3253
Sök

Xenon look - lagligt?

1 432 Inlägg
4 november 2009
#81
AcesHigh666 skrev:
Är ganska säker på att man inte får xenonkonvertera. Det märks verkligen vem som konverterat själv och vem som har det från fabrik när man är ute och kör.

Fabrik= lyser lite starkare men är inte ens i närheten av att bländas.

Hemmafixare= bländar något fruktansvärt, även på halvljus. Dem fick smaka på 3x100w från min golf trotts att dem bländat av, för dem jävlarna bländas fan i stort sett lika mycket som en vanlig bils helljus.

EDIT: jag snackar alltså Xenon konvertering... "xenon look" bländas inte.

ja eftersom att jag håller på med xenonkonvertering, så kan jag ju försöka besvara och förklara detta med konvertering lite mer:

1. Fabriksxenon lyser inte starkare, De använder sig av 4300K lampor som är den enda godkända färgen i sverige, eftermarknadsxenon är i majoritet i färgtempraturen 6000K, vilket är mer vitt än 4300K så är lite mer gulaktigt. Men 4300K lampor har lite mer ljusstyrka (minns inte just nu exakta siffror men jag har för mig det är ca. 150 Lumen mer) än vad 6000K har. Detta gör att fabriksxenon kan upplevas marginellt kraftigare, men det är i vanliga fall inte märkbart i ren ljusstyrka. Det man oftast ser skillnaden på då det gäller 4300K och 6000K är just färgen.

2. Eftermarknadsxenon bländar med det gör inte orginalxenon, även detta är felaktigt. Skillnaden mellan eftermarknads och orginal är nämligen den att i en bil som har xenon monterat måste följande finnas på bilen:
¤ Automatisk nivåreglering av ljusbilden, dvs att bilen ställer in höjden på dina lyktor när du startar den, så att de är i en korrekt nivå.
¤ Högtrycksrengöring av lysena, detta har att göra med att xenon som jag pratade om tidigare har en lägre arbetstempratur än vad halogen har, och klarar därför inte av att på vintern smälta snö och is på glasen, och för att kunna hålla dem ren så behövs då högtrycksrengöringen.

iom första punkten, den automatiska nivåregleringen, så  bländar inte en bil med fabriksxenon på samma sätt, för bilar med efterkonvertering saknar i 9 fall av 10 denna funktionen, och eftersom att xenon är så pass mycket kraftigare än vad halogen är så blir det lätt att dessa bilarna bländar, men om man gör en ljusinställning i samband med att man konverterar, så att ljusbilden är helt korrekt så kommer inte heller denna bilen att blända.

Och för att göra klart detta med hurvida det är lagligt eller ej med att konvertera, så är det INTE lagligt att konvertera halvljuset på en bil, dock hel, dim samt extraljus får du konvertera, för att få konvertera ditt halvljus löagligt så måste bilen uppfylla punkterna jag skrev här ovanför, samt ha ett intyg ifrån biltillverkaren att detta funkar som det ska.

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
4 november 2009
#82
SpeedOfLight skrev:
AcesHigh666 skrev:
Är ganska säker på att man inte får xenonkonvertera. Det märks verkligen vem som konverterat själv och vem som har det från fabrik när man är ute och kör.

Fabrik= lyser lite starkare men är inte ens i närheten av att bländas.

Hemmafixare= bländar något fruktansvärt, även på halvljus. Dem fick smaka på 3x100w från min golf trotts att dem bländat av, för dem jävlarna bländas fan i stort sett lika mycket som en vanlig bils helljus.

EDIT: jag snackar alltså Xenon konvertering... "xenon look" bländas inte.

ja eftersom att jag håller på med xenonkonvertering, så kan jag ju försöka besvara och förklara detta med konvertering lite mer:

1. Fabriksxenon lyser inte starkare, De använder sig av 4300K lampor som är den enda godkända färgen i sverige, eftermarknadsxenon är i majoritet i färgtempraturen 6000K, vilket är mer vitt än 4300K så är lite mer gulaktigt. Men 4300K lampor har lite mer ljusstyrka (minns inte just nu exakta siffror men jag har för mig det är ca. 150 Lumen mer) än vad 6000K har. Detta gör att fabriksxenon kan upplevas marginellt kraftigare, men det är i vanliga fall inte märkbart i ren ljusstyrka. Det man oftast ser skillnaden på då det gäller 4300K och 6000K är just färgen.

