2837
Sök

Bakväxel/diff

9 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
#1
Hej

Har en fundering, hur stor skillnad är de på en diff med utväxling 2,87 och en diff med utväxling 3,07?
Tänkte om den är så står att bilen blir slö i låga farter om man byter till 3.07 och går fort som fan eller?

Tacksam för svar!

Audi a4 tdi+

Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
23 juli 2008
#2
Här kan du laborera lite med utväxlingar  http://www.autopower.se/tips/default.asp#hjul


9 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
#3
Tack för de svarat!

Blir lite fundersam hur jag ska göra ändå.
Kostar lika mycke att byta några drev i den befintliga som att köpa en från tex en mercedes c280 men den har utväxling 3,07 men diff vilket klumpen som suttit inte har så för att få ner kraften i baken måste jag nog skaffa en 3,07 om de inte finns nån med 2,87 med lamell diff på bildelsbasen eller kanske finns nån merca raggare här på garaget som vet av nån?
Men bilen borde väl bli snabbare till 100 med en 3,07 men tappa i topp eller blir den slöare överallt?

Mvh

Audi a4 tdi+

KHRacing
24 juli 2008
#4
ju högre siffror i diffens #utväxling" -  desto bättre acc o lägre toppfart - starkare

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
24 juli 2008
#5
noclaF skrev:
Här kan du laborera lite med utväxlingar  http://www.autopower.se/tips/default.asp#hjul
Det var en bra sida! big_smile Fick reda på att min gamla Mustang verkligen klarade 120 på ettan. big_smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

68 Inlägg
31 oktober 2010
#6
Får ja bara låna tråden lite(A) ?

jag äger en bmw e36 318-93. Där bakväxel/diffen har gett upp. Hur vet man va det är för utväxling orginal ? & skilljer det ngt mellan årsmodellerna ?

761 Inlägg
31 oktober 2010
#7
Myggzor skrev:
Får ja bara låna tråden lite(A) ?

jag äger en bmw e36 318-93. Där bakväxel/diffen har gett upp. Hur vet man va det är för utväxling orginal ? & skilljer det ngt mellan årsmodellerna ?
öppna locket eller snurra på kardanen och räkna varvförhållandet mellan kardan och hjulen


68 Inlägg
1 november 2010
#8
dannnej skrev:
Myggzor skrev:
Får ja bara låna tråden lite(A) ?

jag äger en bmw e36 318-93. Där bakväxel/diffen har gett upp. Hur vet man va det är för utväxling orginal ? & skilljer det ngt mellan årsmodellerna ?
öppna locket eller snurra på kardanen och räkna varvförhållandet mellan kardan och hjulen
mhm ?

4 001 Inlägg
1 november 2010
#9
Myggzor skrev:
dannnej skrev:
Myggzor skrev:
Får ja bara låna tråden lite(A) ?

jag äger en bmw e36 318-93. Där bakväxel/diffen har gett upp. Hur vet man va det är för utväxling orginal ? & skilljer det ngt mellan årsmodellerna ?
öppna locket eller snurra på kardanen och räkna varvförhållandet mellan kardan och hjulen
mhm ?
behöver du snurra kardanen 5 varv för 1 varv på hjulen så är det 5:1 i utväxling, 3,7 varv på kardanen för 1 varv på hjulen så är det 3,7:1

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

923 Inlägg
1 november 2010
#10
2,87/3,07=0,93  -> Alltså skiljer det 7% i utväxling.

Om du har 2,87 i och byter till 3,07 så kommer teoretisk toppfart att bli 7% lägre
MEN, i verkligheten betyder det ofta att den orkar varva ur i stället. Vilket kan göra att den till och med går fortare istället. Dock blir ofta bränsleförbrukningen lidande pga ökat varvtal har du som ex 3000rpm vid en viss fart så blir nu varvtalet 3210 rpm vid samma fart.

Men bilen kommer att bli rappare genom växlarna. Accet blir bättre med en 3,07 utväxling

Mats

68 Inlägg
1 november 2010
#11
okej tack för svar!  Nu börjar det klarna till lite i huvet!smile


Sök