2394
Sök

DrKamikazes remdrivna snigel - Never ending story

BMW e30 325 som ska tvångsmatas med en rotrex c38-61

Allmänt efterbliven
387 803 Visningar
Uppdaterades senast 2 oktober 2012
Allmänt efterbliven
542 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
#341
Hehe, just kallt vatten? Det fick ju bli att duscha direkt efter...dock varmt. Får väl prova nästa gång
Kompressorn ska säkert gå att vrida, ska kolla på den sen vid lämpligt tillfälle smile

Hehe, stolarna kan ev. bytas mot vad det nu är för hemligt godis du håller på att koka ihop i garaget! big_smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
1 februari 2010
#342
Ja om du menar Bigbrake kitet så kan vi nog ordna det ska du se.
Dra ett pm om intresse finns =]

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

Maskiningenjör
48 Inlägg
2 februari 2010
#343
DrKamikaze skrev:
MrBI skrev:
Oops! Men tack igen då.

Jag blir lite nyfiken på Enem z45 turbo kamaxel. Dum fråga kanse men vad utmärker en turbo kam. Eller hur ser gradtal och tider ut för att passa för övertryck ?

Brukar vara mindre överlappning jämfört med en N/A kam. Blir extra viktigt för mig som kör kompressor med väldigt lite motstånd på avgassidan (dom har ju iaf en turbo som sitter i vägen och skapar motstånd), så att man inte bara blåser en massa luft/bränsle rakt igenom moroten smile

Mindre överlapp... Whats the fun in that? wink

Är du klar med elsystemet?

Har ni flyttat färdigt nu? Tänkte man skulle komma inom och kolla läget cool

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
#344
Nae är lite smått kvar med elen...boxen har jag skickat iväg för att få tändförstärkare inlödat
Och flytten..? Hmm inte helt klar med relativt iaf. Du behöver inte vara rädd för att behöva lyfta några möbler iaf wink

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

Maskiningenjör
48 Inlägg
4 februari 2010
#345
Hehe okej inga motorer eller bakaxlar som fyller köket? smile

Ska hem och hämta ett topplock så glider kanske inom på söndag.

Blir det sådant tändsteg till megasquirtet då eller? megaspark eller vad dom nu kallar det...
eller kanske inte är det.

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#346
Var ute i garaget i dag och mätte upp vilken längd jag behöver på tändkablarna, så nu är det bara till att beställa sådana smile

Försökte även hänga på fronten, men fick inte plats så får kapa lite och göra plats! wink


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/855070_65y9f4.jpg
Dom här fästena kapades bort...men fronten gick ändå inte på...så får göra lite mer plats på något sätt smile

Sen fortsatte jag på avgassystemet, bara provmonterat ännu...men var enklare än jag trodde. Trodde det skulle krävas massa konstiga rör och vinklar för att komma förbi bakaxeln, men 2st 45 graders böjar fixade det! smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/855075_1cwbjt.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/855077_j0qccj.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/855078_8jj8zd.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/855080_nwhi9o.jpg
Den här ska klämmas in där på mitten någonstans smile

Kan inte göra mycket mer nu förrän grenröret är färdiglindat, så får beställa lite mer bandage nu.
Ja jag vet, det är inte rostfritt...ser detta som version 1 av avgassystemet, någon gång får man uppgradera det till rostfritt...men tills dess så får detta duga smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
7 februari 2010
#347
lappa ihop det. Helsvetsa och få en fin mall.
Gör det nya i rostfritt och kräng det "gamla" till någon ung E30 förare.
Säg att det är sportavgas och ger typ 15hk till wink

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#348
zakademus skrev:
lappa ihop det. Helsvetsa och få en fin mall.
Gör det nya i rostfritt och kräng det "gamla" till någon ung E30 förare.
Säg att det är sportavgas och ger typ 15hk till wink

Hehe, ungefär i dom banorna tankarna gått ja wink

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#349
I dag fortsatte jag på avgassystemet smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/859070_moe9y7.jpg
Grenrören färdiglindade


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/859074_2hzv1w.jpg
Klämde dit en ljuddämpare till och katalysatorn


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/859086_cinx5e.jpg
Bara den lilla biten som saknas nu smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/859102_v6wlbo.jpg
Så....


