Gah! Hade ju skrivit ett så fint svar här och så kom det bort. Jaja, får börja om!
Jag har
besiktigat bilen! Insåg sent i tisdags kväll att det skulle passa bra att ta det på onsdagsmorgonen, och knep en tid via internetbokningen. Var på plats i hallen i Skara 8.40, och tio minuter senare rullade vi iväg igen. Fick det blankaste pappret man kan tänka sig!
Jätteblankt besiktningspapper! Efter besiktningen åkte jag till Skara Speedshop och terroriserade Erik med kameran,
behövde ta en bild till hemsidan
www.skaraspeedshop.se. Nej, bilden är inte upplagd ännu, har inte ens hunnit tömma kameran faktiskt. Har däremot byggt inredning till ett köksskåp.
Jag lär behöva dammsuga, hysteriskt. Att kapa hyllor inne i köket ett par dagar innan man ska fira sin födelsedag... jaja, det är motivationshöjande att städa när det verkligen behövs...
På vägen hem fortsatte
projekt däck.
Däckfirman som gett mig pris på Kinforest tidigare blev första stopp. Det visade sig att Kinforestdäcken inte alls fanns i min dimension, han hade läst fel i listan. Dock hjälper han mig gärna att montera däck jag hittar själv.
Han hade Rotalla F105 som förslag också. Och hade själv funderingar på att sätta Nankang NS2 på sin egen bil. Rotalla finns inte lika mycket tester och kommentarer på som Nankang, och dessutom är jag inte säker på om alla Rotalla har fälgskyddskant, Nankang finns både med och utan. Rotalla f105 finns i två modeller men det står inget om fälgskyddskant.
Han tar 200 per hjul för att montera, och det går bra att beställa däck direkt till hans firma och slippa hantera dem själv.
Efter en lunch hos pappa klämde jag en firma till. En liten rekond/däckfirma i Götene, ägaren kör banracing och var himla trevlig. Blev stående en bra stund. Hur som helst. Hans erfarenhet var att Däckonline kunde vara struliga med att skicka rätt saker. Annars hjälpte han gärna till med montering, tog mellan 80-150 kronor per hjul beroende på hur många vikter som behövdes.
Han hade ett par vettiga begagnade, men två är lite lite...
Micke - kollar upp även Linglong.
Björn - Däckonline är inklusive moms och frakt. Montering tillkommer ju på alla däck, jag jämför i alla fall på det viset för att få en rättvis bild. Naknang och Kinforest är inte samma, Kinforest är nya och det finns därför inte så mycket att läsa om dem. Nu föll ju de bort ändå eftersom det inte var rätt dimension.
Michelin Energy verkar vettiga.
Jörgen - Hittar inga interstate i mina dimensioner!
Dieselsmurfe - jag försöker vaska fram det bästa däcket för lite pengar, alltså göra det så prisvärt som möjligt. Därav krånglandet!
Björn - Ventus har jag också rullat på, tills nu. De blev RIKTIGT snuskiga att köra på det sista när de tog slut, höll på att fara av vägen redan i åttio. La på vinterdäcken redan i oktober av det skälet!
Sophia - jag har skrivit till honom på FB.
Mattias - trevligt att höra att du är nöjd med Linglongarna. Har de fälgskyddskant förresten?
Zahak - jag försöker lägga det som behövs för att det ska fungera med bilen, men inget i onödan.
Ligger redan 5000 back efter tröskel/kamrem, men det får repa sig under resten av året. Hoppas jag.
Kawasoti - ja, Goodyear Exellence verkar vettiga, men det är långt över min prisklass tyvärr.
Just nu har jag en
lista som ska kontrolleras och jämföras, priserna gäller fyra däck hemma, montering tillkommer:
Rotalla F105, 1 874 (däckonline)
Linglong L688, 1 985 (däckonline)
Nankang NS2, 2 537 (däckonline)
Linglong L688, 2 824 (nordendäck)
Marangoni Zeta Linea 3 365 (däckonline)
Kumho KU31, 3 596 (däckonline)
Kumho KU31, 3 863 (nordendäck)
Hm... vänta lite nu...?
Det här var skumt!
Läser på däckonline: "Priset för ett komplett hjul är inklusive moms. Frakt- och paketeringskostnader tillkommer med 99 SEK/hjul."
Samtidigt står det längst ner på varje enskild sida "Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige."
Hur ska de ha det tro?! Får nog ringa och kolla det, annars tillkommer ju 396 kronor ytterligare på deras priser. De skriver inget om återvinningsavgiften heller, nordendäck skriver att den är 20 kronor per däck och det har jag räknat med i prislistan ovan. Hm.
Gillar inte firmor som är otydliga!
// Ellen