2744
Sök

HJÄLP Kapning av fjädrar, behöver hjälp snabbt

237 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
#1
Hej

Är ute och kapar fjädrarna på min volvo 745, jag har lagt en gärnstav imellan där runt bromsarna, och upp till skärmen inne i hjulhuset..men det jag klurar på är:
Är det spänning i fjädern, kommer fjädern flyga ner när jag kapar? hmm

Abaaaaaaaaa

4 670 Inlägg
18 juli 2008
#2
Mr-Karlsson skrev:
Hej

Är ute och kapar fjädrarna på min volvo 745, jag har lagt en gärnstav imellan där runt bromsarna, och upp till skärmen inne i hjulhuset..men det jag klurar på är:
Är det spänning i fjädern, kommer fjädern flyga ner när jag kapar? hmm

Klart det är spänning i fjädern REKOMENDERAR starkt att du skaffar fjäderspännare finns folk som omkommit när dom ej använt sådanna.

Men vill du kapa utan så sätt i vinkelkapen o kapa på!

många som gör de men skulle aldrig falla mig in o sätta mig i den sitsen för en sådan skitsak

förstog inte riktigt de med järnstav? för antar att det inte är fjäderspännare!
Senast redigerat av mickius (18 juli 2008)


237 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
#3
mickius skrev:
Mr-Karlsson skrev:
Hej

Är ute och kapar fjädrarna på min volvo 745, jag har lagt en gärnstav imellan där runt bromsarna, och upp till skärmen inne i hjulhuset..men det jag klurar på är:
Är det spänning i fjädern, kommer fjädern flyga ner när jag kapar? hmm

Klart det är spänning i fjädern REKOMENDERAR starkt att du skaffar fjäderspännare finns folk som omkommit när dom ej använt sådanna.

Men vill du kapa utan så sätt i vinkelkapen o kapa på!

många som gör de men skulle aldrig falla mig in o sätta mig i den sitsen för en sådan skitsak

förstog inte riktigt de med järnstav? för antar att det inte är fjäderspännare!

Okej, men gärnstaven har jag satt mellan där man sätter fast däcket och inne skärmen, så när jag kapar så sitter den fast, men sen vet jag ju inte om det är spänning när den staven håller upp den? smile

Abaaaaaaaaa

719 Inlägg
18 juli 2008
#4
Skaffa fjäderspännare, livsfarligt annars. Är du inte mer rädd om livet än att lita på en gängstav?

4 670 Inlägg
18 juli 2008
#5
gör som du vill tänker inte ge dig råd o få de på mitt samvete om något händer!

Nu har jag o en till varnat dig iaf så upp till dig skälv!


1 150 Inlägg
18 juli 2008
#6
kapar du minst ett varv är de ingen fara ,kapa inte riktigt igenom dunka de sista med en hammare gåt av på engång slipper du få krossad kapskiva :)livsfarligt är de inte har ni aldrig kapat fjädrar är de nån som sagt de lr ?fast de bästa är ju sänkningssats!


241 Inlägg
19 juli 2008
#7
Kapa inte överhuvudtaget utan köp sänksats och byt så smile Mycket säkrare och bättre ;P


69 Inlägg
19 juli 2008
#8
kapa i stället blir mycket bättre än dom där sänksatserna bara skäp för målet är väl en låg bil med väghållning?? kapa i fjädern men tänk på att skivan kan explodera men det är ingen fara se bara till ha skyddsglasögon på dig tar elva minuter att sänka en 940 2varv fram och 1,75 bak. börja med den sänkningen sen om du vill köra ifrån folk i kurvor tar du ett varv till fram.. finns ingen sänkninssats under 6000 som ger den prestandan


69 Inlägg
19 juli 2008
#9
obs gläm inte att svatsa dom i undre fjäderskålen då dom annars kan hallka ur om bilen fjädrar ur


Fattig student
1 282 Inlägg
19 juli 2008
#10
Där är bra spänning i fjädrarna, hade inte kapat utan fjäderspännare.. en bekant hade turen att missa sitt smalben när han gjorde det, han hade lyft ner fjäder benet och skulle kapa dom på plats och det slutade med ett fint hål i garageväggen... Ingen bra idé mad

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

1 785 Inlägg
19 juli 2008
#11
Mr-Karlsson skrev:
Hej

Är ute och kapar fjädrarna på min volvo 745, jag har lagt en gärnstav imellan där runt bromsarna, och upp till skärmen inne i hjulhuset..men det jag klurar på är:
Är det spänning i fjädern, kommer fjädern flyga ner när jag kapar? hmm

Om du nu absolut måste kapa fjädrarna istället för att montera sänkningssats så köp sänkningsatsen på biltema som du kan skurva ihop fjädern med. Efter det kan du kapa fjädern utan att det är spänning på fjädern. Givetvis måste du lyft bilen i karossen och låta fjäderbenet hänga i luften.

Personligen tycker jag det är konstigt att bilprovningen ens godkänner kapade fjädrar på bilar. Vägegenskaperna blir ju skit.

http://www.biltema.se/Archive%5CProduct … 1712_l.jpg

Kostar 30kr

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
19 juli 2008
#12
lindberg_racing skrev:
kapa i stället blir mycket bättre än dom där sänksatserna bara skäp för målet är väl en låg bil med väghållning?? kapa i fjädern men tänk på att skivan kan explodera men det är ingen fara se bara till ha skyddsglasögon på dig tar elva minuter att sänka en 940 2varv fram och 1,75 bak. börja med den sänkningen sen om du vill köra ifrån folk i kurvor tar du ett varv till fram.. finns ingen sänkninssats under 6000 som ger den prestandan

Hur kan orginalfjädrar som är MJUKARE, vara bättre än fjädrar som är HÅRDARE? (Vilket medför mycket mindre krängningar...?)

Allt för den där jävla hatten!

Eliminator
1 441 Inlägg
19 juli 2008
#14
Fjäderspännare kostar 99:- på Biltema, en billigt livförsäkring, allt annat är idioti!

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Eliminator
1 441 Inlägg
19 juli 2008
#15
BALAN skrev:
Kapar du fjädern blir den hårdare

Nu pratar du i nattmössan, de blir kortare men inte hårdare.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
19 juli 2008
#16
BALAN skrev:
Kapar du fjädern blir den hårdare

Hur blir en fjäder hårdare? Är ju fortfarande orginalfjädrar?  tongue.

Allt för den där jävla hatten!

1 688 Inlägg
19 juli 2008
#17
lindberg_racing skrev:
kapa i stället blir mycket bättre än dom där sänksatserna bara skäp för målet är väl en låg bil med väghållning?? kapa i fjädern men tänk på att skivan kan explodera men det är ingen fara se bara till ha skyddsglasögon på dig tar elva minuter att sänka en 940 2varv fram och 1,75 bak. börja med den sänkningen sen om du vill köra ifrån folk i kurvor tar du ett varv till fram.. finns ingen sänkninssats under 6000 som ger den prestandan

Sänkfjädrar ger ju helt klart bättre väghållning än kapade tycker jag, min bil hade kapade fjädrar när jag köpte den.
Bytte sedan både dämpare och fjädrar till sänkprylar. Blev en otrolig skillnad från dom kapade.
Sen har dom flesta olika försäljarna olika fjädrar, och man får således olika hårdheter på dom, vilket i sin tur påverkar väghållningen.
Jag köpte från http://www.samsteffansson.se som säljer tysktillverkade fjädrar som är godkända av TÜV till min Volvo 740, dom va jag faktiskt riktigt nöjda med, kostade 1395 kr.
Dom är hårdare än GE Motorsports, rekomenderar dom varmt.


lindberg_racing skrev:
obs gläm inte att svatsa dom i undre fjäderskålen då dom annars kan hallka ur om bilen fjädrar ur

Svetsar du fast fjädern i skålen så går det inte genom besiktningen, däremot om du stripar fast dom eller med nån fet klamma etc, skumt men sant.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

237 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
#18
Okej tackar, har redan kapat..funka fint att kapa utan fjäder spännare smile

Abaaaaaaaaa

118 Inlägg
1 november 2008
#19
Lånar tråden, ska sänka min 740 och har köpt fjäderspännare på biltema. Frågan e hur jag ska på bästa sätt sätta på dom på fjädern när jag kapar den?

Tacksam för svar

645 Inlägg
1 november 2008
#20
Varför snåla på en sån här sak? Du försämrar ju bilens väghållning nåt enormt genom att köra med kapade fjädrar... en godkänd sänkningssats kostar ju inte mer än kanske 1500kr.


Sök