2. Eftermarknadsxenon bländar med det gör inte orginalxenon, även detta är felaktigt. Skillnaden mellan eftermarknads och orginal är nämligen den att i en bil som har xenon monterat måste följande finnas på bilen:
¤ Automatisk nivåreglering av ljusbilden, dvs att bilen ställer in höjden på dina lyktor när du startar den, så att de är i en korrekt nivå.
¤ Högtrycksrengöring av lysena, detta har att göra med att xenon som jag pratade om tidigare har en lägre arbetstempratur än vad halogen har, och klarar därför inte av att på vintern smälta snö och is på glasen, och för att kunna hålla dem ren så behövs då högtrycksrengöringen.

iom första punkten, den automatiska nivåregleringen, så  bländar inte en bil med fabriksxenon på samma sätt, för bilar med efterkonvertering saknar i 9 fall av 10 denna funktionen, och eftersom att xenon är så pass mycket kraftigare än vad halogen är så blir det lätt att dessa bilarna bländar, men om man gör en ljusinställning i samband med att man konverterar, så att ljusbilden är helt korrekt så kommer inte heller denna bilen att blända.

Och för att göra klart detta med hurvida det är lagligt eller ej med att konvertera, så är det INTE lagligt att konvertera halvljuset på en bil, dock hel, dim samt extraljus får du konvertera, för att få konvertera ditt halvljus löagligt så måste bilen uppfylla punkterna jag skrev här ovanför, samt ha ett intyg ifrån biltillverkaren att detta funkar som det ska.

Precis! den där nivåregleringen har man hört talas om... och somsagt jag hatar inte xenon bara för hatandets skull... utan det är för att 99% av dem som gör det själva bra slänger in dem kraftigaste xenonlamporna dem hittar och sen blir dem sura när man klagar på att det bländar... dem fattar ju inte att det är helt annat än originalmonterade xenon. 

Givetvis gäller mitt gnäll bara halvljuset då man faktiskt bländar av helljuset... så dem som har xenon på helljuset bryr jag mig inte om.. utan dem som kör halvljuset efterkonverterat.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Xenoholic
2 559 Inlägg
4 november 2009
#83
Ett par små frågor till SpeedOfLight bara:
1: Får man verkligen xenonkonvertera dimljusen?
2: Är inte 5000k oxå tillåtet i Sverige?

Och till bjare:
1: var det till hel eller halvljus du skulle ha 100w?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

945 Inlägg
4 november 2009
#84
Aerocombi skrev:
bjare:
1: var det till hel eller halvljus du skulle ha 100w?

Främst halvljus men jag kan säkert överväga helljus också. Vad tänkte du på?


Xenoholic
2 559 Inlägg
4 november 2009
#85
Bjare skrev:
Aerocombi skrev:
bjare:
1: var det till hel eller halvljus du skulle ha 100w?

Främst halvljus men jag kan säkert överväga helljus också. Vad tänkte du på?

Jo som jag skrev tidigare så är det ju lika olagligt med 100w halogen på halvljuset som att xenonkonvertera wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

241 Inlägg
4 november 2009
#86
Om jag förstår detta rätt så får man alltså xenon konvertera helljuset och de är då lagligt?
Senast redigerat av Calleklutt (4 november 2009)


945 Inlägg
4 november 2009
#87
Aerocombi skrev:
Bjare skrev:
Aerocombi skrev:
bjare:
1: var det till hel eller halvljus du skulle ha 100w?

Främst halvljus men jag kan säkert överväga helljus också. Vad tänkte du på?

Jo som jag skrev tidigare så är det ju lika olagligt med 100w halogen på halvljuset som att xenonkonvertera wink

Den lagliga biten är ointressant för mig inom detta området.
Men som sagt tidigare, allt över hundra kronor anser jag vara för mycket att betala och med dom orden så
kan vi konstatera att något xenon får jag inte för dom pengarna givetvis, så xenon är inget som ja söker.

