2138
Sök

Can Am - saab 2.0 turbo - Ändrade planer

1 010 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
#561
Portal skrev:
Väntar ivrigt på nästa uppdatering smile

Är tanken att Can amen ska bli blanksvart senare?

Ja nått i den stilen smile

Chevrolet_racing skrev:
snyyyggt jocke big_smile
måste man passa sig på gatorna i vår eller?? tongue

Förhoppningsvis tongue framvagnen får bli nästa vinter. Men vill ha den körklar i vår smile

Onlyrobin skrev:
Ser ut som en ny koncept bil!smile

Blir riktigt coolt om du hade monterat i typ en liten v8 twinturbo el liknande,
audi 4.2 och turbokonvertera.

Sök lite sponsorer? du verkar ju duktig på cad och data program, lägg fram ditt projekt för några företag o se om någon nappar.


Tror de kan bli coolt.

Funderat mkt på olika motorer men eftersom det bara är 55 cm mellan brandvägg och bakaxel lämnar det inte mkt spelrum för stora maskiner smile

Kontaktat en del företag och vissa verkar intresserade men får bli att leta spons på delar när ramen är klar så man har mer att visa


Snitch skrev:
Ta en rak femma från Audi och stoppa i tongue

Läst hela tråden nu. Väldigt fint jobb du gör!

Tackar!


Diabel skrev:
saknar du plats i bilen så fundera på en wankel motor från rx7 eller något.  400 hk med oöppnad motor och orginal agg är inga problem ... och så låter de så ballt ! smile

Enda anledningen till att de inte blev wankel är soppaförbrukning samt kostnader för reservdelar.


Har inte uppdaterat på ett ta nu, anledningen är att det inte hänt mkt.
Men subarugrejerna är sålda och detta har införskaffats:

Saab 2.0 turbomotor
900 vxl-låda
axlar/knutar

det som fattas:
-elbox motor
-spindlar, nav
-ok och skivor

Såhär ser motorn ut (fick hem den för 30 min sedan):

https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/795973_2fqcu3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/795974_t2m7up.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/795985_mvyr3y.jpg
mkt enkel cad för att se att motor/låda passar i ramen

Även ritat en ramskiss

https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/795977_4r4sk6.jpg
enkel grundskiss på ram

måste dock räkna lite på den, sen anpassa efter hjulupphängningen som kommer räknas fram så fort jag fått hem spindlarna.

Nån som har ett par 9-5 spindlar/nav liggandes? smile
Senast redigerat av JockeT (4 november 2009)


1 867 Inlägg
4 november 2009
#562
Se nu till att montera ihop det där med saabs T5-sprut, kraftfullt som få, och fullt mappbart, i realtid!

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
5 november 2009
#563
Jag sa ju åt dig att slänga ned en Saabsnurra big_smile Nu får du jobba på lite och uppdatera med bilder lite mer frekvent för detta blev just VÄLDIGT intressant smile

Rock'n Roll

Med lem
768 Inlägg
5 november 2009
#564
naee, coolare med en boxer + turbo ju! jaja smaken är som baken.. Kul bil/projekt iallafall! /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

Filkörning?
852 Inlägg
8 november 2009
#565
Låter nice med saabmotor tongue de e riktigt bra grejer faktiskt.

En bra motivering för att använda saabmotor är att man lätt kommer upp i 400-500 kusar utan att behöva byta nånting i block/topp. bara kringutrustningen. vilket gör att det är ett väldigt billigt alternativ att bygga på.

Ser fram emot fortsättningen smile
MVH Ante


1 010 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
#566
Spindlar har införskaffats från en 9-5a från 98. Och med detta har jag slutfört ritandet på spindlarna och dess fästen. Även en geometri för hjulupphängningen är framtagen! smile

Såhär ser spindlarna ut, kommer köra på orginal spindelled för undre bärarmen och ett eget fäste med ett ledlager för övre armen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/799147_1qwk2j.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/799148_km94vr.jpg

Ni kanske reagerar på mkt KPI?
Med dom förutsättningarna jag har vad det gäller paketering med spindlar, ram och stötdämpare så är de nackdelar med att ha mycket spindelvinkel försumbara. Nackdelen skulle vara sättet man skicka in krafterna i bärarmna på i så fall.

Genom Lotus Shark har en  upphängningsgeometri simulerats fram.

Lite overkill (?) men det finns kanske någon som tycker det är intressant att se så lägger upp data på upphängningen: smile

Ett par statiska värden:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/799157_gy1wwg.jpg

I programmet ser det ut såhär:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/799149_3oynyt.jpg

(alla mått är mätt ifrån centrum)

Anti-dive i procent:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/799150_e0k57e.jpg
Camber:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/799151_fl0tk3.jpg
Ändring av fiktivt kinematiskt rollcenter i höjdled:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/799152_qbxqav.jpg
IC avstånd från origo i y-led front-vy:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/799153_j2xw8t.jpg
IC avstånd från origo i z-led front-vy:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/799154_dm2e0b.jpg
Swingarmslängsändring i front-vy:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/799155_82agyj.jpg
Samt toe-ändring:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/799156_mo3wwl.jpg

Återkommer med mått och cad på bärarmar.

