Tjabba!
Köpte mig en Alpine Type-R 12" bas (SWR-1242D) för drygt ett år sedan på JBRadio i borås...
När jag köpte basen förklarade jag för försäljaren att jag ville köra på en portad låda då den passar min musikstil bäst.
Han förklarade då att denna bas spelar bäst som sluten, så ja tänkte "aja, why not"
Eftersom han förklarade sig som en tävlingsbyggare så sket jag i att kolla på alpines rekommendationer och byggde efter hans förslag på en 40liters sluten låda.. sagt och gjort (bilder finns i mitt galleri)..
Nu ett år efter bygget har jag kollat mig runt omkring lite grann och fått reda på att denna bas skall helst sitta i en 48 liters portad låda (alpines rekommendationer) eller i en ca 30liters sluten låda (vad de mesta ljudbyggarna rekommenderar)...
Eftersom min låda är på 40liter sluten borde den vara helt åt helvete felkonstruerad..
eller!?
Tycker att den dunkar på rätt bra ändå, men kan man få den att spela mkt bättre, så varför inte. Dock känns det väl lite surt när man lagt ner en massa tid på att bygga en låda som man tycker ser bra ut
Är det någon som har en fundering på vad man skall göra? Bygga ny låda? går det att porta den lådan jag har, eller blir det helt åt pipan fel då?
Är rätt sugen på en portad låda faktiskt
hehe
Tacksam för svar
//Markus