3661
Sök

Köpråd: Audi A4 95-98(?)

1 043 Inlägg
21 juli 2008
Trådstartare
Tjenna..

jag vill veta ALLT om Audi A4 årsmodell 95-98.. den modellens om gjordes då.. är mest intresserad av 1,6 / 1,8..

är det turbo i båda? eller bara de som heter 1,xT?
Rost?
Vanliga problem?
sånt som jag ska kolla efter och se upp för vid köp

ge mig allt ni vet om denna bilen..

----------------------------------------------------------------------------

jag har en budget på 20-25k så bilarna kmr väl inte vara kungens pärla direkt..

Mvh/ J
Senast redigerat av axza (25 juli 2008)

831 Inlägg
21 juli 2008
Sök. Finns redan svar på dina frågor i tidigare trådar.

1 043 Inlägg
21 juli 2008
Trådstartare
CrilleD skrev:

sökte och fick faktiskt inte ett enda svar på mina frågor smile

831 Inlägg
21 juli 2008
Okey.

Jag vet att jag svarade på frågan om rost bara för några dagar sen i en liknande tråd. Men jag kan repetera det igen. Vanligt på A4orna är galvsläpp, dvs när galvet på plåten släpper börjar det så smått att rosta. Väldigt irriterande då detta kan uppkomma precis varsomhelst på hela bilen och inte specifikt på  utsatta ställen.

Turbon finns både med och utan på 1,8an. Tvivlar på att turbo finns på 1,6an, men det har jag inga belägg för så där ska jag vara tyst.

Ett annat vanligt fel är framvagnen och dess länkarmar. Kolla så att dessa är bytta. Om inte kommer det kosta en slant när det väl blir dags, frågan är inte om utan när. Från 99b och upp på b5 karossen sitter det förstärkta länkarmar så på dessa är det inte lika vanligt.

axza skrev:
CrilleD skrev:

sökte och fick faktiskt inte ett enda svar på mina frågor smile

982 Inlägg
21 juli 2008
framvagn framvagn framvagn

1 043 Inlägg
21 juli 2008
Trådstartare
Okej, det lät ju inte vara allt för mycket.. synd på rost men det kommer väl på alla bilar, och länkarmarna får jag fråga efter då..

tar gärna emot mer tips och hints!

Körv
3 535 Inlägg
21 juli 2008
Köp en gubbkörd 1.8 .. 125 hk duger gott.

Truckdriving Man

982 Inlägg
21 juli 2008
satsa på en vårdad 1,8t..ska du köpa en hängig/buskörd kan du satsa på en vanlig 1,8 utan turbo för dom går ungefär lika dant som en slut körd

48 Inlägg
21 juli 2008
Har för mig att 1.6 inte såldes i sverige, så de borde inte finnas allt för stort utbud... Vem importerar en snikmodell?
Motorutbud: 1.6(101hk om jag minns rätt), 1.8(125hk), 1.8T(150hk), 1.8TS(180hk) + v6:orna men dem va du inte intresserad av va?

1 043 Inlägg
21 juli 2008
Trådstartare
purjasin skrev:
Har för mig att 1.6 inte såldes i sverige, så de borde inte finnas allt för stort utbud... Vem importerar en snikmodell?
Motorutbud: 1.6(101hk om jag minns rätt), 1.8(125hk), 1.8T(150hk), 1.8TS(180hk) + v6:orna men dem va du inte intresserad av va?

Okej.. då är jag med!

nä det är 1,8 och 1,8T jag är intresserad av i såfall.. vill åka billigt & säkert undertiden tills jag sparat ihop pengar smile

1 043 Inlägg
21 juli 2008
Trådstartare
Miltal.. har kollat på bilar som gått 20-30k.. är det någonfara? fullservad och 25k mil är det något man ska vara orolig för?

Körv
3 535 Inlägg
21 juli 2008
Det är framvagnen du ska titta efter när du tittar på en sån.

