Sen får man ju jämföra med andra bilar från samma tid och prisklass med. hade en ny megane INTE varit bättre skulle ju fransoserna låsas in...
Ähh, nej. Ska man jämföra ska man göra det med en "medelbil" och det är långt ifrån en 20år gammal 740. Så 740 är inte säker.
Inga personangrepp jag vet men, har du blivit tappad framför en snöslunga eller nåt? En 740 från 1990 och en annan bil från 1990= 740 Vinner!
Du din senile jäkel. Som jag skrev, ska man jämföra säkerheten mellan bilar ska detta jämföras mot en medelbil, vilket 740 inte är utan istället en bil ~10år gammal. Ska man köra på volvoraggares ursäkt "Du måste jämföra med en lika gammal bil" så är ju en traktor från 1888 säker på motorvägen, jämfört med en häst, eller något. Så jämför 740 mot s40, v70, 93/95 och liknande, för det är medelbilar nu 2008.
Så ta fram läsglasögonen Börje lille nästa gång du ska hoppa på folk.
3) En stor motor drar mindre bränsle än en liten. (för att den stora motorn inte behöver jobba så hårt)
4) En (man. vxl.) bil accelererar som bäst vid maxeffekt.
hödde du, en v twin på mc ger faktiskt mer vrid än en vanlig radfyra . jag vet själv och har jämfört. du behöver mindre arbete på en v twin för att mcn ska dra sig fram.
och på en v twin är kolvarna mycket större än på en radfyra.
Ja det är som sagt en väl inarbetad myt.
ja en sann myt . för den som är erfaren på hoj då. sen finns de såklart klenare v twin med, men ska man vara rättvis så måste man ta av samma kubik och ungeäfrlig effekt.
men kan jämföra dock min pappas hojjar mot min 600cc 100 hästar, min accelererar sjukt mycket snabbare än hans från stående för min varvar ju mycket mer. men rullar vi från 70 km/h i högsta växel på båda hojjarna och ger fullgas då drar han mig så de stänker om det. därmed mycket mer vrid.
hödde du, en v twin på mc ger faktiskt mer vrid än en vanlig radfyra . jag vet själv och har jämfört. du behöver mindre arbete på en v twin för att mcn ska dra sig fram.
och på en v twin är kolvarna mycket större än på en radfyra.
Ja det är som sagt en väl inarbetad myt.
Men i hoj-sammanhang säger jag bara Ducati!
enbart för deras underbara motorer vissa modeller tycker jag inte om i utseendet , men värstingen på nästan 600 tusen kr tackar man inte nej till.
En vanlig myt e väl då att automatiska växellådor ses som långsammare än manuella och drar mkt mer soppa. Titta bara på VWs DSG säger ja då
Som tumregel är det dock helt rätt. Konvertern innebär en energiförlust och idag så är majoriteten av automatlådor behäftade med en sådan.
Ja, men en modern "vanlig" automatlåda, alltså en med konverter, har ju även lock-up, som gör att förlusten i konvertern försvinner när bilen kommer lite upp i fart.
På vissa vanliga automatlådor drar faktisk mindre vid landvägskörning, för att 6:a växel är "längre", så motorn går på längre varv. SAAB 9-3 Aero (V6) är ett exempel på det.
/Dansken
Rätt just därför jag kör automat själv. Men totalt över en EU-cykel är automat med konverter ändå något törstigare.
3) En stor motor drar mindre bränsle än en liten. (för att den stora motorn inte behöver jobba så hårt)
4) En (man. vxl.) bil accelererar som bäst vid maxeffekt.
'
3an fakta på det ? min BMW drar betydligt mindre soppa än vad min gamla 740 gorde har en 3.5 liters rak sexa under huven på BMWn kör på 0.8a hade en hmm vetifan liters fyra på volvon drog runt 1.2 så det är sant att en större motor drar mindre pga av att den får jobba mindre och du kan växla snabbare samt köra på lägre varv utan att den måste jobba som fan så nån myt är det inte direkt
Du blandar ihop bil och motor. Om ditt resonemang stämmer: Varför nöja sig med 3,5L sexa? Borde inte en 8L V12:a vara ännu snålare?
hödde du, en v twin på mc ger faktiskt mer vrid än en vanlig radfyra . jag vet själv och har jämfört. du behöver mindre arbete på en v twin för att mcn ska dra sig fram.
och på en v twin är kolvarna mycket större än på en radfyra.
Ja det är som sagt en väl inarbetad myt.
ja en sann myt . för den som är erfaren på hoj då. sen finns de såklart klenare v twin med, men ska man vara rättvis så måste man ta av samma kubik och ungeäfrlig effekt.
men kan jämföra dock min pappas hojjar mot min 600cc 100 hästar, min accelererar sjukt mycket snabbare än hans från stående för min varvar ju mycket mer. men rullar vi från 70 km/h i högsta växel på båda hojjarna och ger fullgas då drar han mig så de stänker om det. därmed mycket mer vrid.
Sambandet mellan vridmoment och cylindervolym är linjärt. Antalet cylindrar har ingen betydelse och är ovidkommande inom rimliga gränser. Hur olika hojar känns på olika växlar osv innehåller för mycket andra variabler.
ja en sann myt . för den som är erfaren på hoj då. sen finns de såklart klenare v twin med, men ska man vara rättvis så måste man ta av samma kubik och ungeäfrlig effekt.
men kan jämföra dock min pappas hojjar mot min 600cc 100 hästar, min accelererar sjukt mycket snabbare än hans från stående för min varvar ju mycket mer. men rullar vi från 70 km/h i högsta växel på båda hojjarna och ger fullgas då drar han mig så de stänker om det. därmed mycket mer vrid.
Sambandet mellan vridmoment och cylindervolym är linjärt. Antalet cylindrar har ingen betydelse och är ovidkommande inom rimliga gränser. Hur olika hojar känns på olika växlar osv innehåller för mycket andra variabler.
Man får ett jämnare (flackare) vrid med fler cylindrar..
En del tror att en bensintank kan explodera,, händer bara i actionfilmer tyvärr.
/Tommy.
ja, tyvärr värkar det vara en myt som sitter inbränd i skallen på allt för många, bilarna har rullningskydd som ska förhindra att bränsle rinner ut... emn ännu mer komiskt är det ju att dom sprängs under motorhuven... vem förvarar bränslet där? förutom den dl som motorn ska ha...
även hollywood däck existerar inte, sånna som man kan få däck skrik på grus och gräs... min klass polare hade letat efter sånna på nätet i typ ett halv år...
Att det sprängs under huven överdivs väl en del, men prova tända eld på spolarvätska får du se vad som händer....
ja testa de! för du vet väl att man ska späda ut den med vatten?? då brinner den inte så värst mycket
ja, tyvärr värkar det vara en myt som sitter inbränd i skallen på allt för många, bilarna har rullningskydd som ska förhindra att bränsle rinner ut... emn ännu mer komiskt är det ju att dom sprängs under motorhuven... vem förvarar bränslet där? förutom den dl som motorn ska ha...
även hollywood däck existerar inte, sånna som man kan få däck skrik på grus och gräs... min klass polare hade letat efter sånna på nätet i typ ett halv år...
Att det sprängs under huven överdivs väl en del, men prova tända eld på spolarvätska får du se vad som händer....
ja testa de! för du vet väl att man ska späda ut den med vatten?? då brinner den inte så värst mycket
Det är då när man gör det som spolarvätskan blir som farligast..
ja en sann myt . för den som är erfaren på hoj då. sen finns de såklart klenare v twin med, men ska man vara rättvis så måste man ta av samma kubik och ungeäfrlig effekt.
men kan jämföra dock min pappas hojjar mot min 600cc 100 hästar, min accelererar sjukt mycket snabbare än hans från stående för min varvar ju mycket mer. men rullar vi från 70 km/h i högsta växel på båda hojjarna och ger fullgas då drar han mig så de stänker om det. därmed mycket mer vrid.
Sambandet mellan vridmoment och cylindervolym är linjärt. Antalet cylindrar har ingen betydelse och är ovidkommande inom rimliga gränser. Hur olika hojar känns på olika växlar osv innehåller för mycket andra variabler.
Man får ett jämnare (flackare) vrid med fler cylindrar..
Visst men medelvärdet över en cykel (två varv på motorn) är detsamma.
3) En stor motor drar mindre bränsle än en liten. (för att den stora motorn inte behöver jobba så hårt)
4) En (man. vxl.) bil accelererar som bäst vid maxeffekt.
Haha, jag skulle vilja se dig presentera lite FAKTA bakom ett par av de där påståendena. Du kan ju inte bara hitta på egna "fakta" och sedan kalla sanningen för myter. :p
Helt säker är man inte, helst ska man stanna vid vägkanten. Kör man fort finns risken att man krockar eller kör av vägen om man träffas. Blir man träffad kan tanken explodera och rutor krossas. Det säger allt, hur död är man inte då?
aldrig hört talas om faradays bur?? Fysik? Står stilla vid vägkanten i en bil så kommer inget hända dig det kan jag lova!
