AcesHigh666 skrev:
Är ganska säker på att man inte får xenonkonvertera. Det märks verkligen vem som konverterat själv och vem som har det från fabrik när man är ute och kör.
Fabrik= lyser lite starkare men är inte ens i närheten av att bländas.
Hemmafixare= bländar något fruktansvärt, även på halvljus. Dem fick smaka på 3x100w från min golf trotts att dem bländat av, för dem jävlarna bländas fan i stort sett lika mycket som en vanlig bils helljus.
EDIT: jag snackar alltså Xenon konvertering... "xenon look" bländas inte.
ja eftersom att jag håller på med xenonkonvertering, så kan jag ju försöka besvara och förklara detta med konvertering lite mer:
1. Fabriksxenon lyser inte starkare, De använder sig av 4300K lampor som är den enda godkända färgen i sverige, eftermarknadsxenon är i majoritet i färgtempraturen 6000K, vilket är mer vitt än 4300K så är lite mer gulaktigt. Men 4300K lampor har lite mer ljusstyrka (minns inte just nu exakta siffror men jag har för mig det är ca. 150 Lumen mer) än vad 6000K har. Detta gör att fabriksxenon kan upplevas marginellt kraftigare, men det är i vanliga fall inte märkbart i ren ljusstyrka. Det man oftast ser skillnaden på då det gäller 4300K och 6000K är just färgen.
2. Eftermarknadsxenon bländar med det gör inte orginalxenon, även detta är felaktigt. Skillnaden mellan eftermarknads och orginal är nämligen den att i en bil som har xenon monterat måste följande finnas på bilen:
¤ Automatisk nivåreglering av ljusbilden, dvs att bilen ställer in höjden på dina lyktor när du startar den, så att de är i en korrekt nivå.
¤ Högtrycksrengöring av lysena, detta har att göra med att xenon som jag pratade om tidigare har en lägre arbetstempratur än vad halogen har, och klarar därför inte av att på vintern smälta snö och is på glasen, och för att kunna hålla dem ren så behövs då högtrycksrengöringen.
iom första punkten, den automatiska nivåregleringen, så bländar inte en bil med fabriksxenon på samma sätt, för bilar med efterkonvertering saknar i 9 fall av 10 denna funktionen, och eftersom att xenon är så pass mycket kraftigare än vad halogen är så blir det lätt att dessa bilarna bländar, men om man gör en ljusinställning i samband med att man konverterar, så att ljusbilden är helt korrekt så kommer inte heller denna bilen att blända.
Och för att göra klart detta med hurvida det är lagligt eller ej med att konvertera, så är det INTE lagligt att konvertera halvljuset på en bil, dock hel, dim samt extraljus får du konvertera, för att få konvertera ditt halvljus löagligt så måste bilen uppfylla punkterna jag skrev här ovanför, samt ha ett intyg ifrån biltillverkaren att detta funkar som det ska.