2999
Sök

Myter inom bilvärlden,fyll på med era!

4 586 Inlägg
16 augusti 2008
#21
Köpare-kamremen är ju helt slut har sprickor på sig

Säljare-vad konstigt för den är ju nybesigtad..

en på jobbet som köpte bil


terazzi
16 augusti 2008
#22
Rushman skrev:
prodrive skrev:
Att Volvo 740 är en bra och säker bil.

Om man med bil menar ett fordon som säkert, billigt och enkelt kan förflytta en eller flera personer, och eller diverse prylar, från punkt A till punkt B under en lång perdiod, och under denna perioden vill ha så lite problem som möjligt så vill jag påstå att Volvo 740 är en av världens bästa bilar.

// "Volvohatande" Japsfantast

RUSHMAN du har sååå rätt big_smile

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
16 augusti 2008
#23
jorre83 skrev:
Köpare-kamremen är ju helt slut har sprickor på sig

Säljare-vad konstigt för den är ju nybesigtad..

en på jobbet som köpte bil

HAHAHAHA!!! Och en del undrar varför dom kallas för bilskojare. roll

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

4 586 Inlägg
16 augusti 2008
#24
Man sitter säkrast i en bil om det åskar?

Helt säker är man inte, helst ska man stanna vid vägkanten.
Kör man fort finns risken att man krockar eller kör av vägen om man träffas.
Blir man träffad kan tanken explodera och rutor krossas.
Det säger allt, hur död är man inte då?
Senast redigerat av jorre83 (16 augusti 2008)


1 661 Inlägg
16 augusti 2008
#25
R_fused skrev:
Enligt min arbetskamrat drog hans 745a mer bensin efter att han fyllde i så mycket olja att det syntes på stickan. Han trodde att det berodde på att den blev bortskämd när den fick olja och ville ha mer bensin med:) dock va han väl inte helt allvarlig

Det ligger ju nånting i det eftersom oljan blir motstånd för veven.
Oljeval påverkar ju effekten så den borde mycke väl kunna påverka bränsleförbrukningen med. Inte så mkt dock.
Senast redigerat av Hardjim (16 augusti 2008)

4 682 Inlägg
16 augusti 2008
Trådstartare
#26
jorre83 skrev:
Man sitter säkrast i en bil om det åskar?

Helt säker är man inte, helst ska man stanna vid vägkanten.
Kör man fort finns risken att man krockar eller kör av vägen om man träffas.
Blir man träffad kan tanken explodera och rutor krossas.
Det säger allt, hur död är man inte då?

beror egentligen på  va de för bil du sitter i, om ramen e konstruerad som en bur runt coupen så leder den bort åskan från dom som sitter inne i bilen.
detta gäller dock endast metall,å i dagens bilar används ju mer å mer plast alltså kan de bli osäkra att sitta i då de åskar.
edit:Faradays bur heter principen http://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_cage
Senast redigerat av Moparboy440 (16 augusti 2008)

1 661 Inlägg
16 augusti 2008
#27
Moparboy440 skrev:
jorre83 skrev:
Man sitter säkrast i en bil om det åskar?

Helt säker är man inte, helst ska man stanna vid vägkanten.
Kör man fort finns risken att man krockar eller kör av vägen om man träffas.
Blir man träffad kan tanken explodera och rutor krossas.
Det säger allt, hur död är man inte då?

beror egentligen på  va de för bil du sitter i, om ramen e konstruerad som en bur runt coupen så leder den bort åskan från dom som sitter inne i bilen.
detta gäller dock endast metall,å i dagens bilar används ju mer å mer plast alltså kan de bli osäkra att sitta i då de åskar.

Kan väl ganska säkert säga att ALLA bilar har en ram i metall och i nya bilar är det mkt vanligare att coupen funkar som en bur.

