Nu så... jag fastnade i Top Gear...
Jo, idag skulle jag som sagt tvätta av min bil. Det behövdes verkligen. Tyvärr har det varit minusgrader och jag har inte vågat tvätta. Misstänker att jag hotas av vräkning om jag spolar upp en isbana på baksidan och grannarna halkar och slår sig fördärvade. Så jag har inte vågat. Trots att det funnits behov länge.
Nå. Så här såg bilen ut när jag började svära över första problemet:
Det är definitivt tvättdags! Smutsig bil som ska tvättas! Vad var då det första problemet? Jo, när jag hämtat min slangvinda i förrådet, samt hink och tvättgrejor och kommit runt på baksidan igen skulle jag som vanligt koppla på slangen på kranen i soprummet.
Och det GICK INTE!
Något korkat miffo har nämligen tagit bort slangkopplingsdelen från kranen?! Den otympliga och hopplösa slangen som hänger i soprummet, den som har så dåliga kopplingar att slangmunstycket skjuter iväg hela tiden, satt nu fast genom att vara trädd över kranen och över det satt en hemmagjord slangklämma?!
Det sprutade vatten åt precis alla håll i alla ändar av skitslangen, och min slang gick såklart inte alls att få på plats. Blev plötsligt så TRÖTT. Var inne i lägenheten och i förrådet och rotade efter de kopplingar jag hade låg, men inget passade. Inte heller den adapter man kan sätta över en kran, för källarkranen hade fel form.
När så min granne Nils från huset intill kom förbi för att ta in sin bil i sitt garage undrade han varför jag såg så moloken ut, och det slutade med att han erbjöd mig att använda kranen inne i hans garage!
Gullegubben!
Nils är född 1919, så han ÄR en gubbe. En rar gubbe. Har hjälpt honom att felsöka bland säkringar och sånt några gånger, han har svårt att ligga och krypa på backen så då har jag gjort det. Idag ville jag tvätta hans bil också, men han vägrade...
Nu fick jag i alla fall sätta min slangvinda på kranen i hans garage, och sedan kunde jag ÄNTLIGEN börja tvätta min bil.
Började med en spolning. Har som ni förstår ingen högtryckstvätt, så nu pratar vi vanlig grön trädgårdsslang med vanligt munstycke för dusch, dimma, bred stråle, spolstråle, sköljstråle och så vidare.
När jag började spola släppte färgen!!!
Ni vet, min tröskel som jag blästrade i somras. Och skärmkanten. Där jag blästrade, tvättade rent med thinner, sprayade etsande grundfärg och sedan täckfärg bruten i bilens kulör.
Där släppte färgen nu efter första vintern. Jag har aldrig varit med om något liknande. Min bil har många små lackskador som jag bättrat i. Slipat rent med dremmel, duttat i grundfärg och målarfärg med pensel... På massor av stenskott och småskador. Och det har hållit.
Tröskeln och skärmen blästrade jag rent. Och sedan spraymålade jag dem. Med färgen jag fått från "lackeraren". Och nu undrar jag om det verkligen var vettigt att använda den? Antingen har JAG gjort något fel när jag lackat. Eller så är det något skumt med färgen. För något sånt här har jag aldrig tidigare råkat ut för.
Lacksläpp. Bakskärmskanten som jag blästrade och målade i somras ser inte alls bra ut längre. Det är trist.Lacksläpp. Här släpper det rejält, trots blästring, etsande grundfärg och täcklack. Illa.Blev jätteledsen. Besviken. Men det är väl bara att ge sig på och göra om det igen. Tvättade av bilen med schampo och svamp, ingen avfettning. Det är mycket asfaltsfläckar och grov smuts kvar, men jag ville inte avfetta förrän det är dags för lackrekond, polering och vaxning. Alltså får den vara som den är nu.
Bilen blev i alla fall blå igen:
Nu är bilen något renare. Blå i alla fall. Klart blåare än innan! Trots att det behövs en lackrekond också. Vacklade in igen, efter en timme ute i tre plusgrader med en kallvattensslang. Fick av mig långkallingar, arbetsbyxor, fodrade arbetshandskar och min BlueWear arbetströja och tog mig in i duschen för att tina... Brrr.
Menmen... nu vet jag att jag inte bara behöver
lackrekonda. Jag behöver även
lacka en del.
Och när lacken är i skick igen ska jag
återmontera mina kjolar, ögonlocken och hajfenan.
Och sedan ska
bromsoket bytas. Det har fått en omgång till idag, men jag tror att jag ska ge på det en vända till innan jag anser det färdigt. Då borde det hålla ett tag. Och så ska
samtliga bromsar på bilen få en översyn och bättringsmålas samtidigt som jag sätter på
sommardäcken.
Innan dess ska jag även
polera och vaxa sommarfälgarna ordentligt.
Hm. Ja, det var nog dagens uppdatering det.
Nu tänker jag gå och sova och drömma om kurviga sommarvägar och en bil som har färg överallt där den ska ha färg.
Och kjolar. Och fungerande handbroms!
Puss! / Ellen