4019
Sök

Sportavgas, rostfritt eller inte?

45 Inlägg
21 juli 2008
Trådstartare
#1
Har tittat på både JT-Tunings och Raka Rörs 3" helsatser med katalysator. Största skillnaden är förstås att Raka Rörs är rostfritt, JT:s är det inte. Prismässigt skiljer det inga jättesummor, runt ett par tusen mer för Raka Rörs. Frågan är nu, vilket ska man gå på, baserat på funktion, passform, ljud osv?

Har ni egen erfarenhet av dessa system är det naturligtvis guld värt, men alla åsikter välkomnas!

Mvh
Senast redigerat av Avterax (21 juli 2008)

45 Inlägg
21 juli 2008
Trådstartare
#2
Ingen som har nåt att säga?

835 Inlägg
21 juli 2008
#3
Jag har JT 3" ej rostfritt men vem fan bryr sig smile Låter grymt, är snyggt och minskar motortrycket. Perfekt smile

p.s passformen på JT är guld.
Senast redigerat av Epitaph (21 juli 2008)

247 Inlägg
21 juli 2008
#4
Har ett komplett 3" från JT, det rostar rätt friskt.

Ska du ha bilen i ca 3 år till så kör på rostfritt !

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
21 juli 2008
#5
Raka rör håller länge smile har erfarenhet!

Biltokig
870 Inlägg
21 juli 2008
#6
Rostfritt håller ju betydligt längre är klart! dock så expanderar det mera på längden när det blir varmt har jag fått lära mig.... har hört om folk där avgassystemet varit klockrent när det inte är varmt men när det väl är uppe i temp har det förflyttat sig en aning och tar i

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

12 086 Inlägg
22 juli 2008
#7
Farsan hade Jts 3" på sin 9000, det höll 10K mil sen gav svetsfogarna vid andra dämparen upp. Får anses helt normalt tycker jag. JTs avgasystem är mkt prisvärda, men rostfritt är ju givetvis bättre, frågan är om de kostar mer än de smakar.

1 853 Inlägg
22 juli 2008
#8
rostfritt låter goare tycker jag...

Labborant
307 Inlägg
22 juli 2008
#9
Beror på vad du är ute efter, är du ute efter gutt ljud samt bra hållbarhet ska du välja rostfritt...

when ever - were ever
513 Inlägg
22 juli 2008
#10
Är inne på andra bilen mer rostfritt från "raka rör" i Gbg. Har ingenting att klaga på. Passformen är som original. Beroende på vilken modell o utförande går det att justera tills det sitter där det ska. Har kört med icke RF oxå men det gör jag aldrig mer....


45 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#11
Funderar vidare om detta, och undrar om det skulle göra en märkbar skillnad att välja ett komplett system istället för ett catback system? I pengar pratar vi ungefär halva priset för ett catback istället.
Så, är det värt 3000:- extra för den främre biten och en sportkat, när bilen  bara är chippad och lite annat småplock (Volvo 940 turbo)? Har alltså inte större turbo eller liknande.
Senast redigerat av Avterax (27 juli 2008)

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
27 juli 2008
#12
Avterax skrev:
Funderar vidare om detta, och undrar om det skulle göra en märkbar skillnad att välja ett komplett system istället för ett catback system? I pengar pratar vi ungefär halva priset för ett catback istället.
Så, är det värt 3000:- extra för den främre biten och en sportkat, när bilen  bara är chippad och lite annat småplock (Volvo 940 turbo)? Har alltså inte större turbo eller liknande.

det är viktigare att ha större avgas. före katalysatorn än efter
Senast redigerat av maximus (27 juli 2008)


45 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#13
maximus skrev:
det är viktigare att ha större avgas. före katalysatorn än efter

Jodå visst är det så, men nu var det ju inte det jag undrade roll.
Senast redigerat av Avterax (27 juli 2008)

1 688 Inlägg
28 juli 2008
#14
Tycker det gjorde guld att byta till 3" från turbon med sportkatt jämfört mot "catback" som ja hade innan, dvs avgasröret av strax efter katalysatorn.

Snabbare spool, goare ljud, man hör verkligen turbon mera. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Filkörning?
852 Inlägg
28 juli 2008
#15
Avterax skrev:
maximus skrev:
det är viktigare att ha större avgas. före katalysatorn än efter

Jodå visst är det så, men nu var det ju inte det jag undrade roll.

vad är du ute efter då? tongue
ljudet eller effekten?

om det bara är ljudet du är ute efter räcker de ju med halvsats.

ska du ha mer effekt måste du byta framsystem med cat. (byter du inte catalysatorn så blir de som en propp.)
dessutom tror jag att du måste ha ett chip som är anpassat för större downpipe annars gör det ingen större skillnad.


har JT 3" hela vägen på min och jag tycker det har funkat alldeles ypperligt hittills. var visserligen lite trångt runt downpipen så fick linda den med avgasbandage för att det inte skulle skrammla.
dock så (om man läser lite på sidan) rekomenderar dem en att måla fogarna för att det ska hålla längre wink
Senast redigerat av Portal (28 juli 2008)



Sök