Däremot dessa "look-a-like" xenon som ska efterlikna är av största intresse.
Grejen är ju den att jag är helt nöjd med mitt nuvarande ljus, men vill uppleva lite blåhet i lamporna
samt eventuellt kunna se en minimal skillnad när jag startar upp bilen om kvällarna.

Därav 100w. Efter lite forskning så bör väll rent gissningsvis mina reflektorer hålla men kablarna
är oroande då många gissar på att dom ryker ganska omgående, troligtvis kommer jag glömma idèn.

Det är iaf festligt vid lite forskning då jag hittat en återförsäljare som säljer komplett xenon-kitt för 650:-
Det festliga är att det är otroligt billigt ur min synpunkt. smile

Kollade även ebay igår och nu vet jag iaf vart alla "småskuttare" köper in sina xenonkitt ifrån och säljer. roll


1 432 Inlägg
4 november 2009
#88
Aerocombi skrev:
Ett par små frågor till SpeedOfLight bara:
1: Får man verkligen xenonkonvertera dimljusen?
2: Är inte 5000k oxå tillåtet i Sverige?

Och till bjare:
1: var det till hel eller halvljus du skulle ha 100w?

1: Ja du får konvertera dimljusen, eftersom att det inte är ett färdljus du skall använda i daglig trafik.
2: Inte vad jag vet. Men det kan stämma att de även har godkänt 5000K, tidigare vet jag iaf att endast 4300K va godkänt, men 5000K har inte funnits så länge ändå så det kan vara att de har godkänt dem oxå när de väl kom.

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

1 432 Inlägg
4 november 2009
#89
Bjare skrev:
Aerocombi skrev:
Bjare skrev:

Främst halvljus men jag kan säkert överväga helljus också. Vad tänkte du på?

Jo som jag skrev tidigare så är det ju lika olagligt med 100w halogen på halvljuset som att xenonkonvertera wink

Den lagliga biten är ointressant för mig inom detta området.
Men som sagt tidigare, allt över hundra kronor anser jag vara för mycket att betala och med dom orden så
kan vi konstatera att något xenon får jag inte för dom pengarna givetvis, så xenon är inget som ja söker.

Däremot dessa "look-a-like" xenon som ska efterlikna är av största intresse.
Grejen är ju den att jag är helt nöjd med mitt nuvarande ljus, men vill uppleva lite blåhet i lamporna
samt eventuellt kunna se en minimal skillnad när jag startar upp bilen om kvällarna.

Därav 100w. Efter lite forskning så bör väll rent gissningsvis mina reflektorer hålla men kablarna
är oroande då många gissar på att dom ryker ganska omgående, troligtvis kommer jag glömma idèn.

Det är iaf festligt vid lite forskning då jag hittat en återförsäljare som säljer komplett xenon-kitt för 650:-
Det festliga är att det är otroligt billigt ur min synpunkt. smile

Kollade även ebay igår och nu vet jag iaf vart alla "småskuttare" köper in sina xenonkitt ifrån och säljer. roll

Om det endast är dijna kablar du är osäker på så kan jag ju meddela att detta är ett problem du lätt kan undkomma via ett extraljusrelä och uppgraderade kablar wink

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

179 Inlägg
5 november 2009
#90
Bjare skrev:
Aerocombi skrev:
Bjare skrev:

Främst halvljus men jag kan säkert överväga helljus också. Vad tänkte du på?

Jo som jag skrev tidigare så är det ju lika olagligt med 100w halogen på halvljuset som att xenonkonvertera wink

Den lagliga biten är ointressant för mig inom detta området.
Men som sagt tidigare, allt över hundra kronor anser jag vara för mycket att betala och med dom orden så
kan vi konstatera att något xenon får jag inte för dom pengarna givetvis, så xenon är inget som ja söker.

Däremot dessa "look-a-like" xenon som ska efterlikna är av största intresse.
Grejen är ju den att jag är helt nöjd med mitt nuvarande ljus, men vill uppleva lite blåhet i lamporna
samt eventuellt kunna se en minimal skillnad när jag startar upp bilen om kvällarna.

