3725
Sök

Blir tokig! Fel lådvolym!?

5 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
Tjabba!

Köpte mig en Alpine Type-R 12" bas (SWR-1242D) för drygt ett år sedan på JBRadio i borås...
När jag köpte basen förklarade jag för försäljaren att jag ville köra på en portad låda då den passar min musikstil bäst.
Han förklarade då att denna bas spelar bäst som sluten, så ja tänkte "aja, why not" tongue
Eftersom han förklarade sig som en tävlingsbyggare så sket jag i att kolla på alpines rekommendationer och byggde efter hans förslag på en 40liters sluten låda.. sagt och gjort (bilder finns i mitt galleri)..

Nu ett år efter bygget har jag kollat mig runt omkring lite grann och fått reda på att denna bas skall helst sitta i en 48 liters portad låda (alpines rekommendationer) eller i en ca 30liters sluten låda (vad de mesta ljudbyggarna rekommenderar)...
Eftersom min låda är på 40liter sluten borde den vara helt åt helvete felkonstruerad.. sad  eller!?

Tycker att den dunkar på rätt bra ändå, men kan man få den att spela mkt bättre, så varför inte. Dock känns det väl lite surt när man lagt ner en massa tid på att bygga en låda som man tycker ser bra ut hmm

Är det någon som har en fundering på vad man skall göra? Bygga ny låda? går det att porta den lådan jag har, eller blir det helt åt pipan fel då?

Är rätt sugen på en portad låda faktiskt tongue hehe

Tacksam för svar smile //Markus

Calibra Turbo
Porsche 944 Racebil

21 761 Inlägg
24 juli 2008
Om du är nöjd med ljudet så är ju lådan knappast "åt helvete felkonstruerad", i så fall skulle du nog märka det och vara missnöjd smile.

Skillnaden mellan din låda på 40 liter och det allmänna förslaget på 30 liter, är att en 40 liters låda ger lite större konutslag och lite djupare bas. Om denna volym hade varit vara alldeles för stor så skulle basen bottna relativt lätt och spela okontrollerad bas, dessutom skulle det nog bli mer bas i kupen när du öppnar en bildörr.

Men testa gärna Alpines rekommendation på portad låda om du känner för att bygga en ny, då kan du jämföra hur det låter.

Din nuvarande låda på 40 liter, är det med basen inräknad eller inte?

5 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om du är nöjd med ljudet så är ju lådan knappast "åt helvete felkonstruerad", i så fall skulle du nog märka det och vara missnöjd smile.

Skillnaden mellan din låda på 40 liter och det allmänna förslaget på 30 liter, är att en 40 liters låda ger lite större konutslag och lite djupare bas. Om denna volym hade varit vara alldeles för stor så skulle basen bottna relativt lätt och spela okontrollerad bas, dessutom skulle det nog bli mer bas i kupen när du öppnar en bildörr.

Men testa gärna Alpines rekommendation på portad låda om du känner för att bygga en ny, då kan du jämföra hur det låter.

Din nuvarande låda på 40 liter, är det med basen inräknad eller inte?

Jojo, rätt så bra låter den smile Men finns det mer att hämta på ett billigt sätt så smile
Mm, funderar på att bygga en portad låda ist, fast då vette sjutton om jag inte införskaffar i en Type-X bas och ett annat steg hmm

40 liter är med basen inräknad.

Calibra Turbo
Porsche 944 Racebil

21 761 Inlägg
24 juli 2008
Det skulle nog gå att göra om den nuvarande lådan till basreflex, det verkar iaf så när jag kikar i mitt beräkningsprogram. Om du sätter ett 4" rör som är ca 30-35cm långt så blir den avstämd till runt 39-40 Hz, men det måste sitta konade trattar i båda ändar av röret för att minimera risken för flåsljud.

119 Inlägg
24 juli 2008
Prova att lägga i frigolit block eller träklossar så du får ner volymen till närmare 30liter och provlyssna!  Låter det bättre med mindre låda så bygg en ny eller fyll upp lådan med stabila grejer innuti och skruva fast det om du inte orkar bygga ny låda!

