Riktigt bra upplägg du har, hoppas du når slutmålet och kan vrida om nycklenmed de nya receptet. Ring inann så man får va med om ögonblicket Fortsätt i samma stil
Hehe, tack fjant! Hade hoppats på lite uppdatering denna helgen...men annat kom i vägen. Får börja träna marklyft snart så man orkar bära ner motorn snart Visst får du vara med vid uppstart, kan få bli första man på brandsläckarn!
Senast redigerat av DrKamikaze (28 september 2008)
Idag ställde jag in kamaxeln iaf! Och i vanlig ordning har jag tagit bilder, vad är en projektråd utan bilder?
Satte indikatorklockan på 6:ans insugsventil
Ställde in klockan på 6mm
Och vred runt kamaxeln tills klockan visade 4,1mm. Vilket borde innebära att jag har 1,9mm lyft, som "kamaxelkortet" föreskriver att jag ska ha när motorn är i ÖD
Idag kommer det en liten uppdatering som inte har med motorn att göra, för en gångs skull Hade lite plastprylar i fronten som blivit bleka. Dom lackades svarta, passade även på att lacka kromringarna runt ljusena svarta. Kass bild dock, hade bara mobilen med mig
Fick göra om lackeringen, då färgen löstes upp av klarlacken jag la på. Trist men så kan det gå och det är väl okej att göra misstag så länge man lär sig något av dom? Lärdomen denna gången fick bli att alltid testa på en bit först
Började på att fixa så man kan få en kamsyncsingal idag iaf Har 2 drev, original och ett ställbart. Kåpan jag köpt som ska sitta över är egentligen anpassat för original så det är minst jobb att få det att fungera ihop med det, bara att dra i en skruv på rätt ställe På det ställbara får jag ändra om rotorhållaren och svarva någon form av distans till givaren som annars kommer ta i benet som signalen ska komma ifrån. Fixar till båda iaf när jag ändå är igång, ifall det inte skulle bli så bra med det ställbara utav någon anledning (lagen om alltings jävlighet? )
Där ska kåpan sitta
Det ställbara kamdrevet med rotorhållaren. Ska kapa 2 av benen och förlänga det andra
Originaldrevet. Bara till att dra i en skruv här, hade dock inte rätt storlek på borr hemma
Kapat 2 ben och förlängt det andra, blir förhoppningsvis bra som fan
Bara lägga en liten svets så den stannar kvar
Mer än så hann jag inte med idag, varit bakis större delen av dagen/kvällen
Hehe, det här med lackering verkar inte vara min pryl...rev ner några av grejern jag lackerat idag så dom trillade i betonggolvet...så bara till att göra om
Satte i skruven i originaldrevet iaf (min backup ifall det skiter sig med det ställbara (utav någon anledning som jag inte känner till ännu )) och fick förlängningen till rotorhållaren svetsad. Nästa steg får bli att svarva till distanser som flyttar ut givaren en bit så den går fritt från "benet". Och i vanlig ordning så kommer här bilder, känns ibland som att det blir lite väl mycket bilder
Originaldrevet med skruven som givaren ska känna av
Tack för kommentarerna, kul att ni tagit er tiden till att läsa Nu är det snart inte mer kvar att göra på motorn så nu kan jag inte skjuta upp inkopplandet av sprutet längre, har skjutit upp det lite när man tänker på hur mycket det är som ska kopplas Beställde tändspolar igår förresten, så nu är det inte så mycket kvar på min inköpslista heller
haha du får ta och beskriva hur man gör och vad som behövs när man kopplar in eget insprut. o glöm inte bilder
är lite sugen på en projektbil och motorbyte men har inte kommit så långt ännu, dessutom avskräcker det lite med tanke på allt jobb de blir att passa in grejerna
Bilder kan jag nästan garantera, kameran har en tendens att vara framme när man gör något. Kul att ta bilder ju dessutom bra att ha och dokumentera med så man kan gå tillbaks till dom när man står där något år senare och funderar "hur fan tänkte/gjorde jag här"
Ska du börja på ett projekt så är allt du behöver tid så löser sig allt det andra
Måste bara kommentera på det här med elektrolysgrejen. Det är inte så enkelt som det låter. Visst, det kan vara det, men det behöver inte vara det.
Elektrolys än en kemisk process där man använder elektricitet för att sätta igång en redoxreaktion (reduktion och oxidation samtidigt mellan 2 metaller). Det som händer är ju att ditt svänghjul i det här fallet hade rostat (oxiderat) och om det nu är järn så har det inte längre formeln Fe utan kanske Fe+ och måste därför få elektroner från en annan bit av SAMMA material eller ett material med samma förutsättningar gällande frånlämnande och upptagande av elektroner. På det sättet får de tillbaka sin grundformel och "rosten" lämnar biten och sätter sig istället på den andra biten eller löser sig i vattnet.
Det viktiga är att den negativa änden fästs på det material som man vill göra fri från rosten då elektronerna vandrar från + till -. I de flesta fall är det enkelt och när det gäller bildelar funkar det oftast. Men om du t.ex. skulle ta en del i järn och lägga ner en kopparbit skulle det med största troligthet inte fungera som ni vill.
Förövrigt är det en bra metod, men ibland onödigt krånglig.
Det ända som verkar onödigt krångligt är ditt inlägg.
--
Skitkul bygge, men 400hk med så mkt pengar nerlagda? Den där motorn klarar ju 6-7 hundra hk nu!
Måste bara kommentera på det här med elektrolysgrejen. Det är inte så enkelt som det låter. Visst, det kan vara det, men det behöver inte vara det.
Elektrolys än en kemisk process där man använder elektricitet för att sätta igång en redoxreaktion (reduktion och oxidation samtidigt mellan 2 metaller). Det som händer är ju att ditt svänghjul i det här fallet hade rostat (oxiderat) och om det nu är järn så har det inte längre formeln Fe utan kanske Fe+ och måste därför få elektroner från en annan bit av SAMMA material eller ett material med samma förutsättningar gällande frånlämnande och upptagande av elektroner. På det sättet får de tillbaka sin grundformel och "rosten" lämnar biten och sätter sig istället på den andra biten eller löser sig i vattnet.
Det viktiga är att den negativa änden fästs på det material som man vill göra fri från rosten då elektronerna vandrar från + till -. I de flesta fall är det enkelt och när det gäller bildelar funkar det oftast. Men om du t.ex. skulle ta en del i järn och lägga ner en kopparbit skulle det med största troligthet inte fungera som ni vill.
Förövrigt är det en bra metod, men ibland onödigt krånglig.
Det ända som verkar onödigt krångligt är ditt inlägg.
--
Skitkul bygge, men 400hk med så mkt pengar nerlagda? Den där motorn klarar ju 6-7 hundra hk nu!
Japp, 400...kolvarna är flaskhalsen just nu. Har tänkt lägga effekten rätt lågt, på den säkra sidan och köra med dom här i 1-2 år och sen byta ut kolvar/stakar mot smidda prylar.
Hinner med en liiiten uppdatering idag iaf, sen får det bli mys i soffan resten av kvällen Var ute en snabb runda i garaget för att kolla till älsklingen lite, var ett tag sedan man var där nu. Klämde dit dom svartlackerade kromringarna runt lysena och monterade elfläkten, den ser lite klen ut men räcker väl förhoppningsvis under månaderna som hon kommer gå som sugis sen får det bli rejälare kylare/fläkt när hon överladdas
//Erik Mitt Projekt! If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura Sponsorer sökes!
Är ju glad för att göra många små uppdateringar...så här kommer en till Fixat en distans så jag kan flytta ut givaren så jag kan använda det ställbara drevet och monterat kamdrevet