2392
Sök

2004 BMW 325Ci e46 - byta eller överladda?

Utbildad proffsamatör
783 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#1
Tjo,

Jag köpte en BMW 325 Ci från en rik gubbe för några år sedan. Han var första ägaren sedan ny. Bilen hade rullat nästan 19 tusen mil och var fullservad.
Svart med grå läderklädsel, inte M-Sport.

https://i.imgur.com/kQjgQZt.jpeg

Var egentligen ute efter en 330Ci med M-sport men det var för svårt att tacka nej till en fullservad e46 med en ägare sedan ny för inga pengar alls.

Gillar bilen, monterat större hjul och bilen är riktigt skön att köra. Men, efter att ha kört den nu några somrar så börjar jag sukta efter en motor med mer umpf än vad dess trötta (och törstiga) 192 hästar kan ge mig.

Så jag började kolla runt efter en sportig coupé med mer hästar, har provkört en 2007 BMW Z4 Coupe 3.0si. De kostar runt 250 tusen. Även kollat på en 2006 Porsche Cayman S för 300 tusen.

Men sen satt jag och funderade... M54B25 motorn i min bil klarar överladd utan större problem, om jag fattat allt rätt. Det finns färdiga kit att köpa, antingen med turbo eller kompressor gjort specifikt för bilen och dess motor, kostar typ 60 tusen. Kittet + montering + tuning, så typ 100 tusen. Billigare än att köpa en tyskimporterad Z4 eller "entry level" Porsche med typ 20 tusen mil och okänd historik (säkert skruvad, krockad och/eller ihopsvetsad på mitten av två krockade bilar).

Frågan är, vad hade ni gjort i min situation?

MVH
P-H

Diagnostekniker
2 601 Inlägg
för 3 timmar sedan
#2
Jag hade sålt den till mig. smile

M52 och M54 har sina begränsningar beroende på vilken effekt man är ute efter.
Har sett runt 500hk på oöppnade motorer.
Mycket ligger i mappningen.

Färdiga kit är sällan färdiga kit.
Kör på turbo, kompressor är slöseri med pengar.
Sen får du även fundera över om det är värt investeringen då större delen av pengarna inte fås tillbaka vid en eventuell försäljning.

Modifieringar som dessa betyder att du när som helst kan köra sönder, och nu kan det givetvis rasa med originaleffekt också, men kan/vill du inte skruva själv så blir underhållskostnaderna rätt så ordentliga.
Tänk även på att du behöver regga om bilen eller återställa den inför varje besiktning.
Senast redigerat av Jesper328 (för 3 timmar sedan)

Up the RA


Sök