3900
Sök

Hur kopplar man satt basarna slr med varan i stället för i mot varan?

494 Inlägg
2 februari 2006
Trådstartare
Hejsan jag skulle behöva lite hjälp med att koppla in 4 st proson 8er,    jag har satt fast basarna  i mot varan altså kon mot kon, Vill få satt bassarna slår med varan i  stället för att slå i mot varan det låter jätte dåligt nu,  dom sitter i en låda på ca 42 liter; basarna som siter med mangneten utåt från lådan ska jag koppla dom satt minus blir på plus och tvärt om? eller hur ska jag göra?   ,tack på för hand,

jag är hård som sten

67 Inlägg
2 februari 2006
ifall du har kopplat dem vanligt nu, så borde du kunna växla polerna på de 2 som sitter på ena sidan.. så slår dem tvärt emot .. dock inte säker på detta. . .

ingen aning
687 Inlägg
2 februari 2006
jo det borde vara så

även zebran har sina fläckar

21 761 Inlägg
2 februari 2006
Hur ska du driva dem? Har du ett par till varje kanal eller alla ihopkopplade till en kanal?

494 Inlägg
2 februari 2006
Trådstartare
Hannes skrev:
ifall du har kopplat dem vanligt nu, så borde du kunna växla polerna på de 2 som sitter på ena sidan.. så slår dem tvärt emot .. dock inte säker på detta. . .

jag har tästat de men jag tycker inte att det spelar nå bättre?

jag är hård som sten

21 761 Inlägg
2 februari 2006
Det hade nog varit bättre om steget var bryggat och en kanal till varje par men nu är det ju inte så, nåja gör så här:

Kanal 1: Kabelplus till elementplus och kabelminus till elementminus(elementet i lådan).
Kanal 2: Kabelplus till elementplus och kabelminus till elementminus(elementet i lådan).

Kanal 3: Kabelplus till elementminus och kabelminus till elementplus(element med magnet utåt).
Kanal 4: Kabelplus till elementminus och kabelminus till elementplus(element med magnet utåt).

Viktigt att delningsfiltrena och gain är ställda lika på alla kanaler.
Senast redigerat av Drönirettab (2 februari 2006)

494 Inlägg
2 februari 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det hade nog varit bättre om steget var bryggat och en kanal till varje par men nu är det ju inte så, nåja gör så här:

Kanal 1: Kabelplus till elementplus och kabelminus till elementminus(elementet i lådan).
Kanal 2: Kabelplus till elementplus och kabelminus till elementminus(elementet i lådan).

Kanal 3: Kabelplus till elementminus och kabelminus till elementplus(element med magnet utåt).
Kanal 4: Kabelplus till elementminus och kabelminus till elementplus(element med magnet utåt).

Viktigt att delningsfiltrena och gain är ställda lika på alla kanaler.

ja jag ska försöka i jän, jag tyckte det spelade bättre när jag bara hade två basar som sat in i lådan, det som plupar nu när jag spelar högt vet ej varför.

jag är hård som sten

21 761 Inlägg
2 februari 2006
Hur har du räknat ut lådan? Är den beräknad för dessa element?

Tänk på att det inte går att spela högre med denna koppling bara för att det är två element extra.
Senast redigerat av Drönirettab (2 februari 2006)

781 Inlägg
2 februari 2006
om du bara har 2 basar inkopplade då och dom andra bara sitter där och rör sig av trycket?

21 761 Inlägg
2 februari 2006
Då blir det sämre än om han plockar bort de yttre.

21 761 Inlägg
2 februari 2006
Denna koppling gör att elementen upplever lådan som dubbelt så stor och frågan är om högtalarna klarar av det.

494 Inlägg
2 februari 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Då blir det sämre än om han plockar bort de yttre.

nej jag tycker att jag kan spela högre med två lite konstigt, jag måste nog byta till ett bättre framsystem oxå har kostat på mycket nu.

jag är hård som sten

494 Inlägg
2 februari 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hur har du räknat ut lådan? Är den beräknad för dessa element?

Tänk på att det inte går att spela högre med denna koppling bara för att det är två element extra.

ja lådan är gjord för basarna men jag fattar inte jag tyckte de lät bättre förut med två, de kanske jälper lite att byta framsystem till lite värre oxå?

jag är hård som sten

21 761 Inlägg
2 februari 2006
Är lådan gjord för två enkelbasar eller att de sitter ihop med varandra som du skrev högst upp?

Om lådan är gjord för två enkelbasar och man sätter dit två till som sätts kon mot kon med de andra basarna(kallas mottaktkoppling eller isobarik) så är det inte konstigt om elementen bottnar.
När man mottaktkopplar så beter sig elementen som om lådan vore dubbelt så stor och då bottnar elementen lättare.

494 Inlägg
2 februari 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Är lådan gjord för två enkelbasar eller att de sitter ihop med varandra som du skrev högst upp?

Om lådan är gjord för två enkelbasar och man sätter dit två till som sätts kon mot kon med de andra basarna(kallas mottaktkoppling eller isobarik) så är det inte konstigt om elementen bottnar.
När man mottaktkopplar så beter sig elementen som om lådan vore dubbelt så stor och då bottnar elementen lättare.

så det är där vi har problemet lådan är för liten men jag som gjorde lådan extra stor skulle kunna ha dubbla 10or i den lådan

jag är hård som sten

21 761 Inlägg
2 februari 2006
Nej, jag har inte sagt att lådan är för liten. Det är möjligt att den är för stor för att ha högtalarna kopplade kon mot kon.

Okej, vi kommer inte någon vart. Jag kan inte riktigt förklara hur jag menar så det är bättre att köra med två basar istället, eftersom det lät bättre.

494 Inlägg
2 februari 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Nej, jag har inte sagt att lådan är för liten. Det är möjligt att den är för stor för att ha högtalarna kopplade kon mot kon.

Okej, vi kommer inte någon vart. Jag kan inte riktigt förklara hur jag menar så det är bättre att köra med två basar istället, eftersom det lät bättre.

ja kanske de men jag tror att det är lite med framsystemet oxå som gör att det inte låter riktigt bra men men få tänka i genom de här har lakt ner sån tid på den där lådan,

vad har du för grejor da?

jag är hård som sten

781 Inlägg
2 februari 2006
har du bild på baslådan??

494 Inlägg
2 februari 2006
Trådstartare
timpan_87 skrev:
har du bild på baslådan??

inte är men det kommer tycker att den är riktigt fin, har kläd den med durk plåt,   
du har du nån bild?

jag är hård som sten

2lateuloose
543 Inlägg
4 februari 2006
herregud.. varför köra push´n pull.. du får klart bättre dunk med en vanlig låda!
en isobariklåda har jag kört & aldrig mer.. finns ingen anledning basarna tror att dom spelar i en dubbelt så stor låda & du förlorar konarea.. du kommer bara att få muller

kör en vanlig slutenlåda på 20-25L /per bas så skarru se!..

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

Sök