2505
Sök

Har polisen rätt att tvinga någon att veva upp framrutan på bilen ?

Lastbilschaufför
45 Inlägg
10 augusti 2008
baaki skrev:
Sokrates skrev:
baaki skrev:
Nu är inte toning av framruta olagligt, men om det hade varit det så är visst montören skyldig.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Anstiftan Sen även medhjälpare.

Epitaph: Hellre i trotsåldern än acceptera att vi lever i en polisstat där polismannens inkompetens står över lagar och föreskrifter. Är det sen inte bättre att käfta emot så vi kanske med lite tur kan få poliserna utrustade med dessa små mätinstrument så de kan göra en korrekt bedömning på ett par sekunder i varje fall istället för att de gör fel och folk spyr dynga över dom?

Nu får du ge dig, all toning både på rutor framför B-stolpe och toning på lampor är helt olagligt.
Den % alla besserwissers åberopar är just den accepterade toningen på bilar från fabrik.
Det är vida spridd myt att man får tona till denna % i efterhand, vilket inte är tillåtet.
Alltså all toningsfilm på främre rutor monterat i efterhand är olagligt oavsett %.

/Tommy, Besiktningsingenjör.

Lika mycket som på övriga rutor då då skillnaden mellan dom är endast 5%. Även polisen sa att det var ok med toning fram. Annars kan du ju leta upp var på VV som där står att det skiljer mellan fram och bak. Jag har både från vv.se och snubben som själva ringde polisen och frågade att toning är OK. Jag ger mig när ni slänger fram konkreta bevis på att så är fallet, för än har det inte gjorts.

Edit: Sen har jag aldrig påpekat att man får tona X% i efterhand, utan just att toning är ok och att polisen saknar mätinstrument för att kolla att detta är rätt gjort och istället fördömer alla.

Vill bara att ni alla ska få upp ögonen att länken om vad som står i wikipedia inte är någon tillförlitlig källa då vem som helst kan skapa sig en användare och skriva precis vad dom vill. Om ja går in och skirver att mord är tillåtet så blir det inte hållbart försvar om någon annan väljer att mörda och sedan hänvisa till min wikipedia kommentar om mord, dock så kan man ju hoppas och förvänta sig att man ska ta upp sanningsenliga saker i wikipedia men RÄKNA inte med det....
Dessutom i wikipedia länken så tar dom upp att driva någon till att begå ett brott, som exempel att ja tillhandahåller mina nycklar till en rattonykter. Men alla solfilms montörer säger ifrån sig det ansvaret genom att förklara att det är olagligt och inte tillåtet, samt att det är kundens ansvar för földerna.

Toning på Rutor framför B-stolpe är olagligt, däremot så vet ja inte vad dom säger om genomskinlig "transparent" stenskottsfilm.
Senast redigerat av DazRobbe (10 augusti 2008)

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
11 augusti 2008
Jojje_ skrev:
Hänt mig med. Och då var det tjejkompisen som undrade vad fan snuten höll på med, hon började kalla honom diverse saker och det fick honom att tända till rejält.
Dom höll kvar oss och kollade upp om tillstånd i kanske 45-50 minuter för att få klartecken.
Kom en polisbil till, dom visade upp ett papper, jag lät dom dra upp rutan, och till deras förvåning så hade jag ingen toning fram...

gissa om dom kände sig brutalt blåsta.

Haha. Så jävla bra! big_smile

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
17 augusti 2008
baaki skrev:
DazRobbe skrev:
att det är olagligt att ha och att ägaren av bilen bär det fulla ansvaret för vad som händer efter toning. det är inte olagligt för dom att sälja tjänsten toning av framruta men det är olagligt för bilägaren att ha det.

Nu är inte toning av framruta olagligt, men om det hade varit det så är visst montören skyldig.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Anstiftan Sen även medhjälpare.

...eller inte nej. I så fall skulle de flesta biltillverkare kunna dömas till medhjälp till fortkörnig eftersom nästan alla bilar kan komma upp i högre hastigheter än 110 km/h? Du hör ju själv...

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

236 Inlägg
17 augusti 2008
Dom MÅSTE ha husransakan
eller tillstånd av dej ,så vidare det inte är flygande bes.

132 Inlägg
17 augusti 2008
http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx

Dvs 70% ljusgenomsläpp på sidorutorna fram.

Och som så många andra har sagt innan, bryter man mot regler och lagar lär man stå sitt kasst när man åker dit.
Senast redigerat av patz0r (17 augusti 2008)

Fetast i stan !!
991 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
Vem har snackat om att inte stå sitt kasst ??  Det är väl klart man får stå sitt kasst och skylla sig själv om man åker med tonade sidorutor fram, när man vet att det är olagligt !! Det enda jag undrade över var om dom har rätt att tvinga någon att veva upp rutan och om dom har rätt att göra det själv mot förarens vilja !!!

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

The one and only
1 091 Inlägg
18 augusti 2008
Men nu var det ju inte sant utan bara en påhittad historia... Alltså är det ingen som har fått böter för några tonade rutor eller något annat... Iaf inte i den här historien wink

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

TurboFREAK
291 Inlägg
18 augusti 2008
ömh om toningen släpper igenom 75%ljus tror jag de var är de helt okey att ha toning på sido framrutorna då ska de vara helt okey.    säger man att dom inte får röra nåt i bilen så måste snutarna ha tillstånd.

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

Eliminator
1 441 Inlägg
18 augusti 2008
ante_green skrev:
ömh om toningen släpper igenom 75%ljus tror jag de var är de helt okey att ha toning på sido framrutorna då ska de vara helt okey.    säger man att dom inte får röra nåt i bilen så måste snutarna ha tillstånd.

