volvo 940 ingen tomgång

grobalor
17 juli 2008 · 31 Inlägg

hejsna jag har en 940 turbo som inte finns någon tomgång på oftast och finns det tomgång på den så är den på ca 500 varv har stallt upp tomgången så mycket det går med det hjälper inte sad och har även tästat med 3 st tomgångsmotorer och han är likadan dör vid varända rödljus nästan...
någon som kan veta vad problemet är??

mvh sebbe

Andreas 940 -utan 940
17 juli 2008 · 1 728 Inlägg

Tjuvluft? Felinställd spjäll-lägesgivare? Igensatt bränsle -eller luftfilter?

grobalor
17 juli 2008 · 31 Inlägg

Andreas 940 skrev:
Tjuvluft? Felinställd spjäll-lägesgivare? Igensatt bränsle -eller luftfilter?

japp har tittat lite på det idag och sett tatt turbon läcker som ett soll det är nån hemagjord hjävla adapter platta som det inte sitter något packning imällan så ska fixa någon bra packning där om jag hittar något som tål värme.. och sen så är o ringarna till spridarna helt slut så ska byta dom också..

Marcus_89 Biltokig elektriker
17 juli 2008 · 3 352 Inlägg

Har du öppen dump?

grobalor
17 juli 2008 · 31 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Har du öppen dump?

jag har ingen dump alls just nu det dumpar genom luft filtret

Andreas 940 -utan 940
17 juli 2008 · 1 728 Inlägg

grobalor skrev:

Andreas 940 skrev:
Tjuvluft? Felinställd spjäll-lägesgivare? Igensatt bränsle -eller luftfilter?

japp har tittat lite på det idag och sett tatt turbon läcker som ett soll det är nån hemagjord hjävla adapter platta som det inte sitter något packning imällan så ska fixa någon bra packning där om jag hittar något som tål värme.. och sen så är o ringarna till spridarna helt slut så ska byta dom också..

Ok, avgasläckor innan lambdasonden kan ställa till det rejält. Luftläckage på insugssidan hittar du genom att spreja startgas på diverse ställen och se om motorn går upp i varv.

AppeN
17 juli 2008 · 172 Inlägg

Hade exakt samma problem med min. Jag vred upp tomgången lite sen funka det.

grobalor
17 juli 2008 · 31 Inlägg

AppeN skrev:
Hade exakt samma problem med min. Jag vred upp tomgången lite sen funka det.

jag har vridit upp den så mycket som bara går och den är fortfarande på 500varv

iceplace
17 juli 2008 · 2 Inlägg

Du har kollat så att det inte är nått så simpelt som på min.. Dålig laddning.. dålit spänd rem eller kolena är slut..

TyrolerHatt Skogsmålare
18 juli 2008 · 630 Inlägg

tror garanterat att det är läcka på en vakumslang . Kolla över dessa har en tendens att spricka med tiden

liddan Oldschool
18 juli 2008 · 299 Inlägg

Tror att den tar tjuvluft hade samma problem på min.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
18 juli 2008 · 5 650 Inlägg

grobalor skrev:

Marcus_89 skrev:
Har du öppen dump?

jag har ingen dump alls just nu det dumpar genom luft filtret

jodå klart du har en dump "volvo orginal" men den är inte gjord för att de ska låta
jag skulle gissa på att de är nån vakumslang nånstans som börjar mer lr mindre ge upp
sen ska ju volvo 940 turbo bilarna ligga runt 750 rpm tomgång

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
grobalor
18 juli 2008 · 31 Inlägg

volvo_dude skrev:

grobalor skrev:

Marcus_89 skrev:
Har du öppen dump?

jag har ingen dump alls just nu det dumpar genom luft filtret

jodå klart du har en dump "volvo orginal" men den är inte gjord för att de ska låta
jag skulle gissa på att de är nån vakumslang nånstans som börjar mer lr mindre ge upp
sen ska ju volvo 940 turbo bilarna ligga runt 750 rpm tomgång

nej jag har ingen dum förra ägaren har plcokat bort den det dumpar genom luft filtret nu

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
18 juli 2008 · 5 650 Inlägg

grobalor skrev:

volvo_dude skrev:

grobalor skrev:

jag har ingen dump alls just nu det dumpar genom luft filtret

jodå klart du har en dump "volvo orginal" men den är inte gjord för att de ska låta
jag skulle gissa på att de är nån vakumslang nånstans som börjar mer lr mindre ge upp
sen ska ju volvo 940 turbo bilarna ligga runt 750 rpm tomgång

nej jag har ingen dum förra ägaren har plcokat bort den det dumpar genom luft filtret nu

orginal dumpen ska ju sitta på turbon ska ju inte gå och få bort den utan och byta turbo???
så fort man har öppet filter dumpar den via filtret sätter du tillbaka volvo luftburken  så blir den tyst igen

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
grobalor
18 juli 2008 · 31 Inlägg

volvo_dude skrev:

grobalor skrev:

volvo_dude skrev:

jodå klart du har en dump "volvo orginal" men den är inte gjord för att de ska låta
jag skulle gissa på att de är nån vakumslang nånstans som börjar mer lr mindre ge upp
sen ska ju volvo 940 turbo bilarna ligga runt 750 rpm tomgång

nej jag har ingen dum förra ägaren har plcokat bort den det dumpar genom luft filtret nu

orginal dumpen ska ju sitta på turbon ska ju inte gå och få bort den utan och byta turbo???
så fort man har öppet filter dumpar den via filtret sätter du tillbaka volvo luftburken  så blir den tyst igen

oki

grobalor
18 juli 2008 · 31 Inlägg

har vart ute och tittat på bilen idag och sprutat start gas på alla slangar och insug och intercoler och den läcket inte.. men så fort man sprutar in start gas i luft filtret så dör bilen men jag får fortfarande inte igång tomgången någon som har förslag på vad jag ska göra det jag har gjort hitils är ärr byta tomgångsmotor spruta startgas på alla vaium slangar och insug och så vidare och bytt o ringarna till spridarna har även tittat runt ladnan och det läcker inte där läcker lite mällan turbo och grenrör men inte mycket .. någon som har fler förslag på vad jag ska tästa

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang