3295
Sök

Bilstereo på tajt budget?

Egenföretagare
2 496 Inlägg
18 juli 2008
Såhär hade JAG gjort smile

DLS R4 Reference 1260kr

Jl audio 6W0 1090kr

Magnat RX44 1995:-

Sedan någon lite enklare huvudenhet.

Kör framsystemet på 2 kanaler, och brygga bakkanalen till basen. Basen behöver bara 5-7liters lådvolym så den kan med enkelhet byggas in "permanent" i tex ett hjulhus / sidofack i skuffen

Har inte hört alla dessa saker spela, och framförallt inte tillsammans, men desto mera tips du får desto bättre borde det ju bli smile

Och prylarna jag tog med är saker jag hört bra om, sattsa hellre på mindre och bättre än många och sämmre saker från tex mds, tror många stirrar sig blint på watt antalet.

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

170 Inlägg
18 juli 2008
Och prylarna jag tog med är saker jag hört bra om, sattsa hellre på mindre och bättre än många och sämmre saker från tex mds, tror många stirrar sig blint på watt antalet.

Har du belägg för att alla MDS produkter är lika dåliga?? Tråkigt att vissa bara skall dra en del märken över en kam, GAS, MDS, MUTANT mm bara för att man "hört" att det är så. Finns prisvärda alternativ hos dom flesta kända märkena. Allt måste inte vara dåligt för att en sak är det! Skaffa er en egen uppfattning!
Senast redigerat av DC4 (18 juli 2008)

Less is more
http://www.digitalcompaniet.se/
ÅF för: Hertz, Alpine, Amega, Digital Designs, Hifonics, SPL Dynamics, DLS, MDS

Egenföretagare
2 496 Inlägg
18 juli 2008
DC4 skrev:

Har du belägg för att alla MDS produkter är lika dåliga?? Tråkigt att vissa bara skall dra en del märken över en kam, GAS, MDS, MUTANT mm bara för att man "hört" att det är så. Finns prisvärda alternativ hos dom flesta kända märkena. Allt måste inte vara dåligt för att en sak är det! Skaffa er en egen uppfattning!

Sant ! dock har jag provat det "värsta" från mds, och det sög riktigt balle måste jag säga, en polare köpte dessutom en bas från mds, som redan i kartongen var sprucken.

Säger bara vad jag tycker, visst det är säkert prisvärt för det man betalar för (gas och mutant då)
Har som ett exempel 2st 12" från Gas i båten, dom låter inte bra, men visst det dunkar helt okej för den pengen !

10 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
Kommentarer på följande tips jag fått via PM:

Kenwood KDC-W5141UAY
Kicker TC 10
Kicker ZX200,4
Kicker ES40

“What can you do against the lunatic who is more intelligent than yourself, who gives your arguments a fair hearing and then simply persists in his lunacy? The answer is... nothing!”

Egenföretagare
2 496 Inlägg
18 juli 2008
Lunatic skrev:
Kommentarer på följande tips jag fått via PM:

Kenwood KDC-W5141UAY
Kicker TC 10
Kicker ZX200,4
Kicker ES40

Hade Kicker Es65 i A4an förut, inte speciellt bra diskant, skulle hellre köpa det jag rekomenderade dig, eller det beror ju på om du vill ha klart ljud eller ej, jag tycker inte det var speciellt klart ljud alls och då drev jag det ändå på steg !

10 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
tsdi skrev:
Hade Kicker Es65 i A4an förut, inte speciellt bra diskant, skulle hellre köpa det jag rekomenderade dig, eller det beror ju på om du vill ha klart ljud eller ej, jag tycker inte det var speciellt klart ljud alls och då drev jag det ändå på steg !

DLS R4 Reference har lösa diskanter. Detta gör att det inte ser standard ut, vilket jag efterfrågar. Angående ES65 så undrar jag varför du köpte dessa om du inte gillade ljudet? Tack ändå för din input.

“What can you do against the lunatic who is more intelligent than yourself, who gives your arguments a fair hearing and then simply persists in his lunacy? The answer is... nothing!”

Egenföretagare
2 496 Inlägg
18 juli 2008
Lunatic skrev:
tsdi skrev:

DLS R4 Reference har lösa diskanter. Detta gör att det inte ser standard ut, vilket jag efterfrågar. Angående ES65 så undrar jag varför du köpte dessa om du inte gillade ljudet? Tack ändå för din input.