OEM <3
6 957 Inlägg
16 augusti 2008
#28
Irmscher Vectra skrev:
Ingen direkt myt, det har faktiskt hänt.
Det var en tjej som blev ombedd av sin kille att fylla olja i bilen innan hon åkter ner till Karlstad.
(Det var här i Sunne.)
Det gjorde hon! Ända upp till locket! Hon kom ca 2.5 mil innan nånting gick åt helsicke och det var olja över hela 45'an. lol
Killen blev inte direkt glad, men inte heller förvånad. roll

Dedär har hänt här hemma oxå...inte för mig men för en annan stackare tongue

OEM <3

4 586 Inlägg
16 augusti 2008
#29
renault en bil för två en sitter i och en skjuter på..

är dom så dårliga?


16 197 Inlägg
16 augusti 2008
#30
Irmscher Vectra skrev:
prodrive skrev:
Att Volvo 740 är en bra och säker bil.

Det är ju ingen myt.. Jag gillar inte 740 heller, men kolla lite krocktester och motorpålitlighet.. :rolleyes.:
Då ligger nog en liten japsare i lä.. Kanske inte med motorn, men i säkerhet. wink

har du inte sett krocktesten me nya Megán å en 740??   de blir ju bara bajs kvar av volvon.. tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

4 682 Inlägg
16 augusti 2008
Trådstartare
#31
Hardjim skrev:
Moparboy440 skrev:
jorre83 skrev:
Man sitter säkrast i en bil om det åskar?

Helt säker är man inte, helst ska man stanna vid vägkanten.
Kör man fort finns risken att man krockar eller kör av vägen om man träffas.
Blir man träffad kan tanken explodera och rutor krossas.
Det säger allt, hur död är man inte då?

beror egentligen på  va de för bil du sitter i, om ramen e konstruerad som en bur runt coupen så leder den bort åskan från dom som sitter inne i bilen.
detta gäller dock endast metall,å i dagens bilar används ju mer å mer plast alltså kan de bli osäkra att sitta i då de åskar.

Kan väl ganska säkert säga att ALLA bilar har en ram i metall och i nya bilar är det mkt vanligare att coupen funkar som en bur.

man ska aldrig säga alla,tex,trabant å tata har inte de. å ja p.g.a säkerhetsskäl så e de mycke vanligare me bur idag. förresten så e de väldigt få nya bilar som har ram. de flesta har ju uni-body konstruktion.

1 661 Inlägg
16 augusti 2008
#32
Moparboy440 skrev:
Hardjim skrev:
Moparboy440 skrev:

beror egentligen på  va de för bil du sitter i, om ramen e konstruerad som en bur runt coupen så leder den bort åskan från dom som sitter inne i bilen.
detta gäller dock endast metall,å i dagens bilar används ju mer å mer plast alltså kan de bli osäkra att sitta i då de åskar.

Kan väl ganska säkert säga att ALLA bilar har en ram i metall och i nya bilar är det mkt vanligare att coupen funkar som en bur.

man ska aldrig säga alla,tex,trabant å tata har inte de. å ja p.g.a säkerhetsskäl så e de mycke vanligare me bur idag. förresten så e de väldigt få nya bilar som har ram. de flesta har ju uni-body konstruktion.

Hmm, jaha. Detta begrepp var nytt för mig, jag och alla jag pratat bilar med talar om att ramen på en bil är den bärande konstruktionen i en bil. Då är alla balkar nästan uteslutande i metall.
Ett ex är att ifall en bärande balk har blivit ordentligt skadad i en krock så är bilen ofta ram-sne.

OEM <3
6 957 Inlägg
16 augusti 2008
#33
Polaren trodde att blev lite fler HK av att de satt en japsdämp ibak på bilen...

OEM <3

4 682 Inlägg
16 augusti 2008
Trådstartare
#34
Hardjim skrev:
Moparboy440 skrev:
Hardjim skrev:

Kan väl ganska säkert säga att ALLA bilar har en ram i metall och i nya bilar är det mkt vanligare att coupen funkar som en bur.

man ska aldrig säga alla,tex,trabant å tata har inte de. å ja p.g.a säkerhetsskäl så e de mycke vanligare me bur idag. förresten så e de väldigt få nya bilar som har ram. de flesta har ju uni-body konstruktion.

