3377
Sök

Vtec överskattat eller Turbo överskattat, vad tycker du?

Diktator
968 Inlägg
29 augusti 2008
#141
Mattman skrev:
Och dom som klankar på volvo... visst, dom är kanske inte dom piggaste ur burken, men jag har aldrig sett en honda gå över 90 tusen mil med samma motor...


Turbo ftw säger jag bara.

jag har inte ens hört talas om en volvo som gjort 90 000 mil med samma motor... tusan en vtec har väl inte ens kommit så långt pågrund av deras ålder...


om vi ska snacka kvallite så vinner ju vtec överlägset mot en överladdad bil, vilket man vet den dag man köper att man måste byta turbo aggregat minst en gång i bilens livslängd för fortsätta kunna ladda... vtec är asiens rödblock. men 100 gånger bättre effekt utvinning, dom som vet va vtec går för kan inget annat än hålla med om att dom pallar sjukt mycket

hej
291 Inlägg
30 augusti 2008
#142
Brandis skrev:
Mattman skrev:
Och dom som klankar på volvo... visst, dom är kanske inte dom piggaste ur burken, men jag har aldrig sett en honda gå över 90 tusen mil med samma motor...


Turbo ftw säger jag bara.

jag har inte ens hört talas om en volvo som gjort 90 000 mil med samma motor... tusan en vtec har väl inte ens kommit så långt pågrund av deras ålder...


om vi ska snacka kvallite så vinner ju vtec överlägset mot en överladdad bil, vilket man vet den dag man köper att man måste byta turbo aggregat minst en gång i bilens livslängd för fortsätta kunna ladda... vtec är asiens rödblock. men 100 gånger bättre effekt utvinning, dom som vet va vtec går för kan inget annat än hålla med om att dom pallar sjukt mycket

Bra sagt! smile. kan hålla med! jag själv blir impad av att se en V-tec bil köra fort som fan än en vass turbo bil helt klart smile

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

122 Inlägg
30 augusti 2008
#143
Turbo såklart.

Ger betydligt större användbart register.

Brandis skrev:
jag har inte ens hört talas om en volvo som gjort 90 000 mil med samma motor... tusan en vtec har väl inte ens kommit så långt pågrund av deras ålder...

http://www.volvoclub.org.uk/press/relea … rdon.shtml

P1800 som passerat 2.6 miljoner miles, dvs 418429 mil. Med samma motor.

Brandis skrev:
om vi ska snacka kvallite så vinner ju vtec överlägset mot en överladdad bil, vilket man vet den dag man köper att man måste byta turbo aggregat minst en gång i bilens livslängd för fortsätta kunna ladda...

Nja, min 740 T -89 som gått 24000 mil har orginalturbo, och den laddar som den skall, inga problem där inte.
Det där var nog samt i turbons barndom, men knappast i dag.

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com

1 827 Inlägg
30 augusti 2008
#144
Mattman skrev:
Definitionen symaskin kommer till mig när det gäller små och starka motorer. Ett jävla varv och totalras efter 12000 mil....


Och dom som klankar på volvo... visst, dom är kanske inte dom piggaste ur burken, men jag har aldrig sett en honda gå över 90 tusen mil med samma motor...


Turbo ftw säger jag bara.

Hmm... Jag har inte hört en enda Hondamotor som rasat efter 12000 mil om man inte är riktigt korkad, dvs nerväxlingar med övervarv som resultat eller att man kör med för lite olja mm mm.

Honda är dessutom VÄRLDENS största motortillverkare, vilket gör att Volvo har ljusår att gå innan dom kommer upp till kvalitén på en motor där Honda är redan idag. Jag kan förstå att man vill ha en 740-940 som slithäst, men påstå inte att motorn håller högre kvalitét än en Hondamotor, för där är du ute på djupt vatten.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Avstängd
233 Inlägg
30 augusti 2008
#145
Brandis skrev:
Mattman skrev:
Och dom som klankar på volvo... visst, dom är kanske inte dom piggaste ur burken, men jag har aldrig sett en honda gå över 90 tusen mil med samma motor...


