2640
Sök

Xenon look - lagligt?

508 Inlägg
13 juli 2009
#61
?

§4 Lyftning av trådar (gäller forumet)
Meningslösa inlägg för att lyfta en tråd är inte tillåtna.
/Moderator Phaetoon

Fetast i stan !!
991 Inlägg
13 juli 2009
#62
volvo-s60-t5 skrev:
tänkte fråga en golf års 03 vad har den för sockel h7 eller nånting annat?

Japp den har H7 sockel/lampor

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

945 Inlägg
2 november 2009
#63
Hur stor är risken att man bränner reflektorerna egentligen?

Vi kan exempelvis ta min Passat som har H7 55w.
Jag tänkte trycka i 100w H7 "xenon look-a-like"

skulle vara intressant att få några uttalande, gärna flera stycken. Åsikter gissningar osv.


1 432 Inlägg
2 november 2009
#64
100w halogen är inte att rekomendera i små lyktor eller lyktor med reflektorer som är känsliga, för de utvecklar extremt mycket värme, och kan förstöra hela reflektorn.

Äkta xenon är svalare per watt mot vad halogen är, och då xenon ger ca 300% bättre ljus per watt mot vad halogen gör, så motsvarar en 55w xenon ca 165w halogen, men är mycket svalare, och riskerar därför inte att bränna dina reflektorer. Äldre xenonlampor och xenonlampor av sämre kvalité innehåller dock skyhöga mängder UV-ljus och kan snabbt föråldra dina reflektorer om de håller lägre kvalité, då UV-ljus föråldrar plast.
T.o.m. de halogenlampor som erbjuder xenongas i lamporna för en högre effekt erbjuder endast 30% mer ljus, och då motsvarar de fortfarande "endast" 130w halogent ljus.

Så kort och gott.
55w xenon ger bättre lyse, är svalare, drar betydligt mycket mindre ström.

Hoppas du fick svar på dina funderingar.

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

Xenoholic
2 559 Inlägg
2 november 2009
#65
Bjare skrev:
Hur stor är risken att man bränner reflektorerna egentligen?

Vi kan exempelvis ta min Passat som har H7 55w.
Jag tänkte trycka i 100w H7 "xenon look-a-like"

skulle vara intressant att få några uttalande, gärna flera stycken. Åsikter gissningar osv.

Ska du ha 100w på halvljuset så kan du lika gärna sätta i 35W xenon efterssom det är lika olagligt.
Du får ha max 55w på halvljuset, Gäller det däremot helljuset så skulle jag satsa på 55w xenon cool

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

945 Inlägg
2 november 2009
#66
SpeedOfLight skrev:
100w halogen är inte att rekomendera i små lyktor eller lyktor med reflektorer som är känsliga, för de utvecklar extremt mycket värme, och kan förstöra hela reflektorn.

Äkta xenon är svalare per watt mot vad halogen är, och då xenon ger ca 300% bättre ljus per watt mot vad halogen gör, så motsvarar en 55w xenon ca 165w halogen, men är mycket svalare, och riskerar därför inte att bränna dina reflektorer. Äldre xenonlampor och xenonlampor av sämre kvalité innehåller dock skyhöga mängder UV-ljus och kan snabbt föråldra dina reflektorer om de håller lägre kvalité, då UV-ljus föråldrar plast.
T.o.m. de halogenlampor som erbjuder xenongas i lamporna för en högre effekt erbjuder endast 30% mer ljus, och då motsvarar de fortfarande "endast" 130w halogent ljus.

Så kort och gott.
55w xenon ger bättre lyse, är svalare, drar betydligt mycket mindre ström.

Hoppas du fick svar på dina funderingar.

Tack för svar.  smile

Vart går gränsen för små lyktor och stora lyktor, kanske hyffsade lyktor?
Det är alltså tal om min Passat. Grejen är den att jag förmodligen kommer chansa i brist på annat. roll


3 295 Inlägg
2 november 2009
#67
problemet med starkare lampor brukar inte vara raflektorerna eller nåt sånt, det brukar vara att kablarna oftast inte är dimensionerad för det effektuttaget.. dessutom så blir ljusbilden helt fuckad om man har 100W istället för 55W på halvljus...


945 Inlägg
3 november 2009
#68
Slave_joe skrev:
problemet med starkare lampor brukar inte vara raflektorerna eller nåt sånt, det brukar vara att kablarna oftast inte är dimensionerad för det effektuttaget.. dessutom så blir ljusbilden helt fuckad om man har 100W istället för 55W på halvljus...

Oj...  Det sista jag önskar är brända kablar i bilen.
Exakt på vilket sätt anser du att ljusbilden blir konstig vid 100w jämfört med 55w?

Skulle vara kul att hitta 55, 65, 75, och 85 osv så man kunde prova lite.


1 432 Inlägg
3 november 2009
#69
Alltså, jag skulle ju aldrig välja att sätta in 100w i mina vanliga reflektorer, utan satsa hellre på 35w xenon alt. 50w xenon. I halvljuset så räcker 35w xenon ypperligt. kraftigare och du kommer bli hatad av alla andra trafikanter som möter dig då det blir väldigt bländande.

