Vad är detta att tjafsa om, ingen har ju fakta.
Vad gäller hållbarhet så säg inte att en ny Honda motor är bättre än en Volvorödblock, för det är ju inte sant. Men det är ju inte meningen med Hondas motor. Den går ju så långt så det räcker och blir över för 95% av alla användarna. Rödblockarna är riktigt stabila grejer, något som antagligen inte är ekonomiskt hållbart att tillverka längre. Tänk också på att Volvo rödblock är utvecklade under 70-talet, kul att ni jämför dessa motorer med splitter nya Hondamotorer. Det vore ju skit om inte utvecklingen gått framåt på 40år, eller är rödblockarna fortfarande moderna..?
En bil med V-tec har ju inte bättre hållbarhet än en motor med överladdning. Om vi lämnar turboagget och tänker på själva motorn så krävs det ju betydligt mer varv för en V-tec motor och det betyder bla, högre kolvhastighet, högre kolvacc osv. Kolvhastigheten är ju en svår faktor. Det är svårt att få hållbarhet när hastigheten överstiger 25m/s. Oavsett bilmärke. Det är väl en del i att nya M3 inte längre har en rak sexa som de äldre, det fanns inga marginaler kvar eftersom kolvhastigheten redan låg på strax under 25m/s. Kolvringar mm slits hårdare på höga varv, det blir i sin tur mer slitage på cylinderloppen mm.
Ang. respons. En V-tecbil har ju sällan (notera inte alltid så inget missuppfattning skapas av något mongo som inte kan läsa) mer än 200hk. En bil med turbo och 200hk har ju inget turbolagg. Att jämföra en 700hk Skyline med ett gammalt lastbilsagg mot en V-tec så är klart responsen blir bättre utan turbo. Tar du många nya bilar med små, moderna agg så märks det ju knappt att det sitter en turbo i den.
Jag gillar väl turbomotorer mer, främst för att jag är van vid det och aldrig testat V-tec fullt ut, det lilla jag åkt med V-tec så blev jag inte jätteimponerad. Visst, det låter tuff men det är ju inte mycket mer än så.
Brandis skrev:
fan 700 hästar är barn mat för vtec blocken
Bevis? Verkligen ett citat som gör att man känner att du är kunnig. Sedan undrar man ju hur delarna i blocket mår av den effekten...
Fossorna skrev:
i min 406a blir det en kick efter 4000varv, det känns som en turbo slår i, vettifan vad det beror på:s
Tillför mycket... Prova att åka i en bil med turbo eller V-tec så får du se på andra grejer...