Turbo ftw säger jag bara.

jag har inte ens hört talas om en volvo som gjort 90 000 mil med samma motor... tusan en vtec har väl inte ens kommit så långt pågrund av deras ålder...


om vi ska snacka kvallite så vinner ju vtec överlägset mot en överladdad bil, vilket man vet den dag man köper att man måste byta turbo aggregat minst en gång i bilens livslängd för fortsätta kunna ladda... vtec är asiens rödblock. men 100 gånger bättre effekt utvinning, dom som vet va vtec går för kan inget annat än hålla med om att dom pallar sjukt mycket

Klart vtec håller bättre än överladdning, det ger ju knappast samma effekt...

Blå saab 9-3 turba

Diktator
968 Inlägg
30 augusti 2008
#146
Elvis skrev:
Turbo såklart.

Ger betydligt större användbart register.

Brandis skrev:
jag har inte ens hört talas om en volvo som gjort 90 000 mil med samma motor... tusan en vtec har väl inte ens kommit så långt pågrund av deras ålder...

http://www.volvoclub.org.uk/press/relea … rdon.shtml

P1800 som passerat 2.6 miljoner miles, dvs 418429 mil. Med samma motor.

Brandis skrev:
om vi ska snacka kvallite så vinner ju vtec överlägset mot en överladdad bil, vilket man vet den dag man köper att man måste byta turbo aggregat minst en gång i bilens livslängd för fortsätta kunna ladda...

Nja, min 740 T -89 som gått 24000 mil har orginalturbo, och den laddar som den skall, inga problem där inte.
Det där var nog samt i turbons barndom, men knappast i dag.

står inget om att det är samma motor, "driving three million miles in the same car."... att en bil klarar så långt kan jag förstå om man tar hand om den, emn slit delar måste bytas, inte en chans att det är orginal motor i den, och är det så måste den vara riktigt jävla slut eller omfodrad minst 10 gånger... liksom sätten och allt blir ju sönder av att sitta i den, normalt slitage, coh den där såg ju ny ut... renoverad?


barndoms grej? seriöst tror du på det själv? fan när biltema börjar sälja något så finns det stor förfrågan på det... kan ju inte bara vara att det dykt upp massa folk som vill överladda, utan att det går åt turbosar till turbo bilar för dom just, går åt.... för att vara Turbo Performance Club ordförande är du väldigt naiv...

men om jag säger såhär, och det kan ingen neka till, en trimmad överladdad kärra, valfritt märke, kommer garanterat köra slut på turbon innan en trimmad vtec blir sönder körd...

fan 700 hästar är barn mat för vtec blocken

Diktator
968 Inlägg
30 augusti 2008
#147
Niick skrev:
Brandis skrev:
Mattman skrev:
Och dom som klankar på volvo... visst, dom är kanske inte dom piggaste ur burken, men jag har aldrig sett en honda gå över 90 tusen mil med samma motor...


Turbo ftw säger jag bara.

jag har inte ens hört talas om en volvo som gjort 90 000 mil med samma motor... tusan en vtec har väl inte ens kommit så långt pågrund av deras ålder...


om vi ska snacka kvallite så vinner ju vtec överlägset mot en överladdad bil, vilket man vet den dag man köper att man måste byta turbo aggregat minst en gång i bilens livslängd för fortsätta kunna ladda... vtec är asiens rödblock. men 100 gånger bättre effekt utvinning, dom som vet va vtec går för kan inget annat än hålla med om att dom pallar sjukt mycket

Klart vtec håller bättre än överladdning, det ger ju knappast samma effekt...

precis vad jag sagt, en vtec med 200 hästar håller längre än en motor med överladdad med 200 hästar... sen är väl effekten de samma om det är 200 hästar i båda? kanske skiljer i Nm, vet inte riktigt vad du syfta på

Med lem
1 127 Inlägg
30 augusti 2008
#148
Hmm, vart är den här tråden på väg egentligen? Blir ju bara pajkastning av alltihopa.

Lite kul att ni började jämföra gamla volvo turbo bilar mot hondas vtec motorer, tänkt på att det är gamla familje bilar ni jämför dom med? tongue Mer byggda för att hålla än ta ut max effekt.

Jämför med typ Dodge Viper eller nåttt roligt istälet, skrattretande hur amerikanarna bygger sina motorer. 8 liters v10 på 400hk, det blir 50hk/L det. lol


1 827 Inlägg
30 augusti 2008
#149
Brandis skrev:
Elvis skrev:
Turbo såklart.

Ger betydligt större användbart register.

