3286
Sök

Köpråd: Volvo 940 ltt/turbo. Hur pass trimvänlig är den?

1 232 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
#1
tjena jag ska skaffa mej en 940 95-98 och jag vet mycket väl att bägge modellerna e tacksamma att trimma men vilken tål mest elr e dom lika?ltt eller fulltrycks turbo?hur mycket går det att trimma utan att behöva förstärka och förändra bilens orginalitet.?mvh rwd

Volvoskadad
6 017 Inlägg
4 augusti 2008
#2
alltså, B230FK ~135hk och B230FT ~165hk är exakt samma motor utom laddtrycket, så det spelar ingen roll vilken du köper, iofs är ju ltt lättare att få tag på och billigare försäkring.
motrernas bottendelar klarar ju lätt 300hk även växellåda, men vad du menar med "behöva förstärka och förändra bilens orginalitet" är ju lite oklart, man måste ju ändra på grejor om man ska trimma...

Jonas

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
4 augusti 2008
#3
själv skulle jag satsa på en 940 fulltryck med turbo pluspaket som ligger på 190 hk orginal sådan man själv har bra utgångs punkt inte allt för dyra så vida man inte e allt för kräsen på miltalen på dom


1 232 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
#4
jo jag mena att trimma så mycket som går utan att byta något som ex koppling,låda,osvingen förstärkning utan bara bilens orginal sammansättning

1 639 Inlägg
4 augusti 2008
#5
Jag skulle vilja säga att kopplingen bör bytas ganska omgående vid trim iallafall smile Laddar ca:0,9 bar med min , kopplingen har dock inte börjat slira än men dom pallar inte med så länge  //David


Volvoskadad
6 017 Inlägg
5 augusti 2008
#6
lownslow skrev:
jo jag mena att trimma så mycket som går utan att byta något som ex koppling,låda,osvingen förstärkning utan bara bilens orginal sammansättning

om du inte vill byta koppling kan du ju ge upp, den pallar ju bara knappt 200hk

Jonas

patrikfaremo
5 augusti 2008
#7
kopplingen har du lite problem med i detta fallet men annars e det ganska lätt å trimma beror ju på vilken prisklass du tänkt dig å hk

1 232 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
#8
säg att bilen kan kosta i stort sett vad som helst,och om motorn e orginal så börjar allvaret men om man ska köpa en bil som e i grunden färdig säg 200hk så e det ju bra att det e riktigt gjort så man kan fortsätta därifrån.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
7 augusti 2008
#9
lownslow skrev:
säg att bilen kan kosta i stort sett vad som helst,och om motorn e orginal så börjar allvaret men om man ska köpa en bil som e i grunden färdig säg 200hk så e det ju bra att det e riktigt gjort så man kan fortsätta därifrån.

köp 940 tic turbopluspaket 190 orginal sen chippar man då e man över 200=D

sen äre bara börja exprimentera


948 Inlägg
8 augusti 2008
#10
ett riktigt bränsle chip, annan tryckplatta, byt ut wg klockan mot en ställbar. grövre avgasystem, och sportfilter och ladda ca ett bar så har du nog runt 200+iallaf

982 Inlägg
8 augusti 2008
#11
lownslow skrev:
tjena jag ska skaffa mej en 940 95-98 och jag vet mycket väl att bägge modellerna e tacksamma att trimma men vilken tål mest elr e dom lika?ltt eller fulltrycks turbo?hur mycket går det att trimma utan att behöva förstärka och förändra bilens orginalitet.?mvh rwd

köp en ltt(billig försäkring)..

chippa

annan downpipe

så är du uppe i 200 hk +

ska du trimma mer så får du va beredd på att den drar 2 liter milen

183 Inlägg
8 augusti 2008
#12
volvo_dude skrev:
lownslow skrev:
säg att bilen kan kosta i stort sett vad som helst,och om motorn e orginal så börjar allvaret men om man ska köpa en bil som e i grunden färdig säg 200hk så e det ju bra att det e riktigt gjort så man kan fortsätta därifrån.

köp 940 tic turbopluspaket 190 orginal sen chippar man då e man över 200=D

sen äre bara börja exprimentera

Vad är det får när man köper turbo+ / har turbo+?


Den blir väl chippad med det eller?


Före detta Uno Raggare
312 Inlägg
8 augusti 2008
#13
Jag hade bytt kopplingen på den med en gång, om du ändå tar ner lådan så kan du svetsa fast treans synkring samtidigt spara du lite tid då själva stoppet till ringen gärna ger med sig och ger fina skrap ljud i lådan. Har en polare som körde det gamla vanliga med chip, uppställt laddtryck, modifierat avgas, höjt bränsletryck och det tog inte lång tid förrens kopplingen började slira för honom.

Annars rätt trevligt "start paket" är väl, volvo pojkarna får rätta mig sen. smile

Turbo: 18T/19T, Från 850, v70, s60 eller något sånt
Spridare: Gröna 968:or från 850 eller något sånt
LMM: Kan tas ifrån Volvo 960, tror dom är på 3" ?
Intercooler: Finns billiga och fina på klracing.se, bara till att mäta och köpa.
Avgas: Om du inte har tummen mitt i näven så kan du bygga ett 2.5" system på biltema delar.
Bränsletrycksregulator: Finns något fint kit någonstans så man kan bygga om orginal, fixa även en mätare så du kan se trycket.
Öppet sport luftfilter kan du ju också trycka dit om du vill.
Efter allt det kan du fixa anpassat chip så kärran tycker om dina nya prylar sen alt. mappa om bilens orginal system. Med dom modifieringarna ska du nog kunna närma dig 300hk strecket

Kommer inte på mer på rak arm, men någon som kan volvo bättre än mig får gärna fylla i.
God natt

~~-----@ Timmy @-----~~

211 Inlägg
8 augusti 2008
#14
Jag hade en 940 Turbo (fd polisbil) Det jag gjorde med den var att slänga i ett sportfilter och sen chippade jag den, då skulle man tydligen ha 198hk eller något liknande. Dock så drog den 1,8 liter om du piskade upp den brutalt.. och det kommer du att göra wink


948 Inlägg
8 augusti 2008
#15
poont skrev:
volvo_dude skrev:
lownslow skrev:
säg att bilen kan kosta i stort sett vad som helst,och om motorn e orginal så börjar allvaret men om man ska köpa en bil som e i grunden färdig säg 200hk så e det ju bra att det e riktigt gjort så man kan fortsätta därifrån.

köp 940 tic turbopluspaket 190 orginal sen chippar man då e man över 200=D

sen äre bara börja exprimentera

Vad är det får när man köper turbo+ / har turbo+?


Den blir väl chippad med det eller?

"Turbo+ innehåller styrenhet, relä, kontrollventil. Vid FULL GAS och ÖVER 3700 varv aktiveras turbo+. Den höjer laddtrycket till ca 0.75-0.9 bar vid 5 000 rpm och då endast vid full gas.

Effekt: 190hk vid 5100 rpm
Vridmoment: 280 Nm vid 3900 rpm"


Sök