2599
Sök

Projekt: Mazda Mx3. Motorbyte - 2.5 V6. Just nu; bromsuppgradering. MASSOR AV NYA BILDER!

4 571 Inlägg
17 september 2008
Ja 50kr+frakt låter väll rimligt?

Ang böjen så använder du bara 1,8'ans bummiböj och sätter Lmm på den istället.

Mitt rör får plats utan att flytta batteriet iaf åt mig, däremot måste man flytta spolarvätskebehållaren en liten bit men det är enkelt fixat.

Ser ju här hur det blir: http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=176295

Pm om det var intressant

236 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
Lite uppdate då smile.
Startade motorn idag och den startade felfritt på första försöket big_smile, gött som fan lät det med.
Gick ju lite ojämnt för vi hade inte satt i chipet i databoxen än.
Blev en liten tillfällig lösning med insuget bara för att kunna starta den, få sakerna nu i veckan.
Så på onsdag ska det sista fixas, rör till insuget mm. Sätta på allt igen och så och då blir det provkörning och sen på torsdag blir det besiktning big_smile.
Nu blir det tyvär inga nya sportstolar förrens nästa år, men den ska ju ändå snart ställas av snart så vad gör det.
Filmade när vi starta motorn men lyckas inte föra över filerna till datorn.
Ni får nöja er med en bild ^^
https://www1.garaget.org/gallery/archive/64671/477700_l8417y.jpg
Detta blev en tillfällig lösning bara för att starta motorn, det ska inte va såhär sen tongue

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo

Tordegard
18 Inlägg
8 oktober 2008
ju större konen är ju svårare är de att få basen rapp! säger sig själv ju.. förutsatt du har rätt effekt ska de inte skilja mycket...

236 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
Tordegard skrev:
ju större konen är ju svårare är de att få basen rapp! säger sig själv ju.. förutsatt du har rätt effekt ska de inte skilja mycket...

Vad pratar du om?

1 752 Inlägg
8 oktober 2008
Tjusigt med nya spisen i då!big_smile När har du den helt körklar då tror du?smile

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!

236 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
Kalle_Ponken skrev:
Tjusigt med nya spisen i då!big_smile När har du den helt körklar då tror du?smile

Nu när vi hade satt in chippet i styrboxen och skulle starta så startade den inte =/. Pappa håller på att fixa så ska testa snart igen, besiktning imorgon så jag hoppas verkligen nu.

59 Inlägg
8 oktober 2008
Hoppas det löser sig och lycka till på bes.!

236 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
Fick igång allt och så, men va tvungna att bta generator för den som satt på den nya var sönder.
Körde en sväng och allt kändes skit bra. Men upptäcker att det är en läcka. Där vi slipade ner vid insuget var det pyttelite läcka. Så pappa får fixa det på söndag och besikta den på tisdag. Skulle ju egentligen haft den nu för jag ska till gbg imon så jag tog besiktningen i ulricehamn så jag kunde åka direkt och sen skulle jag till skara direkt efter gbg och sen hem. Men så får jag åka helvetes buss sad. Tomgången är för låg, hur ändrar man det? Måste ställa in tändningen med.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/64671/479738_25qvhx.jpg
så ser det ut nu, så småningom ska filtret byggas ner.
Senast redigerat av ergoproxy (8 oktober 2008)

59 Inlägg
8 oktober 2008
Tomgången justerar du med hjälp av skruven i spjällhuset. Se bara till att justera den när motorn har nått sina rätta arbetstemp.

174 Inlägg
8 oktober 2008
Fräckt att det börjar ta form!
Behövs det en omtypning/besikta som ombyggt fordon eller är det bara en "vanlig" besiktning som gäller?

Jag tycker dom brukar vara rätt snälla på SBP här i Jönköping så det går säkert bra om du besiktigar här.

236 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
JontaK skrev:
Fräckt att det börjar ta form!
Behövs det en omtypning/besikta som ombyggt fordon eller är det bara en "vanlig" besiktning som gäller?

