3686
Sök

95oktan VS 98oktan sant/falskt?

166 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#1
Tjena!


Har hört massa ryckten om att 98 ska gå bättre en 95 men blir det verkligen någon märkbar skillnad?


Forummoderator
9 299 Inlägg
12 augusti 2008
#2
Ja och nej.
I vilken bil?

edit: I din T5 är jag övertygad om att du kan märka skillnad, speciellt om du testar V-power. T5 ägare har säkert mer att säga?
Senast redigerat av caromania (12 augusti 2008)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

166 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#3
V power?


127 Inlägg
12 augusti 2008
#4
v-power är soppan dom har på shell.
99 oktan om ja inte har fel.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
12 augusti 2008
#5
Om du har trimmat kärran och mappat den så den har högre kompression än vanligt så kan motorn börja spika om du kör på 95 oktan istället för 98, men ofta går dom bara lite sämre.
Har för mig att en del orginalbilar måste köras på 98 också, lite sportigare modeller då, men är inte säker.


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
12 augusti 2008
#6
jag kör med 98:a på min och den går renare och jämnare


872 Inlägg
12 augusti 2008
#7
nu har ju min motor smältihop en aning. men innan så gick baggan som natt och dag mellan 95 och 99, för att få ut lite till så kan man ha lite tidigare tändning på 99 oktan. eftersom den förbräns långsammare (man vill att det ska brinna långsammare)

If its too loud you are too old!

166 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#8
om man snackar i reace termer..tycker ni man ska tanka om till 98 innan ett race:P?


872 Inlägg
12 augusti 2008
#9
ja för fasen, köp lite oktanhöjjande oxå

If its too loud you are too old!

166 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#10
Vi säger att 2st 100%original 850 tävlar   850 Nr1= 95oktan,Reservhjul       850 Nr2=98oktan,utanreservhjul

hehe:P
skulle de vara nån skillnad mellan dessa bilar?
PS: reservhjulet , "viktförminskning"


872 Inlägg
12 augusti 2008
#11
ja. hurså förästen,

If its too loud you are too old!

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
12 augusti 2008
#12
Är det så att om man vanligtvis kör på 95-oktan och sen tankar 98 så kommer bilen först inte gå helt rätt, men att bilen sen anpassar sig efter dom där tre extra oktanen? Har iaf hört det nånstans.

O är det nån som vet hur det kommer sig att min bil ska tankas med 95-oktan (enligt manual etc) medans min brors tre år äldre Coupe GT med exakt likadan motor ska tankas med 98-oktan?

Whine whine!

166 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#13
ba undra!! för några av mina polare har precis köpt t5or originalare så vi kommer kanske tävla lite;) och eftersom min är original också tänkte jag då det med att använda mig av 98 ,och sen då kanske ta bort reservhjul,onödiga saker som basshögtalare osv! och hoppas på en liten förbättring


Ps: insatsen var 3000kr så jag har ingen lust och loosa;)
Senast redigerat av T5-Gajjan (12 augusti 2008)


Student
96 Inlägg
12 augusti 2008
#14
Hade nog velat sitta i den tankad med 98oktan, men inte för jag tror reservhjulet gör så stor skillnad bilar kan ju gå bättre om dom väger lite extra.

ne men gud, här luktar ju kiss

166 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#15
tack för svaren! nu kan jag sova lungt inatt!wink


kåt, glad och otacksam
132 Inlägg
12 augusti 2008
#16
Jag tycker att det blev klart märkbar skillnad sen jag började hälla i 98 i tanken. Betydligt renare och jämnare gång.
Sen att jag bytte från lågpris stationernas 95 till statoils 98 kan ha betydelse. Har hört att det kan variera ganska friskt mellan oktantalen på "billiga" stationer jämfört med "dyra". Om det stämmer ska ja låta va osagt.

Den modige svensken knyter näven i fickan och betalar snällt!
Varför köper man en högerstyd bil av en modell som finns som vänsterstyrd?
www.draminbil.nu

872 Inlägg
12 augusti 2008
#17
Urkas skrev:
Är det så att om man vanligtvis kör på 95-oktan och sen tankar 98 så kommer bilen först inte gå helt rätt, men att bilen sen anpassar sig efter dom där tre extra oktanen? Har iaf hört det nånstans.

O är det nån som vet hur det kommer sig att min bil ska tankas med 95-oktan (enligt manual etc) medans min brors tre år äldre Coupe GT med exakt likadan motor ska tankas med 98-oktan?

tändningen kan va ställd lite tidigare å då krävs 98, elelr i alla fall så blir det bättre med 98

If its too loud you are too old!

872 Inlägg
12 augusti 2008
#18
T5-Gajjan skrev:
tack för svaren! nu kan jag sova lungt inatt!wink

gå in på micro eller statoil eller va du nu hittar å köp en burk med något som heter octanhöjjande medel. häll det i tanken å flups så får du lite bättre fart
såg 5th gear testade dom van nog en hlav secund på 202 meter i sin iof sletene hög

ps chell ska ha bästa soppan i sina tankar
Senast redigerat av 998cc (12 augusti 2008)

If its too loud you are too old!

166 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#19
men måste jag tömma tanken helt innan jag tankar in 98 för att det ska ge skillnad? eller gör det något om man har några liter 95 medans man fyller 98?


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
12 augusti 2008
#20
Jag kör alltid (när jag kan) på ren V-Power och nog fan märks det att bilen går mycket bättre.

Körde på Jets 98 i 80 mil upp till norrland och sen 80 ner igen, tankade i V-
power när jag kom hem och det blev en rejäl skillnad.


V-Powern är ju lite dyrare än alla dom andra men jag tycker ju iaf att det är värt det.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P


Sök