3600
Sök

Tandvärk. Vad ska man göra åt det

1 112 Inlägg
8 augusti 2008
Children-Of-Bodom skrev:
Ta Whiskey eller strårom på vanligt dass papper o blöt ner skiten skiten o stoppa den på tanden sen! Den renar bort all skit & samtidigt får du en för jäkla fin smak i käften wink

Eller så kan man ta å slipa din metod lite! Ta flaskan å häll i dig en stadig klunk å skölj som fan i munnen! värsta munvattnet!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
8 augusti 2008
sup dig full sen när du är tillräckligt full och dum så får du för dig att slita ut tanden tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
8 augusti 2008
Widowmaker skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Ta Whiskey eller strårom på vanligt dass papper o blöt ner skiten skiten o stoppa den på tanden sen! Den renar bort all skit & samtidigt får du en för jäkla fin smak i käften wink

Eller så kan man ta å slipa din metod lite! Ta flaskan å häll i dig en stadig klunk å skölj som fan i munnen! värsta munvattnet!

Hehe bästa värkmedicinen!!
Hjälper även mot annat!!

3 650 Inlägg
8 augusti 2008
Varm mjölk är det bästa!

putte-p
8 augusti 2008
vtec_ skrev:
xXchamXx94 skrev:
Gå till tandläkaren smile

Ja men jag tänkte jag skulle undvika det ett tag till.

Är det nått man jag kan göra hemma?

Att undvika det ett tag till är det sämsta du kan göra. Det kan lika väl vara som att be om rotfyllning eller utdragen tand! Den goda tandfen vill här ha tillbaka det du sen unga år är skyldig henne, och hon vill ha en rejäl ränta!

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
8 augusti 2008
vore ju faktiskt att rekomendera att gå till tandplågarn så du inte bara förvärrar saken

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

ATMTA
8 augusti 2008
vtec_ skrev:
Har sån himla tandvärk just nu vad ska jag göra åt det?

Tack på förhand

Det bästa är om du drar till tandläkarn..  Risken finns ju att vad det nu är sprider sig till tänderna brevid.. och sen när du väl drar till tandläkanr blir det dyrare!

Men hur som helst..  Nu vet jag inte exakt vad som är felet med din tand, men om du tar o sätter en nejlika på den tanden du har ont i och biter så kan smärtan dras ner, då nejlikan har en tendens att bedöva. smile

RE-雨宮
481 Inlägg
8 augusti 2008
Det bästa du kan göra först är att gå till apoteket eller medicinskåpet hemma å ta fram corsodyl gel. en anti bakteriell gel som ligger kvar runt där man har stoppar den, alternativ antibakteriel vätska för munnen som du kan spruta på plats. Det beror ju lite på vad det är för anledning till att du har ont, och det brukar vara väldigt svårt att lokalisera var det verkligen sitter. Jag skulle rekommendera en trip till tandläkaren. Tänderna är något som man inte ska strunta i på något sätt.
Vad gäller Moparboys berättelse så är det oftast dom bakre tänderna, speciellt i underkäken som sitter hårt. Dessa tänder har rötter som kan divergera (Spreta) åt olika håll och det gör att dom ibland sitter djävulusiskt. Det finns bra hjälpmedel som gör att man sällan behöver separera dom, men det är väldigt många tandläkare som gör det ändå. Och det funkar nästan alltid väldigt bra. Att sen säga att man ska dra ut en tand utan bedövning.. Jag förstår inte ens att dom gick me på de.. Men det var väl dagens roligaste stund för tandläkaren. tongue 

Summa sumarum. Har du något rengörande som är gort för munnen hemma, så använd det. MEN gå till tandläkaren. Det kommer förmodligen bara att bli värre, och tänderna är något du aldrig kan ersätta om dom ryker.

RE-Amemiya Kitted FD3S

Ratthållare på E4
165 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
Jag tackar för alla svar. Ska ta å ringa tandläkarn sen. Å se vad dom säger.

Är livet värt att liva utan bil??

Hemmasittare
241 Inlägg
8 augusti 2008
Jag fick tips av min tandläkare att ta en alvedon och en ipren på samma gång.. Varför de va bra vet jag inte men jag fick ta det innan jag drog ut min tand.. Det är ju förståss bara lindrande för stunden men kan ju va bra innan du ska sova eller nått.

1 311 Inlägg
8 augusti 2008
Moparboy440 skrev:
genetorp skrev:
Big_JN skrev:

lollollol

HAHA:P

drog ut en visdomstand för några veckor sen, tog max 2 minuter efter att bedövningen börjat värka:P

orättvist mad,varför e de bara mina tänder som sitter så hårt roll

Är itne bara dina tänder som sitter hårt, morsan är tandläkare så hon brukar ringa dit mig ibland på "freebees" och tar röntgen och ena visdomstanden på mig (givetvis den som krånglar) har en J-formad rot som hon under sina 35år aldrig sett maken till yikes det låter betryggande ifall ja måste rycka den...

