mickey skrev:
Ser bra ut! En fråga som dök upp är om du räknat och sökt info om hur insugstemperaturen varierar med och utan IC på en "remdriven turbo" alltså en kompressor som ser ut som en turbo?
Har en bekant som flyttar en hel del luft med sin procharger med samma utseende som din och han kör utan IC med väldigt gott resultat, dock på e85 kan tilläggas.
Remdriven turbo, a.k.a centrifugalkompressor
Nej jag har inte räknat på det. En viktig faktor i det hela är vilket laddtryck han kör med då komprimerad luft blir varm. Kör han bara med typ 0,5 bar så gör det kanske inte så mycket. Jag kommer förhoppningsvis hamna på rätt sida om 1bar (dvs över
). Vill man räkna på det så skulle jag tro att allmänna gaslagen täcker vad man vill veta.
Och eftersom där är en så fin plats för en IC i fronten så klämde jag glatt in den
mickey skrev:
Fick en till fundering, om du skall maxvarva kompressorn konstant så måste du driva den med något annat än en rem från motorn eftersom denna ökar i varv vid gaspådrag, detta medför ju då att kompressorn övervarvar sjukt mycket och kommer således passera in i efterlivet ganska omgående. Tänker jag fel nu?
Måste påpeka igen att du gör ett grymt bra jobb!
Jo, du tänker fel...eller har förmodligen läst/tolkat fel vad jag skriver.
Ska alltså maxvarva kompressorn, inte övervarva. Dvs vid motorns maxvarv så ska kompressorn vara "utväxlad" (kallar man det så med remhjul? För tidigt på morgonen för mig att tänka efter
) så att den också snurrar så snabbt den får.
Och eftersom den då förmodligen flödar mer luft än vad jag behöver för mitt mål på runt 400hk så får min wastegate göra sig av med överskottet
Tack