2233
Sök

Turbokonverterade BMWs, hur kan det hålla?

137 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
#1
Efter att ha sett turbokonverterade BMWs på EDPS-evenemang och olika videklipp så frågar man ju sig hur det kan hålla? Relativt små block men ändå uttag långt över 5-600 hk. Man är lite småsugen själv på ett projekt, men jag tar gärna emot lite erfarenheter från de som har byggt själva. Hur ser kontot för service och reparationer ut med en sådan bil?

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
1 augusti 2008
#2
Det är inte bara små block big_smile  Det är Tyska Block med wink
hehe nää men är lite smått nyfiken jag med! Ska spana in din tråd imon o se om du fått nått vettigt svar smile

C H E V R O L E T <3

16 197 Inlägg
1 augusti 2008
#3
Ramming_Air skrev:
Efter att ha sett turbokonverterade BMWs på EDPS-evenemang och olika videklipp så frågar man ju sig hur det kan hålla? Relativt små block men ändå uttag långt över 5-600 hk. Man är lite småsugen själv på ett projekt, men jag tar gärna emot lite erfarenheter från de som har byggt själva. Hur ser kontot för service och reparationer ut med en sådan bil?

skulle tippa på att "meckkontot" e rätt högt på en sån motor..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 924 Inlägg
1 augusti 2008
#4
Finns ju dom som plockar ut över 5-600hk ur 2,0 liters 4-cyl motorer så det är ingen överraskning. roll
Topparna och bottendelen är kraftigt överdimensionerade orginal.

alla bilbyggen kräver fett konto om det ska vara seriöst... sen bygger man gärna vidare för man blir aldrig nöjd om bilen funkar hyffsat under utvecklingen wink
Senast redigerat av peegee (1 augusti 2008)

~ Life is short, have FUN! ~

137 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
#5
Alltså i min värld så är 2-2½ liters motorer med effektuttag över 500 hk rena racingmaskiner, fyllda med exotiska (läs snordyra) after market parts. Och det känns ändå som att relativt många BMW-åkare kör med standardblock och toppar? Rätta mig gärna om jag har fel, vill ju veta hur f*n det går till tongue

4 Inlägg
1 augusti 2008
#6
Om man laddar under 1bar ca 0.5-0.7bar. Så brukar grejerna hålla fint. Ska man ladda på mycket behöver man mer bränsle etc.... E85 brukar funka fint i sånna motorer. Kl racing har got om prylar till sådana byggen


turboabstinens
442 Inlägg
2 augusti 2008
#7
Tjaa, M20B25 är en jäkligt hållbar motor, samma med M30B35, M20-toppen är dock dess akilleshäl som man brukar ordna med att fylla en kylkanal med svets, i övrigt håller ett fräsht block för myycket effekt, borde nästan hålla original (avsvarvade kolvar) med 500 hk? Om man lägger till fina stakar och nya kolvar och lite diversegrejer borde bottendelen hålla för hiskeligt mycket effekt.

ocertifierad klåpmekare

12 086 Inlägg
2 augusti 2008
#8
Svaret är jävligt enkelt, BMW gör/gjorde mkt hållbara motorer med stora marginaler för brott.
Man kan ju fråga sig varför de är såna extrema marginaler men faktumet består förde.

Vissa bygger ju 700-900hk motorer av bmw delar, kolvar stakar allt. Givetvis balancerade och optimerade men ändå orginalgods. M30 och M50 är mkt hållbara motorer, M20 med men de kräver lite mer omvård.

12 086 Inlägg
2 augusti 2008
#9
Ramming_Air skrev:
Alltså i min värld så är 2-2½ liters motorer med effektuttag över 500 hk rena racingmaskiner, fyllda med exotiska (läs snordyra) after market parts. Och det känns ändå som att relativt många BMW-åkare kör med standardblock och toppar? Rätta mig gärna om jag har fel, vill ju veta hur f*n det går till tongue

En M50, ändast kompsänkt kan du klämma ur runt 500hk.. helt jävla orginal allt!
Ja.. så måste ju soppan och kopplingen anpassas.

Det va ju en jävel som klämde ur 890hk ur en s38b38 med bara bmw delar i blocket. BMW måste ju haft någon baktanke tongue

Avstängd
653 Inlägg
2 augusti 2008
#10
JapMax skrev:
Ramming_Air skrev:
Alltså i min värld så är 2-2½ liters motorer med effektuttag över 500 hk rena racingmaskiner, fyllda med exotiska (läs snordyra) after market parts. Och det känns ändå som att relativt många BMW-åkare kör med standardblock och toppar? Rätta mig gärna om jag har fel, vill ju veta hur f*n det går till tongue

En M50, ändast kompsänkt kan du klämma ur runt 500hk.. helt jävla orginal allt!
Ja.. så måste ju soppan och kopplingen anpassas.