Truckdriving Man

1 043 Inlägg
21 juli 2008
Trådstartare
jag skulle gärna vilja ha lite siffror på de olika modellernas förbrukning.. blandad och lång och hård körning..

tack för alla svar hittils

4 586 Inlägg
21 juli 2008
axza skrev:
Miltal.. har kollat på bilar som gått 20-30k.. är det någonfara? fullservad och 25k mil är det något man ska vara orolig för?

var nog med att kolla så servicen är gjord 1.8 motorn har väldigt små oljekanaler som lätt sätts igen därav ifall bilen har renoverad topp så är det ett tecken på slarv

4 586 Inlägg
21 juli 2008
ifall du vill spara pengar så kan du köpa en skoda octavia 1.6 den har inte framvagnproblem . samt är något billigare

1 043 Inlägg
21 juli 2008
Trådstartare
okej..

Jag vill veta allt om skoda octavia modell 1, är inne på en sådan också..

för- / nackdelar?

4 586 Inlägg
21 juli 2008
axza skrev:
okej..

för- / nackdelar?

nackdelen är väl att kvalitet känns sådär ej påkostad alla reglage och knappar känns lite gammalmodiga samt så är jag emot den gråa inredningen

men fungerar säkert bra finns nog inte så många nackdelar men en sådan

1 043 Inlägg
21 juli 2008
Trådstartare
jorre83 skrev:
axza skrev:
okej..

för- / nackdelar?

nackdelen är väl att kvalitet känns sådär ej påkostad alla reglage och knappar känns lite gammalmodiga samt så är jag emot den gråa inredningen

men fungerar säkert bra finns nog inte så många nackdelar men en sådan

hehe sånt kan jag leva med den lilla stunden jag ska ha den big_smile bara den håller!

191 Inlägg
24 juli 2008
Framvagn är ju de absolut vanligaste felet, dock finns det kompletta förstärkningskit att få tag på som inte skjuter enorma hål i börsen om de skulle behövas. smile
Sen galvsläppet där, true det också.. Vanligast (tror jag) är nere på dörrarna, samt vid skuffluckan/regplåten, däromkring.. vanliga ställen iaf vad jag vet.
Och en egen liten åsikt.. Haft min i 2 år, tyckte den kändes rätt slö o orkeslös, hade väl väntat mig lite mer.. MEN. Chippade förra sommaren, och de var ett sjukt lyft, kändes som en helt annan bil. smile Så, om du köper en, satsa på ett chip!

// Saelen
Senast redigerat av Saelen (24 juli 2008)

Just another sick man in this sick world..

1 043 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
Saelen skrev:
Framvagn är ju de absolut vanligaste felet, dock finns det kompletta förstärkningskit att få tag på som inte skjuter enorma hål i börsen om de skulle behövas. smile
Sen galvsläppet där, true det också.. Vanligast (tror jag) är nere på dörrarna, samt vid skuffluckan/regplåten, däromkring.. vanliga ställen iaf vad jag vet.
Och en egen liten åsikt.. Haft min i 2 år, tyckte den kändes rätt slö o orkeslös, hade väl väntat mig lite mer.. MEN. Chippade förra sommaren, och de var ett sjukt lyft, kändes som en helt annan bil. smile Så, om du köper en, satsa på ett chip!

// Saelen

okej! kanon schyst med tips smile

var och provkörde en 1,8 idag.. hade gått 29000mil.. den var slö men inte så slö som jag tänkt mig.. blev faktiskt lite glad när jag varvade smile positivt det eftersom det inte spelar nån roll om det är 1,8 / 1,8T jag köper.. billigt och pålitlig bil skall det vara..

vad tror ni om den jag provkörde drar upp lite fakta..

1.8
29000mil
1996(?)
Svampig tyckte jag
Rost på skärmarna och lite andra ställen
S-ratt
träpanel
stolsvärme
och lite mer utrustning
alu fälgar med sommar och vinterdäck (vinterdäck slutkörda)

Kamrem var nyss bytt (hur mycket kostar det?)
ACn funkar inte sa han, tittade och remmen mellan vevstaken och acpumpen var borta.. tecken på att acpumpen är slut.. vad kostar detta att byta? (ny acpump samt fylla på acvätska)

han begär 19500kr.. är det ett bra köp om jag prutar 2-3k?

vad tycker ni?

ska jag åka 20mil för att få en som gått högst 25000mil för 5000kr mer?

mvh/ J

Sök