Därav 100w. Efter lite forskning så bör väll rent gissningsvis mina reflektorer hålla men kablarna
är oroande då många gissar på att dom ryker ganska omgående, troligtvis kommer jag glömma idèn.

Det är iaf festligt vid lite forskning då jag hittat en återförsäljare som säljer komplett xenon-kitt för 650:-
Det festliga är att det är otroligt billigt ur min synpunkt. smile

Kollade även ebay igår och nu vet jag iaf vart alla "småskuttare" köper in sina xenonkitt ifrån och säljer. roll

Xenon i halvljus är endast lagligt om du har gyro som gör att ljusen följer vägen och inte bländar har jag för mig,
Xenon i helljusen är lagligt
Xenon i dimljuen är också lagligt


Byggare Behm
562 Inlägg
5 november 2009
#91
Måste bara inflika en detalj här. Det talas om vad som är lagligt när det gäller färgtemp.
6000k är vitt med blått stick i ( kör jag med i extraljusen ) 8000k är Blått och 10- 12 000k är Lila.
Någon skrev något om 15000k , det måste vara nära rött sken isånnafall och då helt olagligt att använda framåt. Därför utgår jag ifrån att den som skrev det inte har en susning om vad han skrev.

Vidare kan jag ju säga att V70N har innih-vete blå lysen org, 7- 8000k ( polisen har det på sina V70 )
och Merca har 10 000k vilket är Lila, det är dom ensamma om som org , exklusivt var det ja..

Och eftersom både Volvo och Merca har dessa färger kan jag inte tänka mig att det skulle vara olagligt för någon annan så länge det är typgodkända Xenon-insatser.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Xenoholic
2 559 Inlägg
5 november 2009
#92
Skulle vilja att de som påstår att xenon på dimljus är lagligt kommer med ett bevis på det wink
Skulle oxå va kul o se om MB verkligen har 10000 på sina xenon, mycket tveksam efterssom det inte lär bli någe bra ljus.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

3 354 Inlägg
5 november 2009
#93
Aerocombi skrev:
Skulle vilja att de som påstår att xenon på dimljus är lagligt kommer med ett bevis på det wink
Skulle oxå va kul o se om MB verkligen har 10000 på sina xenon, mycket tveksam efterssom det inte lär bli någe bra ljus.

jag har text från både xenonkungen och 118100 som säger att besiktningsmän inte ska godkänna Xenon i Dim.
hittade inga andra bevis för de ena elr de andra än så länge.

och att vissa bilar har högre Kelvin än 4300K original skulle man vilja ha belägg för med för enligt Eu förordningen får inte bilen ha mer än 4300K

att det kan verka olika Kelvin när man kollar på bilen kan bero på andra saker såsom prismor och annat i lyktor. Citerat från bl.a Xenonkungen
Senast redigerat av Seth (6 november 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Byggare Behm
562 Inlägg
9 november 2009
#94
Xenonkungen hade en bild förut med alla dessa Kelvin-värden på, där fanns även en bild  med 10 000 k.
Men jag hittar inte den, dom har gjort om hemsidan och och dom säljer inte heller lampor över 8000k vad jag kan se så det är nog helt borta.

Jag har sett Mercor som lyser lila dock var det något år sedan. Annars så hade merca jvla dåliga lampor då jag läste att vanliga Xenon-lampor kan få ett lila sken när dom bränts slut.

Men det där om V70N står jag för, ser vem som helst att det ljuset inte är vitt. Det är det som polisen har och som vissa här tror är special, vilket det inte är.
Tror inte heller att lampglaset kan vara såpass blå-färgat, vitt ljus blir vitt på vägen, Volvons blir ljusblått.
Måste ju finnas någon här som har en V70N som har koll på det.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Hyundai - Ett smartare val!
41 Inlägg
9 november 2009
#95
ja skulle bara säga:

kolla www.xenonkungen.com/se

men kolla först på http://www.lighting.philips.com/se_sv/c … mp;lang=sv  och se vilken typ av lampa du ska ha!

tror väl knappast att man blir stoppad med sånna?
det är ju ändå bara vanliga Halogen-lampor? undrar dock vad dom på besiktningen säger?
Senast redigerat av TjabbaHO (9 november 2009)

