Peak" eller "Clip" lampan lysa när man spelar. Blinkar den lampan får man en oren signal, alltså en signal med distorsion. Granskar man signalen i oscilloskop kommer man se att det inte är en fin och jämn sinus kurva som kommer ut från högtalar utgången på steget. Topparna och dalarna på kurvan kommer att klippas av. Står om detta på Backes hemsida för den som vill veta mer.

Ursäkta men har du ngnsin ens ANVÄNT ett sådant Cousticsteg?
Peaklampan skall precis BÖRJA blinka när det är korrekt inställt. Allt enligt dem själva....
Jag använde dessa steg under ett antal år så...ja you do the math.

jobbar påre
751 Inlägg
31 juli 2008
håller med busfarbror. är själv oxå DJ och har hållt på med ljud i kanske 10år. 5-6 år seriöst. och PEAK menas med att du ligger på i princip max, precis som ni skrev här uppe. men när du spelar i PEAK så äre inge vidare då både steg och högtalare kan ta skada av de. plus att du får inge vidare bra ljud vid PEAK nivå. därför man inte ska stirra blint på WATTEN när man köper grejer..kolla istället wattRMS. det är de du använder när du spelar normal. wattMAX=PEAK nivå=Värdelöst ljud=Skadligt både för dig själv och din utrustning.

och steget behöver inte bryta vid PEAK nivå, beror helt på vad tillverkaren har satt limiten på, som till ex. mina PA slutsteg går det att slå av limiten så att den inte klipper alls hur mkt ja än kämpar ut ur både mitt steg och mina högtalare

263 Inlägg
31 juli 2008
busfabror skrev:
k1mm0 skrev:
Lonefox skrev:

Kan ju tillägga att som DJ och uthyrare av PA utrustning så ska INTE PEAK lampan varken blinka eller lysa på dom steg jag använder...och tror nog att de flesta steg och element mår bäst av PEAK lampan är mörk
cool men men, man lär så länge man lever....

kan säga de samma risken är att du bränner steget bara så du vet, varför tror du den e röd?? den ska blinka när steget ger för mycket och till slut klipper de har du de lite lägre så de inte klipper kan jag garantera att du kommer bränna steget förr eller senare, har aldrig hört något liknande att den ska lysa eller blinka att de skulle vara bra på något sätt.

kan tillägga att jag tävlar i ljud och då har man ändå varit i kontakt med en hel del folk som kan sina saker när de gäller ljud och alla säger de samma

Mvh sani