Brandis skrev:
jag har inte ens hört talas om en volvo som gjort 90 000 mil med samma motor... tusan en vtec har väl inte ens kommit så långt pågrund av deras ålder...

http://www.volvoclub.org.uk/press/relea … rdon.shtml

P1800 som passerat 2.6 miljoner miles, dvs 418429 mil. Med samma motor.

Brandis skrev:
om vi ska snacka kvallite så vinner ju vtec överlägset mot en överladdad bil, vilket man vet den dag man köper att man måste byta turbo aggregat minst en gång i bilens livslängd för fortsätta kunna ladda...

Nja, min 740 T -89 som gått 24000 mil har orginalturbo, och den laddar som den skall, inga problem där inte.
Det där var nog samt i turbons barndom, men knappast i dag.

står inget om att det är samma motor, "driving three million miles in the same car."... att en bil klarar så långt kan jag förstå om man tar hand om den, emn slit delar måste bytas, inte en chans att det är orginal motor i den, och är det så måste den vara riktigt jävla slut eller omfodrad minst 10 gånger... liksom sätten och allt blir ju sönder av att sitta i den, normalt slitage, coh den där såg ju ny ut... renoverad?


barndoms grej? seriöst tror du på det själv? fan när biltema börjar sälja något så finns det stor förfrågan på det... kan ju inte bara vara att det dykt upp massa folk som vill överladda, utan att det går åt turbosar till turbo bilar för dom just, går åt.... för att vara Turbo Performance Club ordförande är du väldigt naiv...

men om jag säger såhär, och det kan ingen neka till, en trimmad överladdad kärra, valfritt märke, kommer garanterat köra slut på turbon innan en trimmad vtec blir sönder körd...

fan 700 hästar är barn mat för vtec blocken

"I also think it should go in a nice, cozy museum where people will get to enjoy seeing the car that beat the odds - all with the same engine, same radio, same axles, same transmission and of course the same driver," Gordon said.

Det är inte alls omöjligt med orginalmotor. Fan, åtskilliga Hondamotorer i elagreggat bara går och går och går och går... Fan finns ju agg som endast stannat för service på flera år.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Inläggskritiker
990 Inlägg
30 augusti 2008
#150
Brandis skrev:
Mattman skrev:
Och dom som klankar på volvo... visst, dom är kanske inte dom piggaste ur burken, men jag har aldrig sett en honda gå över 90 tusen mil med samma motor...


Turbo ftw säger jag bara.

jag har inte ens hört talas om en volvo som gjort 90 000 mil med samma motor... tusan en vtec har väl inte ens kommit så långt pågrund av deras ålder...


om vi ska snacka kvallite så vinner ju vtec överlägset mot en överladdad bil, vilket man vet den dag man köper att man måste byta turbo aggregat minst en gång i bilens livslängd för fortsätta kunna ladda... vtec är asiens rödblock. men 100 gånger bättre effekt utvinning, dom som vet va vtec går för kan inget annat än hålla med om att dom pallar sjukt mycket

Ja men vad kostar det när Vtecen går sönder, och den ger ju inte ens i närheten av den effekt en turbo ger.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

499 Inlägg
30 augusti 2008
#151
Båda grejerna är ju bra men måste jag välja så är det ju turbo varje dag i veckan. Laddtryck is the shit!


Avstängd
233 Inlägg
30 augusti 2008
#152
Brandis skrev:
precis vad jag sagt, en vtec med 200 hästar håller längre än en motor med överladdad med 200 hästar... sen är väl effekten de samma om det är 200 hästar i båda? kanske skiljer i Nm, vet inte riktigt vad du syfta på

Hammarslag skrev:
Ja men vad kostar det när Vtecen går sönder, och den ger ju inte ens i närheten av den effekt en turbo ger.

Det syfta jag på.

Blå saab 9-3 turba

74 Inlägg
30 augusti 2008
#153
Hammarslag skrev:
Brandis skrev:
Mattman skrev:
Och dom som klankar på volvo... visst, dom är kanske inte dom piggaste ur burken, men jag har aldrig sett en honda gå över 90 tusen mil med samma motor...


Turbo ftw säger jag bara.

jag har inte ens hört talas om en volvo som gjort 90 000 mil med samma motor... tusan en vtec har väl inte ens kommit så långt pågrund av deras ålder...


om vi ska snacka kvallite så vinner ju vtec överlägset mot en överladdad bil, vilket man vet den dag man köper att man måste byta turbo aggregat minst en gång i bilens livslängd för fortsätta kunna ladda... vtec är asiens rödblock. men 100 gånger bättre effekt utvinning, dom som vet va vtec går för kan inget annat än hålla med om att dom pallar sjukt mycket

Ja men vad kostar det när Vtecen går sönder, och den ger ju inte ens i närheten av den effekt en turbo ger.

efter alla felfria år på vtec:en så skulle de nog inte överstiga turbons totala kostnad under samma tid.

d va skoj o köra i stan igår;) kom en saab 9-3 o skulle göra ett försök:D han blev nog ganska paff när ja brassa på;) hörde dumpen i arslet en gång o sen blev de tyst:D
Senast redigerat av zKr0wL (30 augusti 2008)

««کtعfaи!uک»» Powعr!

72 Inlägg
30 augusti 2008
#154
Joo skrev:
zKr0wL skrev:
förstår att saaben drog type R:en om det inte är från stillastående eftersom honda går på bottenvrid!
saabs största nackdel är bottendraget! saab är så ynkligt klen i början så de e synd om dom, det är inte förrän när turbon slår i som det händer grejer... kort sammanfattat: Type R:en drar med största möjlighet saaben från stillastående och en inte allt för lång sträcka och Saaben slår ut Type R:en på en längre sträcka eller vid redan rullande tillfälle!

http://www.garaget.org/video/mr17jcsh8tk3

Denna 07a Civic type r;en kör 0-100 på 6.2 sek och jag körde min på 6.7 sek 0-100 med 240 hk, så att saabarna är ynkligt klena ifrån 0 vet jag inte om jag kan hålla med om? min väger trots allt 1500 kg och civicen 1340 kg smile

Pikey skrev:
V-tecen ger enlig mig inte någon kick som går att jämföra med turbo.
Jag jämförde min standard audi a4 1.8T mot den nya Type R gt visst type r n drar mig från 0.

Men rullande vinner jag.

V-tecen ger ingen direkt extra kick, bara låter som de sparkar på en kossa och det vrölar lite extra.

Har du dragit en Type r som väger 1,340 kg och 201 hk med din A4;a på 193 hk som väger 1.400++ kg?

Låter osanligt och ologiskt enligt mig! men isåfall så får man gratulera till att din bil går bra..

en type R kör 100-150 på ca 6.2 och jag körde med mina 240 hk på 5.7 då borde du köra 100-150 på samma tid som mig då ungefär fast med 190 hk? låter liiite konstigt smile

om du gör det så kör du jämt med Aeros och volvo T5orna hehe smile

tycker faktiskt inte de är konstigt för innan min audi va trimmad hade den 190 hk och jag drog skiten ur en volvo V40 T4 med 200 hk och 200 kg lättare, så skilnaden kan juh vara att hästkrafterna i din saab inte är drivhjulshästar som på audin som alltid är drivhjulshästar som står på pappret... måste även tillägga att han som körde V40 T4an hade haft körkort 5 år längre än mej och sa att han tröck fullt sen vet jag faktiskt intevad d skulle kunna vara för andra saker som gör att det blev så. någon kanske vet?


187 Inlägg
30 augusti 2008
#155
Le1no skrev:
Joo skrev:
zKr0wL skrev:
förstår att saaben drog type R:en om det inte är från stillastående eftersom honda går på bottenvrid!
saabs största nackdel är bottendraget! saab är så ynkligt klen i början så de e synd om dom, det är inte förrän när turbon slår i som det händer grejer... kort sammanfattat: Type R:en drar med största möjlighet saaben från stillastående och en inte allt för lång sträcka och Saaben slår ut Type R:en på en längre sträcka eller vid redan rullande tillfälle!

http://www.garaget.org/video/mr17jcsh8tk3

Denna 07a Civic type r;en kör 0-100 på 6.2 sek och jag körde min på 6.7 sek 0-100 med 240 hk, så att saabarna är ynkligt klena ifrån 0 vet jag inte om jag kan hålla med om? min väger trots allt 1500 kg och civicen 1340 kg smile

Pikey skrev:
V-tecen ger enlig mig inte någon kick som går att jämföra med turbo.
Jag jämförde min standard audi a4 1.8T mot den nya Type R gt visst type r n drar mig från 0.