Jaha ! troddde det satt dörrhögtalare i din bil, så du kunde sätta disknterna i a-stolparna, i vilket fall som hellst så är ju ett kittsystem oftast att rekomendera då det är riktigt delningsfilter osv på det.
Men men det är din bil smile
Köpte dom utan att lyssna på micro i början av "byggandet" hade dom någon månad och sedan kastade jag ut dom, var inte så intresserad när jag köpte den, men intresset växte riktigt fort tongue

1 785 Inlägg
18 juli 2008
Lunatic skrev:
DC4 skrev:
Kan inte påstå att jag gissade

Länka gärna till sakerna du rekommenderar, lite svårt att veta vilka Hertz-högtalare du menar. Sedan undrar jag vilket företag som installerar allt detta för 1.500 kr?

Eftersom du ska ha ett företag till att installera bilstereo åt dig, är det bästa du kan göra att åka och få en offert på ett företag på just ditt prisförslag totalt 7000kr. Åk till några olika installatörer och se vad du får för pengarna på olika ställen.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 785 Inlägg
18 juli 2008
tsdi skrev:
DC4 skrev:

Sant ! dock har jag provat det "värsta" från mds, och det sög riktigt balle måste jag säga, en polare köpte dessutom en bas från mds, som redan i kartongen var sprucken.

Säger bara vad jag tycker, visst det är säkert prisvärt för det man betalar för (gas och mutant då)
Har som ett exempel 2st 12" från Gas i båten, dom låter inte bra, men visst det dunkar helt okej för den pengen !

MDS var bättre på 90 talet

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

10 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
tsdi skrev:
Jaha ! troddde det satt dörrhögtalare i din bil...

Nu är vi åter där igen med rena rama gissningar. Snälla, ge inte tips om du inte vet vad det är du ska tipsa till.

Ta inte illa upp men jag kan inte riktigt lita på personer som köper högtalare utan att ha lyssnat på dem samt rekommenderar saker som inte är efterfrågat. Mitt första inlägg är inte speciellt långt så hur kan man då missa att jag vill att allt ska se "orginal/standard" ut? Står också vilken bil det gäller samt året den är tillverkad.

Har sedan jag blivit medlem på detta forum fått 1 seriöst tips och det kom via PM. "Seriöst" eftersom personen visste vilken storlek som behövdes i min bil samt var högtalarna satt placerade.

170 Inlägg
18 juli 2008
MDS var bättre på 90 talet

Knappast! Snarare sämre

Ta inte illa upp men jag kan inte riktigt lita på personer som köper högtalare utan att ha lyssnat på dem samt rekommenderar saker som inte är efterfrågat. Mitt första inlägg är inte speciellt långt så hur kan man då missa att jag vill att allt ska se "orginal/standard" ut? Står också vilken bil det gäller samt året den är tillverkad.

Har sedan jag blivit medlem på detta forum fått 1 seriöst tips och det kom via PM. "Seriöst" eftersom personen visste vilken storlek som behövdes i min bil samt var högtalarna satt placerade

Varför åker du inte runt och lyssnar o väljer själv?

Less is more
http://www.digitalcompaniet.se/
ÅF för: Hertz, Alpine, Amega, Digital Designs, Hifonics, SPL Dynamics, DLS, MDS

10 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
DC4 skrev:

I slutändan gör jag det. Ville dock först höra vad som rekommenderades i min prisklass men eftersom man verkar gissa sig till vad som passar istället för att veta så var det kanske ingen bra idé!?

Mina inlägg kan kanske tyckas vara otrevliga men varför ska jag ha trevlig attityd mot folk som inte ens tar sig tid att läsa igenom vad som efterfrågas? Inte heller vet man vad som fungerar i bilen. Bara för att märke X och modell Y fungerar i bil A så betyder det inte att samma saker fungerar i bil B.

2 271 Inlägg
19 juli 2008
Lunatic skrev:
DC4 skrev:

I slutändan gör jag det. Ville dock först höra vad som rekommenderades i min prisklass men eftersom man verkar gissa sig till vad som passar istället för att veta så var det kanske ingen bra idé!?

Mina inlägg kan kanske tyckas vara otrevliga men varför ska jag ha trevlig attityd mot folk som inte ens tar sig tid att läsa igenom vad som efterfrågas? Inte heller vet man vad som fungerar i bilen. Bara för att märke X och modell Y fungerar i bil A så betyder det inte att samma saker fungerar i bil B.

Ett tips när du ber om råd!
Eftersom du uppenbarligen vet vilka mått på element du har så kunde du nämnt det när
du startade tråden?
Går fortare att få vettigare svar då.

Mvh Tompa

10 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
lingua skrev:
Ett tips när du ber om råd!
Eftersom du uppenbarligen vet vilka mått på element du har så kunde du nämnt det när
du startade tråden?
Går fortare att få vettigare svar då.

Mvh Tompa

Som jag skrev tidigare så bör man veta detta innan man ger "råd"... hade jag skrivit 4" hade tråden istället handlat om att 4" inte räcker utan att man får gå upp till 6.5" med tanke på hur merparten av trådarna på forumet fortlöpt. Min budget hade säkerligen också varit uppe för diskussion.
Senast redigerat av Lunatic (19 juli 2008)

Egenföretagare
2 496 Inlägg
19 juli 2008
Lunatic skrev:
tsdi skrev:
Jaha ! troddde det satt dörrhögtalare i din bil...

Nu är vi åter där igen med rena rama gissningar. Snälla, ge inte tips om du inte vet vad det är du ska tipsa till.

Har sedan jag blivit medlem på detta forum fått 1 seriöst tips och det kom via PM. "Seriöst" eftersom personen visste vilken storlek som behövdes i min bil samt var högtalarna satt placerade.

Aja lycka till, hoppas någon vet vart alla saker sitter i din agila, trode inte ett par diskanter i a-stolpen var så farligt, men visst ska ALLT se orginal ut så blir det ju ett problem, sen är det nog inte så många som är speciellt insatta i hur en opel agila serut interiört. Och som jag skrev så var det INNAN jag vart intresserad av stereo jag köpte ett par billiga skithögtalare från kicker, skulle aldrig köpa något utan att ha hört det i dagens läge, men du kanske inte såg att jag skrivit det ? (dock så fick du ju fram info om den kicker serien right ?) tongue

Men nu genom våra "gissningar" här i 3sidor, så har vi ju fått veta att det är både 4" högtalare och att dom sitter monterade i brädan? och att du alltså endast vill ha coaxial högtalare ?

Du verkar rättså "intresserad" av ljud då du säger att "stereo A" med "steg B" kanske spelar bra i bil a, men inte i bil "b" men du är ändå inte intresserad av att ha någorlunda bra prylar om du måste offra lite av agilans "finish" på insidan ?

Bara lite funderingar från min sida, så kanske det blir lättare för oss "ej så insatta i opel agila -02" att hjälpa dig ?

mvh Emil

RM-operatör
667 Inlägg
19 juli 2008
Lunatic skrev:
DC4 skrev:

I slutändan gör jag det.

Gör det på en gång istället. Du skulle besparat dig själv och oss som iallafall gör försök att hjälpa dig, tid och energi. All den här bristen på tacksamhet när man försöker, den är så oinspirerande.

Att folk tar för givet att 5,25/6,5" skulle passa, är ju ganska självklart då nästan alla bilar har de formaten.
Det är inte alltid man har tillgång att provlyssna på en högtalare, och då får man helt enkelt chansa om man anser sig ha pengarna till det. Någon måste våga.

Nu har jag tagit och kollat upp Opels specar på din "bil", och du kommer att antingen behöva en monteringsram till en enkel-din-spelare, eller så kör du på en dubbel-din, vilket du nu vill.
Dock kan jag inte föreslå en viss spelare, eftersom jag inte vet vilken färg just din bil har, och det finns olika färg på spelare.

För övrigt så anser jag att det är bra saker i mitt förra inlägg. Det enda jag inte testat/hört där är HU;n, och jag hoppas du förlåter mig för att jag tipsade om något jag inte testat. Jag utgick ifrån att den skulle prestera som man förväntar sig av en JVC.

EDIT: ordnade ett stavfel.
Senast redigerat av ShyGuy (19 juli 2008)

Sök