Helt säker är man inte, helst ska man stanna vid vägkanten. Kör man fort finns risken att man krockar eller kör av vägen om man träffas. Blir man träffad kan tanken explodera och rutor krossas. Det säger allt, hur död är man inte då?
aldrig hört talas om faradays bur?? Fysik? Står stilla vid vägkanten i en bil så kommer inget hända dig det kan jag lova!
Top Gear har testat Golfens (6) faradays bur till max genom ett test med en jäkla massa el som träffa bilen direkt. Så, ja du sitter säkert
Helt säker är man inte, helst ska man stanna vid vägkanten. Kör man fort finns risken att man krockar eller kör av vägen om man träffas. Blir man träffad kan tanken explodera och rutor krossas. Det säger allt, hur död är man inte då?
aldrig hört talas om faradays bur?? Fysik? Står stilla vid vägkanten i en bil så kommer inget hända dig det kan jag lova!
Top Gear har testat Golfens (6) faradays bur till max genom ett test med en jäkla massa el som träffa bilen direkt. Så, ja du sitter säkert
Guldfinger: den om förbrukning stämmer inte helt, beror på takten bilen körs i. Top gear;s test där en Toyota prius möter en E92 M3 visar hur det står till.
Vad jag hört så startade Priusen med urladdat batteri i det testet. Så mycket energi gick åt till att ladda upp det.
Skämt åsido. Vid hårda inbromsningar återladdas ingen rörelseenergi till batterierna heller så poängen med hybrid har man spelat ut vid detta testet. Istället så har man bara en massa extra dödvikt att släpa på.
M3:an har en överlägsen väghållning och den lär ju inte ha behövt bromsa bort så mycket energi överhuvudtaget. Om M3:an bara haft en 2,3L sexa istället för 4L V8 så skulle den tagit ännu mindre soppa.
Men visst mitt påstående stämmer inte till 100% men det gör inte att alla andra haft rätt hela tiden och alla skrönor stämmer. När man utnyttjar en motor till absolut max så väljer ju tillverkarna att feta på med soppa. Så när en liten motor ligger på 95-100% maxlast inträffar det att en motor som bara jobbar på 80-90% och då körs på lamda 1 faktiskt går snålare än den mindre motorn.
Men för vanlig landvägskörning som kräver cirka 20-30hk vid motorvägsfart så har vi en helt annan situation.
Sambandet mellan vridmoment och cylindervolym är linjärt. Antalet cylindrar har ingen betydelse och är ovidkommande inom rimliga gränser. Hur olika hojar känns på olika växlar osv innehåller för mycket andra variabler.
Man får ett jämnare (flackare) vrid med fler cylindrar..
Visst men medelvärdet över en cykel (två varv på motorn) är detsamma.
Men man måste ha högre (mera) varv på motor med färre cylindrar för att få samma (likadant) "uumph" ur den
En myt man ofta hörde i moppeåldern var "att brorsan,kusinen eller annan bekant, tankade flygbränsle i moppen och då så kunde dom ta bort tändstiftet, stoppa dit en bult och köra ändå, i minst 100 knyck!"
3) En stor motor drar mindre bränsle än en liten. (för att den stora motorn inte behöver jobba så hårt)
4) En (man. vxl.) bil accelererar som bäst vid maxeffekt.
kan säga så mkt att 3:an inte är en myt, testade själv. Jag och en kollega, Han kör en FH-16 660 o jag kör en FH 520. På raka fina vägar skiljer det inte alls mkt i bränsle, min bil gick pyttelite snålare (ca 4.9 till 5.0 liter milen medans hans låg på 5.0 till 5.1 liter milen. men sen kom vi till en massa backar. (båda kör med full last @ 60t) och hans bil drar mer visar det enligt mätaren bara för att den suger i mer diesel, o min drar mindre, MEN i slutet han körde ifrån mig ganska hårt o hans motor fick ju faktiskt jobba mindre (så i praktiken blir ju hans uppförsbacke mkt kortare) medans min bil fick jobba en längre stund innan jag kom upp för backen och därför så drog faktiskt min bil mkt mer än hanses.
Och ang 1:an där så e det faktiskt en myt. Det märks betydligt mer på större motorvolymer. Det kanske inte skiljer sådär mkt i vrid men en radmotor har ett ganska jämt o fint register genom alla varvtal medans en v motor har en ganska aggressiv karaktär alltså mer vrid högre upp.