Men rullande vinner jag.

V-tecen ger ingen direkt extra kick, bara låter som de sparkar på en kossa och det vrölar lite extra.

Har du dragit en Type r som väger 1,340 kg och 201 hk med din A4;a på 193 hk som väger 1.400++ kg?

Låter osanligt och ologiskt enligt mig! men isåfall så får man gratulera till att din bil går bra..

en type R kör 100-150 på ca 6.2 och jag körde med mina 240 hk på 5.7 då borde du köra 100-150 på samma tid som mig då ungefär fast med 190 hk? låter liiite konstigt smile

om du gör det så kör du jämt med Aeros och volvo T5orna hehe smile

tycker faktiskt inte de är konstigt för innan min audi va trimmad hade den 190 hk och jag drog skiten ur en volvo V40 T4 med 200 hk och 200 kg lättare, så skilnaden kan juh vara att hästkrafterna i din saab inte är drivhjulshästar som på audin som alltid är drivhjulshästar som står på pappret... måste även tillägga att han som körde V40 T4an hade haft körkort 5 år längre än mej och sa att han tröck fullt sen vet jag faktiskt intevad d skulle kunna vara för andra saker som gör att det blev så. någon kanske vet?

Alla tillverkare uppger sina effekter på veven?

1 827 Inlägg
30 augusti 2008
#156
Hammarslag skrev:
Brandis skrev:
Mattman skrev:
Och dom som klankar på volvo... visst, dom är kanske inte dom piggaste ur burken, men jag har aldrig sett en honda gå över 90 tusen mil med samma motor...


Turbo ftw säger jag bara.

jag har inte ens hört talas om en volvo som gjort 90 000 mil med samma motor... tusan en vtec har väl inte ens kommit så långt pågrund av deras ålder...


om vi ska snacka kvallite så vinner ju vtec överlägset mot en överladdad bil, vilket man vet den dag man köper att man måste byta turbo aggregat minst en gång i bilens livslängd för fortsätta kunna ladda... vtec är asiens rödblock. men 100 gånger bättre effekt utvinning, dom som vet va vtec går för kan inget annat än hålla med om att dom pallar sjukt mycket

Ja men vad kostar det när Vtecen går sönder, och den ger ju inte ens i närheten av den effekt en turbo ger.

Det finns inte ett enda dokumenterat fall av att VTEC har gått sönder. Kanske beror det på att VTEC bara funnits i 18 år? Kanske inte är tillräckligt för att det ska gå sönder? roll

Sen att turbo skulle ge mycket mer effekt... Visst, på hårdtrimmade motorer kanske. I övrigt så brukar effektuttaget på en turbobil ligga runt 100hk/l tex
SAAB 9-3 2.0t = 200hk
Skoda octavia RS 1.8t = 180hk
Volkswagen Golf GTi 2.0t = 200hk
mm mm mm...

En VTEC honda ligger också på 100hk/l så så jävla lite effektuttag är det inte. Man är ju jävligt sugen på att se nya "NSX"ens motor hur den kommer se ut. Just nu verkar det som att det blir en 5liters V10 på över 500hk. Då börjar det röra på sig...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

741 Inlägg
30 augusti 2008
#157
Le1no skrev:
tycker faktiskt inte de är konstigt för innan min audi va trimmad hade den 190 hk och jag drog skiten ur en volvo V40 T4 med 200 hk och 200 kg lättare, så skilnaden kan juh vara att hästkrafterna i din saab inte är drivhjulshästar som på audin som alltid är drivhjulshästar som står på pappret... måste även tillägga att han som körde V40 T4an hade haft körkort 5 år längre än mej och sa att han tröck fullt sen vet jag faktiskt intevad d skulle kunna vara för andra saker som gör att det blev så. någon kanske vet?

Hehe ja men nu pratar vi ju om en liten Type R och inte en v40 barnfamiljsbil smile det kan säkert stämma för volvo har aldrig varit så haj på att få sina turbo bilar till att gå sådär jätte bra!

