3103
Sök

2004 BMW 325Ci e46 - byta eller överladda?

Utbildad proffsamatör
785 Inlägg
20 september
Trådstartare
#1
Tjo,

Jag köpte en BMW 325 Ci från en rik gubbe för några år sedan. Han var första ägaren sedan ny. Bilen hade rullat nästan 19 tusen mil och var fullservad.
Svart med grå läderklädsel, inte M-Sport.

https://i.imgur.com/kQjgQZt.jpeg

Var egentligen ute efter en 330Ci med M-sport men det var för svårt att tacka nej till en fullservad e46 med en ägare sedan ny för inga pengar alls.

Gillar bilen, monterat större hjul och bilen är riktigt skön att köra. Men, efter att ha kört den nu några somrar så börjar jag sukta efter en motor med mer umpf än vad dess trötta (och törstiga) 192 hästar kan ge mig.

Så jag började kolla runt efter en sportig coupé med mer hästar, har provkört en 2007 BMW Z4 Coupe 3.0si. De kostar runt 250 tusen. Även kollat på en 2006 Porsche Cayman S för 300 tusen.

Men sen satt jag och funderade... M54B25 motorn i min bil klarar överladd utan större problem, om jag fattat allt rätt. Det finns färdiga kit att köpa, antingen med turbo eller kompressor gjort specifikt för bilen och dess motor, kostar typ 60 tusen. Kittet + montering + tuning, så typ 100 tusen. Billigare än att köpa en tyskimporterad Z4 eller "entry level" Porsche med typ 20 tusen mil och okänd historik (säkert skruvad, krockad och/eller ihopsvetsad på mitten av två krockade bilar).

Frågan är, vad hade ni gjort i min situation?

MVH
P-H

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
20 september
#2
Jag hade sålt den till mig. smile

M52 och M54 har sina begränsningar beroende på vilken effekt man är ute efter.
Har sett runt 500hk på oöppnade motorer.
Mycket ligger i mappningen.

Färdiga kit är sällan färdiga kit.
Kör på turbo, kompressor är slöseri med pengar.
Sen får du även fundera över om det är värt investeringen då större delen av pengarna inte fås tillbaka vid en eventuell försäljning.

Modifieringar som dessa betyder att du när som helst kan köra sönder, och nu kan det givetvis rasa med originaleffekt också, men kan/vill du inte skruva själv så blir underhållskostnaderna rätt så ordentliga.
Tänk även på att du behöver regga om bilen eller återställa den inför varje besiktning.
Senast redigerat av Jesper328 (20 september )

Up the RA

6 056 Inlägg
21 september
#3
Synd att förstöra en fin E46 coupé. De är billiga nu men kommer stiga rätt kraftigt i pris de kommande åren, precis som föregångarna E36 och E30 gjort. Turbon kommer dessutom göra det krångligt att besikta, alla grejerna måste ju plockas av och mappningen bort för att bilen skall gå igenom. Sedan är det rätt mycket jobb att turbokonvertera M54, bland annat har topplocksskruven en tendens att inte sitta kvar i motorblocken då godset är aluminium på de motorerna. Så man bör börja med att plocka av toppen och sätta i dubbla helicoil så skruven har lite mer att fästa i...

Utbildad proffsamatör
785 Inlägg
25 september
Trådstartare
#4
Jesper328 skrev:
Jag hade sålt den till mig. smile

M52 och M54 har sina begränsningar beroende på vilken effekt man är ute efter.
Har sett runt 500hk på oöppnade motorer.
Mycket ligger i mappningen.

Färdiga kit är sällan färdiga kit.
Kör på turbo, kompressor är slöseri med pengar.
Sen får du även fundera över om det är värt investeringen då större delen av pengarna inte fås tillbaka vid en eventuell försäljning.

Modifieringar som dessa betyder att du när som helst kan köra sönder, och nu kan det givetvis rasa med originaleffekt också, men kan/vill du inte skruva själv så blir underhållskostnaderna rätt så ordentliga.
Tänk även på att du behöver regga om bilen eller återställa den inför varje besiktning.

Haha, ge mig ett bud wink

500 hästar känns onödigt högt. Har hellre lite mindre hästar och en motor som håller.

Om jag turbokonverterar så kommer jag behålla bilen ett bra tag, så att få tillbaka pengarna är inte något jag tänker på.

Bra poänger du tar upp, helt klart något jag måste ta i beaktning också.

Utmarks-Loke skrev:
Synd att förstöra en fin E46 coupé. De är billiga nu men kommer stiga rätt kraftigt i pris de kommande åren, precis som föregångarna E36 och E30 gjort. Turbon kommer dessutom göra det krångligt att besikta, alla grejerna måste ju plockas av och mappningen bort för att bilen skall gå igenom. Sedan är det rätt mycket jobb att turbokonvertera M54, bland annat har topplocksskruven en tendens att inte sitta kvar i motorblocken då godset är aluminium på de motorerna. Så man bör börja med att plocka av toppen och sätta i dubbla helicoil så skruven har lite mer att fästa i...

Tror inte denna kommer stiga i pris så värst mycket, det är som sagt inte en av de mest åtråvärda e46:orna, t.ex. 330Ci med M-sport, och den har över 20k på mätaren. Eller tänker jag fel?

Topplocksbultarna, är inte det bara ett problem vid riktigt höga laddtryck?
Senast redigerat av P-H-G (25 september )

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
25 september
#5
Toppen kan resa sig vid högre cylindertryck, ja.
Vid lägre effektuttag så bör du klara dig på originalgrejerna.
Du kan nog plocka ut närmare 500hk också OM du håller tillbaka vridet.

Har själv letat efter en fin E46 att turbokonvertera i över ett halvår nu.
Planen är då att åka oöppnad motor, gt30, och till en början runt 350-400hk.
Sen får man se hur länge det håller. smile

Up the RA


Sök