2707
Sök

Kört med fel bränsle i ungefär 2 veckor :/

557 Inlägg
1 februari 2006
Trådstartare
#1
Hej, jag har gjort en klantig sak. Jag köpte en ny bil den 16de Volvo S40 2,0 Turbo - 98
Och jag frågade ägaren vilken sort bränse man skulle ha, då jag ej e så kunnig vad gäller bilar.

Han svarade "Den går bäst på Blyfri 98" okej tänkte jag och har kört med 98 Blyfri. Men idag när jag skulle tanka så öppnade jag soppa luckan och såg en  grön lapp där som jag aldrig har tänkt på förut, jag läste på lappen och det stog "ENDAST Blyfri (RON95)

Och nu till det viktigaste, vilka konsekvänser kan det här få? MKT TACKSAM FÖR SVAR! //Jerry

//Jerry

1 396 Inlägg
1 februari 2006
#2
menar du att handu köpte bilen av sa att du skulle tanka 98 oktanig och på lappen i bilen stod det att du skall tanka 95 oktanig?

du kan köra både på 98 och 95 oktanig bensin....

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

A + B = KUL
66 Inlägg
1 februari 2006
#3
Inga alls!
Du kan vara helt lugn.
Att köra med 98 oktan istället för 95 är bättre om bilen är trimmad, och "optimerad" för ett högre oktantal. Kör du med 98 och bilen är original gör det ingen skillnad alls på hållbarhet osv.

//CarBear

CarBear - borde snarare heta "MCBear". :)

Gorgilus addictus
4 757 Inlägg
1 februari 2006
#4
de är ingen fara,,,, bilen kan gå lite sämre,,, men annars är de lungt

Allt för den där jävla hatten!

105 Inlägg
1 februari 2006
#5
men slår du i fuldiesel kan du få problem tongue

Avstängd
138 Inlägg
1 februari 2006
#6
suck....

736 Inlägg
1 februari 2006
#7
Endast BLYFRI är det intressanta annars pajar du katten. Allt är ju blyfritt nu...


fritidsprofessor
1 197 Inlägg
1 februari 2006
#8
frasse4 skrev:
Endast BLYFRI är det intressanta annars pajar du katten. Allt är ju blyfritt nu...

njaaaeeee.. inte högerfoten iaf


21 761 Inlägg
1 februari 2006
#9
Det är möjligtvis inte så att när bilen tillverkades så var det bara 95 oktan som var helt blyfri och utan tillsatser? Därav den gröna skylten.

Mr
267 Inlägg
1 februari 2006
#10
nya fsi-bilar ska man inte köra på 98oktan iaf?
har väl något med direktinsprutet o göra tror jag... rätta mig om jag har fel

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

557 Inlägg
1 februari 2006
Trådstartare
#11
Tack för era svar, men eftersom jag har fått så många olika vet jag inte om jag ska fortsätta vara nervös lr om jag kan ta det lungt? hmm 95 Blyfri ska det vara iaf...

//Jerry

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
1 februari 2006
#12
Det som stir där är att den får köras på minimum 95 octan.
Annars kan den spika PGA För lågt oktantal.
Högre = lugnt.
Dock ingen mening om du inte har ett adaptivt insprut.
Det ända det skadar då är plånboken motorn mår precis samma.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

draminbil.nu
1 382 Inlägg
1 februari 2006
#13
Fimpha skrev:
Tack för era svar, men eftersom jag har fått så många olika vet jag inte om jag ska fortsätta vara nervös lr om jag kan ta det lungt? hmm 95 Blyfri ska det vara iaf...

Att "byta upp sig" till 98 är ingen fara.. Det som kan få konsekvenser är att byta ner sig till 95 igen (om man kör en trimmad bil)
Detta är menat som en sammanfattning av den något röriga diskutionen som försigått wink


A + B = KUL
66 Inlägg
2 februari 2006
#14
Ingen aning faktiskt. Själv har jag sugmotor som inte är trimmad.
Finns säkert massa personer här som kör trimmade bilar som vet svaret på denna fråga! smile

//CarBear

SupraM3 skrev:
CarBear skrev:
Inga alls!
Du kan vara helt lugn.
Att köra med 98 oktan istället för 95 är bättre om bilen är trimmad, och "optimerad" för ett högre oktantal. Kör du med 98 och bilen är original gör det ingen skillnad alls på hållbarhet osv.

//CarBear

om man kört på 98 med trimmat lääääänge men sen ändrar till 95 för 98 är för dyrt vad för konsekvenser kan det få??