Hmm, jaha. Detta begrepp var nytt för mig, jag och alla jag pratat bilar med talar om att ramen på en bil är den bärande konstruktionen i en bil. Då är alla balkar nästan uteslutande i metall.
Ett ex är att ifall en bärande balk har blivit ordentligt skadad i en krock så är bilen ofta ram-sne.

har funnits ända sedan 1920-talet,då en bil har en ram så fästs alla hjulupphängningar,motorn,växelåda,bakaxel m.m i ramen.sen sätter man på en kaross som egentligen bara e ett skall som skyddar.

blacken
16 augusti 2008
#35
Moparboy440 skrev:
jorre83 skrev:
Man sitter säkrast i en bil om det åskar?

Helt säker är man inte, helst ska man stanna vid vägkanten.
Kör man fort finns risken att man krockar eller kör av vägen om man träffas.
Blir man träffad kan tanken explodera och rutor krossas.
Det säger allt, hur död är man inte då?

beror egentligen på  va de för bil du sitter i, om ramen e konstruerad som en bur runt coupen så leder den bort åskan från dom som sitter inne i bilen.
detta gäller dock endast metall,å i dagens bilar används ju mer å mer plast alltså kan de bli osäkra att sitta i då de åskar.
edit:Faradays bur heter principen http://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_cage

Det har inte så mycket med om det är en ram/bur runt kupen, utan det är bilplåten i sig som har ett högt inre motstånd och som låter blixten "rinna" av, därför att den följer slaviskt "det minsta motståndets lag"..

4 682 Inlägg
16 augusti 2008
Trådstartare
#36
blacken skrev:
Moparboy440 skrev:
jorre83 skrev:
Man sitter säkrast i en bil om det åskar?

Helt säker är man inte, helst ska man stanna vid vägkanten.
Kör man fort finns risken att man krockar eller kör av vägen om man träffas.
Blir man träffad kan tanken explodera och rutor krossas.
Det säger allt, hur död är man inte då?

beror egentligen på  va de för bil du sitter i, om ramen e konstruerad som en bur runt coupen så leder den bort åskan från dom som sitter inne i bilen.
detta gäller dock endast metall,å i dagens bilar används ju mer å mer plast alltså kan de bli osäkra att sitta i då de åskar.
edit:Faradays bur heter principen http://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_cage

Det har inte så mycket med om det är en ram/bur runt kupen, utan det är bilplåten i sig som har ett högt inre motstånd och som låter blixten "rinna" av, därför att den följer slaviskt "det minsta motståndets lag"..

står nog hur de egentligen ligger till här:http://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_cage
nu tillbaka till topic

7 100 Inlägg
16 augusti 2008
#37
Irmscher Vectra skrev:
Ingen direkt myt, det har faktiskt hänt.
Det var en tjej som blev ombedd av sin kille att fylla olja i bilen innan hon åkter ner till Karlstad.
(Det var här i Sunne.)
Det gjorde hon! Ända upp till locket! Hon kom ca 2.5 mil innan nånting gick åt helsicke och det var olja över hela 45'an. lol
Killen blev inte direkt glad, men inte heller förvånad. roll

hahahahaha lol
så gjorde en praktikant på en vw verkstad här ochså,han fyllde ända upp tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Brum säger bilen.
394 Inlägg
16 augusti 2008
#38
Motorn skär om man häller socker i tanken..

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)

7 100 Inlägg
16 augusti 2008
#39
Psychotic skrev:
Motorn skär om man häller socker i tanken..

de gör det inte...

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

4 682 Inlägg
16 augusti 2008
Trådstartare
#40
kom på ju lite fler myter:
-folk tror att man får mer hk om man har grövre headers(extraktorgrenrör),men så e egentligen inte fallet.
blir faktiskt ett bättre avgasflöde om man inte har altför grova rör,om man har altför små sker dock samma sak.måste vara lagom storlek,men många köper grövre headers för att dom tror att bigger is better.
-man får inte mer hästar bara för att man slänger på  en större förgasare.
t.e.x om du har en cheva smallblock motor me edelbrock 600cfm gasare å slänger på en barry grant 850cfm förgasare.då e de ända du får en saftigare bensinförbrukning.


Sök