3730
Sök

Garagets första Skyline R34 GT-R

Projektet får en nystart...

240 985 Visningar
Projektet avslutat 29 september 2014
2 014 Inlägg
1 februari 2006
Trådstartare
#1
När jag växte upp hade jag inget som helst bil- eller motorintresse. Inte ens när man tog körkort och köpte sin första bil tyckte man att bilen var något annat än ett sätt att ta sig från punkt A till punkt B.

Detta förändrades när en polare skaffade sig en sprillans ny Rover 214 som han omgående utrustade med diverse tillbehör som kjolpaket och bilstereo. Då smittades man av en sjukdom, som består än i dag och vars tillstånd har kraftigt förvärrats i samma takt som tiden förflutit.

När bilintresset bet ordentligt kändes ett behov av att uppgradera från sin förstabil, en VW Scirocco GTi -82. Valet var enkelt, då farsan erbjöd mig att köpa hans Alpina B7 Turbo -80. Polaren å sin sida uppgraderade till en Rover 220 Turbo Coupé. Resultatet var att min bil var snabbast, hans var snyggast.

Trots att det inte var någon japansk bil, så påminde polarens nya Rover om en sådan till formerna, och motorn var baserad på en skapelse från Honda. Detta öppnade mina ögon för japanska bilar, och efter viss tveksamhet under några år är jag nu en stor fan av japanska bilar. Behöver nog inte tillägga att farsan trodde man hade glömt sin IQ i Alpinan som sålts tidigare.

Den första japanska bil man kikade på var Nissan 300ZX, mycket inspirerad som man var av vännen Lukas Koos. Det var dock en tung bil vars design började bli något omodern (därmed inte sagt ful), och intresset gick vidare till Mazda RX-7 TwinTurbo. Ett bra tag var detta det enda man tänkte på, och många trodde nog - helt korrekt - att jag aldrig skulle skaffa en sådan.

Ganska snart fick man dock upp ögonen för Nissan Skyline GT-R, som enligt mitt sätt att se saken på ett underbart sätt kombinerade skönhet och prestanda. Vet inte hur eller när detta hände, men det var långt tidigare än de flesta andra här i landet skulle jag tro. Vid denna tidpunkten trodde jag dock aldrig att jag skulle äga någon själv, eftersom de var dyra, svåra att få tag på och högerstyrda. Senare läste man i diverse biltidningar om att en Skyline GT-R kanske inte var en omöjlighet.

http://www.garaget.org/archive/15272/12826/588-2382-7082.jpg

Tidigare nämnda polare köpte dock en R33 GT-R hösten 2004. Eftersom man inte kunde vara sämre så införskaffade jag en egen Nissan Skyline R33 GT-R precis efter påskhelgen 2005. Siktet hade dock ända från början varit inställt på den senaste generationen, som även om den kanske inte var essensen i legenden om Skyline GT-R istället var essensen i begreppet Skyline GT-R.

Nissan Skyline R34 GT-R utgör för mig den ultimata bilen, vilket jag å mina vägnar kan påstå efter att ha sett den och provkört den. Skulle någon gett mig ett erbjudande att välja mellan vilken annan bil som helst och en R34 GT-R (och man aldrig fick göra sig av med denna), skulle jag utan en sekunds tvekan valt den senare.

Denna dröm har nu blivit verklighet. Härmed presenteras min Nissan Skyline R34 GT-R:

http://www.martenhem.com/externa-lankar/japmeet_2006/japmeet_2006-Images/24.jpg

Information:

Märke: Nissan
Modell: Skyline
Typ: GT-R
Årsmodell: 1999
Färg: Sonic Silver (KR4)
Mätarställning: 45 000 km
Övrigt: 2 ägare (en i Japan och en i UK)
Modifikationer: 3" sportavgassystem från L-bows, sportinsatsluftfilter, irridium-tändstift, höjt laddtryck
Motor: RB26DETT (2.6l I6 DOHC 24V, 2 x turbo + intercooler)
Drivlina: MT 6-växlad Getrag, Attesa ET-S 4-hjulsdrift och Super Hicas 4-hjulsstyrning
Effekt (Orginal): 280 PS @ 6 800 RPM (unofficial 328 PS @ 6 420 RPM)
Vridmoment (Orginal): 392 NM @ 4 400 RPM

