2245
Sök

Turbokonverterade BMWs, hur kan det hålla?

345 Inlägg
2 augusti 2008
#21
Rquired skrev:
Naeslund: någon erfarenhet av detta eller? Mr_EmCom har iaf byggt en turbo BMW.

Undrar vad man får ur en M52B28 med lite lagom laddtryck? ^^

jag hade inte dragit på me allt för mycket då blocket är väldigt känsligt på dessa motorer. man vill ju inte ha ett stort hål smile


21 Inlägg
3 augusti 2008
#22
Rquired skrev:
Naeslund: någon erfarenhet av detta eller? Mr_EmCom har iaf byggt en turbo BMW.

Undrar vad man får ur en M52B28 med lite lagom laddtryck? ^^

Jo tyvärr. Mycket vill ha mer som man säger.


Har Mr_EmCom byggt en bmw turbo med volvo motor?


12 086 Inlägg
3 augusti 2008
#23
RRBmw skrev:
Rquired skrev:
Naeslund: någon erfarenhet av detta eller? Mr_EmCom har iaf byggt en turbo BMW.

Undrar vad man får ur en M52B28 med lite lagom laddtryck? ^^

jag hade inte dragit på me allt för mycket då blocket är väldigt känsligt på dessa motorer. man vill ju inte ha ett stort hål smile

En M52B28 ska man INTE bygga på, sitter aluminiumblock i dom och tål inte alls lika mkt som M50 gjutjärnsblock.

Smålänning
7 883 Inlägg
3 augusti 2008
#24
BMW är duktiga påp sugmotorer, alltså bra flöden, och med bra flöden behövs inte så mycket laddtryck, och eftersom man inte behöver så mycket laddtryck så kan man ladda det man vill, och då får man mycket effekt. Plus det faktum att motoerna är riktigt bra byggda med komponenter av hög kvalité.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Med.lem
3 759 Inlägg
3 augusti 2008
#25
Rquired skrev:
Naeslund: någon erfarenhet av detta eller? Mr_EmCom har iaf byggt en turbo BMW.

Undrar vad man får ur en M52B28 med lite lagom laddtryck? ^^

NU ska vi inte överdriva tongue

När jag sa "öppna motorn" syftade jag på kolvbyte osv.. att snacka på en fetare topp-packning är inte spec seriöst, men det fungerar.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Med.lem
3 759 Inlägg
3 augusti 2008
#26
Naeslund skrev:
Rquired skrev:
Naeslund: någon erfarenhet av detta eller? Mr_EmCom har iaf byggt en turbo BMW.

Undrar vad man får ur en M52B28 med lite lagom laddtryck? ^^

Jo tyvärr. Mycket vill ha mer som man säger.


Har Mr_EmCom byggt en bmw turbo med volvo motor?

Vart fick du det ifrån yikes :S

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Med.lem
3 759 Inlägg
3 augusti 2008
#27
vw___tompa skrev:
RiNka skrev:
Synd bara att dom börjar bli för vanliga, varannan bil på gatebil var ju en e30 turbo :\

Dom blir vanliga för att dom håller, istället för sånt där volvo skräp!

Fan nästan singnatur på det!! wink big_smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 augusti 2008
#28
Hmm, är det aluminiumblock i M52an? Har/hade för mig motsatsen.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

376 Inlägg
3 augusti 2008
#29
Rquired skrev:
Hmm, är det aluminiumblock i M52an? Har/hade för mig motsatsen.

Jajjemen, Det är det. Nyare bil, nyareteknik, mindre vikt alltså Alu-block wink Du kan ju kika på din egen bil så får du se.smile

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

1 867 Inlägg
3 augusti 2008
#30
B28an har alublock, B25 gjutjärn.
Alla prylar i B28an är egentligen bättre, så ett B25block med B28 innehåll vore det ultimata.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
3 augusti 2008
#31
JapMax skrev:
Det va ju en jävel som klämde ur 890hk ur en s38b38 med bara bmw delar i blocket.

Tror det var Kilander han heter.

