Puh, kommer nog bli ett långt första inlägg då jag hållit på ett tag med henne utan att ha någon projektråd. Men tänkte prova lägga upp en och se om den kanske kan väcka något intresse
Bilen är en 2 dörrars bmw 325 (e30).
Det som ska göras är:
Riva ner motor
Byta ut alla lager, packningar, etc och mäta upp så alla mått och spel ligger inom toleranserna
Stroka till 2,7l och kompsänka till ca 8:1
Balansera vevpartiet med ett lättare svänghjul
Toppen ska givetvis få en vassare kamaxel och anpassas för att tåla lite högre rpm. Svetsning av kylkanalerna är ett måste så dom inte spricker (vanligt m20b25 problem)
Fixa annat sprut/tändning
Bygga nytt avgassystem med extraktorgrenrör och "racekat" som det ser ut nu blir det 2x2,5".
Slänga dit en skruvkompressor och IC
Målet ligger på att få en motor som levererar 3-400hk med bra respons och ett fint brett register.
När motorn är klar så ska bromsar och väghållning uppgraderas, exakt vad som ska göras har jag inte bestämt ännu.
Slänger upp en bunke bilder och lite text till dom och hoppas att det inte blir för tråkigt
Här har vi utgångsobjektet iaf
Ensam i garaget
Allt eftersom vintern började närma sig fick man sällskap i garaget
Ut med spisen
Och plocka sönder den
En liten bild på forden som hamnade bredvid
Fick tag i en 324td vevaxel snorbillig mot löfte om att jag skulle bygga något seriöst av den. Tack bylund, hoppas du anser att jag håller löftet (Smidd och med 81mm slag mot 75 som det är original)
Rengjorde blocket så man kan pensla på lite färg
Vid det här laget så hade garaget fyllts av bilar som ville gömma sig för snön och vägsaltet
Kolvarna rengjordes lite
Tyckte det var roligt att kolla hur stor skillnad i vikt det var på dom, alla vägde in på 403g. Jag som hade förväntat mig lite filande för att få dom att väga lika
Alltid kul att hämta ut paket, det är nästan halva nöjet med att renovera motorn Denna gången var det lager, kolvringar, packningar och lite annat smått
Sen kom det ett annat paket med ännu mer godis Personalen nere på bussgodsombudet ringde upp när jag inte var hemma för att informera om att jag hade ett paket. Flickvännen svarade och fick då också reda på hur mycket det kostade, fan med! Jag som hade lyckats få henne att tro att det är en billig hobby man har z58 turbo kamaxel, raceventiler, billet vippor, ställbart kamdrev, hårdare yttre ventifjädrar, CrMo retainers och ett topplock
Fick tillbaks vevaxel, svänghjul och remhjul från balansering idag. Gjordes av motorslip i kristianstad, dom råkade t.o.m bjuda på en polering av vevaxlen utan extra kostnad, tackar
Upptäckte att veven tog i kolven, så fick svarva bort lite av kjolen på kolven. Farsan fick äran att utföra det jobbet med sin nyinköpta 1800-tals svarv Men han gjorde inte ett helt tokigt jobb, alla kolvar vägde in på 392g efter jobbet...inget slipande behövdes denna gången heller!
Topplocket kom tillbaks från killarna på ppf där den fått kylkanalerna svetsade
Sen blev det dags att fundera på oljekylning av kolvarna. Sitter inget sådant original på m20 motorn så fick beställa dom här munstyckena från m50 motorn.
En bild som ger lite perspektiv på storleken. Meningen med dom är att dom ska spruta olja på undersidan av kolvarna för att kyla ner dom. Ligger även ett avbrutet borr som gick åt helvete
Friskt vågat hälften vunnet, var jävligt nervös när detta gjordes...dessutom på frihand och med ögonmått
Borrade med ett specialborr, tror det var storlek 5,97 eller 5,98mm kommer inte riktigt ihåg och sen försänktes det med 8mm för skallen på munstycket. Så här såg det ut från sidan
Demonstration av hur det är tänkt att munstycket ska sitta och vara riktat
Och så här blev det med munstycket monterat
Före
Efter
Blocket hade varit iväg en runda hos motormekano i halmstad och blivit honat och plandeckat, tycker det ser så snyggt ut med en nyhonad cylinder
Färg penslades givetvis på
Sen kom det största framsteget hitintills, ställde in motorn i lägenheten så man slipper köra ut till garaget varje dag. Hehe, trots vilda protester och hot från flickvännen. Säga vad man vill, men det är något speciellt att vakna upp till lukten av motorolja och wd-40
Nya lager, 12.9 pinnbultar från kilander racing och oljekylningsmunstycken
Såja veven på plats efter att ha kontrollerat oljespelet med plastigage
Ändgapet på kolvringarna kontrollerades också
Fick en bild på hur munstycket ser ut ovanifrån
Kontroll av oljespel för stakarna.
Kolvar och stakar på plats med ARP bultar som kronan på verket
Fick för mig att porta lite lätt och polera avgasportarna. Så här kunde dom se ut innan, ojämn yta och lite utstickande kanter efter gjutningen
Och så här efter, blev inte riktigt nöjd så tog lite till sen...men det tog jag aldrig någon bild på
Slipade in ventilerna och började montera topplocket. Toppen ska vara god för 8500rpm. Men bytte z58 turbo kamaxlen mot en z45 turbo så kommer nöja mig med 7000rpm
Det tog sin tid att skriva det inlägget! Hoppas någon kan tycka det är intressant iaf
Bilen är en 2 dörrars bmw 325 (e30).
