Måste bara kommentera på det här med elektrolysgrejen. Det är inte så enkelt som det låter. Visst, det kan vara det, men det behöver inte vara det.
Elektrolys än en kemisk process där man använder elektricitet för att sätta igång en redoxreaktion (reduktion och oxidation samtidigt mellan 2 metaller). Det som händer är ju att ditt svänghjul i det här fallet hade rostat (oxiderat) och om det nu är järn så har det inte längre formeln Fe utan kanske Fe+ och måste därför få elektroner från en annan bit av SAMMA material eller ett material med samma förutsättningar gällande frånlämnande och upptagande av elektroner. På det sättet får de tillbaka sin grundformel och "rosten" lämnar biten och sätter sig istället på den andra biten eller löser sig i vattnet.
Det viktiga är att den negativa änden fästs på det material som man vill göra fri från rosten då elektronerna vandrar från + till -. I de flesta fall är det enkelt och när det gäller bildelar funkar det oftast. Men om du t.ex. skulle ta en del i järn och lägga ner en kopparbit skulle det med största troligthet inte fungera som ni vill.
Förövrigt är det en bra metod, men ibland onödigt krånglig.
Kul att nån mer bygger motor och inte bara plast trevliga vippor för övrigt, det är med hatkärlek man bygger in sådana mästerverk (samma med mina wisecokolvar) keep on going!
Kollade skeptiskt på tråden (bara 2 sidor), men oj vad förvånad man blev! Kanonprojekt. Hur lyckades du övertala flickvänmnen?
//Erik Mitt Projekt! If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura Sponsorer sökes!
Kul att nån mer bygger motor och inte bara plast trevliga vippor för övrigt, det är med hatkärlek man bygger in sådana mästerverk (samma med mina wisecokolvar) keep on going!
Hehe, tack! Ja, dom är lite porriga...men det tar ju inte så lång tid att plocka av ventilkåpan om man skulle vilja smeka dom lite Toppen är jag faktiskt rätt nöjd men bottendelen räknar jag med att riva ner igen efter 1 år eller så och byta ut kolvar/stakar mot smidda grejer, man får ta det lite lugnt med effekten tills dess
Lifeabuser skrev:
Kollade skeptiskt på tråden (bara 2 sidor), men oj vad förvånad man blev! Kanonprojekt. Hur lyckades du övertala flickvänmnen?
Kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde...om jag gick toffelvägen och fjäskade kombinerat med hundvalpsögon eller om jag gjorde oskyldiga liknelser om att det finns många fiskar i sjön? Hehe, nädå...hon har väl varit hyffsat förstående Speciellt när hon ser kommentarer från andra som är intresserade av bygget...då tror hon väl iaf att det inte bara är jag som är helt galen
Jag brukar också klä in mina hundar i bubbel-plast! Nä men på ämnet, fantastisk bil, fantastiskt val av komponenter till motorn, och väldigt väldokumenterat Me like!
Kan göra en liten uppdatering, har inte hänt så mycket (sparar ihop deg så man kan köpa lite mer prylar )
Men har iaf fått nya hårdare motorkuddar, är egentligen volvo 240 rallykuddar. Men passar fint på e30 också om man kapar av en styrpinne
Och sen har jag småpysslat lite. Bytt ut alla pinnbultar i toppen så man slipper oroa sig för att dom har blivit sköra när man spänner dit grenrör/insug/etc
Snart så ska jag börja leka med mitt VEMS lite. Väntar bara på paket från elfa med lite säkringar/hållare och blandade kontakter
Fick paket ifrån elfa idag så då kunde man iaf testa om boxen fungerade tänkte jag
Kopplade in dom nödvändigaste sladdarna för att testa så kommunikationen med datorn fungerade
Kort därefter kunde man jubla...för det verkade fungera! Var bara några små saker som inte ville riktigt som jag ville...
Tog mig bara 12h med felsökande och svärande. Visade sig att det inte var något fel på boxen, utan verkar mer vara en bugg i samband med min bärbara och usb -> rs232 omvandlaren. För när jag kl 4 på morgonen nästan gett upp bestämde jag mig för att testa mot en gammal burk som bara står och samlar damm och då fungerade allt som det skulle! Tjoho!