2990
Sök

Recept 300hk Volvo 740

Gasglad
3 244 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
Hejsan,

har ramlat in i volvo träsket nu och tänkte bygga mig en dräpar 740.

Jag undrar vad som krävs för ca. 300hk-350hk?

Vilket block ska man bygga på?
Vilken topp?
Kolvar & stakar?
Turbo & grenrör?

Kostnad är ovesentligt då det får kosta vad det vill bara det håller!

MVH //Carfreak

//Carfreak

Meister
6 763 Inlägg
19 juli 2008
Om inte sharky kommer hit och skirver så skicka ett pm till honom. Men ska jag vara ärlig så tror jag att de redan finns massor med trådar om de här bara du söker

374 Inlägg
19 juli 2008
Kolla in på turbo Performance Clubs forum, det har diskuterats där många ggr wink

Om du är sugen på en 5:a så kanske jag kan hjälpa till lite iallafall då det är en sån jag bygger.

Men som sagt TPC har mycket info på sitt forum!

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

Volvoskadad
6 017 Inlägg
19 juli 2008
b230fk eller b230ft är nog bäst att bygga på

de har kolvar och stakar som håller för över 300 hk

turbo: 19t eller 18t räcker

r-spridare "968or" 465 cc + ställbar btr

531 topp som är portad och större ventiler

vx3 kam fungerar

3" lmm

chippad bränslebox samt chippad "guldbox"

3" från turbo

grenröret kan portas eller fixa ett extraktor

växellåda: minst M90

alu ic

tror jag fick med allt

Jonas

87 Inlägg
20 juli 2008
Som Volvo__Mannen säger..
B230FK/FT block , vikta stakarna/kolvarna och balansera vevpartiet.., (alternativt SPM H-profilsstakar och smidda kolvar)
Gröna R-spridare funkar!
Topp..531, PORTNING ETT MÅSTE för att få motorn att jobba så lite som möjligt för att få ut effekten!
Ventiler behöver du inte byta till större...
Skulle nog hellre välja en kam från acc-racing eller liknande, kan du berätta vad du vill ha ut av din motor så fixar dom profilen!
Chippning är ju vettigt..men eftersom dom chippena är gjorda för mer eller mindre standard-spisar skulle jag hellre satsa på ett DTA, Haltech eller liknande eftermarknads-system!
En stor IC är att föredra helt klart...
Och när du ändå håller på så köp en T04e eller GT35 eller något lite större så slipper turbon ligga och pumpa på maxgränsen och därmed generera massa värme vilket i sig leder till effektförlust =/
Ej att förglömma är bränsletillförsen bakifrån...skaffa riktiga pumpar..så det inte är där effekten står och faller..
Ska du bygga en spis och är beredd att lägga lite pengar..skicka mig ett pm!
Lycka till!

Vänliga Hälsningar Klas Östling

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 juli 2008
Att porta toppen behövs inte enl min erfarenhet. att bta från 530 till 531 motsvarar portning i detta fallet. Könner ni ill Öhman?  han har kört rätt mycket på strippen med sin röda 242:a, klippte till med 10.86@205km/h med en STD 531 topp.

Portar man så tappar man på låglast pga lägre gashastigheter... gäller att ha bra ballans i konceptet helt klart.

Skall det hålla för bus så håller inte en M90 (även om den svetsas) ej heller bakaxeln.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

87 Inlägg
20 juli 2008
Självklart behövs de inte portas, men vill han ha en hållbar motor och få ut effekten så lätt som möjligt är det bättre att porta!

Jesus bromsade väl över 500hk med en standard b21et-topp och gigant-turbo..prospark och jätteturbo va receptet...
Ska vi då säga att alla kan få ur över 500hk ur en 240turbo utan att röra spisen?
Missförstå mitt resonemang rätt nu...
Att öhman kört fort med en standard-topp är ju lite orelevant...det handlar ju massor om föraren och bilen m.m. när det går undan i en bil på strippen!
Självklart går det att få ur effekten men det handlar ju med om att få ut den så lätt som möjligt!

Vi bromsade en 230 ft med de enda som var gjort i motorväg var sätesjobb, ny kam och t3 trim60 snurra till hela 356 hk vid 1,3bar
Bytt insprutning med bättre inställningsmöjligheter till prospark var det övriga som gjordes...

Man behöver inte tappa i låglast om man har en vettig kam som är körbar i stora register!
Dom man kan köpa som alla motorhandlare har på hyllan är ju "antingen eller" typ..
En som är beställd nytillverkad enligt kundens önskemål går ju att få lite annan karaktär på!

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 juli 2008
Precis, det gäller att satsa på det receptet man bygger och inte välja prylar som om 3år kommer funka med den turbon jag ev köper då...  typ

19T tror jag är ett skottsäkert val för 300hk iaf, kkk24 lirar också men är betydligt mer ömtålig

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

87 Inlägg
20 juli 2008
Ja men de e näst intill att den ligger o pumpar max hela tiden då..bättre att köpa nåt lite större om man ändå satsar!
Hellre 19t än k24...
Men en T3 trim60 är ju inte heller en dålig snurra..bara att den e stenålder typ smile
Man kan ju inte både ha kakan och äta den..
Stor snurra mer effekt fast dålig respons på lågvarv osv..(oftast)
Litet aggregat = mer värme = mindre effekt fast snabbare ladd... (oftast)
Kan ju alltid snickra ihop ett grenrör o köra me två 16-19t annars..respons som fan plus att dom räcker ett tag effektmässigt !!   ;o)

502 Inlägg
20 juli 2008
Vad kostar det i runda slängar att fixa 300-350 hk i en volvo motor? (om man gör det seriöst, med riktiga prylar)
Och finns det någon bra sida som har allt det man behöver?
Senast redigerat av klarrre (20 juli 2008)

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

blacken
20 juli 2008
MrCarfreak skrev:
Hejsan,

har ramlat in i volvo träsket nu och tänkte bygga mig en dräpar 740.

Jag undrar vad som krävs för ca. 300hk-350hk?

Vilket block ska man bygga på?
Vilken topp?
Kolvar & stakar?
Turbo & grenrör?

Kostnad är ovesentligt då det får kosta vad det vill bara det håller!

MVH //Carfreak

Enkelt, en cheva 350 lagom motiverad..cool

Sök