2239
Sök

Regga om bilen för 3 passagerare, får bara vara 1 passagerare nu. Går det?

379 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
Tjenare!

När jag köpte min bil och fick hem registreringsbeviset så jag att man bara får åka två personer inkl. förare. Något jag tyckte va tråkigt då jag inte kan ha med någon kompis i den då jag övningskör eller liknande. Då till min fråga...

(Numrerar frågorna)

Den har bälte därbak och man sitter helt okej, (1.)så kan man regga den för två personer till så baksätet kan bli använt?

Om det går (vilket jag hoppas tongue ), (2.)Var reggar man om den och (3.)kan man göra det när som helst?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45866/427258_ftlk7j.jpg
Mitt baksäte. Den har inget nackstöd så så ser det ut.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45866/428161_t01siy.jpg
Baksätet igen!

Tacksam för svar. big_smile
Senast redigerat av maximal_boost (17 september 2008)

KHRacing
10 augusti 2008
Din bil är inte typgodkänd med baksätespassagerare -  www.bilprovningen.se har exakta svar på dina frågor.

PS.. får man verkligen ha passagerare vid privat övningskörning ?

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
10 augusti 2008
Fick man inte det förr? Vafan, hade ju full bilen ibland ju.. hmm
Men en Celica reggad för bara två pers? yikes
Polarens 91:a var reggad för fyra pers inkl. förare.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

379 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
Får la bli till att skicka ett mail och fråga. Tack för svaren smile

Eliminator
1 441 Inlägg
11 augusti 2008
Utrymme och Totalvikt - tjänstevikt påverkar antalet passagerare.

/Tommy

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

1 661 Inlägg
11 augusti 2008
200sx S13 har samma problem, vissa är reggad för 4 och vissa för 1.
Men nog sitter det 4 stycken i dom för det utan problem smile

Eliminator
1 441 Inlägg
11 augusti 2008
Problemet är om polis stoppar och kollar,,,,

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
11 augusti 2008
Utan problem i en 200? Jag sitter som ett jävla offer och är bara 176 lång.

Sjukt att den bara är reggad för 2 personer sad Hur fan kan den vara det om den har baksäte?

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

379 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
Sexyicecube skrev:
200sx S13 har samma problem, vissa är reggad för 4 och vissa för 1.
Men nog sitter det 4 stycken i dom för det utan problem smile

Verkar så. Det jobbiga är att morsan (övningskör ju) vägrar ha med fler än vad man får. lol Vill därför försöka fixa det big_smile Det finns som sagt plats där bak.

Eliminator
1 441 Inlägg
11 augusti 2008
Kolla regbeviset totalvikt - tjänstevikt. Den summan är kvar till passagerare och last.

/Tommy.

379 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
Sokrates skrev:
Kolla regbeviset totalvikt - tjänstevikt. Den summan är kvar till passagerare och last.

/Tommy.

Ska göra det. Tack för tipset smile

379 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
roxe skrev:
Utan problem i en 200? Jag sitter som ett jävla offer och är bara 176 lång.

Sjukt att den bara är reggad för 2 personer sad Hur fan kan den vara det om den har baksäte?

Tycker inte det är jätte mkt plats fram heller tongue

183 Inlägg
7 september 2008
Men bilen är tillhundra % lasbilsreggad! Du tjänar på det! Dock är det inga problem att regga om bilen till 4:a igen skicka mejl till vägverket och få ny tid till sbp! Bara så de kollar att du har säte och bälte mm=) Och jag du får givetvis har personer med dig när du övningskör i alla lägen lärarna tycker ju tillochmed det är bra!

379 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
Celica89 skrev:
Men bilen är tillhundra % lasbilsreggad! Du tjänar på det! Dock är det inga problem att regga om bilen till 4:a igen skicka mejl till vägverket och få ny tid till sbp! Bara så de kollar att du har säte och bälte mm=) Och jag du får givetvis har personer med dig när du övningskör i alla lägen lärarna tycker ju tillochmed det är bra!

Får bli till att skicka mail nu då big_smile Tack för att du väckt hoppet igen! smile Vill gärna kunna ha fler i den, om ett litet tag iallafall tongue

3 059 Inlägg
7 september 2008
Sokrates skrev:

/Tommy.

O varför då sätta i baksäte med bilbälte när man tillverkar en bil om det nu inte är meningen att man ska kunna utnyttja det?

Det med lastbilsregg låter ju troligt men då skulle det suttit monterad en skiljevägg? bakom framsätena och då varit helt utan baksäte.
Dom kan ju såklart ha återställt bilen till orginal när den såldes.. och då kanske inte uppgett vissa uppgifter till dig.

Topic: Regga om bilen för 4 pers (3 passagerare), får bara vara 1 nu. Går det?
Får det bara vara 1 pers i den nu (föraren) eller är det förare + 1 passagerare?
Senast redigerat av Smajly (7 september 2008)

183 Inlägg
8 september 2008
Ja oftast gör många så att de lastbilsreggar bilarna för att få ner skatt,försäkring mm, desto mindre folk du skjutsar desto mindre blir oftast olyckorna. Men det är sant man måste ha skiljevägg lr dylikt men det är ju likadant med king cab som också oftast bara är reggad för 2 pers men finns dock fler säten^^. Nej det behöver du inte oroa dig för, att du inte ska kunna ha folk i baksätet det är ju inga ingrepp och kanske är det bara att åka ner om en vecka till sbp efter ett OK från VV och betala 300 spänn=) Hoppas det löser sig!

KHRacing
8 september 2008
Celica89 skrev:
Ja oftast gör många så att de lastbilsreggar bilarna för att få ner skatt,försäkring mm, desto mindre folk du skjutsar desto mindre blir oftast olyckorna. Men det är sant man måste ha skiljevägg lr dylikt men det är ju likadant med king cab som också oftast bara är reggad för 2 pers men finns dock fler säten^^. Nej det behöver du inte oroa dig för, att du inte ska kunna ha folk i baksätet det är ju inga ingrepp och kanske är det bara att åka ner om en vecka till sbp efter ett OK från VV och betala 300 spänn=) Hoppas det löser sig!

vägning 240-500kr beroende på station
reggning 680kr (tror jag det var)
ev: ombesiktning pga vissa fel 200kr...

springer lätt iväg.

31 Inlägg
8 september 2008
Hade samma problem med min Camaro för nåt år sen. Var reggad för 1 passagerare, trots att andra likadana var reggade för 3. Ringde Bilprovningen och snackade med en trevlig chef där. Han sa att jag skulle komma dit så han fick titta på det. Körde dit nån dag senare och han kontrollerade att det var bälte o riktiga stolar (nackstöd krävdes inte) och så gick han bara in och ändrade i datorn. Behövde inte köra in i hallen eller betala något smile

Corvetten har jag dock inte lyckats regga för fler wink

/André

183 Inlägg
15 september 2008
Ja men har det blivit fel behöver han inte betala en spänn vilket det verkar vara förresten du killen som hade bilen hur gick det? skjutsar du polarna nu lr=)?

12 086 Inlägg
15 september 2008
Vem fan bryr sig?
Kör med passagerare, de finns ju bälten o allt, skulle snuten bråka (som är ungefär 1 på miljonen) är de ju dom som åker bak som får skiten smile

Sök