3242
Sök

Fler som kör Ubuntu?

97 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
Har skrotat Windows nu o kör Linux Ubuntu. Funkar fint men finns det nån bra sida på nätet på svenska där man kan få lite bra tips o ideér för att få det riktigt bra? big_smile
Senast redigerat av gustafsson (7 augusti 2008)

97 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
Svarar mig själv då jag hittade den här sidan. Kommer nog bli mkt läsning där.  big_smile

http://ubuntu-se.org

BTLulle
7 augusti 2008
Hur fungerar det med andra program, går det använda dom som är gjorda för Windows eller måste det vara speciela för Ubuntu. Har nämligen länge varit sugen på att testa men har inte kommit till skott än.

MVH Peter

9 Inlägg
7 augusti 2008
Jag har kört Ubuntu nu i ett par år.. Funkar hur bra som helst. Tröttnade på Windows och alla problem med de, och jag har inte ångrat mig än!

Edit: Denna länk har mycke kul till ubuntu http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/
Senast redigerat av J.Olsson (7 augusti 2008)

Administratör
11 916 Inlägg
7 augusti 2008
BTLulle skrev:
Hur fungerar det med andra program, går det använda dom som är gjorda för Windows eller måste det vara speciela för Ubuntu. Har nämligen länge varit sugen på att testa men har inte kommit till skott än.

MVH Peter

Ubuntu är ett operativsystem baserat på Linux. Dina windows-program kommer inte att fungera i det rakt av. Däremot finns det ett program som heter WINE som kan användas för att köra Windows-program i Linux. Hur pass bra det fungerar vet jag inte då jag aldrig provat.

Jag tycker dock Windows funkar bra så jag ser ingen anledning till att byta på en arbetsdator. Det skulle möjligen vara för att Ubuntu är gratis och snyggare isåfall...

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Sleeper
3 084 Inlägg
7 augusti 2008
Hade också kört linux ubuntu om det inte vore för att man inte kunde spela sen orkar man inte köra 2 OS :s smile men det är ju inget kul att köra linux det är ju så förutsägbart också får man ju aldrig några knasiga fel och lösa.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Brum säger bilen.
394 Inlägg
7 augusti 2008
Whine är ju lite begränat funkar ganska bra om man inte kör alldeles för kompliserade program eller något som kräver mycke grafik..

För dom som absolut vill köra windows applikationer så kan man ju kolla in "reactos" ett opensorce projekt som fortfarande är i alpha stadiet men det kommer bli typ en ren kopia på windows fast gratis kan man säga..    http://www.reactos.org

Jag kör förövirgt Ubuntu på min laptop  och det funkar kanon.  Samt att jag installerat på min fars stationära dator. och han är nöjd han med smile

chrizz skrev:
BTLulle skrev:

MVH Peter

Ubuntu är ett operativsystem baserat på Linux. Dina windows-program kommer inte att fungera i det rakt av. Däremot finns det ett program som heter WINE som kan användas för att köra Windows-program i Linux. Hur pass bra det fungerar vet jag inte då jag aldrig provat.

Jag tycker dock Windows funkar bra så jag ser ingen anledning till att byta på en arbetsdator. Det skulle möjligen vara för att Ubuntu är gratis och snyggare isåfall...
Senast redigerat av Psychotic (7 augusti 2008)

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)

BTLulle
7 augusti 2008
Oki gissade det har aldrig testat något Linux men jag har en gammal bärbar 700mhz med 256 i ram, man skulle kanske testa det i den innan man slänger ut XP och somnen har ju en del spel, man blir nog inte så populär om man byter operativsystem så han inte kan spela.

MVH Peter

Sleeper
3 084 Inlägg
7 augusti 2008
BTLulle skrev:
Oki gissade det har aldrig testat något Linux men jag har en gammal bärbar 700mhz med 256 i ram, man skulle kanske testa det i den innan man slänger ut XP och somnen har ju en del spel, man blir nog inte så populär om man byter operativsystem så han inte kan spela.

MVH Peter

kan ju alltid köra båda os:en om du vill pröva wink

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

BTLulle
7 augusti 2008
Det kanske man skulle göra fast den skulle varit ominstalerad för den hålle rpå att vara seg.

MVH Peter

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
7 augusti 2008
kar 2 bilder på mitt skrivbort i ubuntu  rätt fint å ha de därakube funktionen  m.m tongue  fast  de som är synd att  cs inte funkar sadsadsadsad blir för dålig grafik i wine..

Brum säger bilen.
394 Inlägg
7 augusti 2008
BTLulle skrev:

MVH Peter

Nyaste versionen av ubuntu har en funktion som gör att du kan installera ubuntu inifrån windows.
och sedan få välja vad du vill köra när du startar datorn. blir du less på det så är det bara att ta bort i "lägg till ta bort program" i windows..(bus enkelt)  Annrs så går det även bra att köra ubuntu direkt från skivan utan att instalera ett jota på disken. Då kan du självklart inte spara saker och inställningar och så samt att det går rätt trögt.. men de e ju bra om du bara vill testa..

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)

66 Inlägg
8 augusti 2008
Kör också Ubuntu sendan ett par år tillbaka, numera blir man nästan äcklad av att sitta vid datorer med windows tongue

Bmw Entusiast
110 Inlägg
8 augusti 2008
Var finns ubuntu att få tag i gratis o instalera skulle väldigt gärna vilja ha det smile

97 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
_Bmw_Power_ skrev:
Var finns ubuntu att få tag i gratis o instalera skulle väldigt gärna vilja ha det smile

http://ubuntu-se.org/

Vw trimmare
2 995 Inlägg
8 augusti 2008
Kör Fedora 9 och Windows Xp samtidigt kan tabba mellan xp/Linux när som helst rätt häftigt faktiskt smile

Tomten
1 065 Inlägg
BTLulle
8 augusti 2008
Gillar XP men ska prova Ubuntu smilesmilesmile

MVH Peter

Tyskstuk.se
630 Inlägg
8 augusti 2008
Hade varit kul om ni kunde posta några skärmdumpar på ubuntu! typ skrivbord, applikationer osv smile

97 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
Zairon skrev:
Hade varit kul om ni kunde posta några skärmdumpar på ubuntu! typ skrivbord, applikationer osv smile

Går ju göra men det du kan göra som sagts tidigare att helt enkelt ladda ner Ubuntu, bränna en skiva  o sen bara testköra det direkt från skivan. Behöver alltså inte installera det. cool
Funkar också att om/när Windows kraschar att köra Ubuntu som en räddnings skiva för dina filer. Har kompisen gjort flera ggr, Han får blå skärm hela tiden med Vista o e nu så less på skiten att han ska installera Ubuntu. tongue

Sök