3083
Sök

en polare misskötte sig...Vad skall man göra ?

1 079 Inlägg
17 juli 2008
emypemy skrev:
om han hade krockat och kunnat dö om han inte använt hjälmen,
skulle du kräva ersättning av honom ändå ?

att låna ut en hjälm och sen bli förbannad för att den är lite trasig
låter jättekonstigt. en hjälm är ingen prydnadssak om du trodde det.

Självklart inget att att bråka om om han hade krockat. Men klart fan jag skulle vilja ha pengar till en ny hjälm om någon annan trasat sönder den helt i onödan.

1 231 Inlägg
17 juli 2008
hahaha bit honom i näsan xD hade jag gjort big_smile

nae men seriöst , kräv ett vettigt svar , om inte så snacka med hans föräldrar , man ska ju inte behöva få tillbaka sina saker i dåligt skick precis ...
o andra sidan kanske du lärt dig att man inte ska låna ut allt till alla smile tänk på det nästa gång tongue

Sidledesförare
268 Inlägg
17 juli 2008
Bra jävla val av vänner, ersätter han inte frivilligt din hjälm som han så uppenbart har fördärvat så är han nog inte så brydd om er vänskap och då är det ju bara se till att han betalar och säg upp bekantskapen.

Brandis skrev:
hände mig också, vart osams med min polare, sen fylde jag typ 10 år... och då började jag upptäka att materiella ting är mindre viktigt än polare... hjälmen är ju till för att användas och ha när man krockar och håller på, va glad för han inte spräckt den, fyller den sitt syfte så ska han inte betala en ny, du kanske borde kolla efter nya kompisar dock, för dom lär inte stå ut med någon som klagar på sånt

För alla oss människor som inte lyckas håva upp tusenkronorssedlar ur toastolen efter en vild kväll ute på stan så har faktiskt pengar och egendom köpt för pengar ett mycket större värde än bara det materiellt värde du talar om. Vad som ligger i grunden för detta värde är hårt arbete för att få lön. Vänner som inte värderar ditt hårda arbete och ignorerar detta är inga riktig vänner i slutändan. Givetvis är riktiga vänner värda mycket mer än materiella ting, men materiella ting är mycket mer värda än dåliga vänner. Nu talar jag inte om deras värde som levande eller död, utan relationen.

I olycksfall hade en sådan situation inte rört mig i ryggen, det är sådant som händer och risken finns att vännen hade försökt ersätta detta utan att man överhuvudtaget tagit upp det. Men nu handlar det om en person som klart och tydligt fått riktlinjerna att hjälmen skall vara återlämnad i samma skick som den var före lånandet och ändå inte rättar sig efter detta. Det fungerar inte, omoget och oansvarigt.
Senast redigerat av Wezzli (17 juli 2008)

Man vet aldrig, före man vet

Rylander
17 juli 2008
Brandis skrev:
hände mig också, vart osams med min polare, sen fylde jag typ 10 år... och då började jag upptäka att materiella ting är mindre viktigt än polare... hjälmen är ju till för att användas och ha när man krockar och håller på, va glad för han inte spräckt den, fyller den sitt syfte så ska han inte betala en ny, du kanske borde kolla efter nya kompisar dock, för dom lär inte stå ut med någon som klagar på sånt

Som om du lånar ut din bil till en polare o får tillbaka den helt blekt och repig, flagig i lacken kanske tillomed bucklig skulle inte du bry dig ? för den fyller ju sitt syfte.
Ne rätt skumt svar av dig tycker jag tongue

Jaja åter till topic, klart du ska kräva ny hjälm!!
Senast redigerat av Rylander (17 juli 2008)

Herr
1 722 Inlägg
17 juli 2008
Brandis skrev:

? Va du seriös nu?

Klart som fan att om polarn lånar din bil, och du får tillbax den mer krokigt än linda rosings ansikte, klart som fan du ska få en ny.. eller att han återställer den i dess ursprungliga skick.. det handlar om respekt för saker man lånar av någon.. speciellt av kompisar.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Herr
1 722 Inlägg
17 juli 2008
blacken skrev:
emypemy skrev:

Hjälmar är känsliga saker dom är byggda för att fungera EN gång. Tappar du en hjälm från en meter på ett hårt underlag så har den förlorat mellan 30 till 50% av sin skyddade funktion, ibland mer. Vissa hjälmar tål inte heller dekaler eller vissa vanliga färger. Så lånar man en hjälm ( eller en annan sak) så SKA man ta hand om den på ett korrekt sätt..

Hade han krockat eller lämnat hjälmen i solen så den blev solblekt? vakna.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Evolution Garage
1 299 Inlägg
17 juli 2008
Folk överlag idag känner inget behov av att göra rätt för sig, eller stå vid sitt ord, eller sådana onödiga saker som ansågs viktiga förr i tiden.
Ta någonting av honom som är värt de dubbla å sätt en deadline för ersättningen eller pajja det du tog av honom. Antingen får du ersättning eller så kommer du må bra mycket bättre! smile

Sky´s the limit...

17 juli 2008
Rushman skrev:
Folk överlag idag känner inget behov av att göra rätt för sig, eller stå vid sitt ord, eller sådana onödiga saker som ansågs viktiga förr i tiden.
Ta någonting av honom som är värt de dubbla å sätt en deadline för ersättningen eller pajja det du tog av honom. Antingen får du ersättning eller så kommer du må bra mycket bättre! smile

eller så blir du polisanmäld för stöld och utpressning (tror jag det heter).

