Vem äger bilen? BAnken eller du?

Mangeman Mr.RoadRage
1 augusti 2008 · 428 Inlägg

Jag har inte mycket till bilar, men dom är till 100% mina båda 2 och likaså min motorcykel, och de är jag nöjd med!

Mangeman a.k.a Mr.Roadrage.
FL3JM Inga konstigheter
1 augusti 2008 · 2 064 Inlägg

Klart man lånar på banken, palla spara i flera år. Hellre att jag betalar lite extra (i form av ränta) och KÖR bilen och har KUL under dom åren jag egentligen skulle sparat till bilen.

Skaune
1 augusti 2008 ·

Pssssch! Som om banken skulle vilja äga min bil! wink

Magnus___Andersson
1 augusti 2008 · 56 Inlägg

jag har inget lån på min bil men ska låna till en ny nu men skulle ha undvikit det om jag haft råd för det är ju inte direkt någon vinst att låna.. skulle låna 130000 på 72 månader  och då är det en kreditkostnad på 33000:- + värdeminskning

Opelmadness German cars, quality and beyond
1 augusti 2008 · 8 197 Inlägg

Äger min bil till 100%.
Är inget fel i att man tar lån för att köpa sig bil tycker jag. Jobbar man och sliter så är det nog värt det. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
trocade
1 augusti 2008 · 194 Inlägg

Äger min bil till 100%, men dom tidigare hade jag lån på, ingen skillnad tycker jag.. förutom att man slipper amortera på bilen varje månad och kan slösa dom pengarna på soppa nu.. (vilket behövs big_smile)

nicke_34 Yrkesförare
1 augusti 2008 · 1 267 Inlägg

Även jag äger mina bilar till 100%

GBrt (Göteborg Borås Race Team)
kohler
1 augusti 2008 · 671 Inlägg

SOLFILM skrev:
Har själv Lån på bilen och kännar mer på att ha pengarna kvar på  banken ( FOND) än att köpa bilen kontant!
Då räntan (vinsten) på beloppet är högre än vad räntan på lånet är!

Mina vinster på Fonder betalar lånet samt jag har pengarna kvar när bilen säljs! + pengarna från försäljningen av bilen!

mvh
Jörgen

Visst är det som du säger. Och dom som inte har förstått att det är smartare att ha pengarna i fonder än i madrassen i 10 år och sen köpa en bil behöver gå en kurs i privatekonomi och sluta vara så j*vla nöjda över att dom inte har några lån. Eftersom dom gör ett värdelöst ekonomiskt val som sparar i madrassen själva så borde dom inte vara så nöjda, tvärtom. Vissa kanske inser detta och häver därför ur sig att dom själva äger bilen och inte banken, vilket är så löjligt så det är inte sant. Det säger dom bara för att kunna sova bättre om nätterna, vilket dom har svårt att göra, eftersom pengarna i madrassen skaver...

Tack för mig. ps har inget lån på bilen wink

Second is the first loser
TRYIT Teddan
1 augusti 2008 · 2 495 Inlägg

Låna är som att spara , men åt fel håll wink

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
Sarge
1 augusti 2008 · 2 337 Inlägg

Har lån på bilen, inte lätt att ha någorlunda fin bil som student annars. Ska iofs sälja den nu och köpa något billigare, men det blir nog ett lån (litet) igen för att slippa köpa en skrothög.

BARRET
1 augusti 2008 · 561 Inlägg

Hur funkar lånen egentligen. Vilket är bäst, att det dela upp det på säg 10 år eller typ 4 år? För hos vissa banker kan man väl sälja bilen och betala tillbaka återstående skuld direkt? Har man då lagt upp det på typ 10år så har man ju inte betalat så värst mkt i månaden.  Eller hur är bäst att göra?

TRYIT Teddan
1 augusti 2008 · 2 495 Inlägg

BALAN skrev:
Hur funkar lånen egentligen. Vilket är bäst, att det dela upp det på säg 10 år eller typ 4 år? För hos vissa banker kan man väl sälja bilen och betala tillbaka återstående skuld direkt? Har man då lagt upp det på typ 10år så har man ju inte betalat så värst mkt i månaden.  Eller hur är bäst att göra?

men det är ju en fördel å betala mer på  lånet än bilen sjunker, så inte restvärdet är större än summan du får för bilen wink

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
Sarge
1 augusti 2008 · 2 337 Inlägg

Ju längre avbetalningstid, desto mer betalar du i ränta, aviavgifter etc. Så ju kortare tid, desto billigare blir det i slutet. Generellt sett vad gäller billån (så vitt jag vet), måste du lösa lånet när du säljer bilen.

LocKtar Herr
1 augusti 2008 · 1 722 Inlägg

Jag äger bilen=) eller ptja, den står på morsan.. men det blir det väl ändring på snart.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
joonte_ got stance?
1 augusti 2008 · 546 Inlägg

äger varje kvadrat mm av min honda själv.

夢の力
Honda Civic "EK3" (1998)
Germax
2 augusti 2008 · 12 086 Inlägg

Det här att "banken äger bilen" brukar ofta avundsjuka 50K kronersklassbilarägare använda när de är avundsjuka på dyra bilar som andra har och som de tagit lån på.

Äger bilen gör man ju oavsätt, det står i vägregistret. Dock har väl banken fullmakt att ta bilen om man inte betalar lånet. Men de är ju en annan femma.

LocKtar Herr
2 augusti 2008 · 1 722 Inlägg

JapMax skrev:
Det här att "banken äger bilen" brukar ofta avundsjuka 50K kronersklassbilarägare använda när de är avundsjuka på dyra bilar som andra har och som de tagit lån på.

Äger bilen gör man ju oavsätt, det står i vägregistret. Dock har väl banken fullmakt att ta bilen om man inte betalar lånet. Men de är ju en annan femma.

Japmax, huvudet på spiken! dej undgår inget!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Rushman Evolution Garage
2 augusti 2008 · 1 299 Inlägg

haha pappa äger väl den rent tekniskt... men den är betald med mina surt förvärvade brädgårdspengar!

Sky´s the limit...
TurbOla Reservdansk
2 augusti 2008 · 6 271 Inlägg

Jag kan egentligen inte låna pengar, för jag är nolltaxerare. Trots att jag har betalat skatt, deklarerat, och hela köret. Men det har inte kommit in i rullorna än.

Men jag gick ner till banken och förhörde mig om ett mindre lån, vi snackade om avbetalningstid, ränta, och ev. jobbutsikter framöver.
Jag tog ett vanligt privatlån, som innebär att jag får göra vad jag vill med pengarna.
Att jag sen tog dom till hjälp till bilen, det är min egen privatsak.
Det har inte banken med att göra. smile

Men absolut inget fel på att låna, som andra säger, vi lever ju bara en gång och får minsann se till att ha kul.
Men man ska ju inte vara dum och låna på sig miljonbelopp i form av hus, ny dyr bil, tv, stereo, m.m. på en gång, utan att ha viss säkerhetsmarginal.
Rätt trist att förlora allt till kronofogden, jag menar. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
johnny blade
2 augusti 2008 · 269 Inlägg

Om nu banken äger mitt hus,varför ska då jag betala fastighetsskatten?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang