Snart är det vinterförvaring vad brukar ni göra innan ni ställer in bilen i varmgaraget?
Dela med er av tips och trix ?
Hittade en liten guide från automotorsport.
Finns det någon mer som man kan tänka på som inte står med i guiden?
Vinterförvaring: Idéer för vinteride
När bilen ställs upp för vintern är det en del saker som man bör tänka på. Några extra försiktighetssteg gör att våren blir så mycket roligare!
När sommaren läggs till handlingarna är det tid att rulla in sommarbilen i sin långa vintersömn.
När höstlöven täcker marken och frosten biter i kinderna är det lätt hänt att skynda på bestyren kring bilens vinteride. På förekommen anledning ska vi därför gå igenom några tips som gör vintersömnen behaglig och uppvaknandet fritt från obehagliga överraskningar.
En bil mår inte dåligt av att stå still, heller inte av att stå svalt. Men då undantar man i huvudsak två problemområden: däck och batteri.
Däck har en tendens att "platta till sig" under en längre tids förvaring (= två månader eller mer). Nya bilar som står på fartyg från till exempel Japan har samma problem och nödlösningen där är att fylla i maxtryck i däcken, cirka 3,5-4.0 bar (tillåtna maxtrycket står på däcksidan). Även du kan fylla i mer däcktryck, men bättre ändå är att ställa bilen på pallbockar så att däcken inte alls belastas.
Plattheten försvinner när man kör däcket tillräckligt fort och länge för att det ska bli genomvarmt, men till dess kan det kännas som om en balanseringsvikt är borta (= vibrationer, speciellt i ratten).
Bilbatteriet måste underhållsladdas. Det värsta ett blybatteri kan bli utsatt för är en djupurladdning, och som "djupurladdning" räknas allt som gör att laddningsgraden sjunker under 75 procent (vilket alltså är en ganska måttfull urladdning).
Ett blybatteri som djupurladdas ett 20-tal gånger (ibland färre än så) kan skadas så svårt att det inte går att använda. Något som också är farligt för batteriet är ständig underladdning, till exempel vid korta körsträckor. Det ger en sulfatering på blyplattorna som gör att den kemiska processen hindras, då tappar batteriet kapacitet.
För att bilbatteriet ska må bra och leva länge behöver det vara fullt laddat, alltid. På vintern fixar du det genom att använda en laddare som underhållsladdar och "gymnastiserar" batteriet. Det finns flera sådana, men om du inte hittar någon annan så kan vi rekommendera en prisvärd, svenskutvecklad laddare som säljs hos Clas Ohlson, artikelnummer: 32-6549. Kostar 495 kronor.
Förvaringsplatsen under vintern kan med fördel vara inomhus. Står bilen under ett skynke så undviks damm. Men precis som vid utomhusförvaring gäller det att duken inte ska kunna glida eller flaxa (av vinddrag), för då finns risk för repor i lacken.
Oavsett vilken lackbehandling eller vilket vax man använder så ska man alltid vara försiktig med att vidröra eller stryka något över billacken.
Med batteri och däck avklarat vänder vi oss nu mot sådant som inte är absolut nödvändigt, men ändå värt att tänka på: Byt motorolja på hösten. Har du ett kommande oljebyte inplanerat så gör det direkt på hösten, innan bilen ställs upp. Oljan innehåller alltid aggressiva kemikalier från förbränningen och de gör att metallerna rostar. Ny, fräsch olja är bästa konserveringen under vintern.
Tändstiften behöver inte röras. Att skruva av stiften och hälla några droppar motorolja i cylindrarna är ett vanligt vintertips, men egentligen inte så nödvändigt om man bytt olja. Däremot kan oljan slå igen stiften vid uppstart och ge andra bekymmer. Skulle du få problem så finns det Reservdelar bil
Fyll bensintanken ända upp, så blir det ingen kondens under vinterförvaringen. En full tank innebär en hög brandrisk, men även en delvis full tank är farlig.
Och med tanke på bränder, skadegörelse och stöld så är det alltid klokt att ringa försäkringsbolaget och kolla vad som gäller.
Får du full ersättning vid stöld, även om garaget delas av andra? Får du full ersättning om någon annan äger lokalen? Vad gäller för bilstereo, packbox eller lösa vinterhjul? Vems försäkring täcker skadorna - bilförsäkringen eller hemförsäkringen? Fråga först!
Tänk på att inte lämna choklad/godis/mat eller något annat i bilen som kan uppfattas som oemotståndligt för möss och råttor. En mus kan totalförstöra en bils inredning och lämna en lukt efter sig som blir väldigt svår att bli av med!
Även om bilen står i en uppvärmd lokal så kan något ske med värmen. Tänk därför på att alltid ha glykol i kylarvattnet och minst 30 procent spolaralkohol i behållaren.
Starta motorn med huven öppen första gången, på våren. Låt temperatur och oljetryck byggas upp sakta, innan du börjar köra. Kolla efter läckage, rulla fram bilen en bit och se efter att ingen vätska har droppat ner på marken (olja, vatten, bensin).
Var lite extra vaksam första gången du kör, lyssna efter oljud eller annan förändring. Sen är det bara att njuta av våren!
