gjorde en prototyp på en uppfällningsmekanism för reg.skylt bak lite hastigt och den funkade över förväntan så idag gjorde jag en mer seriös och lättare.
bytte dock fjädern då den fick lite stryk i byggandet.
eftersom det inte finns plats för att göra en enkel "invippning" av skylten. den måste komma ut genom en smal glipa, så kom på den här konstruktionen. tror det kommer funka prima!
måste dock svetsa nya avgassystemet innan den kan monteras som jag vill. så blir inte riktigt än. börjar nog svetsa det efter det att tentorna är klara, dvs ca 2 veckor.
fått hem projektorlinserna, så la upp delarna som ska användas till lyktorna:
hel/halvljus samt en vit diodslinga som parkeringsljus och en gul slinga som blinkers.
det som ska bli lyktorna och en hållare för oljefilter
hittade den lilla hållaren som syns på kortet över i en av lådorna som hängde med bilen då jag köpte den. blir att installera när nya kylaren kommer.
Smutt det blev med skylthållaren! Hur kommer du styra den? Tidsreläer eller vad är planen? Ska bli kul o se hur du löser detta med linserna, vet du fokallängden på dem?
inne i kolven sitter det små brytare som i sin tur styr inbyggda reläer. har lött om dom och flyttat dom i kolven så att jag får längre slaglängd på dom, lite längre än höjden av en skylt.
haha får väll ta me så får vi räkna på fokallängden
liten kul nyhet. kolla noga på bilderna så kan ni lista ut vad det handlar om
riktigt smidigt med datorn
bara smågator nu eftersom den inte är besiktigad.
eftersom man måste kunna åka i regn och tvätta bilen var det dags att lägga på fönstertätningen
ska få torka över natten
har inte fått svar om besiktning ännu. men blir så fort som möjligt. längtar till eldtomtaträffarna osv
Kände att med nya elcentralen kunde jag byta jordkabeln. :P bergis 20 år gammal :) bytte till den fetaste jag kunde hitta
Börjat fundera kring hur linserna ska sitta i framlyktorna: linserna
Som det ser ut idag
alt 1
alt 2 (med dioder på sidorna med)
Lyft upp hela bakvagnen och la mig under och undersökte motorn.
Nån som vet nått om motorn? :)
lådan
Kul å se hur nån gjort avgassystemet:
detta + vissa av skarvarna var inte ens svetsade hela vägen runt :P
drog åt muttrarna som håller i en balk som håller motorn. Sjukt mkt stummare! hade nog vibrerat loss, så drog åt med dubbla låsmuttrar.
med typ två muttrar kvar slant jag när jag låg under bilen, satte spärrnyckeln i pannan. Rann blod utav bara helvete :P hoppas de inte blir ett ärr. farligt att mecka :P
börjar närma sig...ska du plasta ngt runt lyktorna eller bara sätt ain i de fyrkantiga hålen? skulle kunna göra det sjukt mycket snyggare om du vil plasta igen det å göra nya hål typ... kan förklara ltie ideer senare...
ska ta en riktig funderare. Lutar mot att göra en träform som passar i hålet sen göra bafflar och plasta med tyg för att då göra en plugg. Så att ytan innanför glaset blir riktigt snygg. Ev sätta dom som alt 2 då. och göra en form för båda sidorna för att det ska bli exakt lika. Undra bara vilken värmeutveckling det blir, får nog lägga linserna påslagna i en kvart å se hur varma dom blir. trist om de skulle bränna sönder nått.
En riktigt gla nyhet dock! Besikning bokad! Ons nästa vecka. Måste dock på något vis bredda hjulhuset fram då framhjulen sticker lite utanför och det kommer absolut inte gå igenom enligt källa. Blir nog silvertejp å kartong eller nått
ser ut att bli riktigt bra!! trist det där med pannan.. gjorde nåt liknande när jag mekade i helgen, fast med ett järnrör, lyckades slå mig själv rätt i pannan med änden, så det blödde lite oxå..
idag var det kasst väder men tog mig till skroten där ett stycke tysk kvalité införskaffades! en vindrutetorkararm från en bmw. Denna gjorde jag om fästet för och nu sitter den på bilen och funkar prima! ett problem dock är att den gamla torkaren som hängde med inte funkar alls. rutan är allt för böjd för den långa torkaren. Så ska köpa en lite mindre så lär det bli bra.
idag var det kasst väder men tog mig till skroten där ett stycke tysk kvalité införskaffades! en vindrutetorkararm från en bmw. Denna gjorde jag om fästet för och nu sitter den på bilen och funkar prima! ett problem dock är att den gamla torkaren som hängde med inte funkar alls. rutan är allt för böjd för den långa torkaren. Så ska köpa en lite mindre så lär det bli bra.
köp en sån där utan stålbåge som sitter på alla nya bilar, dom är ju grymma
köp en sån där utan stålbåge som sitter på alla nya bilar, dom är ju grymma
Japp ville ha en sån torkare men fanns ingen så liten som jag vill ha. blev en 14" och den blev perfekt! liten bild med "regnsimulering" med vattenslangen
11 timmar kvar, sitter och funderar på om jag glömt nått till besiktningen
med temp blinkers bak, lampor utan galler och tejpade hjulhus (för att framdäcken sticker utanför) ser bilen kort sagt förjävlig ut. Därför blir det bara denna bilden för ikväll: