2746
Sök

Myter inom bilvärlden,fyll på med era!

Eliminator
1 441 Inlägg
16 augusti 2008
En del tror att en bensintank kan explodera,, händer bara i actionfilmer tyvärr.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
16 augusti 2008
evilaudio skrev:
Irmscher Vectra skrev:
prodrive skrev:
Att Volvo 740 är en bra och säker bil.

Det är ju ingen myt.. Jag gillar inte 740 heller, men kolla lite krocktester och motorpålitlighet.. :rolleyes.:
Då ligger nog en liten japsare i lä.. Kanske inte med motorn, men i säkerhet. wink

har du inte sett krocktesten me nya Megán å en 740??   de blir ju bara bajs kvar av volvon.. tongue

Nu var det ju en japanare.. wink Hehe...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

184 Inlägg
16 augusti 2008
Känner en kille som har en Saab 93 som säger att den är världens säkraste bil. även om han blir rammad av en Dodge RAM-Truck F-250 i 200Km/h från sidan blir det inte en skråma på hans Saab å han klarar sig helt utan skador:D Å det värsta är att han tror på sig själv å är seriös med det. Den är brutalt trimmad med med Luftfilter å 3" å ett superchip som ger 350Hk:D Haha

MvH: Johan

Legitimerad Lamphållare
369 Inlägg
16 augusti 2008
Sokrates skrev:
En del tror att en bensintank kan explodera,, händer bara i actionfilmer tyvärr.

/Tommy.

En bensin tank kan explodera ifall bilen brinner dock blir det inte någon mega explosion utan poffar till lite under bilen, myten e väl mer den ifall man skjuter på en bensin tankså exploderar den?

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "

2 Inlägg
16 augusti 2008
att volvo 740/940 är en säker bil, är en myt idag...

Visst, en gång i tiden ansågs den att vara säker, men idag står den sig inte bra!

http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I

Ta en titt där bara smile

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
16 augusti 2008
Kör in i en gammal tom lada och allting inom 1km sprängs i luften.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

huh?
10 427 Inlägg
16 augusti 2008
brk skrev:

Visst, en gång i tiden ansågs den att vara säker, men idag står den sig inte bra!

Men Folksam tycker fortfarande att dom är 20% säkrare än medelbilen
baserat på verkliga olyckor. Kanske inte så många olyckor där en 940
kombi får en Renault parkerad i framsätet.. men ändå wink

huh?
10 427 Inlägg
16 augusti 2008
Kom på den ultimata myten eller påståendet i annonser och vid bilköp.

Slitna däck verkar alltid gå i hand med detta citatet "går en säsong till"
hur pass slitna däcken än är loltongue Rullar gör dom säkert, men inte säkert? wink

2 Inlägg
16 augusti 2008
steifan skrev:
brk skrev:

haha nej det är ju sant, men vad som är intressant är att mycket mindre bil tar krocken bättre!

1 772 Inlägg
16 augusti 2008
brk skrev:

Man kan ju inte jämföra en 15 år gammal bil med en 3 år gammal bil?

Hade en ny volvo krockat med en gammal renault hade du fått sett på värre grejjer..

Här är lite andra filmer värda att se
http://www.youtube.com/watch?v=j1Wy4tO9azo
http://www.youtube.com/watch?v=3_fN9CCMZXg
http://www.youtube.com/watch?v=EZd9k_5nOYY
http://www.youtube.com/watch?v=lqhwN1Nj … re=related
Senast redigerat av NordstromJ (16 augusti 2008)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Diktator
968 Inlägg
16 augusti 2008
Sokrates skrev:

/Tommy.

ja, tyvärr värkar det vara en myt som sitter inbränd i skallen på allt för många, bilarna har rullningskydd som ska förhindra att bränsle rinner ut... emn ännu mer komiskt är det ju att dom sprängs under motorhuven... vem förvarar bränslet där? förutom den dl som motorn ska ha...

även hollywood däck existerar inte, sånna som man kan få däck skrik på grus och gräs... min klass polare hade letat efter sånna på nätet i typ ett halv år...

blacken
16 augusti 2008
brk skrev:
steifan skrev:
brk skrev:

haha nej det är ju sant, men vad som är intressant är att mycket mindre bil tar krocken bättre!