Utrustning:

SRS Airbag (förare)
SRS Airbag (passagerare)
ABS-bromsar
Styrservo
Läderratt
Läderväxelspaksknopp
Läderhandbromsknopp
Klimatanläggning
Elfönsterhissar
Elbackspeglar
5,8" Multi-Function Display
Centrallås - Keyless Entry
Xenon-strålkastare
Aluminium-motorhuv
Aluminium-framskärmar

Framtidsplaner inför sommaren 2006:

1. Registrering Klar!
2. Montering av V-Spec frontsplitter Klar!
3. Nedlackering av frontspoiler och frontsplitter Klar!
4. Nismo vit mätarinstrumentering Klar!
5. Nismo MFD Version II
6. Nismo vita frontblinkers Klar!
7. Nismo vita sidoblinkers Klar!
8. Nissan vitt dimbakljus
9. Sänkningssats Klar!

Övrigt:

Denna bil kommer att vara ett långtidsprojekt. Jag har redan en plan klar, men dess detaljer tänker jag i dagsläget behålla för själv. Kan dock avslöja att den innehåller modifieringar av exteriör, interiör, utrustning, motor och väghållning. För att lugna vissa av er kan jag säga att det inte ska bli något skrikigt F&F-bygge, även om jag erkänner att jag gillar sådana också.

Bilen ska byggas för att vara främst en gatbil och utställningsbil, men den ska kunna prestera goda resultat på bana och den ska inte behövas skämma för sig på strippen heller.

Vill än en gång betona att detta skall vara ett långtidsprojekt. Detta är för mig den ultimata bilen, och jag känner inget behov av att stressa för att få det färdig och börja om från början med nya bilar. Själv intalar jag mig att den kommer att stå färdig som allra tidigast om tre år.
Senast redigerat av Alecci (17 juli 2006)

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

904 Inlägg
1 februari 2006
#2
Jag får säga ett stort grattis och hoppas allt kommer bli som du själv vill det smile En kanon bil på alla sätt!
Vet själv hur det där med tid brukar vara ... wink

De ska va gött å leva

126 Inlägg
1 februari 2006
#3
finns inget annat än avundsjuka nu, och självklart glädje för dig skull. GRATTIS!

tycker du gör HELT rätt att ta tiden på dig med den här, för det första är den snygg som den är, och för det andra så blir det oftast långt ifrån lika snyggt om man hastar över stylingen på den.

GRATTIS än en gång!

2 014 Inlägg
3 februari 2006
Trådstartare
#4
MrVain:

Tack ska du ha! Jo, tiden är rätt knapp... Jobbar 11,5 timmar per dag på jobbet, jobbar resten av dagen med renoveringen av min och frugans lägenhet. Har dessutom andra grejer på G som också käkar grymt med tid. Kan dock säga att detta projektet känns så bra eftersom man slipper pressen från sig själv.

eftifo:

Man tackar! Som sagt, tiden är viktig för mig. Men då jag siktar på ett mycket långt ägande av den här bilen känns det som att jag i alla fall har en av de två viktiga ingredienserna tid och pengar.

SupraM3:

Hehe, historien var väl rätt avkortad egentligen för smidighets skull. Kunde dock inte med att starta ett sådant här projekt utan att ta med lite bakgrundshistoria. När jag får bilen levererad på lördag så kan du ju dyka upp i Göteborg om du vill, så ska jag visa dig den sanna innebörden av dregel!