CarBear - borde snarare heta "MCBear". :)

55 Inlägg
2 februari 2006
#15
Drar till med en chansning här... RON borde väl stå för Recommended Octane Number...

DVS. Du rekomenderas iaf inte inte underskrida denna oktanhalt.

Edit: orka stava såhär på natten tongue
Senast redigerat av jika (2 februari 2006)

Ju snabbare man kör, ju mindre tid uppehåller man sig på vägen. Slutsats: Kör du snabbt minskar du risken för olycka... typ =P
Kör Saab 9-5 Aero, Cosmic Blå och BMW 328CI ;)

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
2 februari 2006
#16
ludde__mannen skrev:
Fimpha skrev:
Tack för era svar, men eftersom jag har fått så många olika vet jag inte om jag ska fortsätta vara nervös lr om jag kan ta det lungt? hmm 95 Blyfri ska det vara iaf...

Att "byta upp sig" till 98 är ingen fara.. Det som kan få konsekvenser är att byta ner sig till 95 igen (om man kör en trimmad bil)
Detta är menat som en sammanfattning av den något röriga diskutionen som försigått wink

Exakt varför skulle motorn ta skada av att byta ner sig från 98 till 95?
Det är ingen tävlingsbil vi snackar om det är en helt vanlig standard bil.
Byta från 98 till 95 ger en skillnad på 0.6% tändningmöjlighet.
Det är en jävla skillnad att byta från 116 oktan till 95 då har du en tändningmöjlighet på omkring 40% å de är en jävlaskillnad då spikar motorn.
En högprestandard motor skall köras på högprestandard bräsle, å¨då menar jag inte nåt andrenalin bränsle från shell.

Du som var orolig om din bil skulle kärva kan lugna ner dig nu. som dom sa här innan så händer inte så mycke med din bil bara för att du kör på 98 istället för 95. du kan köra på diesel i bilen om de skulle köra sig i din plånbok också bara de att de tar din 2 timmar länge å ta dig till jobbet.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
2 februari 2006
#17
Om den är trimmad så fortsätter du kör på 98 och om inte kan du spara in några kronor i veckan o köra på 95an ..


Mvh


Bmw osv..

5 710 Inlägg
2 februari 2006
#18
Fimpha skrev:
Och nu till det viktigaste, vilka konsekvänser kan det här få? MKT TACKSAM FÖR SVAR! //Jerry

Inga alls så du kan sova gott om natten smile

Vill du tanka 95 så gör du det....
Vill du tanka 98 så gör du det....

Bilens styrsystem är så "smart" att den klarar båda sorter.

Är bilen trimmad kan den som sagt vara optimerad för att gå på 98 och då skall du köra det (oavsett vad det står på lappen)

MVH Jonas
..............

1 854 Inlägg
2 februari 2006
#19
Du har turbo tanka 98,
men 95 funkar oxå.

draminbil.nu
1 382 Inlägg
2 februari 2006
#20
Lucifer84 skrev:
ludde__mannen skrev:
Fimpha skrev:
Tack för era svar, men eftersom jag har fått så många olika vet jag inte om jag ska fortsätta vara nervös lr om jag kan ta det lungt? hmm 95 Blyfri ska det vara iaf...

Att "byta upp sig" till 98 är ingen fara.. Det som kan få konsekvenser är att byta ner sig till 95 igen (om man kör en trimmad bil)
Detta är menat som en sammanfattning av den något röriga diskutionen som försigått wink

Exakt varför skulle motorn ta skada av att byta ner sig från 98 till 95?
Det är ingen tävlingsbil vi snackar om det är en helt vanlig standard bil.
Byta från 98 till 95 ger en skillnad på 0.6% tändningmöjlighet.
Det är en jävla skillnad att byta från 116 oktan till 95 då har du en tändningmöjlighet på omkring 40% å de är en jävlaskillnad då spikar motorn.
En högprestandard motor skall köras på högprestandard bräsle, å¨då menar jag inte nåt andrenalin bränsle från shell.

Du som var orolig om din bil skulle kärva kan lugna ner dig nu. som dom sa här innan så händer inte så mycke med din bil bara för att du kör på 98 istället för 95. du kan köra på diesel i bilen om de skulle köra sig i din plånbok också bara de att de tar din 2 timmar länge å ta dig till jobbet.

Jag försökte som sagt bara samanfatta.. Vet inte om det stämmer utan det är mycket möjliigt att du har rätt!



Sök