ON: Ta som sagt alvedon och en ipren på samma gång, det är nåt som gör att det är bäst iaf... hälsningar från mamma tandläkare (hon sa också att du ska gå och kolla upp det ögona böj så du inte får en infektion i käken och kryper ner i halsen, det kan vara livshotande!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

219 Inlägg
8 augusti 2008
Jag brukar käka fluor tabletter och fluor tuggumi (apoteket) så går det över för mig iaf tongue
Senast redigerat av Destajnii (8 augusti 2008)

7 100 Inlägg
8 augusti 2008
ät upp tanden,då blir du både av med värken plus att du får lite mat tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

född blåvit
624 Inlägg
8 augusti 2008
chrno skrev:
Det kommer förmodligen bara att bli värre, och tänderna är något du aldrig kan ersätta om dom ryker.

Mja det är faktiskt relativt enkelt att stoppa in nya nu för tiden wink
Dock så är det SVINDYRT! Och inget staten hjälper dig pröjsa för tongue

Har själv ägnat sista året till att betala för gamla synder. Gick inte till tandläkarn på typ 7 år pga hade inte råd. Så nu 13 månader efter första besöket ser min mun ut såhär:

3 tänder mindre (1 visdomstand)
1 lagning
1 rotfyllning
Utöver detta så har jag gått dit akut 4 gånger:
2 gånger för att laga tillfälliga lagningar (kallas förband), som lossnat i förtid.
2 gånger för att behandla en fruktansvärd inflammation i käken som jag fick efter en dragning. Halva ansiktet svullnade upp, dom fick skära hål inne i munnen på utsidan av käken (alltså nedanför tänderna) och tömma svullnaden.
Tänk dig känslan av en sörja av blod och var som rinner ut inuti din mun när 2 tandläkare masserar ditt ansikte för att pressa ut skiten. smile

summa cirka 8000kr, tack tandvården för avbetalningsplaner tongue

Sen är jag inte fädig heller, det här var det värsta och mest akuta vi kom överens om vid första kontrollen (av ekonomiska skäl). Skulle tippa att jag har 3 lagningar kvar eller så, som jag får reda på vid nästa kontroll.

Så för fan dröj inte med att gå till tandläkaren om det gör ont nånstans wink

561 Inlägg
8 augusti 2008
Hur känns det att dra ut tänder? Behöver nog dra ut nån visdomstand eller två. Men har fruktvansvärd tandläkarskräck men hade ju endå tyckt det hade varit skönt på nåt sätt...

SÅ hur känns det egentligen?

född blåvit
624 Inlägg
8 augusti 2008
BALAN skrev:
Hur känns det att dra ut tänder? Behöver nog dra ut nån visdomstand eller två. Men har fruktvansvärd tandläkarskräck men hade ju endå tyckt det hade varit skönt på nåt sätt...

Vill du ha ett ärligt svar eller ett svar som gör dig lugn?

big_smile

Nä seriöst..
Ärligt talat så gör det inte särskilt ont, i alla fall inte om tandläkaren ger ordentligt med bedövning. Det gör mer ONT att laga tycker jag, för då får man alltid den där äckliga isande känslan när det tar djupt några gånger.
At dra en tand handlar mer om en känsla av obehag, och lite granna nervositet när en ordentlig tång åker in i munnen. Känns varenda gång som att dom ska slinta och krossa en tand i käken bredvid typ tongue

Så tycker jag i alla fall, visst är det lite jobbigt, speciellt om tanden har en stygg rot och man behöver splitta tanden, men inte så jäkla smärtsamt.

561 Inlägg
8 augusti 2008
dabby skrev:
BALAN skrev:

Vill du ha ett ärligt svar eller ett svar som gör dig lugn?

big_smile

Haha, var väl typ det jag väntade mig smile

Okej. Får väl se hur jag reagerar då rå:)

1 112 Inlägg
9 augusti 2008
Att dra ut en tand är skitlätt! som sagt det känns mr obehagligt å borr! men inget av de känns om du får fett med bedövning. jag drog nyligen ut en tand å efter lit brötande i munnen så slutadom liksom å greja å jag undrade om dom typ ångrade sig eller väntade på bättre tider! fråga vad som händer å då vänder sig sköterskan om å ger mig bommul till att täppa till hålet lite med! det var redan klart å hade inte ens fattat det själv. det fixar du lätt om dom ehöver dra ut eller borra! säg bara te dem å blåsa på bra med bedövning så e det bara å simma lungt.

jag hade tandläkarskäck när jag var mindre men nu förtiden är det borta! somnade nästan sist gång jag låg där på britsen å stirra på de jobbiga lysrören när man va alldeles yrvaken å klockan var typ 7 på morran.
det är bara te å koppla av å hålla munen öppen å gny lite om det känns skumt.

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

2 fast 4 swedish roads
150 Inlägg
27 augusti 2011
T16_AeRo skrev:
Tandvärk är tyvär inte att leka med.. det är nerver inblandade och det kan göra något jävulskt ont. Svårt att förklara för nån som inte råkat ut för skiten
Jag fick tandköttsinflammation och det strålade fan upp i hela huvudet. Detta hände på en fredag så jag fick   
lugnt vänta tills måndag. Knaprade en jäkla massa alvedon för att lindar eländet.. nästa helt omöjligt att sova efersom hur man än vände och vred huvudet på kudden så värkte det..

Kan du se något hål i tanden..? Annars kan det ju vara tandköttet.. finns munskölj att köpa på apoteket isf. Men se till att komma till tandläkaren så fort som möjligt

Sen det där om att försöka dra ut en tand utan bedövning va fan de roligaste jag läst ikväll lol

Så har jag nu, inte sovit på 2 dagar, förbaskat ont har man :-(

Nas ne dogonyat

Sök