Det hade jag ingen aning om att Audi anger hästarna som kommer i backen! har du några källor på det? var har du hört det?
Senast redigerat av Joo (30 augusti 2008)

Distributionselektriker
222 Inlägg
30 augusti 2008
#158
viktore skrev:
Le1no skrev:
Joo skrev:

http://www.garaget.org/video/mr17jcsh8tk3

Denna 07a Civic type r;en kör 0-100 på 6.2 sek och jag körde min på 6.7 sek 0-100 med 240 hk, så att saabarna är ynkligt klena ifrån 0 vet jag inte om jag kan hålla med om? min väger trots allt 1500 kg och civicen 1340 kg smile


Har du dragit en Type r som väger 1,340 kg och 201 hk med din A4;a på 193 hk som väger 1.400++ kg?

Låter osanligt och ologiskt enligt mig! men isåfall så får man gratulera till att din bil går bra..

en type R kör 100-150 på ca 6.2 och jag körde med mina 240 hk på 5.7 då borde du köra 100-150 på samma tid som mig då ungefär fast med 190 hk? låter liiite konstigt smile

om du gör det så kör du jämt med Aeros och volvo T5orna hehe smile

tycker faktiskt inte de är konstigt för innan min audi va trimmad hade den 190 hk och jag drog skiten ur en volvo V40 T4 med 200 hk och 200 kg lättare, så skilnaden kan juh vara att hästkrafterna i din saab inte är drivhjulshästar som på audin som alltid är drivhjulshästar som står på pappret... måste även tillägga att han som körde V40 T4an hade haft körkort 5 år längre än mej och sa att han tröck fullt sen vet jag faktiskt intevad d skulle kunna vara för andra saker som gör att det blev så. någon kanske vet?

hmmmm verkar bara vara audi i som mäter på drivhjulen..  vem har lurat i dig det,, vet du att jorden e platt med.....  lol
Senast redigerat av S60R_Chrille (30 augusti 2008)


1 827 Inlägg
30 augusti 2008
#159
Joo skrev:
Le1no skrev:
tycker faktiskt inte de är konstigt för innan min audi va trimmad hade den 190 hk och jag drog skiten ur en volvo V40 T4 med 200 hk och 200 kg lättare, så skilnaden kan juh vara att hästkrafterna i din saab inte är drivhjulshästar som på audin som alltid är drivhjulshästar som står på pappret... måste även tillägga att han som körde V40 T4an hade haft körkort 5 år längre än mej och sa att han tröck fullt sen vet jag faktiskt intevad d skulle kunna vara för andra saker som gör att det blev så. någon kanske vet?

Hehe ja men nu pratar vi ju om en liten Type R och inte en v40 barnfamiljsbil smile det kan säkert stämma för volvo har aldrig varit så haj på att få sina turbo bilar till att gå sådär jätte bra!

Det hade jag ingen aning om att Audi anger hästarna som kommer i backen! har du några källor på det? var har du hört det?

Vad jag har fått fram det till efter lite eftersökningar (har själv ägt Audi) så anger Audi sina hästar som DIN hästar, även känt som PS (Pferdestärke) Något alla inom VAG tex gör. Detta är effekten på svänghjulet fast med alla tillbehör inkopplade såsom generator, vattenpump, servopumpar mm mm.

Har också hört myten om att Audi kör med drivhjulshästar men jag tror inte riktigt det stämmer helt och hållet som sagt.
Senast redigerat av Eisenhut (30 augusti 2008)

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
162 Inlägg
30 augusti 2008
#160
Powerman skrev:
Larsson_Power skrev:
Vet ej nåt om Vtec eller nåt sånt. Men vad jag vet så älskar jag turbobilar! wink Nån som kan förklara vad Vtec är för nåt? smile

V-tec=Variable Valve Timing and Lift Electronic Control som med hjälp av variabel ventilstyrning uppnår både bättre bränsleförbrukning och högre effekt jämfört med traditionella bensinmotorer.

Hallåjsan!

Jag föredrar givetvis Turbo! Nu har jag ju Turbo, men Imprezan har också "V-Tec", Variabla ventiltider/lyftare,för att uppnå god körbarhet på låga varv, samt race prestanda på högre varv.
De flesta bilar idag har "V-Tec"  Toyota Yaris 1,3 liters tex. där heter det VVT =Variable Valve Timing,står lite snyggt i ett litet kromat märke strax bakom framskärmen.

Det är nog mest en smaksak vad man gillar,men det är inget revolutionerande som Honda har i sina motorer med V-Tec. Kvalitet har de i alla fall, ingen av de drygt 15 miljoner motor som har V-Tec har gått till garantireparationer.

Mvh.MickeMys

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689


Sök