3143
Sök

Axiellt glapp turbo saab 95 2.3 -02

13 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#1
Lämnade in bilden förfelsökning då den studom har rykt vid start.

Nedan är vad de skrev:
Demont av rör till inloppssidan på turbon för kontroll av glapp. Litet axiellt glapp. Lossat slang till oljekylaren för kontroll av olja, det var olja i slangen troligtvis tätningarna i turbon. Behövs bytas turbo = kostar 16-17000 kr.

Vad tror ni om detta?
Kan det vara ytterligare fel eller löser man allt genom byta turbon?

/ Anna

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
27 juli 2008
#2
mig kostade det bara 7k för att byta turbon.... och den var skuren totalt slut

2slow

13 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#3
Krau skrev:
anma skrev:
Lämnade in bilden förfelsökning då den studom har rykt vid start.

Nedan är vad de skrev:
Demont av rör till inloppssidan på turbon för kontroll av glapp. Litet axiellt glapp. Lossat slang till oljekylaren för kontroll av olja, det var olja i slangen troligtvis tätningarna i turbon. Behövs bytas turbo = kostar 16-17000 kr.

Vad tror ni om detta?
Kan det vara ytterligare fel eller löser man allt genom byta turbon?

/ Anna

Jo det vore ju konstigt om det inte fanns olja i slangen till oljekylaren. Tror att dom menade slangen till intercoolern.
Troligen som dom sagt att det är turbon som pressar ut olja. Be dom även kolla så att vevhusventilationen är OK, när dom ändå håller på.

den är uppgraderad för ca 2 månader sedan..
/ Anna

turboabstinens
442 Inlägg
27 juli 2008
#4
Byt själv om det känns dyrt, kanske är lite trångt men det är inte hur svårt som helst.

ocertifierad klåpmekare

13 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#5
bluelight skrev:
Byt själv om det känns dyrt, kanske är lite trångt men det är inte hur svårt som helst.

det är inte frågan om pengarna, det är mer om det möjligen kan vara ngt ytterligare problem utifrån "diagnoses", om ngn haft detsamma.
/ Anna

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
27 juli 2008
#6
turbon är slut byts den inte så skär den på sämsta tänkbara ställe... gt17 som sitter i saab från 98 till 03 är en skräpturbo som inte klarar av det den utsättför av motorn.. liten mängd olja som slits fort på grund av veka kolvringar och felakttig vevhusvent... byt turbon och kör o va glad

2slow

13 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#7
azid skrev:
turbon är slut byts den inte så skär den på sämsta tänkbara ställe... gt17 som sitter i saab från 98 till 03 är en skräpturbo som inte klarar av det den utsättför av motorn.. liten mängd olja som slits fort på grund av veka kolvringar och felakttig vevhusvent... byt turbon och kör o va glad

ok..för en lekman som jag... när man nu sätter i en utbytesturbo, blir det en annan än ovan eller är det bara den typen som passar?
Du tror inte att det kan ha blivit ngr ytterligare fel på motorn i sig?
I priset jag skrev ovan så skulle de även gå in och rensa bort sump osv.

saabtok
1 306 Inlägg
27 juli 2008
#8
anma skrev:
azid skrev:
turbon är slut byts den inte så skär den på sämsta tänkbara ställe... gt17 som sitter i saab från 98 till 03 är en skräpturbo som inte klarar av det den utsättför av motorn.. liten mängd olja som slits fort på grund av veka kolvringar och felakttig vevhusvent... byt turbon och kör o va glad

ok..för en lekman som jag... när man nu sätter i en utbytesturbo, blir det en annan än ovan eller är det bara den typen som passar?
Du tror inte att det kan ha blivit ngr ytterligare fel på motorn i sig?
I priset jag skrev ovan så skulle de även gå in och rensa bort sump osv.

Nej ja tror de är ganska lungt.  Beställ en utbyts turbo och så ringer du runt till olika verks och kollar  pris va de tar för byta och rensa sump , kan skilja mycket på olika ställen.

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
27 juli 2008
#9
anma skrev:
azid skrev:
turbon är slut byts den inte så skär den på sämsta tänkbara ställe... gt17 som sitter i saab från 98 till 03 är en skräpturbo som inte klarar av det den utsättför av motorn.. liten mängd olja som slits fort på grund av veka kolvringar och felakttig vevhusvent... byt turbon och kör o va glad

ok..för en lekman som jag... när man nu sätter i en utbytesturbo, blir det en annan än ovan eller är det bara den typen som passar?
Du tror inte att det kan ha blivit ngr ytterligare fel på motorn i sig?
I priset jag skrev ovan så skulle de även gå in och rensa bort sump osv.

jag har ingen anning om det är nått annat fel på motorn..  har du kört den utan oljetryck så finns chansen att du blåst vevlagren...

går att sätta i turbon ifrån areon men då måste även olja slangar till och från bytas....

rensa sump är att dom tar ner tråget blåser rent det och sätter tillbaka

2slow


Sök