3252
Sök

DrKamikazes remdrivna snigel - Never ending story

BMW e30 325 som ska tvångsmatas med en rotrex c38-61

Allmänt efterbliven
387 832 Visningar
Uppdaterades senast 2 oktober 2012
Allmänt efterbliven
542 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#61
CLBAS skrev:
Riktigt bra upplägg du har, hoppas du når slutmålet och kan vrida om nycklenmed de nya receptet. Ring inann så man får va med om ögonblicket wink 
Fortsätt i samma stil

Hehe, tack fjant! wink
Hade hoppats på lite uppdatering denna helgen...men annat kom i vägen. hmm
Får börja träna marklyft snart så man orkar bära ner motorn snart wink
Visst får du vara med vid uppstart, kan få bli första man på brandsläckarn! wink
Senast redigerat av DrKamikaze (28 september 2008)

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#62
Idag ställde jag in kamaxeln iaf! smile
Och i vanlig ordning har jag tagit bilder, vad är en projektråd utan bilder? wink

Satte indikatorklockan på 6:ans insugsventil
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/472390_4sccib.jpg

Ställde in klockan på 6mm
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/472391_gj17go.jpg

Och vred runt kamaxeln tills klockan visade 4,1mm. Vilket borde innebära att jag har 1,9mm lyft, som "kamaxelkortet" föreskriver att jag ska ha när motorn är i ÖD smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/472392_6uddoi.jpg

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#63
Idag kommer det en liten uppdatering som inte har med motorn att göra, för en gångs skull wink
Hade lite plastprylar i fronten som blivit bleka. Dom lackades svarta, passade även på att lacka kromringarna runt ljusena svarta. Kass bild dock, hade bara mobilen med mig smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/475536_ol07bh.jpg

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#64
Fick göra om lackeringen, då färgen löstes upp av klarlacken jag la på. Trist men så kan det gå och det är väl okej att göra misstag så länge man lär sig något av dom? Lärdomen denna gången fick bli att alltid testa på en bit först smile

Började på att fixa så man kan få en kamsyncsingal idag iaf smile
Har 2 drev, original och ett ställbart. Kåpan jag köpt som ska sitta över är egentligen anpassat för original så det är minst jobb att få det att fungera ihop med det, bara att dra i en skruv på rätt ställe smile
På det ställbara får jag ändra om rotorhållaren och svarva någon form av distans till givaren som annars kommer ta i benet som signalen ska komma ifrån.
Fixar till båda iaf när jag ändå är igång, ifall det inte skulle bli så bra med det ställbara utav någon anledning (lagen om alltings jävlighet? wink)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/477634_jt2502.jpg
Där ska kåpan sitta

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/477637_lpgnvx.jpg
Det ställbara kamdrevet med rotorhållaren. Ska kapa 2 av benen och förlänga det andra

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/477641_qk7ns3.jpg
Originaldrevet. Bara till att dra i en skruv här, hade dock inte rätt storlek på borr hemma sad

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/477654_ql79wd.jpg
Kapat 2 ben och förlängt det andra, blir förhoppningsvis bra som fan wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/477656_vjldjg.jpg
Bara lägga en liten svets så den stannar kvar smile

Mer än så hann jag inte med idag, varit bakis större delen av dagen/kvällen wink

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

Filkörning?
852 Inlägg
6 oktober 2008
#65
haha så kan de bli när man hade roligt kvällen innan wink  Tycker det ser bra ut annars, mkt trevligt projekt!


Allmänt efterbliven
542 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#66
Hehe, det här med lackering verkar inte vara min pryl...rev ner några av grejern jag lackerat idag så dom trillade i betonggolvet...så bara till att göra om wink

Satte i skruven i originaldrevet iaf (min backup ifall det skiter sig med det ställbara (utav någon anledning som jag inte känner till ännu roll)) och fick förlängningen till rotorhållaren svetsad. Nästa steg får bli att svarva till distanser som flyttar ut givaren en bit så den går fritt från "benet". Och i vanlig ordning så kommer här bilder, känns ibland som att det blir lite väl mycket bilder wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/478236_bm2129.jpg
Originaldrevet med skruven som givaren ska känna av

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/478244_9abkpf.jpg
Rotorhållaren svetsad och klar

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

283 Inlägg
6 oktober 2008
#67
Riktigt grymt projekt! Allting verkar vara noggrant o ordentligt gjort. Du lägger inte upp för många bilder, det är kul o se bara smile

135 Inlägg
7 oktober 2008
#68
fan va nice projekt... hur lång tid tare innan man får se slutresultatet??


Allmänt efterbliven
542 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
#69
Målet är att ha henne igång som sugis innan detta året är slut och sen får kompressorn komma början på nästa...så planerar jag just nu iaf smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

80 Inlägg
8 oktober 2008
#70
Läste tråden första gången i slutet av aug, men det börjar arta sig! grymt bra projekt, och som de flesta har kommenterat; Din flickvän är sällsynt:P

Mvh

3 714 Inlägg
8 oktober 2008
#71
denna tråd hade man missat helt och hållet ju :9

verkar bli ett grymt bygge detta ska följas big_smile

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
#72
Tack för kommentarerna, kul att ni tagit er tiden till att läsa smile
Nu är det snart inte mer kvar att göra på motorn så nu kan jag inte skjuta upp inkopplandet av sprutet längre, har skjutit upp det lite när man tänker på hur mycket det är som ska kopplas wink
Beställde tändspolar igår förresten, så nu är det inte så mycket kvar på min inköpslista heller smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

Filkörning?
852 Inlägg
9 oktober 2008
#73
haha du får ta och beskriva hur man gör och vad som behövs när man kopplar in eget insprut. o glöm inte bilder big_smile

är lite sugen på en projektbil och motorbyte men har inte kommit så långt ännu, dessutom avskräcker det lite med tanke på allt jobb de blir att passa in grejerna tongue


Kämpa på MVH Andreas


Allmänt efterbliven
542 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
#74
Bilder kan jag nästan garantera, kameran har en tendens att vara framme när man gör något. Kul att ta bilder ju dessutom bra att ha och dokumentera med så man kan gå tillbaks till dom när man står där något år senare och funderar "hur fan tänkte/gjorde jag här" smile

Ska du börja på ett projekt så är allt du behöver tid så löser sig allt det andra wink

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

12 086 Inlägg
10 oktober 2008
#75
falkn skrev:
Måste bara kommentera på det här med elektrolysgrejen. Det är inte så enkelt som det låter. Visst, det kan vara det, men det behöver inte vara det.

Elektrolys än en kemisk process där man använder elektricitet för att sätta igång en redoxreaktion (reduktion och oxidation samtidigt mellan 2 metaller). Det som händer är ju att ditt svänghjul i det här fallet hade rostat (oxiderat) och om det nu är järn så har det inte längre formeln Fe utan kanske Fe+ och måste därför få elektroner från en annan bit av SAMMA material eller ett material med samma förutsättningar gällande frånlämnande  och upptagande av elektroner. På det sättet får de tillbaka sin grundformel och "rosten" lämnar biten och sätter sig istället på den andra biten eller löser sig i vattnet.

Det viktiga är att den negativa änden fästs på det material som man vill göra fri från rosten då elektronerna vandrar från + till -.  I de flesta fall är det enkelt och när det gäller bildelar funkar det oftast. Men om du t.ex. skulle ta en del i järn och lägga ner en kopparbit skulle det med största troligthet inte fungera som ni vill.

Förövrigt är det en bra metod,  men ibland onödigt krånglig.

Det ända som verkar onödigt krångligt är ditt inlägg.


--


Skitkul bygge, men 400hk med så mkt pengar nerlagda?
Den där motorn klarar ju 6-7 hundra hk nu! smile
Senast redigerat av JapMax (10 oktober 2008)

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
#76
JapMax skrev:
falkn skrev:
Måste bara kommentera på det här med elektrolysgrejen. Det är inte så enkelt som det låter. Visst, det kan vara det, men det behöver inte vara det.

Elektrolys än en kemisk process där man använder elektricitet för att sätta igång en redoxreaktion (reduktion och oxidation samtidigt mellan 2 metaller). Det som händer är ju att ditt svänghjul i det här fallet hade rostat (oxiderat) och om det nu är järn så har det inte längre formeln Fe utan kanske Fe+ och måste därför få elektroner från en annan bit av SAMMA material eller ett material med samma förutsättningar gällande frånlämnande  och upptagande av elektroner. På det sättet får de tillbaka sin grundformel och "rosten" lämnar biten och sätter sig istället på den andra biten eller löser sig i vattnet.

Det viktiga är att den negativa änden fästs på det material som man vill göra fri från rosten då elektronerna vandrar från + till -.  I de flesta fall är det enkelt och när det gäller bildelar funkar det oftast. Men om du t.ex. skulle ta en del i järn och lägga ner en kopparbit skulle det med största troligthet inte fungera som ni vill.

Förövrigt är det en bra metod,  men ibland onödigt krånglig.

Det ända som verkar onödigt krångligt är ditt inlägg.


--


Skitkul bygge, men 400hk med så mkt pengar nerlagda?
Den där motorn klarar ju 6-7 hundra hk nu! smile

Japp, 400...kolvarna är flaskhalsen just nu. Har tänkt lägga effekten rätt lågt, på den säkra sidan och köra med dom här i 1-2 år och sen byta ut kolvar/stakar mot smidda prylar. smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
#77
Hinner med en liiiten uppdatering idag iaf, sen får det bli mys i soffan resten av kvällen wink
Var ute en snabb runda i garaget för att kolla till älsklingen lite, var ett tag sedan man var där nu.
Klämde dit dom svartlackerade kromringarna runt lysena och monterade elfläkten, den ser lite klen ut men räcker väl förhoppningsvis under månaderna som hon kommer gå som sugis sen får det bli rejälare kylare/fläkt när hon överladdas smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/481091_37yuqu.jpg
Svarta istället för kromade smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/481092_6j0rz3.jpg
Elfläkt monterad

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

427 Inlägg
11 oktober 2008
#78
Blir gött det där!

//Erik
Mitt Projekt!
If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura
Sponsorer sökes!

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#79
Är ju glad för att göra många små uppdateringar...så här kommer en till big_smile
Fixat en distans så jag kan flytta ut givaren så jag kan använda det ställbara drevet och monterat kamdrevet

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/482619_ywhsju.jpg
Nu ska givaren gå fritt smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/482620_jirrbd.jpg
Kamrem på plats

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#80
Idag trillade det ner ett paket med tändspolar.
bosch spolar med inbyggda tändsteg smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/483104_valq9k.jpg
Bosch spolar med inbyggda tändsteg tongue

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)


Sök