Det va ju en jävel som klämde ur 890hk ur en s38b38 med bara bmw delar i blocket. BMW måste ju haft någon baktanke tongue

Det låter JÄVLIGT bra smile

Jag har rätt i vad jag än säger.

12 086 Inlägg
2 augusti 2008
#11
airflow skrev:
JapMax skrev:
Ramming_Air skrev:
Alltså i min värld så är 2-2½ liters motorer med effektuttag över 500 hk rena racingmaskiner, fyllda med exotiska (läs snordyra) after market parts. Och det känns ändå som att relativt många BMW-åkare kör med standardblock och toppar? Rätta mig gärna om jag har fel, vill ju veta hur f*n det går till tongue

En M50, ändast kompsänkt kan du klämma ur runt 500hk.. helt jävla orginal allt!
Ja.. så måste ju soppan och kopplingen anpassas.

Det va ju en jävel som klämde ur 890hk ur en s38b38 med bara bmw delar i blocket. BMW måste ju haft någon baktanke tongue

Det låter JÄVLIGT bra smile

Va nån svart E30 i bilsport för nått år sedan. Jag ska bygga M30 turbo snart ja smile billigt och bra wink

21 Inlägg
2 augusti 2008
#12
JapMax skrev:
airflow skrev:
JapMax skrev:

En M50, ändast kompsänkt kan du klämma ur runt 500hk.. helt jävla orginal allt!
Ja.. så måste ju soppan och kopplingen anpassas.

Det va ju en jävel som klämde ur 890hk ur en s38b38 med bara bmw delar i blocket. BMW måste ju haft någon baktanke tongue

Det låter JÄVLIGT bra smile

Va nån svart E30 i bilsport för nått år sedan. Jag ska bygga M30 turbo snart ja smile billigt och bra wink

Limmet? tongue

Kompsänk en m20b25 och lägg dit en diselvev istället så kommer du lätt över 350-400 häst med bättre spridare och bränslepump big_smile

Mäktiga grejer big_smile


137 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
#13
Oh my, jag måste börja leta efter en lämplig donatorbil! tongue Så skapar man sig lite jobb när Firebirden står i vinterdvala.

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
2 augusti 2008
#14
Också sugen på att bygga.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

250 Inlägg
2 augusti 2008
#15
bottendelan på en m50b25 lär ju ska hålla uppåt 600hk
vet en som körde 0,5 bar 800mil på orörd motor när den senare öppnades för värre effekt såg den som ny ut.
som tidigare nämt så en kompsänkt m50 klarar mycket om den får mer soppa och bättre koppling.
m50 kan man nästan säga att är den "bara" kompsänkt så kan du ta ut 350-400 driftsäkra hästar men det förutsätter ju en fräsh motor med lagren i skick.

Om vi tänker på M3 toppen som flödar för nästan 1000hk ORIGINAL så ser ni vad bmw har överdimensionerat.

finns mycket intressant att läsa inom ämmnet på http://www.pure-pf.com/
Senast redigerat av gorre (2 augusti 2008)


252 Inlägg
2 augusti 2008
#16
Synd bara att dom börjar bli för vanliga, varannan bil på gatebil var ju en e30 turbo :\
Senast redigerat av RiNka (2 augusti 2008)


Med.lem
3 759 Inlägg
2 augusti 2008
#17
Även snikkonverterade kan man ju klämma upp i 300+ hk ca 0.8 - 1.0 ladd utan att behöva öppna motorn.

Gör det med en b230f! big_smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

21 Inlägg
2 augusti 2008
#18
Mr_EmCom skrev:
Även snikkonverterade kan man ju klämma upp i 300+ hk ca 0.8 - 1.0 ladd utan att behöva öppna motorn.

Gör det med en b230f! big_smile

Blir ganska svårt eftersom att topplockspackningen flyger vid 0.6 0.7 bar på bmw motorer


Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 augusti 2008
#19
Naeslund: någon erfarenhet av detta eller? Mr_EmCom har iaf byggt en turbo BMW.

Undrar vad man får ur en M52B28 med lite lagom laddtryck? ^^

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Avstängd
386 Inlägg
2 augusti 2008
#20
RiNka skrev:
Synd bara att dom börjar bli för vanliga, varannan bil på gatebil var ju en e30 turbo :\

Dom blir vanliga för att dom håller istället för sånt där volvo skräp!


Sök