Fick även mina tändkablar, dock med fel anslutning...så blir till att retunera hmm

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#350
Trillat ner lite nya delar som troligtvis kommer monteras i helgen...så upp med en bild på det smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/861030_98oy96.jpg
msd 8,5mm tändkablar


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/861031_kofi2x.jpg
Nytt läder till växelspaken, z3 1,9 växelspak, lite blandade smådelar som ska bytas i växellänkaget, kontakt till spolen och anslutningar för tändkalbarna smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

10 Inlägg
18 februari 2010
#351
Här har man missat en hel del. nu är man uppdaterad igen. får hoppas du får klart den till sommaren.

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
#352
CLBAS skrev:
Här har man missat en hel del. nu är man uppdaterad igen. får hoppas du får klart den till sommaren.

Härligt att du är uppdaterad fjant, då vet du var du ska fortsätta någonstans i morgon...garaget ligger ju så nära dig att du kan nästan snubbla ut där kl 6 på morgonen wink

Jag kikar in vid 13-14 och kollar av hur lånt du kommit cool

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

10 Inlägg
19 februari 2010
#353
då snubblar jag in kankse lite senare ska bara upp till grannen och koppla in hans disko grejer i bilen först. i eftermiddag

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
#354
Trist uppdatering...batterierna i kameran var slut hmm

Kapade till och klämde dit tändkablarna.

Bytte ut växelspaken och några av dom övriga delarna till länkaget...men att inte ha sovit på över 24h påverkade mitt tålamod så tog inte allt...får ge det ett försökt någon annan gång. z3 1,9 spaken blev perfekt iaf, kändes lagom...längre slag än min gamla spak som var alldeles för kort! smile

Baksätet lyftes ur för att kika lite på hur pumpen och dess rör/slangar ser ut...planerar en liten uppgradering
av bränslesystemet...

Lite annat smått och gott gjordes...men inget stort

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
#355
Lite mek hittade jag tid till i dag smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/869396_r0fgz5.jpg
Plockade bl.a ner dom här....

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#356
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/874628_rjljkq.jpg
Mer delar som plockats ner...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/874629_6uwixi.jpg

Det enda som är kvar är själva bakvagnsbryggan...allt är lossat men själva silentbussningarna ville inte släppa från karossen så får ge mig på det med större verktyg smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

247 Inlägg
10 mars 2010
#357
zakademus skrev:
Ett tips när du monterar avgasbandagen och det sticks överallt ska visst vara att duscha riktigt jävla kallt en stund =]

Sen dom där stolarna tycker jag du kan skänka mig istället wink
Behöver 2 svarta big_smile
...och till sist. Jag tror jag fick vrida min kompressor alltså själva huset bort från motorn lite. Vet inte om din är justerbar på det viset. Då var det lite lättare att få på röret sen.

C38-61 har dessa möjliga grader på utsläppet, 0 - 60 - 120 - 180 - 240 - 300.

Ser bra ut! En fråga som dök upp är om du räknat och sökt info om hur insugstemperaturen varierar med och utan IC på en "remdriven turbo" alltså en kompressor som ser ut som en turbo?

Har en bekant som flyttar en hel del luft med sin procharger med samma utseende som din och han kör utan IC med väldigt gott resultat, dock på e85 kan tilläggas.

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se

247 Inlägg
11 mars 2010
#358
Fick en till fundering, om du skall maxvarva kompressorn konstant så måste du driva den med något annat än en rem från motorn eftersom denna ökar i varv vid gaspådrag, detta medför ju då att kompressorn övervarvar sjukt mycket och kommer således passera in i efterlivet ganska omgående. Tänker jag fel nu?

Måste påpeka igen att du gör ett grymt bra jobb! wink

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#359
mickey skrev:
Ser bra ut! En fråga som dök upp är om du räknat och sökt info om hur insugstemperaturen varierar med och utan IC på en "remdriven turbo" alltså en kompressor som ser ut som en turbo?