Jag tycker dom brukar vara rätt snälla på SBP här i Jönköping så det går säkert bra om du besiktigar här.

Besiktar den som vanligt och hoppas på att dom inte märker att man bytt motor. Jag tog i ulricehamn för jag skulle ändå den vägen och fanns ingen tid i jönköping.

236 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
Esmoked skrev:
Tomgången justerar du med hjälp av skruven i spjällhuset. Se bara till att justera den när motorn har nått sina rätta arbetstemp.

Ja då va det den vi höll på att pilla på.
Det finns en luftskruv på ovansidan, vet du vad den har för funktion och hur man ställer in den isf?
Den ändrar ju också varvtalet.

174 Inlägg
8 oktober 2008
ergoproxy skrev:
Besiktar den som vanligt och hoppas på att dom inte märker att man bytt motor. Jag tog i ulricehamn för jag skulle ändå den vägen och fanns ingen tid i jönköping.

Aha, kan ju gå vägen. big_smile
Skulle det inte göra det så går det säkert ordna under den långa, hemska vintern.

Hoppas det går bra och att bilen går igenom!

236 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
JontaK skrev:
ergoproxy skrev:

Aha, kan ju gå vägen. big_smile
Skulle det inte göra det så går det säkert ordna under den långa, hemska vintern.

Hoppas det går bra och att bilen går igenom!

Dom ser ingen skillnad på motorerna, bara en mazdakännare ser skillnad så det ska inte va några problem smile

Avstängd
298 Inlägg
9 oktober 2008
ergoproxy skrev:
Dom ser ingen skillnad på motorerna, bara en mazdakännare ser skillnad så det ska inte va några problem smile

du vet om att dom provkör bilen ?
70hp extra ellr vad det skilde känns garanterat och då börjar dom fundera på om det beror på det öppna luftfiltret eller nåt annat
räkna inte med att den går igenom då blir du bara besviken om den inte gör det.

så dumma i huvudet är  dom inte,dom jobbar och provkör bilar varje dag och vet på ett ungefär hur bilarna ska gå om allt är ok.

236 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
PG skrev:
ergoproxy skrev:

70hp extra ellr vad det skilde känns garanterat och då börjar dom fundera på om det beror på det öppna luftfiltret eller nåt annat

så dumma i huvudet är  dom inte,dom jobbar och provkör bilar varje dag och vet på ett ungefär hur bilarna ska gå om allt är ok.

men det vet jag väl jag är inte heller dum i huvudet, har besiktat bil innan. alla klde motorer har gått igenom utan problem occh det är även stor skillnad på 1,8L och klde 2,5L, sen brukar dom inte gasa gärnet. Och mx3:orna är inte vanliga så det är inget dom kör varje dag.
Senast redigerat av ergoproxy (9 oktober 2008)

Tårtbitsracing
136 Inlägg
13 oktober 2008
Hoppas avgasvärdena blir rätt nu tjejen!

ställ tomgången på 750-850 rpm.. o ha en fungerande kat så ska d gå fint om motorn e frisk smile
Senast redigerat av Wolf_ (13 oktober 2008)

/WOLF
Mazda RX-7

4 571 Inlägg
13 oktober 2008
PG skrev:
ergoproxy skrev:

Både jag samt de 4-6 andra i sverige som swappat har besiktigat utan problem.

236 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
co halten var för hög sad.
Har en månad på att fixa det så jag kör och sen ställer av den så fixar vi det i vinter.
Pappa trodde att motorn kanske får för mkt bensin pga chippet i styrboxen.
Någon annan som vet vad det kan va för fel?

174 Inlägg
14 oktober 2008
Om stift och katalysator fungerar som det ska så är det nog troligt att det är för mycket soppa.
Du körde väl bilen ordentligt varm innan besiktning? En kall motor ger ofta dåliga värden.

Sen går det "fuska" lite genom att köra riktigt varmt och sen köra med en viss inblandning E85 i tanken.
Det är ju dock ingen långsiktig lösning på problemet.

Sök