Bör kanske ta nån kväll att rita en ram efter infästpunkterna så är alla ritningar klara och byggandet kan börja! smile

EDIT: kopierade bilderna till garagets server. verkar inte gå att länka från rejsa.nu
Senast redigerat av JockeT (11 november 2009)


4 682 Inlägg
10 november 2009
#567
står bara error där bilderna ska vara sad.

1 010 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
#568
Moparboy440 skrev:
står bara error där bilderna ska vara sad.

säker? funkar för mig hmm


Rotaryhead
155 Inlägg
10 november 2009
#569
bara error här med...


4 682 Inlägg
10 november 2009
#570
ja de blinkar error med röd text.

Med lem
768 Inlägg
10 november 2009
#571
Hmm konstigt med bilderna: https://www1.garaget.org/gallery/archive/32649/799061_6kou0x.jpg

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

KTH Racing
23 Inlägg
10 november 2009
#572
funkar fint för mig!

1 010 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
#573
Funkar på bärbara men inte på stationära tongue

kopierade bilderna till garagets server. verkar inte gå att länka från rejsa.nu

funkar nu? big_smile


4 682 Inlägg
10 november 2009
#574
nu funkar det och det ser bra ut!

1 010 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
#575
Såhär kommer övre bärarmen se ut:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/799188_vu961o.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/799191_ekj0ir.jpg
undre bärarm (org spindelled)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/799201_t0vz4q.jpg
allt tillsammans
(notera att ingen av armarna har rätt längder/vinklar på dessa bilder)


1 010 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
#576
Dax för update!

Litet bakslag då jag hängde upp motorn i lyften och skruva på lådan + axlar.
(ursäkta för kvalitén på bilderna)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/804262_64kkd9.jpg

Detta visade mig att spårvidden på min första cad inte var helt rätt. Hade utgått från karossen men då räcker inte axlarna i bredd i dom vinklarna jag räknat med.
Så tog fram en ny cad och gjorde en ny geometri. Simulerade och fick en toeförändring på 0,05 grader vid bump. Och en camber som gick från -1.3grader statiskt till -2.5.
Kan lägga upp mer data sen om nån vill smile

Ser iaf ut såhär:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/804273_4accbf.jpg

Och motorn måste tyvärr sitta såhär högt upp vilket betyder att bakluckan som den är nu med bakruta är bara att glömma.
Kommer gjuta om bakluckan, tankarna lutar mot nått sånt här med scoop
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/804358_5ikgqo.jpg

Tanken är då att ha insuget monterat precis innanför scoopet sen leda luften genom IC och efter det oljekylare.

otroligt svårt att få till nått bra när motorn sitter som den gör och jag dessutom ska dra rören längs fästpunkterna för länkarmarna.

Men lyckades rätt bra tror jag. Ser rätt rörig ut på bilderna... I modellen har jag kört med 30x30x3 -rör
(vissa ville rotera ett par grader runt sin egen axel, men bry er inte om det)

notera att "dämpare" och rockers är mkt snabbt ritade för att få en ide om hur dom ska sitta, inga riktiga mått.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/804274_qq4a70.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/804276_8r2q2q.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/804277_pn929o.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/804278_zzu1si.jpg


Ville samla så många rör som möjligt i punkterna där rockersfästena är.
Röret mellan dessa punkter (där dämparna sitter fast) ska ev va borttagbart för att enklare kunna lyfta ut motorn.
Hållaren mellan dämparna är enkel att byta/göra om om jag byter dämpare en vacker dag smile
Senast redigerat av JockeT (20 november 2009)


1 010 Inlägg
20 november 2009
Trådstartare
#577
hmmm skummt. garaget klarar inte av saker från rejsa hmm  lite irriterande.
borde va bättre nu smile


Fullständigt galen
319 Inlägg
21 november 2009
#578
fan va najs jocke :p nu måste jag ju trimma buggyn ännu mer tongue

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
21 november 2009
#579
Chevrolet_racing skrev:
fan va najs jocke :p nu måste jag ju trimma buggyn ännu mer tongue

Hahahaha när du inte ens har en suck mot mig så vet jag inte om det hjälper att trimma "ännu mer"... Du hade ju ett smallblock ståendes?! tongue

Rock'n Roll

434 Inlägg
21 november 2009
#580
Nu får du börja producera, Mkt snack.
Cad ritningar är ju enkla att få det att se snyggt ut, en helt annan grej då det skall anpassas mot bilen.

Ritningarna är inte måttsatta el liknande,(du skriver notera att ingenting har rätt längder vinklar?)
men du kanske har allt klart redan.

När du ändå bygger varför satsar du inte på nån fränare motor? än en SAAB

om du ändå bygger om så radikalt mena jag,

själva grejen med bilen du använder är ju rätt frän, gör nått bra utav det.

har ju som farit rätt mkt fram  otillbaka du verkar som inte ha nått klart för dig, först en vw snurra,sen en annan boxer, sen en saab.

Vill inte verka totalt kritisk att allt e skit, gillar inte själv forum muppar som klankar ner på allt, men gör allt extra ordinärt! de e värt det.


Sök