376 Inlägg
3 augusti 2008
#32
Koop skrev:
B28an har alublock, B25 gjutjärn.
Alla prylar i B28an är egentligen bättre, så ett B25block med B28 innehåll vore det ultimata.

Håller med på det. Och jag tycker at tdet receptet borde ju inte vara någon omöjlighet wink

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

12 086 Inlägg
4 augusti 2008
#33
Jorsten skrev:
Koop skrev:
B28an har alublock, B25 gjutjärn.
Alla prylar i B28an är egentligen bättre, så ett B25block med B28 innehåll vore det ultimata.

Håller med på det. Och jag tycker at tdet receptet borde ju inte vara någon omöjlighet wink

Det har precis diskuterats hur kasst B28ans insug är så de är inte särskilt ultimat.
Det trimmade brukar göra är att man utgår från M50B25, slänger i en 2.8 vev och vips potential för mkt effekt!

376 Inlägg
4 augusti 2008
#34
Elelr så slänger man över B25:ans insug på en B28 så har man någon häst där också

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

Med.lem
3 759 Inlägg
4 augusti 2008
#35
350hk kan du åka på std kolvar,lager,stakar och vev enligt Dan Gyldmark Då gällande en e28

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 augusti 2008
#36
Nåja, ibland måste man få ha fel. B28an är en underbar motor iaf big_smile Vill dock inte sätta dit B25 insug då detta ska flytta upp vridet så den förlorar bottendraget. Just vad jag gillar med den!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Down n`out
514 Inlägg
4 augusti 2008
#37
dom jätte gammla f1 bilarna körde ju me gammla block från e30 m3

Down n`out

turboabstinens
442 Inlägg
5 augusti 2008
#38
Lundback skrev:
dom jätte gammla f1 bilarna körde ju me gammla block från e30 m3

var väl gamla fyrorna? M10!

edit: var ju visst fyror i gamla M3, hade jag faktiskt ingen aning om.

The M10 engine is also one of the most successful engines in racing. Starting with the European Touring Car Championship, it was also used in Formula 2, then the Deutsche Rennsport Meisterschaft, where it was turbocharged by Paul Rosche according to FIA Group 5 rules.

The M10 block went on to Formula 1, winning the 1983 championship for Nelson Piquet and Brabham — something which very few 20 year old road car engine designs accomplish. The same applies for the rise in power: twenty-fold from 75 hp to about 1500 hp.

The BMW S14 engine for the first BMW M3 was based upon the M10 block. In the M3, the M10 is still winning races today.


Knyckt från http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M10
Senast redigerat av bluelight (5 augusti 2008)

ocertifierad klåpmekare

21 Inlägg
5 augusti 2008
#39
Mr_EmCom skrev:
Även snikkonverterade kan man ju klämma upp i 300+ hk ca 0.8 - 1.0 ladd utan att behöva öppna motorn.

Gör det med en b230f! big_smile

Lyfter du toppen så ser iallafall jag det som att du har öppnat motorn.
När jag sa att bmw's topplocks packning går sönder vid 0.6 bar så förväntade jag mig att folk skulle förstå att jag pratar om en orginal packning.
b230f är en volvo motor.


Med.lem
3 759 Inlägg
5 augusti 2008
#40
Naeslund skrev:
Mr_EmCom skrev:
Även snikkonverterade kan man ju klämma upp i 300+ hk ca 0.8 - 1.0 ladd utan att behöva öppna motorn.

Gör det med en b230f! big_smile

Lyfter du toppen så ser iallafall jag det som att du har öppnat motorn.
När jag sa att bmw's topplocks packning går sönder vid 0.6 bar så förväntade jag mig att folk skulle förstå att jag pratar om en orginal packning.
b230f är en volvo motor.

OKej förlåt att jag skapade lite förvirring, det jag menade med öppna motorn (skulle skrivit lyfta motorn kanske...) var kolv och stakbyte.


Jag vet att b230f är en volvomotor yikes. Det jag menade lite skämmtsamnt var att jag tyckte nån skulle försöka göra samma sak med en sådan motor, dvs 300 hk utan att "lyfta motorn"

Comprende?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!


Sök