blackracing skrev:
klart du ska prova på att måla bilen... gör som många säger bara blöt ner golv väggar osv (dock inte taket) öva sen lite på plåtar å så... å lägg hellre på mer än för lite rinn går lättare att polera bort än torrlackerat... och alla dammkorn som du Kommer att få slipar du bort med fint papper å sen polerar bort kommer bli skit bra om du bara tar den tid du behöver å stressa INTE... och ni som nu kallar er för lackerare och avråder folk från att lackera förstår jag mig inte på jag har själv lackat ett par bilar jobbar dessutom på ett lackeringsfirma som professionel plastreparatör m.m tycker man ska uppmuntra dom som vill försöka sig på en lackering, och ge dom alla tips som kan behövas istället....lycka till nu, =P
Jag känner mig lite träffad av ditt inlägg då jag ser mig själv som lackerare och som även avråder folk utan tidigare erfarenhet av bil lackering att förstöra sina fina(?) bilar.
Det finns för många hobby nissar som har en enorm över tro på vad dem klarar av. 99 gånger av 100 så går det käpp rätt åt he-vete för snubben som blötte ner hela garaget för att få en fin finish på "lackeringen" efter att han prov målade på en liten plåt bit. 1 gång av 100 så kanske det blir ganska hyfsat men fortfarande inte alls speciellt bra. Och sedan att det finns en massa kompisar till hobby målaren och andra (ur lackerings synpunkt) riktiga amatörer som uttrycker sig om jobbet och tycker att det blev skit bra.. säger egentligen mer om dem bedömarnas bristande förmåga att se vad som är en bra lack.
Jag blir nästan förbannad ibland när man ser olika bilar som har vunnit priser på olika utställningar och små killar (14-20 år) står på rad och dreglar och berömmer killen; Du är BÄST/KUNG! Du äger! FET SNYGGT! Jag vill vara diiig! Adoptera mig och lär mig allt du kan osv.
En del lack jobb är så dåliga att man inte tror att det är sant. Tyvärr verkar det bara var en liten del av oss som ser det.
Egentligen handlar det bara om vad man har för krav. En "garage lack" är alltid en "garage lack" oavsett hur du bär dig åt. Du kan blöta ned golvet hur mycket du vill men du kan inte få samma resultat som i en riktig lack box. (Jo, min kompis store bror fick det! säger någon nu)
Det handlar om (lack) miljön, det handlar om utsug, det handlar om rätt tryck i sprutan, det handlar om utrymme, det handlar om ljus, det handlar om under arbete, det handlar om renlighet, det handlar om kunskap, det handlar om erfarenhet osv osv.
En billackerare är en hantverkare. För att bli hantverkare så läser man inte en bok. Du går inte en kvälls kurs. Det handlar om erfarenhet, om kunskap, om utbildning och om att vara seriös och noggrann med det du gör.
Jag är inte världens bästa lackerare MEN.. jag vet vad jag håller på med och jag vet hur jag fixar ett snyggt lackerings jobb. Jag kan göra fina under arbeten, jag kan få ytor jämna, jag kan få en skada att se ut som ny, jag kan lägga färgen snyggt och jag kan lägga klarlacken så att det blir riktigt snyggt...
Så varje gång en bil med taskig lackering får finaste priset på utställningar så är det ett slag i magen på dem som är och förtjänat att bli kallade seriösa. Jag är en av dem.
Sedan så är inte alla gjorde av pengar och alla har inte så höga krav och då kan alternativa metoder såsom "garage lack" vara ett alternativ men då blir resultatet där efter.
Så alla ni som snackar om att det är lätt att lackera och att "vem som helst" fixar det...
Glöm det, ni har inte en aning om vad ni snackar om...