2787
Sök

Kört med fel bränsle i ungefär 2 veckor :/

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
2 februari 2006
#21
de är dyrt att mappa om så att någon har gjort de från 95 -98 på en standard bil är något otänkligt. rik kille i så fall.

Kanske ska fråga om din bil är standard först å främst. de är ju aldrig fel.  hmm

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
2 februari 2006
#22
ludde__mannen skrev:
Lucifer84 skrev:
ludde__mannen skrev:
Att "byta upp sig" till 98 är ingen fara.. Det som kan få konsekvenser är att byta ner sig till 95 igen (om man kör en trimmad bil)
Detta är menat som en sammanfattning av den något röriga diskutionen som försigått wink

Exakt varför skulle motorn ta skada av att byta ner sig från 98 till 95?
Det är ingen tävlingsbil vi snackar om det är en helt vanlig standard bil.
Byta från 98 till 95 ger en skillnad på 0.6% tändningmöjlighet.
Det är en jävla skillnad att byta från 116 oktan till 95 då har du en tändningmöjlighet på omkring 40% å de är en jävlaskillnad då spikar motorn.
En högprestandard motor skall köras på högprestandard bräsle, å¨då menar jag inte nåt andrenalin bränsle från shell.

Du som var orolig om din bil skulle kärva kan lugna ner dig nu. som dom sa här innan så händer inte så mycke med din bil bara för att du kör på 98 istället för 95. du kan köra på diesel i bilen om de skulle köra sig i din plånbok också bara de att de tar din 2 timmar länge å ta dig till jobbet.

Jag försökte som sagt bara samanfatta.. Vet inte om det stämmer utan det är mycket möjliigt att du har rätt!

no worry.  Vi gjorde ju de felet med rallybilen vår...... lång historia kort. inga pengar till 116 oktan till träningen, köpt 99 oktan fylla på med 2/3 flaska oktan boost eller va de möget heter, å motorn tog en fruktansvärd skada.  Personligen tror jag inte mycke på de där oktan boosten heller, bättre å blanda ut 10 liter bensin med 1dl metanol.
Senast redigerat av Lucifer84 (2 februari 2006)

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

557 Inlägg
2 februari 2006
Trådstartare
#23
Okej, tack så mkt alla för era svar smile jag känner mig rätt så lugn nu smile

//Jerry

557 Inlägg
2 februari 2006
Trådstartare
#24
Lucifer84: Bilen är i stort sätt original. Det som är gjort är följande

*Ferrita Sportavgassystem (Rostfritt)
*Sportluftfilter
*Sänkt

Motorn är helt original tror jag.

//Jerry

Såld på Italienare
579 Inlägg
2 februari 2006
#25
alla som tror att man sparar pengar genom att köra på 95 istället för 98 med en turboladdad bil (200hk +).
Var får ni den infon ifrån? Det är snarare billigare att köra 98 än 95 om man inte trycker alldeles för mycket på gasen.

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
2 februari 2006
#26
Fimpha skrev:
Lucifer84: Bilen är i stort sätt original. Det som är gjort är följande

*Ferrita Sportavgassystem (Rostfritt)
*Sportluftfilter
*Sänkt

Motorn är helt original tror jag.

okej. orginal. inget modd som kräver hög oktan eller låg. vanlkig bonna trimning som vi kallar de här nere i skåne.  smile

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
2 februari 2006
#27
Johanromeo155 skrev:
alla som tror att man sparar pengar genom att köra på 95 istället för 98 med en turboladdad bil (200hk +).
Var får ni den infon ifrån? Det är snarare billigare att köra 98 än 95 om man inte trycker alldeles för mycket på gasen.

vill fortfarande hävda motsattsen. 0.6%

Varför skulle den dra mindre soppa ifall du körde på 98 istället för 95?

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

5 710 Inlägg
2 februari 2006
#28
Lucifer84 skrev:
Varför skulle den dra mindre soppa ifall du körde på 98 istället för 95?

För att styrsystemet lägger tändningen annorlunda, bilen går bättre och du behöver inte gasa lika mycket.

MVH Jonas
..............

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
2 februari 2006
#29
jonTe skrev:
Lucifer84 skrev:
Varför skulle den dra mindre soppa ifall du körde på 98 istället för 95?