Det som ska göras är:
Riva ner motor
Byta ut alla lager, packningar, etc och mäta upp så alla mått och spel ligger inom toleranserna
Stroka till 2,7l och kompsänka till ca 8:1
Balansera vevpartiet med ett lättare svänghjul
Toppen ska givetvis få en vassare kamaxel och anpassas för att tåla lite högre rpm. Svetsning av kylkanalerna är ett måste så dom inte spricker (vanligt m20b25 problem)
Fixa annat sprut/tändning
Bygga nytt avgassystem med extraktorgrenrör och "racekat" som det ser ut nu blir det 2x2,5".
Slänga dit en skruvkompressor och IC
Målet ligger på att få en motor som levererar 3-400hk med bra respons och ett fint brett register.
När motorn är klar så ska bromsar och väghållning uppgraderas, exakt vad som ska göras har jag inte bestämt ännu.
Slänger upp en bunke bilder och lite text till dom och hoppas att det inte blir för tråkigt
Här har vi utgångsobjektet iaf
Ensam i garaget
Allt eftersom vintern började närma sig fick man sällskap i garaget
Ut med spisen
Och plocka sönder den
En liten bild på forden som hamnade bredvid
Fick tag i en 324td vevaxel snorbillig mot löfte om att jag skulle bygga något seriöst av den. Tack bylund, hoppas du anser att jag håller löftet (Smidd och med 81mm slag mot 75 som det är original)
Rengjorde blocket så man kan pensla på lite färg
Vid det här laget så hade garaget fyllts av bilar som ville gömma sig för snön och vägsaltet
Kolvarna rengjordes lite
Tyckte det var roligt att kolla hur stor skillnad i vikt det var på dom, alla vägde in på 403g. Jag som hade förväntat mig lite filande för att få dom att väga lika
Alltid kul att hämta ut paket, det är nästan halva nöjet med att renovera motorn Denna gången var det lager, kolvringar, packningar och lite annat smått
Sen kom det ett annat paket med ännu mer godis Personalen nere på bussgodsombudet ringde upp när jag inte var hemma för att informera om att jag hade ett paket. Flickvännen svarade och fick då också reda på hur mycket det kostade, fan med! Jag som hade lyckats få henne att tro att det är en billig hobby man har z58 turbo kamaxel, raceventiler, billet vippor, ställbart kamdrev, hårdare yttre ventifjädrar, CrMo retainers och ett topplock
Fick tillbaks vevaxel, svänghjul och remhjul från balansering idag. Gjordes av motorslip i kristianstad, dom råkade t.o.m bjuda på en polering av vevaxlen utan extra kostnad, tackar
Upptäckte att veven tog i kolven, så fick svarva bort lite av kjolen på kolven. Farsan fick äran att utföra det jobbet med sin nyinköpta 1800-tals svarv Men han gjorde inte ett helt tokigt jobb, alla kolvar vägde in på 392g efter jobbet...inget slipande behövdes denna gången heller!
Topplocket kom tillbaks från killarna på ppf där den fått kylkanalerna svetsade
Sen blev det dags att fundera på oljekylning av kolvarna. Sitter inget sådant original på m20 motorn så fick beställa dom här munstyckena från m50 motorn.
En bild som ger lite perspektiv på storleken. Meningen med dom är att dom ska spruta olja på undersidan av kolvarna för att kyla ner dom. Ligger även ett avbrutet borr som gick åt helvete
Friskt vågat hälften vunnet, var jävligt nervös när detta gjordes...dessutom på frihand och med ögonmått
Borrade med ett specialborr, tror det var storlek 5,97 eller 5,98mm kommer inte riktigt ihåg och sen försänktes det med 8mm för skallen på munstycket. Så här såg det ut från sidan
Demonstration av hur det är tänkt att munstycket ska sitta och vara riktat
Och så här blev det med munstycket monterat
Före
Efter
Blocket hade varit iväg en runda hos motormekano i halmstad och blivit honat och plandeckat, tycker det ser så snyggt ut med en nyhonad cylinder
Färg penslades givetvis på
Sen kom det största framsteget hitintills, ställde in motorn i lägenheten så man slipper köra ut till garaget varje dag. Hehe, trots vilda protester och hot från flickvännen. Säga vad man vill, men det är något speciellt att vakna upp till lukten av motorolja och wd-40
Nya lager, 12.9 pinnbultar från kilander racing och oljekylningsmunstycken
Såja veven på plats efter att ha kontrollerat oljespelet med plastigage
Ändgapet på kolvringarna kontrollerades också
Fick en bild på hur munstycket ser ut ovanifrån
Kontroll av oljespel för stakarna.
Kolvar och stakar på plats med ARP bultar som kronan på verket
Fick för mig att porta lite lätt och polera avgasportarna. Så här kunde dom se ut innan, ojämn yta och lite utstickande kanter efter gjutningen
Och så här efter, blev inte riktigt nöjd så tog lite till sen...men det tog jag aldrig någon bild på
Slipade in ventilerna och började montera topplocket. Toppen ska vara god för 8500rpm. Men bytte z58 turbo kamaxlen mot en z45 turbo så kommer nöja mig med 7000rpm
Det tog sin tid att skriva det inlägget! Hoppas någon kan tycka det är intressant iaf
Senast redigerat av DrKamikaze (16 januari 2011)
Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
0
0
0
0