Nej det är en vida spridd myt.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

DFFL
9 020 Inlägg
18 augusti 2008
ante_green skrev:
...
säger man att dom inte får röra nåt i bilen så måste snutarna ha tillstånd.

Säger man Nej så är det tillräckligt för att de ska ana att man försöker dölja något.
Gissa vad som händer då.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
18 augusti 2008
Det man gör då är att man har en liten dold switch som stänger av elen till motorn som vevar upp rutan, flippa på den när dom stannar dig, sen kan dom gärna stå där och trycka på knappen så mycket dom vill. Bara att säga att skiten är trasig.

Dom kan inte göra ett skit.

https://www.instagram.com/swedetailer/
172 Inlägg
18 augusti 2008
Man får inte ha någon film alls på vindruta / sidorutorna fram, om det inte kommer från fabrik, alltså att glaset är tonat.

Följ gärna mitt instagram konto
https://www.instagram.com/swedetailer

796 Inlägg
4 november 2008
Endel vettiga inlägg i denna tråden, och många mindre vettiga.. (enligt mitt tycke)

Detta verkar vara en fråga som ingen har ett ordentligt svar på.

Jag har då ett litet tips:

Angående hela frågan med tonade fönster, så har jag nu kommit fram till att Polisen oftast stannar dig/er för toning på framruta och främre sidorutor.
Jag har aldrig hört någon som blivit stannad för tonade rutor Bakom b-stolpen, och har bara hört om folk som blir stannade för just toning på rutorna Framför b-stolpen.

Kan vi inte då tillsammans lista ut att polisen inte gillar detta?

Och om vi tillsammans kan lista ut detta, så kan vi väl även enas om att det är fel att försämra sikten, ta upp polisens tid med diverse påhoppningar om rätt och fel, mm.

Och om vi nu enas om det (vilket vi förmodligen inte kommer att göra) kan vi inte då skapa vår egen lilla "lag" i huvudet som säger att:

*all toning framför b-stolparna är fel* ??

*Och om jag blir stannad för detta, så vet jag att det är fel, står mitt kast och tar upp så lite tid som möjligt för poliserna, så de kan fortsätta att göra våran trafikmiljö säkrare.*

Tror att detta hade vart bäst av allt då vi:

*Får det säkrare i trafiken:

Bättre sikt för föraren
Bättre samspel och avläsning av gångare och övriga trafikanter

*Slipper diskussioner om polisernas agerande

"toning rätt eller fel"
"får dom veva på mina fönster"
"får man slå en polis som försöker veva upp mina fönster"
mm,mm.

Slipper onödiga trådar här på garaget.org, då den som åkt fast redan vet att han gjort fel och inte behöver fråga om det..

OBS: Detta är bara MITT personliga tycke och önskemål, och JAG tror att det bästa är att alla bara accepterar och enas om att toning framför b-stolparna är fel.

Punkt.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

187 Inlägg
4 november 2008
@Hasselstrom   Bra sagt smile

16 197 Inlägg
4 november 2008
Hasselstrom skrev:
Endel vettiga inlägg i denna tråden, och många mindre vettiga.. (enligt mitt tycke)

Angående hela frågan med tonade fönster, så har jag nu kommit fram till att Polisen oftast stannar dig/er för toning på framruta och främre sidorutor.
Jag har aldrig hört någon som blivit stannad för tonade rutor Bakom b-stolpen, och har bara hört om folk som blir stannade för just toning på rutorna Framför b-stolpen.

Och om vi tillsammans kan lista ut detta, så kan vi väl även enas om att det är fel att försämra sikten, ta upp polisens tid med diverse påhoppningar om rätt och fel, mm.

Och om vi nu enas om det (vilket vi förmodligen inte kommer att göra) kan vi inte då skapa vår egen lilla "lag" i huvudet som säger att:

*Och om jag blir stannad för detta, så vet jag att det är fel, står mitt kast och tar upp så lite tid som möjligt för poliserna, så de kan fortsätta att göra våran trafikmiljö säkrare.*

Bättre sikt för föraren

"toning rätt eller fel"
mm,mm.

Slipper onödiga trådar här på garaget.org, då den som åkt fast redan vet att han gjort fel och inte behöver fråga om det..

OBS: Detta är bara MITT personliga tycke och önskemål, och JAG tror att det bästa är att alla bara accepterar och enas om att toning framför b-stolparna är fel.

Punkt.

de e ju snyggt me heltonat men sen om de e så praktisgt e väl en helt annan sak..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

796 Inlägg
4 november 2008
Självklart är det ju snyggt! Det är ju lite de som gör att saken överhuvudtaget blivit diskuterad!

Om det hade vart fult, så hade nog ingen ens brytt sig om detta;)

mvh

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

Volvonörd
1 187 Inlägg
5 november 2008
Hasselstrom skrev:

Bättre sikt för föraren

"toning rätt eller fel"
mm,mm.

Punkt.

BÄSTA inlägget i denna tråden! Håller enbart med och även att det är SNYGGT men OLAGLIGT!!!

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391

FreddeK
5 november 2008
-Lego- skrev:
Hasselstrom skrev:

Bättre sikt för föraren

"toning rätt eller fel"
mm,mm.

Punkt.

BÄSTA inlägget i denna tråden! Håller enbart med och även att det är SNYGGT men OLAGLIGT!!!

Håller med, man är bara trög om man argumenterar emot!

Försöker iaf
1 998 Inlägg
5 november 2008
-Lego- skrev:
Hasselstrom skrev:
Text

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Herr
1 722 Inlägg
5 november 2008
Hasselstrom skrev:

Bättre sikt för föraren

"toning rätt eller fel"
mm,mm.

Punkt.

Jag delar ditt personliga tycke till punkt och pricka.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Sök