Evolution Garage
1 299 Inlägg
17 juli 2008
mickinho skrev:
Rushman skrev:

eller så blir du polisanmäld för stöld och utpressning (tror jag det heter).

Jo det kan ju va så att polisen tillsätter en utredning, och att fallet går vidare till domstol... eller inte?

Sky´s the limit...

Muttley
17 juli 2008
Smajly skrev:
tåler inte hjälmen att vara ute så kan du lia bra köpa en ny.. då e den ju inget att ha.. du kan ju inte köra i solsken ju..

varför bara lägga upp en tråd om detta? vet du inte själva va du vill att han ska göra? harregud.. ska jag torka mig i röven när jag skitit klart ????????????

inga hjälmar tåler att ligga ute i 2 veckor ? i starkt solsken så varje dag i 2 veckor förstörs ju "lacken" smile

de ska ligga i svalt och mörkt skyddat utrymme när man inte använder en hjälm smile

blacken
17 juli 2008
LocKtar skrev:
blacken skrev:
emypemy skrev:

Hjälmar är känsliga saker dom är byggda för att fungera EN gång. Tappar du en hjälm från en meter på ett hårt underlag så har den förlorat mellan 30 till 50% av sin skyddade funktion, ibland mer. Vissa hjälmar tål inte heller dekaler eller vissa vanliga färger. Så lånar man en hjälm ( eller en annan sak) så SKA man ta hand om den på ett korrekt sätt..

Hade han krockat eller lämnat hjälmen i solen så den blev solblekt? vakna.

Undrar vem som sover?..

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
17 juli 2008
Din polare är ju jävligt onödig som inte kan göra rätt för sig när han förstört den.
Och klart du ska kräva en ny, får du inte det så är det inte mkt till polare att ha.

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

Muttley
17 juli 2008
emypemy skrev:

när man lånar hjälm från någon ska man bete sig som om de är ett värdefullt glas, hjälmar är fan inte billiga att leka bort genom att lägga i solen.
hjälmar är en sak man ska vara otroligt rädd om.

Sidledesförare
268 Inlägg
17 juli 2008
emypemy skrev:

Om någon väljer att inte använda hjälm så är det ju bara den enskilde personens problem, man kan inte gå omkring och ta på sig ansvar för att majoriteten av människor är totalt jävla sprutade i huvudet. Hur fan tänker du?

Om jag lånar ut en hjälm till någon så räknar jag ju givetvis inte med att den ska vara hel när jag får tillbaka den iom. att den faktiskt används som skydd vid oförutsedda olyckor. Inom oförutsedda olyckor räknas inte vanvård genom att lämna en hjälm ute i regn och sol, det räknas t.ex. heller inte om man använder den som hammare. Det är skillnad, man kan inte acceptera vad som helst, man måste tänka på vad som är en skälig anledning till skada på ett utlånat föremål. Dessutom så återställer man saken man lånar i samma skick de var när man först lånade det.

Man vet aldrig, före man vet

474 Inlägg
17 juli 2008
jag hade ju krävt att han ersätter, det är ju förjävligt om man lånar ut grejjer som är helt förstörda när man får tillbaka dom. Speciellt när man säger att man ska vara tillbaka i samma skick.

Och sen är ju saken den hade han nu krockat o hela skiten så hade jag inte brytt mig om hjälmen, men nu är ju inte läget så
Senast redigerat av Ruuska_ (17 juli 2008)

Volvo S60 2.5T AWD

badboy for life
356 Inlägg
17 juli 2008
finns en oskriven regel om att det man lånar ska lämnas tillbaka i samma skick som man lånade det.
Själv tycker jag att om man lånar något av en polare och sabbar det så pröjsar man för det så gör iallafall riktiga polare.
Kanske han inte var en så bra polare som du trodde hade sagt upp vänskapen med han.
Men kolla först om han är villig att betala det han förstörde säger han nej så vet du hur bra kompisar ni egentligen var.
If you brake it you pay it

leva bör man ändå dör man

Straight G!
104 Inlägg
17 juli 2008
om man lånar ut saker till idioter får man skyllla sig själv.. tyvär men så är d tongue du kan ju alltid kräva en ny..

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
18 juli 2008
INgen polare att ha. Hatar folk som håller på sådär.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

Diktator
968 Inlägg
18 juli 2008
LocKtar skrev:
Brandis skrev:

? Va du seriös nu?

Klart som fan att om polarn lånar din bil, och du får tillbax den mer krokigt än linda rosings ansikte, klart som fan du ska få en ny.. eller att han återställer den i dess ursprungliga skick.. det handlar om respekt för saker man lånar av någon.. speciellt av kompisar.

lånar jag ut en bil så är jag medveten om att det kan hända, det kanske tillockmed händer just nu när jag sitter här bilen står på gatan?  och det handlar om respekt, nu värkar ju hans kompis vara något typ av psycfall som inte känner till värdet på saker och ting, men att hota en kompis på pengar är väl kanska dumt? våld föder våld, dom kommer säkert aldrigt mer bli kompisar om dom fortsätter så och det är väl dumt att tillföra mer våld och ilska i en värld med redan nog emd sånt skit

Crusty69
18 juli 2008
Ta hjälmen och kasta den rakt igenom hans fönster med en lapp "behåll den"

Sök