2482
Sök

Köra obes?

398 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
Hej!
Vad får man för straff/böter om Polisen ertappar mig med att köra obes? Bilen är för övrigt skattad och försäkrad.

Mvh N

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

Teknik Informatör
371 Inlägg
18 juli 2008
det är väl oftast böter som gäller...om du inte har en bra ursäkt eller träffar på en snäll polis...

BMW E3 it takes one to catch one :)

16 197 Inlägg
18 juli 2008
1500 i böter.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
18 juli 2008
är den obesiktad eller är den ska den in på ombesiktning?

16 197 Inlägg
18 juli 2008
URC skrev:
Är det inte höjt till 2400:- ?

de e mer än va ja vet, vet att de va 1500 förut iaf.

har alltid lyckats klara mig från sånt även fast ja knappt haft en enda bil som varit besiktad...haha

398 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
Tack för alla svar. Man blir iaf inte av med körkortet? tongue

hewra skrev:
är den obesiktad eller är den ska den in på ombesiktning?

Den är obesiktad...

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

Bärs!
3 456 Inlägg
18 juli 2008
Formula skrev:
Tack för alla svar. Man blir iaf inte av med körkortet? tongue

Nix, "bara" böter.

Garaget.org peakade 2008.

född blåvit
624 Inlägg
18 juli 2008
Eller så säger du att "jag är på väg till/från verkstan för att åtgärda fel" wink
Senast redigerat av dabby (18 juli 2008)

512 Inlägg
18 juli 2008
dabby skrev:
Eller så säger du att "jag är på väg till/från verkstan för att åtgärda fel" wink

har dom inte ändrat detta å du bara får åka  kortast lämpliga väg till verkstad sen kortast lämpliga till besiktning ?

Teknik Informatör
371 Inlägg
18 juli 2008
jo du får inte rulla mer än nödvändigt...så kortast sträcka i båda fallen...

BMW E3 it takes one to catch one :)

född blåvit
624 Inlägg
18 juli 2008
LilleSKUTT skrev:
dabby skrev:

har dom inte ändrat detta å du bara får åka  kortast lämpliga väg till verkstad sen kortast lämpliga till besiktning ?

mjo mycket möjligt det vet jag inte.
Men kan väl inte vara så svårt att hävda att man är på väg till eller från, eller man provkör efter lagning, typ sånt. Ska rätt mycket till (eller att din story suger), för att bli bötfälld.

Morsan blev stoppad för nåt år sen och hade missat besiktningen helt. Poliserna (båda två), frågade henne flera gånger "men visst är du på väg till verkstan nu?" (för detta var efter stängningsdags). Hon sa nej ett par gånger innan hon fattade att de inte ville bötfälla henne utan bara vara sjyssta.
True story, för jag satt i hennes bil och svor i en kvart med ett gäng pizzor i knät som blev svalare och svalare :p

527 Inlägg
18 juli 2008
Jag körde i ett års tid och 1000mil obesiktad.
Det gick fint, blev aldrig stoppad.

Det viktigaste är dock att bilen är påställd, skattad och försäkrad. Det är dock ingen ide att ha mer än trafikförsäkring på bilen, för övriga skador täcker inte försäkringsbolaget om du kört obesiktad.
1500kr böter var det förut.

Man får ha en lögn på hyllan färdig och klar varje gång man ska ut och köra.
Min var den att jag var på väg till min bror som är bilmekaniker för att laga den, jag var alltid på väg till min bror hehe.

Skaune
18 juli 2008
Jag körde i ett års tid och 1000mil obesiktad.
Det gick fint, blev aldrig stoppad.

Hur svårt är det att åka till besiktningsstationen? Men av ren nyfikenhet måsta jag veta varför du inte gjorde på ett helt år?

Legitimerad Lamphållare
369 Inlägg
18 juli 2008
vad händer ifall man åker oskattat och obesiktigat eller e de samma sak?

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "

3 059 Inlägg
18 juli 2008
Har ni inte råd att besikta, skatta och försäkra?? Ja då kan ni köpa mopeder hela bunken.

16 197 Inlägg
18 juli 2008
Smajly skrev:
Har ni inte råd att besikta, skatta och försäkra?? Ja då kan ni köpa mopeder hela bunken.

eller så kanske de e så att man har en ombyggd bil som inte går å besikta???

5 089 Inlägg
18 juli 2008
Dom kanske inte har bilar som en besiktningsman skulle tycka om?wink fick 1500 för någon månad sen, dom sa inget om att jag inte fick köra mer eller så:P snäll poils;P

\Lindgren

3 059 Inlägg
18 juli 2008
evilaudio skrev:
Smajly skrev:

eller så kanske de e så att man har en ombyggd bil som inte går å besikta???

Och ?

FreddeK
18 juli 2008
Lånar tråden till en följdfråga. vad händer om man kör en bil avställd då?

född blåvit
624 Inlägg
18 juli 2008
Freddeponken skrev:
Lånar tråden till en följdfråga. vad händer om man kör en bil avställd då?

Är den avställd så är den oförsäkrad, för det går väl inte att försäkra avställda..
Kör du oförsäkrat så är det ett par hundra spänn böter om dan som bilen rullar.

Sök