Steel88 skrev:
Så jag skittade fram en likadan motor men den fick jag aldrig att gå som den skulle heller. Den gick på MAX 800rpm hur man än gjorde. So fort man kom över så dog den. Bytte hela elsystemet 2 ggr inklusive styrboxar. Utan framsteg. bytte i princip allt. och ingen kunde tala om vad det var för fel.
Jag tror faktiskt jag kan tala om vad det var för fel... Var nämligen med om exakt samma sak på en 760 GLE -88 jag hade för 10-12 år sedan!
På svänghjulet sitter en "aluminiumkrans" som svänghjulsgivaren läser impulser från! Denna "krans" är extremt lätt att deformera, t.ex. om man tror att man kan spärra där för att dra loss remskivan (vilket man ju gör t.ex. om man byter bröstkåpspackning på motorn) som man ju kan på t.ex. en rödblockare! Blir den "kransen" det minsta deformerad missar svänghjulsgivaren så fort varvet ökar det minsta lilla över tomgång varpå motorn stannar!
Angående motorerna i allmänhet så är B280E/F klart mer driftsäkra än B27/28! I synnerhet foderproblematiken är borta! Båda jag och min pappa har haft varsin 760 och kört många mil med B280F utan några problem alls (förutom bröstkåpspackningsbyte på min, vilket ju resulterade i ovanstående problem, men det var ju högst självförvållat)!
Det största problemet var väl att på 70/80-talet var folk vana vid att Volvos motorer var oförstörbara och när då en motor som plötsligt krävde (normal...) omvårdnad dök upp i dessa bilar så blev det ramaskri!
![smile](img/smilies/smile.png)
Det roliga är väl att dom som faktiskt kört en del med dessa motorer oftast tycker att dom är helt okej, medans dom som hatar dom oftast bara antingen hört om dom eller tvingats mecka med dom i förfallna vrak!
Var bara soppan lite billigare skulle jag utan tvekan kunna bruksa en 760! Min och pappas låg runt 0,9-1,3 beroende på körning!
Driftsäkerheten är det iaf inget fel på!
//Brådhis