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
3 februari 2006
Trådstartare
#5
Följande sponsorer sökes, inte just nu men förhoppningsvis inför sommaren:

Däck
Bilstereo
Bilvård
Fönstertoning
Lackering

Tips som leder till deal belönas med åktur när tillfälle bjuds! smile

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
3 februari 2006
Trådstartare
#6
Ah! Imorgon bär det så av ner till Göteborg för att hämta upp bilen. Fortsättning följer...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
4 februari 2006
Trådstartare
#7
Berättelse om och dokumentation av upphämtningen kommer imorgon kväll... Tillsammans med bilder!

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

1 231 Inlägg
4 februari 2006
#8
Ser riktigt bra ut! Ska bli kul att följa

Mitt projekt: Evo III

2 014 Inlägg
5 februari 2006
Trådstartare
#9
Varning: Långt inlägg med mycket bilder!

Så kom då äntligen dagen då det var dags att ta leverans på det nya inköpet.

Natten innan var fylld av diverse mystiska mardrömmar, att de glömt lasta bilen på färjan, att färjan skulle sjunka, att jag skulle krascha bilen på vägen hem, etc. Resultatet blev att man vaknade alldeles kallsvettig fem minuter innan väckarklockan skulle ringa vid 07:00.

Efter den vanliga proceduren vid uppvaknande (att dra sig till minnes vad man heter, var man är, vem bruttan i sängen bredvid är osv) stiger man så upp för att upptäcka att kläderna man kvällen tidigare lagt fram har ramlat ner på golvet och numera liknar en maläten pudelpäls som en girig bonde har lurat på en, på grund av allt hundhår som vanligtvis omger hundarnas sovplats i sovrummet.

I alla fall lyckas man till sist styra upp morgonens aktiviteter så man kan lämna hemmet i god men något brådskande ordning. Borsta snö och skrapa rutor fick man göra innan det bar av till närmaste bensinmack för att tanka upp bruksbilen som skulle transportera mig med resesällskap till Göteborg. Ett snabbt besök på McDonald’s försåg oss med den dagens välbehövliga frukost.

Snart därefter svängde vi in på gatan där Mårten, siste medlem av resesällskapet och tillika kameraman, har slagit ner sin påle i backen.

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1329.JPG
Jag och min kära fru med våra två hundar inväntar Mårtens instigande i bilen.

Vi lastar så in oss i bilen efter sedvanliga hälsningsfraser och ger oss ut på Rv 40 mot Göteborg. Vid ett stopp på Shell-macken vid Västra Jära inhandlas diverse viktiga attiraljer såsom något att dricka under färden, en snusdosa och den obligatoriska segercigarren för att fira drömmens uppfyllelse!

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1330.JPG
Grundlig inspektion av kylen för inköp av lämplig vätska.

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1332.JPG
Segercigarren som skall tändas vid uthämtandet av bilen!

Färden fortsätter sedan vidare på Rv 40. I vår körriktning ser väglaget bättre ut än det är, och i motsatt riktning ser det ut att vara ungefär lika kasst som det känns på vår sida om mitträcket. Vi möter några plogbilar som strör salt omkring sig, men trafiken är ganska lugn den här tiden på en lördagsmorgon. Det passar oss utmärkt, då vindrutespolaren på vår Honda har gått i pension och vi inte orkar/hinner stanna för att rengöra några rutor. Hundarna sover i bagageutrymmet, frugan sover i baksätet och jag och Mårten diskuterar allt möjligt, allteftersom vi sakta men säkert närmas oss Göteborg.

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1333.JPG
34 kilometer kvar, det börjar pirra lite i magtrakten måste jag erkänna!

Ungefär klockan 10:05 anländer vi nästan vid utsatt tid hemma hos en polare, Rickard, som tidigare i år flyttat ner till Göteborg för välbehövlig fika och rastning av hundarna. Hustrun upptäckte att hon glömt sina vantar hemma, och beväpnade sig istället med mina arbetshandskar som låg och skräpade i bilen.

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1334.JPG
På parkeringen hemma hos polaren vid Frölunda Torg

Vi ringer ner polaren, hans bättre hälft och deras två hundar för att bege oss mot en närbelägen hundgård där jyckarna kan få springa lite fritt. Då händer något för jävligt! En av mina falskmärkta kvalitetsskor som inhandlats i Thailand föregående vinter får för sig att bli oförsonligt förbannad på sulan och beslutar sig för att sparka ut den senare ur deras förhållande. Upp till polarens lägenhet för att rekvirera ett par gamla dojor som sett bättre dagar (och större fötter).

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1337.JPG
Varning: Thailändska kvalitetsskor håller sällan vad de lovar.

Ett hundkrig i rastgården, ytterligare ett hundkrig i lägenheten samt inmundigande av saffranssockerkaka (säg det snabbt om du kan) i sällskap med kaffe senare börjar klockan äntligen närma sig 12:00, och det är dags att bege sig mot P6 i Skandiahamnen.

Ironiskt nog är detta det enda ställe i Göteborg som jag hittar till, eftersom jag tidigare kört löstrailer och ofta hämtade den bakre delen av mina ekipage just där. Trots det är jag lika dum som hålet i botten på en hink, och följer Rickards felaktiga instruktioner om hur man kommer från hans hem till Skandiahamnen. Efter lite trafikregelsvidriga manövrer i området kring Stena-hamnen anländer vi slutligen till ID-kontrollen i Skandiahamnen.

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1338.JPG
Formaliteterna inför upphämtningen avhandlas i ID-kontrollen.

Efter det korta besöket på ID-kontrollen – där jag för den delen inte ombads uppvisa någon som helst form av identifikation – åker vi bort till P6 och rapporterar enligt tillsägelse vår gudalika uppenbarelse på fordonsbesiktningen.

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1339.JPG
Jag och Rickard med det magiska pappret på väg att anmäla vår ankomst.

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1340.JPG
Hmm… Ta detta papper och ge mig mina nya bilnycklar?

En viss oro infinner sig då nycklarna, som enligt uppgift skall hämtas på besiktningen, inte finns där. Misstanken att någon av stuveriarbetarna i hamnen lever fan med min bil infinner sig, och jag lovar tyst mig själv att om så är fallet så skall jag kränga arslet över skallen på honom så att han ser ut som en trött munk vid midnatt!

Efter cirka 10 minuters stampande i kylan kommer transportbilen som skall skjutsa oss alla tre bort till chassiplan där bilen skall stå. Vi åker utmed raden av bilar utan att se ens någon grå-/silverfärgad bil, än mindre en Skyline. Raden blir allt kortare och kortare, men fortfarande inget intressant i sikte. Tålamod, som flickan sa till sig själv när hon försökte för tredje gången och bananen visade sig vara för mjuk.

Slutligen, gömd bakom en grå skåpbil skådar mitt öga en R34-fälg, och efter urstigning ur transportbilen hittar man den här pärlan:

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1342.JPG
Där står den, alldeles ensam och övergiven, i snön…

Vi frågar chauffören i transportbilen var nycklarna kan hålla hus, och han börjar sätta sig i förbindelse med diverse olika människor runt om i hamnen för att hitta dem. Själva inleder vi ett febrilt sökande efter nycklarna:

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1341.JPG
Tittut! Var fan håller nycklarna hus?

Efter viss tveksamhet försöker jag öppna dörren, och döm om min förvåning när den är olåst och tjuvlarmet hälsar mig välkommen in i bilens inre. Efter en hastig titt i kupén så stänger jag snabbt men försiktigt dörren i ett tafatt försök att övertala larmet att knipa käft. Den alltid lika observante Rickard upptäcker att nycklarna ligger fullt synliga i passagerarsätet.

Vi hoppar in i bilen och kör snabbt ut genom besiktningen och radar sedan upp bilen bredvid bruksbilen för en snabb fotosession och för att kunna röka segercigarren.