Nej Renaulten är INTE mycket mindre. Ställ dom bredvid varandra och se. Sedan så är inte 740:ian designad  för offset kollisioner. Utan för "head on" som det heter, skulle vara intressant om dom hade gjort ett sådant krocktest istället, eller tagit en Saab 99/900 og ifrån samma årsmodell som Volvon..
Senast redigerat av blacken (16 augusti 2008)

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 augusti 2008
blacken skrev:
brk skrev:
steifan skrev:

Nej Renaulten är INTE mycket mindre. Ställ dom bredvid varandra och se. Sedan så är inte 740:ian designad  för offset kollisioner. Utan för "head on" som det heter, skulle vara intressant om dom hade gjort ett sådant krocktest istället, eller tagit en Saab 99/900 og ifrån samma årsmodell som Volvon..

blä blä blä :p renault Modusen är tyngre än en 740 ...å att jämnföra en Rakställd motor mot en tvärmonterad tycker jag e jävligt fegt faktiskt....en tvärmonterad täcker hela fronten på en renault å fördelar vidare kraften över hela torpedväggen vid en smäll...en jävla stor yta...en rakmonterad motor fortsätter rakt in i kupen/under bilen vid en smäll.. de är bara motorn som är nått skydd i en sån bil :p

Släng på en snöplog på volvon å smäll med renaulten då delar de upp kraften från smällen på samma yta ungefär å då är frågan vilken bil som går sönder mest tongue

Teddan
2 495 Inlägg
16 augusti 2008
varför stressar 740/940 killarna upp sig ang krocksäkerheten mot nya bilar...

volvo har alltid legat bra till på krocksäkerhetsidan, men en 25år gammal bil är gammal

Gammal är inte bäst och utvecklingen går framåt , släpp det och inse fakta det händer saker varje år

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

4 682 Inlägg
16 augusti 2008
Trådstartare
nog tjatat om säkerheten i gammla volvosar,e ju inte helt rättvist att jämföra en 25 år gammal bil me en ny i krocksäkerhetsfrågor.
fanns ju knappt krocktest på den tiden.
Senast redigerat av Moparboy440 (16 augusti 2008)

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
16 augusti 2008
r-ted skrev:

volvo har alltid legat bra till på krocksäkerhetsidan, men en 25år gammal bil är gammal

Gammal är inte bäst och utvecklingen går framåt , släpp det och inse fakta det händer saker varje år

Precis. smile
Vilken bil var inte "kass" på krocksäkerhet då?

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

inte som alla andra...
127 Inlägg
16 augusti 2008
Brandis skrev:
Sokrates skrev:

/Tommy.

ja, tyvärr värkar det vara en myt som sitter inbränd i skallen på allt för många, bilarna har rullningskydd som ska förhindra att bränsle rinner ut... emn ännu mer komiskt är det ju att dom sprängs under motorhuven... vem förvarar bränslet där? förutom den dl som motorn ska ha...

även hollywood däck existerar inte, sånna som man kan få däck skrik på grus och gräs... min klass polare hade letat efter sånna på nätet i typ ett halv år...

Att det sprängs under huven överdivs väl en del, men prova tända eld på spolarvätska får du se vad som händer....

En motor KAN inte få för mycket bränsle, Bara för lite luft!

1 079 Inlägg
16 augusti 2008
_Glenne_ skrev:
azid skrev:
_Glenne_ skrev:

jag säger att det inte stämmer... hade en 740 som jag körde ca 8km utan olja och då skar den roll

inte många bilar så kommer så långt utan  olja

körde en par mil med min gammla sierra 2,9a utan olja, och efter ca 2 mil så började den rassla så fyllde jag på olja och sen gick den klockrent igen... hände flera gånger på den motorn utan några som hellst bekymmer tongue

På hjulafton i Lidköping 14/8 körde de en 740 fullgas utan olja och vatten. Höll i 55 sekunder, sen skar den ihop fullständigt.

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 augusti 2008
r-ted skrev:

jag stressar inte upp mig...men de är fel å jämnföra mellan en tvärmonterad å en rakmonterad motor.... å en Modus är så hög jämnfört med en vanlig bil...som å jämnföra en Audi q7 eller xc90 mot en modus..
eller varför inte en s80/saab 95 ?

Tror du förstår vart jag vill komma..skiter i märket... kör man på ett träd med en modus tar motorn upp alla kraft för motorn täcker hela fronten... kör man på ett träd med en bmw/volvo...you name i med längsmonterad motor så flyttar sig motorn lite i sidled å blottar hela torpedväggen typ å fortsätter gärna in i kupen om de går tillräckligt fort

1 754 Inlägg
17 augusti 2008
Man kanske inte är så säker i en 740. Men sätt dig i en 205 GTi och det blir inte ett dugg bättre...

Jag kan inget om allt.

Sök