Att "byta upp sig" till 98 är ingen fara.. Det som kan få konsekvenser är att byta ner sig till 95 igen (om man kör en trimmad bil) Detta är menat som en sammanfattning av den något röriga diskutionen som försigått
Exakt varför skulle motorn ta skada av att byta ner sig från 98 till 95? Det är ingen tävlingsbil vi snackar om det är en helt vanlig standard bil. Byta från 98 till 95 ger en skillnad på 0.6% tändningmöjlighet. Det är en jävla skillnad att byta från 116 oktan till 95 då har du en tändningmöjlighet på omkring 40% å de är en jävlaskillnad då spikar motorn. En högprestandard motor skall köras på högprestandard bräsle, å¨då menar jag inte nåt andrenalin bränsle från shell.
Du som var orolig om din bil skulle kärva kan lugna ner dig nu. som dom sa här innan så händer inte så mycke med din bil bara för att du kör på 98 istället för 95. du kan köra på diesel i bilen om de skulle köra sig i din plånbok också bara de att de tar din 2 timmar länge å ta dig till jobbet.
Jag försökte som sagt bara samanfatta.. Vet inte om det stämmer utan det är mycket möjliigt att du har rätt!
no worry. Vi gjorde ju de felet med rallybilen vår...... lång historia kort. inga pengar till 116 oktan till träningen, köpt 99 oktan fylla på med 2/3 flaska oktan boost eller va de möget heter, å motorn tog en fruktansvärd skada. Personligen tror jag inte mycke på de där oktan boosten heller, bättre å blanda ut 10 liter bensin med 1dl metanol.
alla som tror att man sparar pengar genom att köra på 95 istället för 98 med en turboladdad bil (200hk +). Var får ni den infon ifrån? Det är snarare billigare att köra 98 än 95 om man inte trycker alldeles för mycket på gasen.
alla som tror att man sparar pengar genom att köra på 95 istället för 98 med en turboladdad bil (200hk +). Var får ni den infon ifrån? Det är snarare billigare att köra 98 än 95 om man inte trycker alldeles för mycket på gasen.
vill fortfarande hävda motsattsen. 0.6%
Varför skulle den dra mindre soppa ifall du körde på 98 istället för 95?
Varför skulle den dra mindre soppa ifall du körde på 98 istället för 95?
För att styrsystemet lägger tändningen annorlunda, bilen går bättre och du behöver inte gasa lika mycket.
var har du hört de?
Jaa vad har jag hört det....är ganska basic fakta att modernare styrsystem är adaptiva och "lär" sig att gå på de förhållanden som du som chaufför erbjuder. Och att en motor som går med "rätt" tändning är snålare trodde jag var givet?
Tack för era svar, men eftersom jag har fått så många olika vet jag inte om jag ska fortsätta vara nervös lr om jag kan ta det lungt? 95 Blyfri ska det vara iaf...
Många har sagt det innan men ja säger det åxå, va 110% lugn om du kör på 95oktan, billigare och direktanpassat för en "original" bil...