Hyundai - Ett smartare val

1 915 Inlägg
25 november 2009
#96
Varför skriver du samma inlägg i 2 olika trådar ? mad

-HardcOre- skrev:
Tjaba, tar denna tråd i stället för att göra en ny.

jag har en polo -97 som det sitter klarglas/angeleys "projektor" strålkastare på. och  i dom nu sitter det några lampor som lyser jätte svagt och grönt, och när jag tog ut "glöd"lampan så så är glaset på den regnbågsfärgat.. H7 12v 55w..  Så tänkte höra om någon vet hur det ser ut med mega blue i "projektor" strålkastarna? för jag vet polare som har satt det i typ sin volvo 940 och då är det knappt någon skillnad alls!  Sen om jag ska köpa 55w eller 100w? det är halvljuset det handlar om.

Tacksam för svar

Mvh

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

32 Inlägg
25 november 2009
#97
_Jonex_ skrev:
Måste bara inflika en detalj här. Det talas om vad som är lagligt när det gäller färgtemp.
6000k är vitt med blått stick i ( kör jag med i extraljusen ) 8000k är Blått och 10- 12 000k är Lila.
Någon skrev något om 15000k , det måste vara nära rött sken isånnafall och då helt olagligt att använda framåt. Därför utgår jag ifrån att den som skrev det inte har en susning om vad han skrev.

Vidare kan jag ju säga att V70N har innih-vete blå lysen org, 7- 8000k ( polisen har det på sina V70 )
och Merca har 10 000k vilket är Lila, det är dom ensamma om som org , exklusivt var det ja..

Och eftersom både Volvo och Merca har dessa färger kan jag inte tänka mig att det skulle vara olagligt för någon annan så länge det är typgodkända Xenon-insatser.

Källa på det?

Snack, alla bilar med fabriksmonterade xenonlampor använder 4300 kelvin, som för övrigt är den högsta ljustemperaturen originalxenon får använda, under alla omständigheter. Att ljuset ser blått ut har med brytningen i linserna och luften att göra (regnbågen någon?).


Xenoholic
2 559 Inlägg
25 november 2009
#98
Verkar va svårt att hitta källa på att det finns bilar med högre än 4300k original.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 915 Inlägg
25 november 2009
#99
Xenonkungen skriver på sin hemsida:

Din xenon fabriksutrustade bil med xenonljus har lampsockel  D1S/D1R/D3S,  D2S/D2R eller D4S med färgtemperatur max 4300K (sedan 2008 även 5000K)

Så 4300k stämmer bra, men tydligen även 5000k från 2008...


I deras FAQ fanns även detta:

En fabriksutrustad xenonbil har alltid färgtemperatur 4300K. K = Kelvin färgtemperatur. Max. 4300K stipuleras av gällande EU förordning beträffande xenonljus i vägtrafik. 4300K avger en krämvit ljusfärg. Vissa bilar kan till synes ha blåare sken, men det är då fråga om prismor och annat i lyktan som skapar denna effekt; på gatan är den alltid krämvit.
Senast redigerat av Louksor (25 november 2009)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

308 Inlägg
26 november 2009
#100
Bjare skrev:
Den lagliga biten är ointressant för mig inom detta området.
Men som sagt tidigare, allt över hundra kronor anser jag vara för mycket att betala och med dom orden så
kan vi konstatera att något xenon får jag inte för dom pengarna givetvis, så xenon är inget som ja söker.

Grejen är att Xenon-look har ju ett lager färg på lampan i regel vilket resulterar i sämre ljus en vanligt. Dessutom har jag haft problemet att billiga lampor kan tappa färgen ganska så snabbt. Dom enda xenonlook jag nånsin varit nöjd med var mina små W5W lampor i pos. ljusen.
Så även 19 kronor styck som man får byta 6-7 gånger om året blir ganska snart dyrare än xenon. Min bil har fortfarande original xenonlampor. 8 år och 125 000 km utan att slocka änsålänge.

Men kör man inte så mycket i mörker, har en bil som är lätt att byta lampor på och hellre vill sprida ut sina kostnader lite så kan man ju köra på xenon look tongue



Sök