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1343.JPG
Se där ja! Vilken kaxig uppsyn…

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1344.JPG
Posering med segercigarren… Ett absolut måste!

Efter en stunds inspektion av bilen ger vi oss iväg tillbaka mot Rickards lägenhet för att hämta upp frugan och hundarna. Klockan börjar bli mycket, sämre väder är enligt rapport på väg in från väster och dagen har ett pressat schema. På rakan från P6 i riktning mot ID-kontrollen konstaterar jag att det inte är några som helst problem att dra loss alla fyra hjulen på den något hala vägbanan.

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1346.JPG
Som alltid när man har bråttom skall ett godståg backa fram och tillbaka på en järnvägsövergång i tio minuter

I trafiken tar jag det annars ganska lugnt, då man inte vill att något skall hända med pärlan, som enligt min åsikt inte direkt är i sitt essä med sommardäck i vinterväglag.

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1348.JPG
Ett tyvärr ganska suddigt kort i en tunnel för att uppvisa de karaktäristiska baklyktorna.

Efter ett hastigt avsked av våra vänner i Göteborg anträder vi färden hem. Jag njuter i fulla drag av denna färd, som troligtvis blir den enda med bilen på ett bra tag eftersom våren inte behagat infinna sig riktigt ännu. Ett stopp vid macken (för tankning) och McDonald’s (för lunch) i Borås genererar många nyfikna blickar och några gillande kommentarer från folket runt omkring.

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1349.JPG
Två av mina numera tre högerstyrda bilar uppställda bredvid varandra

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1352.JPG
Det ovedersägliga beviset för att bilen besökt sin första svenska McDonald’s-restaurang.

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1350.JPG
Någon som känner igen sig?

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1353.JPG
Inne på McDonald’s konsumeras en läcker McFeast Chili med alla till buds stående medel…

Då klockan tickar skyndar vi snart vidare igen. Trots att jag har bråttom tycker jag av någon anledning att tiden går lite för fort… Att man då aldrig får ordentligt med tid för det som är roligt!

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1354.JPG
En närbild av den snygga vingen som indikerar närkontakt av tredje graden med denna bil var obligatorisk, tyckte Mårten

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1355.JPG
Något suddigt, men inte vare sig jag eller någon annan heller tror jag tar miste på bilens nya hemort

Ungefär klockan 15:30 svänger vi andra gången in på gatan där Mårten bor. Resan i kamerans sällskap avslutas där den påbörjades. Efter en ordentlig tvätt med underspolning har bilen nu stuvats undan på säker och hemlig plats för sin fortsatta vinterslummer.

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1357.JPG
Tummen upp för ett trevligt äventyr som slutade lyckligt!

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

19 Inlägg
5 februari 2006
#10
Fan,  härlig historia!  big_smile    det är sånt här som får en att önska efter tid och pengar tongue    Lycka till med bilen! smile

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
5 februari 2006
#11
Alecci skrev:
Följande sponsorer sökes, inte just nu men förhoppningsvis inför sommaren:

Däck
Bilstereo
Bilvård
Fönstertoning
Lackering

Tips som leder till deal belönas med åktur när tillfälle bjuds! smile

Ska börja med att säga grattis till inte bara ett utan två fina bilköp. Visst blir man lite små avis på dig.

Det andra jag skulle säga är, att om du vågar så kan du ju alltid lämna bilen till mig då jag utbildar mig inom lackerings yrket och behöver en "projektbil" till examens arbetet, det jag kan erbjuda då är valfri kulör och färgtyp med eller utan motivlack och eller vinyler, pinstripe och paintbrush. finns inga limits så att säga, allt går att göra hur lite eller hur mycket lack som ska på. du behöver då självklart inte betala någonting för detta utan allt går på mig och skola.(+ för och underarbete.) Dock kanske den där åkturen skulle sitta fint wink

(Och om det kankse är nån annan där ute som har en ovanlig bil som är villig att ställa upp så hör gärna av er då)

en engång grattis till dom fina bilarna

/Mattias

2 014 Inlägg
5 februari 2006
Trådstartare
#12
saab1:

Tack för den vänliga kritiken! Jag sällar mig mer än gärna till den skara som längtar efter mer tid och pengar jag också...