Dela med er av tips och trix ?
Hittade en liten guide från automotorsport.
Finns det någon mer som man kan tänka på som inte står med i guiden?
Vinterförvaring: Idéer för vinteride
När bilen ställs upp för vintern är det en del saker som man bör tänka på. Några extra försiktighetssteg gör att våren blir så mycket roligare!
När sommaren läggs till handlingarna är det tid att rulla in sommarbilen i sin långa vintersömn.
När höstlöven täcker marken och frosten biter i kinderna är det lätt hänt att skynda på bestyren kring bilens vinteride. På förekommen anledning ska vi därför gå igenom några tips som gör vintersömnen behaglig och uppvaknandet fritt från obehagliga överraskningar.
En bil mår inte dåligt av att stå still, heller inte av att stå svalt. Men då undantar man i huvudsak två problemområden: däck och batteri.
Däck har en tendens att "platta till sig" under en längre tids förvaring (= två månader eller mer). Nya bilar som står på fartyg från till exempel Japan har samma problem och nödlösningen där är att fylla i maxtryck i däcken, cirka 3,5-4.0 bar (tillåtna maxtrycket står på däcksidan). Även du kan fylla i mer däcktryck, men bättre ändå är att ställa bilen på pallbockar så att däcken inte alls belastas.
Plattheten försvinner när man kör däcket tillräckligt fort och länge för att det ska bli genomvarmt, men till dess kan det kännas som om en balanseringsvikt är borta (= vibrationer, speciellt i ratten).
Bilbatteriet måste underhållsladdas. Det värsta ett blybatteri kan bli utsatt för är en djupurladdning, och som "djupurladdning" räknas allt som gör att laddningsgraden sjunker under 75 procent (vilket alltså är en ganska måttfull urladdning).
Ett blybatteri som djupurladdas ett 20-tal gånger (ibland färre än så) kan skadas så svårt att det inte går att använda. Något som också är farligt för batteriet är ständig underladdning, till exempel vid korta körsträckor. Det ger en sulfatering på blyplattorna som gör att den kemiska processen hindras, då tappar batteriet kapacitet.
För att bilbatteriet ska må bra och leva länge behöver det vara fullt laddat, alltid. På vintern fixar du det genom att använda en laddare som underhållsladdar och "gymnastiserar" batteriet. Det finns flera sådana, men om du inte hittar någon annan så kan vi rekommendera en prisvärd, svenskutvecklad laddare som säljs hos Clas Ohlson, artikelnummer: 32-6549. Kostar 495 kronor.
Förvaringsplatsen under vintern kan med fördel vara inomhus. Står bilen under ett skynke så undviks damm. Men precis som vid utomhusförvaring gäller det att duken inte ska kunna glida eller flaxa (av vinddrag), för då finns risk för repor i lacken.
Oavsett vilken lackbehandling eller vilket vax man använder så ska man alltid vara försiktig med att vidröra eller stryka något över billacken.
Med batteri och däck avklarat vänder vi oss nu mot sådant som inte är absolut nödvändigt, men ändå värt att tänka på: Byt motorolja på hösten. Har du ett kommande oljebyte inplanerat så gör det direkt på hösten, innan bilen ställs upp. Oljan innehåller alltid aggressiva kemikalier från förbränningen och de gör att metallerna rostar. Ny, fräsch olja är bästa konserveringen under vintern.
Tändstiften behöver inte röras. Att skruva av stiften och hälla några droppar motorolja i cylindrarna är ett vanligt vintertips, men egentligen inte så nödvändigt om man bytt olja. Däremot kan oljan slå igen stiften vid uppstart och ge andra bekymmer. Skulle du få problem så finns det Reservdelar bil
Fyll bensintanken ända upp, så blir det ingen kondens under vinterförvaringen. En full tank innebär en hög brandrisk, men även en delvis full tank är farlig.
Och med tanke på bränder, skadegörelse och stöld så är det alltid klokt att ringa försäkringsbolaget och kolla vad som gäller.
Får du full ersättning vid stöld, även om garaget delas av andra? Får du full ersättning om någon annan äger lokalen? Vad gäller för bilstereo, packbox eller lösa vinterhjul? Vems försäkring täcker skadorna - bilförsäkringen eller hemförsäkringen? Fråga först!
Tänk på att inte lämna choklad/godis/mat eller något annat i bilen som kan uppfattas som oemotståndligt för möss och råttor. En mus kan totalförstöra en bils inredning och lämna en lukt efter sig som blir väldigt svår att bli av med!
Även om bilen står i en uppvärmd lokal så kan något ske med värmen. Tänk därför på att alltid ha glykol i kylarvattnet och minst 30 procent spolaralkohol i behållaren.
Starta motorn med huven öppen första gången, på våren. Låt temperatur och oljetryck byggas upp sakta, innan du börjar köra. Kolla efter läckage, rulla fram bilen en bit och se efter att ingen vätska har droppat ner på marken (olja, vatten, bensin).
Var lite extra vaksam första gången du kör, lyssna efter oljud eller annan förändring. Sen är det bara att njuta av våren!
Senast redigerat av DanneF (9 mars 2018)
0
0
0
0