För att styrsystemet lägger tändningen annorlunda, bilen går bättre och du behöver inte gasa lika mycket.

var har du hört de?

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

86 Inlägg
2 februari 2006
#30
Här kan ni läsa om soppa!
http://motoring.racv.com.au/racvm/petrol/WWFuel.cfm
RON står för Research Octane Number och inget annat...
Ebbe

460 Inlägg
2 februari 2006
#31
Eller på svenska här....
http://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal

Utanlem
895 Inlägg
2 februari 2006
#32
Fimpha skrev:
*Ferrita Sportavgassystem (Rostfritt)
*Sportluftfilter
*Sänkt

Motorn är helt original tror jag.

ajaj.... har man sänkt bilen måste man sänka oktantalet.. du måste köra på högst 90 oktan!.. annars så kan du köra med diesel.....

.......................
wink


Såld på Italienare
579 Inlägg
2 februari 2006
#33
Lucifer84 skrev:
jonTe skrev:
Lucifer84 skrev:
Varför skulle den dra mindre soppa ifall du körde på 98 istället för 95?

För att styrsystemet lägger tändningen annorlunda, bilen går bättre och du behöver inte gasa lika mycket.

var har du hört de?

Från alla jag pratar med. Finns ingen som säger annorlunda.
T ex: han jag köpte bilen av har sysslat med bilimport hela livet. Han förespråkade 98.

212 Inlägg
2 februari 2006
#34
Burken skrev:
Fimpha skrev:
*Ferrita Sportavgassystem (Rostfritt)
*Sportluftfilter
*Sänkt

Motorn är helt original tror jag.

ajaj.... har man sänkt bilen måste man sänka oktantalet.. du måste köra på högst 90 oktan!.. annars så kan du köra med diesel.....

.......................
wink

går även att blanda ut med lite vatten om du vill sänka mer.


5 710 Inlägg
3 februari 2006
#35
Lucifer84 skrev:
jonTe skrev:
Lucifer84 skrev:
Varför skulle den dra mindre soppa ifall du körde på 98 istället för 95?

För att styrsystemet lägger tändningen annorlunda, bilen går bättre och du behöver inte gasa lika mycket.

var har du hört de?

Jaa vad har jag hört det....är ganska basic fakta att modernare styrsystem är adaptiva och "lär" sig att gå på de förhållanden som du som chaufför erbjuder.
Och att en motor som går med "rätt" tändning är snålare trodde jag var givet?

MVH Jonas
..............

342 Inlägg
3 februari 2006
#36
http://www.stahlmotor.se/Bransle.htm

där står det en massa om 95 vs. 98 !

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

Såld på Italienare
579 Inlägg
3 februari 2006
#37
MysdressLarry skrev:
Burken skrev:
Fimpha skrev:
*Ferrita Sportavgassystem (Rostfritt)
*Sportluftfilter
*Sänkt

Motorn är helt original tror jag.

ajaj.... har man sänkt bilen måste man sänka oktantalet.. du måste köra på högst 90 oktan!.. annars så kan du köra med diesel.....

.......................
wink

går även att blanda ut med lite vatten om du vill sänka mer.

Akta er för sådana tips. Finns säkert någon därute som tror på er smile

Pankan
39 Inlägg
3 februari 2006
#38
MysdressLarry skrev:
Burken skrev:
Fimpha skrev:
*Ferrita Sportavgassystem (Rostfritt)
*Sportluftfilter
*Sänkt

Motorn är helt original tror jag.

ajaj.... har man sänkt bilen måste man sänka oktantalet.. du måste köra på högst 90 oktan!.. annars så kan du köra med diesel.....

.......................
wink

går även att blanda ut med lite vatten om du vill sänka mer.

Det måste jag prova! big_smile ha ha ha =P

Allt lr inget..
Rak-apparater är bra, om man använder hyvel efteråt..

321 Inlägg
3 februari 2006
#39
Fimpha skrev:
Tack för era svar, men eftersom jag har fått så många olika vet jag inte om jag ska fortsätta vara nervös lr om jag kan ta det lungt? hmm 95 Blyfri ska det vara iaf...

Många har sagt det innan men ja säger det åxå, va 110% lugn om du kör på 95oktan, billigare och direktanpassat för en "original" bil...

/ Ncs

Tough ain´t...ENOUGH!


Sök