1 400 Inlägg
24 juli 2008
Drönirettab skrev:
Det skulle nog gå att göra om den nuvarande lådan till basreflex, det verkar iaf så när jag kikar i mitt beräkningsprogram. Om du sätter ett 4" rör som är ca 30-35cm långt så blir den avstämd till runt 39-40 Hz, men det måste sitta konade trattar i båda ändar av röret för att minimera risken för flåsljud.

Jag har nu byggt 8 stycken olika lådor till den basen och enligt mitt tycke så spelar denna basen bäst i en sluten låda på 35 liter/både djup bas och bra attack. ( I en sedan)
I portad låda så låter den INTE bra. vist den kan spela skithögt men .....   du kommer troligen att bli besviken.
Prova hellre först att lägga in klossar i din nuvarande låda för att få mindre volym och lyssna dig fram.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

1 752 Inlägg
25 juli 2008
Jag passar på o låna tråden lite här då för jag känner att jag har ett liknande "problem" i min Eclipse...I skuffen har jag 1st Kicker L7 15" som drivs med 2 st Zachry steg på ca 1200Wmax/st, basen sitter i en portad låda på ca 96liter (utan port o basinräknad så ca 85-90L med dom inräknade). På lägre voolymer tycker jag att det trycker på bra o låter bra men sen när man vrider på dessto mera så känns det inte som att basen trycker på så fullet som den borde.

Nån som har några idéer på vad det kan bero på? Fel lådvolym?För "instabil"låda?felbyggd/räknad port?ska man prova o fylla upp den med lite stoppning(eller vad det kallas? tongue)

Mvh Kalle

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!

1 752 Inlägg
26 juli 2008
Kalle_Ponken skrev:
Jag passar på o låna tråden lite här då för jag känner att jag har ett liknande "problem" i min Eclipse...I skuffen har jag 1st Kicker L7 15" som drivs med 2 st Zachry steg på ca 1200Wmax/st, basen sitter i en portad låda på ca 96liter (utan port o basinräknad så ca 85-90L med dom inräknade). På lägre voolymer tycker jag att det trycker på bra o låter bra men sen när man vrider på dessto mera så känns det inte som att basen trycker på så fullet som den borde.

Nån som har några idéer på vad det kan bero på? Fel lådvolym?För "instabil"låda?felbyggd/räknad port?ska man prova o fylla upp den med lite stoppning(eller vad det kallas? tongue)

Mvh Kalle

Ingen som har några förslag eller idéer??

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!

21 761 Inlägg
26 juli 2008
Vilken sorts port har du, rör eller slotport?
Om det är ett rör, hur stor innerdiameter är det?
Om det är slotport, hur stor area är det?

2 665 Inlägg
26 juli 2008
30 eller 40 liter sluten gör väldigt lite skillnad ljudmässig. Ofta säger man att de slutna lådan är minst känslig att bygga. Så några liter hit eller dit gör inget.

Jag tror nog att din 40L är det som funkar bäst, oftas rekomenderas alldeles fr små volymer till bilbasar, bara för att folk vill ha små lådor, men kör man det i ett låd program för hemmahögtalare så skulle det aldrig användas. En liten sluten låda brukar stämmas av till ett SystemQ på 0,7 det sägs ge en rapp o fin bas eller så gör man den större för ett lägre Q värde o djupare bas. jag har provkört några basar o de har hamnat på Q runt 0,85 upp till 0,9 med den rekomnderade volymen.

Med portad låda får du mera ljudtryck i botten men troligen inte bättre kvalitet, där är den slutna låda mkt bra.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

BilstereoNörd
576 Inlägg
27 juli 2008
Kalle_Ponken skrev:
Kalle_Ponken skrev:

Mvh Kalle

Ingen som har några förslag eller idéer??

Beror nog snarare på att slutstegen är lite klena, att de inte orkar spela högre?
Alternativt så är de inte synkade så att de ger lika effekt, gissar att du kör ett steg till vardera talspole..
Eller så kör du med loudness på stereon så att basen sjunker i nivå när du ökar volymen?
Ja det finns flera alternativ förutom lådan som kan orsaka ditt problem..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

Sök