SupraM3:

Tackar! Verkar som om många gillade historien, vilket jag tycker är skoj då jag ville göra något kul av resan igår. Du behöver inte vara avundsjuk på cigarren, den gav mig huvudvärk. Tyckte dock att situationens allvar krävde en cigarr. Inte varje dag en livsdröm går i uppfyllelse.

Turbomatte:

Erbjudandet låter helt klart intressant. I så fall har jag lite frågor, som du kan besvara antingen här eller via PM: Hur lång tid beräknas det ta? Var någonstans skulle arbetet utföras? Vad får man för kvalitetsgaranti? Är det verkligen gratis alltihop? Materialkostnaderna för färgerna jag funderar på kostar nämligen 20K och uppåt enligt vad jag hört...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
6 februari 2006
#13
Alecci skrev:
Turbomatte:

Erbjudandet låter helt klart intressant. I så fall har jag lite frågor, som du kan besvara antingen här eller via PM: Hur lång tid beräknas det ta? Var någonstans skulle arbetet utföras? Vad får man för kvalitetsgaranti? Är det verkligen gratis alltihop? Materialkostnaderna för färgerna jag funderar på kostar nämligen 20K och uppåt enligt vad jag hört...

Ja du.. arbets tid är lite svårt att säga då det är lite underarbete som ska göras, om du inte gör det själv. Tid på lackning då du har bestämmt dig för lack utseende m.m så kan väll bara själva lackningen gå på 3-4 dagar(då beroende på hur avancerad lackarbetet ska vara. Arbetet utförs antingen i norrköping eller jönköping då jag har en släckting som har lackeringsfirma där. Kan ev lackas någon annanstans men då får du dock stå för lackbås själv. Ja du, kvalitetsgaranti, svår fråga... Där får vi diskutera ut något. Men det kommer utföras professionellt, eftersom det är ett examensarbete så kommer jag ha en 3årig utbildning inom lackeringsyrket. Dock behöver min mentor titta och ta bilder efter lack och montering för att kunna utvärdera mitt arbete. Går säkert att hitta någon lösning där med. Ja all färg och arbete står jag/skolan för och den enda kostnaden för dig är resan dit och hem(hyra av ev. lackbås) och spackel m.m. 

Vad är det för lack du funderar på och ska du ha någon ev motivlack eller dylikt?

2 014 Inlägg
7 februari 2006
Trådstartare
#14
Turbomatte:

Det här låter ju riktigt bra... När är det meningen att du ska göra ditt examensarbete då? Hade tänkt hyra bort hela lackeringsarbetet inkl förarbete. Jobbade en gång i tiden som "billackeringsassistent" som det så fint hette och sysslade då med just förarbeten, så jag vet att det tar tid och är rätt tråkigt. Då jag inte är intresserad av att lämna bort bilen till en annan ort så skulle arbetet i så fall få utföras i Jönköping.

Med kvalitetsgaranti så undrar jag alltså vad som skulle hända om jag - mot all förmodan får vi hoppas - inte skulle vara nöjd med ditt arbete?

Lacken jag vill ha heter Sparkling Silver och all färg som går åt (inkl primer/underfärg, lack och klarlack) kostar cirka 20K enligt en annan kille som lackerade om sin R32 GT-R i samma färg. Hade inte tänkt mig någon form av motivlack eller dekaler.

Vid omlackering skall sidorutor demonteras (inte vindruta och bakruta eftersom dessa inte går ta loss intakta), och självklart skall det även lackas i skarvar till dörrar, baklucka, motorhuv, etc. Allt som går att ta loss ska också lackas löst.