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

945 Inlägg
3 november 2009
#70
SpeedOfLight skrev:
Alltså, jag skulle ju aldrig välja att sätta in 100w i mina vanliga reflektorer, utan satsa hellre på 35w xenon alt. 50w xenon. I halvljuset så räcker 35w xenon ypperligt. kraftigare och du kommer bli hatad av alla andra trafikanter som möter dig då det blir väldigt bländande.

Men nu är väll du inne på riktiga xenon, då jag måste inhandla ett slags kitt för att montera, konvertera?
Jag är inte ute efter att lägga ut några pengar på detta egentligen då jag är rätt nöjd just nu.
Men vill uppleva en viss skillnad ändå. Eller du pratar om några lampor som passar redan nu?

Ursäkta min okunnighet.


1 432 Inlägg
3 november 2009
#71
Alltså, jag skulle ju konvertera med 35w xenon om jag ville ha bättre ljus, för det blir en helt ny upplevelse att köra bilen.

Att konvertera om till eftermarknads xenon gör du utan problem på 30 min på din bil.
Visst, det kostar lite att köpa ett xenonkit om man jämför mot vad det kostar att köpa nya halogenlampor, det är sant, men det är värt varenda krona.

Men visst, du kan ju köpa halogenlampor som innehåller xenon gas, och få bättre lyse på det viset, och satsa på lampor med färgat glas så att du kommer upp mot ca 5-6000K i färg, men det är fortfarande inte ens jämförbart mot äkta xenon.

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

Xenoholic
2 559 Inlägg
3 november 2009
#72
Gå in på www.vvme.com och kolla på xenonkonvertering innan du bestämmer dig.
Det blir inte så dyrt, köpte själv 4 kit för 1800 inkl frakt, o då var det 3st 35w (varav 1bi-xenon) och 1st 55w. Tar ca dubbelt så lång tid att montera som att byta halogenlampa wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

I got Dubs!
2 423 Inlägg
945 Inlägg
3 november 2009
#74
Hur är det egentligen, kan en lampa alltså en xenon sluta fungera om man absolut minsta lilla rör vid
toppen på lampan med fingrarna? Bara sådär...

Har nämligen aldrig hört det förut, men en säljare påstår det.
Han lämnar alltså ingen garanti på lampan men däremot på allt annat som medföljer.

Min uppfattning är att Xenon kostar runt 1.000:- överlag. komplett kitt som ersätter hel/halvljus.
Är det för bra för att vara sant om man blir erbjuden ett sådant kitt för runt 700spänn?

Har nämligen fått ett lite lustigt PM tongue


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
3 november 2009
#75
Bjare skrev:
Hur är det egentligen, kan en lampa alltså en xenon sluta fungera om man absolut minsta lilla rör vid
toppen på lampan med fingrarna? Bara sådär...

Har nämligen aldrig hört det förut, men en säljare påstår det.
Han lämnar alltså ingen garanti på lampan men däremot på allt annat som medföljer.

Min uppfattning är att Xenon kostar runt 1.000:- överlag. komplett kitt som ersätter hel/halvljus.
Är det för bra för att vara sant om man blir erbjuden ett sådant kitt för runt 700spänn?

Har nämligen fått ett lite lustigt PM tongue

Man får vad man betalar för, Jag skulle rekommendera xenonkungens slim version !

C H E V R O L E T <3

1 432 Inlägg
3 november 2009
#76
Man ska ju aldrig röra någon högeffektslampa, då fettet som ditt finger lämnar kvar kan bränna in i glaset och p.g.a. det göra så att lampan går sönder pga ökad värme i glaset på det berörda området.

Nu går jag ju dock emot mitt egna företag, men vill du ha tag på xenon för billiga pengar, kolla eBay...

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

dalmasens
3 november 2009
#77
Köpte mina via xenonkungen. väldigt nöjd. blir ett väldigt fint ljus i de lamporna

2 982 Inlägg
3 november 2009
#78
dalmasens skrev:
Köpte mina via xenonkungen. väldigt nöjd. blir ett väldigt fint ljus i de lamporna

"once you go Xenonkonvert, you never go back"


269 Inlägg
3 november 2009
#79
Jag brände kablaget+reflektorn i min gamla audi 100 när jag tryckte dit 100w xenon look lampor, så riktig xenon är nog billigare i längden!
Senast redigerat av Raggo (3 november 2009)

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
3 november 2009
#80
Är ganska säker på att man inte får xenonkonvertera. Det märks verkligen vem som konverterat själv och vem som har det från fabrik när man är ute och kör.

Fabrik= lyser lite starkare men är inte ens i närheten av att bländas.

Hemmafixare= bländar något fruktansvärt, även på halvljus. Dem fick smaka på 3x100w från min golf trotts att dem bländat av, för dem jävlarna bländas fan i stort sett lika mycket som en vanlig bils helljus.

EDIT: jag snackar alltså Xenon konvertering... "xenon look" bländas inte.
Senast redigerat av AcesHigh666 (3 november 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.


Sök