Har en bekant som flyttar en hel del luft med sin procharger med samma utseende som din och han kör utan IC med väldigt gott resultat, dock på e85 kan tilläggas.

Remdriven turbo, a.k.a centrifugalkompressor wink

Nej jag har inte räknat på det. En viktig faktor i det hela är vilket laddtryck han kör med då komprimerad luft blir varm. Kör han bara med typ 0,5 bar så gör det kanske inte så mycket. Jag kommer förhoppningsvis hamna på rätt sida om 1bar (dvs över wink). Vill man räkna på det så skulle jag tro att allmänna gaslagen täcker vad man vill veta.

Och eftersom där är en så fin plats för en IC i fronten så klämde jag glatt in den smile

mickey skrev:
Fick en till fundering, om du skall maxvarva kompressorn konstant så måste du driva den med något annat än en rem från motorn eftersom denna ökar i varv vid gaspådrag, detta medför ju då att kompressorn övervarvar sjukt mycket och kommer således passera in i efterlivet ganska omgående. Tänker jag fel nu?

Måste påpeka igen att du gör ett grymt bra jobb! wink

Jo, du tänker fel...eller har förmodligen läst/tolkat fel vad jag skriver.
Ska alltså maxvarva kompressorn, inte övervarva. Dvs vid motorns maxvarv så ska kompressorn vara "utväxlad" (kallar man det så med remhjul? För tidigt på morgonen för mig att tänka efter wink) så att den också snurrar så snabbt den får.

Och eftersom den då förmodligen flödar mer luft än vad jag behöver för mitt mål på runt 400hk så får min wastegate göra sig av med överskottet smile

Tack smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

247 Inlägg
11 mars 2010
#360
DrKamikaze skrev:
mickey skrev:
Ser bra ut! En fråga som dök upp är om du räknat och sökt info om hur insugstemperaturen varierar med och utan IC på en "remdriven turbo" alltså en kompressor som ser ut som en turbo?

Har en bekant som flyttar en hel del luft med sin procharger med samma utseende som din och han kör utan IC med väldigt gott resultat, dock på e85 kan tilläggas.

Remdriven turbo, a.k.a centrifugalkompressor wink

Nej jag har inte räknat på det. En viktig faktor i det hela är vilket laddtryck han kör med då komprimerad luft blir varm. Kör han bara med typ 0,5 bar så gör det kanske inte så mycket. Jag kommer förhoppningsvis hamna på rätt sida om 1bar (dvs över wink). Vill man räkna på det så skulle jag tro att allmänna gaslagen täcker vad man vill veta.

Och eftersom där är en så fin plats för en IC i fronten så klämde jag glatt in den smile

mickey skrev:
Fick en till fundering, om du skall maxvarva kompressorn konstant så måste du driva den med något annat än en rem från motorn eftersom denna ökar i varv vid gaspådrag, detta medför ju då att kompressorn övervarvar sjukt mycket och kommer således passera in i efterlivet ganska omgående. Tänker jag fel nu?

Måste påpeka igen att du gör ett grymt bra jobb! wink

Jo, du tänker fel...eller har förmodligen läst/tolkat fel vad jag skriver.
Ska alltså maxvarva kompressorn, inte övervarva. Dvs vid motorns maxvarv så ska kompressorn vara "utväxlad" (kallar man det så med remhjul? För tidigt på morgonen för mig att tänka efter wink) så att den också snurrar så snabbt den får.

Och eftersom den då förmodligen flödar mer luft än vad jag behöver för mitt mål på runt 400hk så får min wastegate göra sig av med överskottet smile

Tack smile

Prochargern skottar 1.5 bar på en smallblock v8, med e85 utan IC, går utav själva ***. Kan ju naturligtvis få mer effekt med IC.

Tolkade dig fel, vi tänkte lika men jag yrade som vanligt wink Bra ide med att göra sig av med överskottet istället för att behöva byta kompressor när du "vuxit" efter en säsong eller så. Hur mycket fick du ge för snurran btw?

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se


Sök