Vet ännu inte hur jag ska göra med motorrummet, eftersom jag inte hade tänkt plocka hur motorn ännu på något/några år. Lackerna är dock väldigt snarlika, så om man behåller orginallack under huven så länge så kan man kanske lacka motorrummet när motorn en gång i framtiden ändå ska plockas ur.
Senast redigerat av Alecci (7 februari 2006)

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
7 februari 2006
#15
Alecci:

Ja då får arbetet utföras i jönköping då. Underarbete kan jag dock göra om du är villig att låta mig göra det då jag tycker att det är nästan det roligaste jobbet, dock så kan jag inte stå för spackel m.m. Ja du något exakt datum när vi får börja och när det ska vara klart men jag kan tänka mig att det blir runt nästa vinter/vår om du kan vänta så länge.

Ja om du inte blir nöjd så får jag lacka om bilen igen, dock så tror jag att det inte kommer bli några miss öden. Kan provlacka en bit plåt innan så kan du får se på resultatet innan man börjar ge sig på bilen. har en budget att lack kostnaderna får inte överstiga 35K men eftersom att skolan har kontakter så får vi lack väldigt billigt, nästan gratis. så jag kan tänka mig att lacken kommer gå på runt 10K i inköp.

Ja det blir då en hellack så allt som går att demontera och lackas försig kommer också göras det så det blir lack överallt.

Mattias

1 741 Inlägg
7 februari 2006
#16
det där låter ju som en tok bra deal! nåt sånt skulle man fått... och bilen du skaffat dig är riktigt fin! och verkligen bra skrivet. att du orkade skriva allt :-D

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

2 014 Inlägg
7 februari 2006
Trådstartare
#17
Turbomatte:

Skulle passa mig utmärkt om det skulle ske någon gång tidigt under nästa vår, då jag förhoppningsvis fått hem det bodykit som ska sitta på bilen, så kan man lacka det också på samma gång.

Om du tror dig redan besitta kunskaperna för det så kan du ju kanske annars få lacka min frontspoiler och frontsplitter som jag har nu och som skall sitta på bilen lackerade och snygga senast inför Elmia-mässan. Hade tänkt lacka dem själv annars, men även om jag kan få det riktigt bra (för att vara amatör) så handlar det knappast om något proffsjobb. I så fall står jag ju naturligtvis för färgen, och förarbetet kommer redan att vara gjort.

tecman:

Ja du, det är ingen dålig deal killen erbjuder mig. Det låter nästan för bra för att vara sant, men jag betvivlar inte för en sekund att han talar sanning. Skriver rätt mycket annars också (hjälper lite utländska författare som skriver historiska faktaböcker inom mitt specialistämne), så det var väl inte så farligt. Kul att du gillade historien!

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

126 Inlägg
8 februari 2006
#18
shiit, jag älskade historien. tänkte mig själv i din plats, vilken resa. eller, jaa götet är inte så långt men jag menar, att komma dit och hämta hem en bil med 280 hk orginal, och självklart fyrhjulsdrift och allt. shit!

du får skicka ett pm om du skulle få för dig att åka förbi växjö någon gång så kanske du kan bjuda på ett åk? big_smile haha

lycka till, är 110% säker på att det kommer bli underbart!

2 014 Inlägg
11 februari 2006
Trådstartare
#19
eftifo:

Kunde (eller vågade) inte njuta så mycket av bilens resurser då man körde oförsäkrat med sommardäck i vinterväglag. Hade gärna hämtat den i UK istället om året varit lite längre framskridet, att åka till UK och hämta min R33 GT-R var något av det roligaste jag gjort.

Vet inte hur mycket jag har att göra i Växjö, men det brukar ju arrangeras streetrace och även blackrace (om jag inte minns helt fel) där i trakterna, så den kommer nog visa sig där nere någon gång.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

1 741 Inlägg
12 februari 2006
#20
bra att du inte vågade njuta allt för mycket.. vet hur det kan gå då.. sad
du lär ju vara skapligt sugen att ta fram den i vår big_smile

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.


Sök