20 augusti 2008
Trådstartare
så här skrev han från Gtek till mej:
Detta på grund av att bilens elsystem ligger på över +12VDC, och dessutom fluktuerar kraftigt. Bilarnas elsystem i drift kan ligga upp till +13,8VDC. Den medföljande spänningsomvandlaren kan växla upp spänningen upp till 50-60 ggr för att en dators +12VDC lina skall kunna användas för att driva en 6-700VDC CCFL lysrör. Om den skulle kopplas in på en bils elsystem som levererar 13,8VDC skulle det innebära att lysröret kan matas med upp till 8-900VDC, vilket kan skjuta lysröret och värsta fall starta en eldsvåda i spänningsomvandlaren.
För att man skall kunna koppla in dessa CCFL lysrör till bilens elsystem rekommenderas att det finns en spänningsutjämnare mellan elsystemet och spänningsomvandlaren som ser till att spänningsomvandlare aldrig får mer än +12VDC. Detta är en av anledningarna till varför CCFL system konstruerade för bilar är så pass dyra. Vidare är CCFL system för bilar bättre skärmade, stryktåligare, och klarar av att jobba i en skakig, vibrerande miljö
kanske är bäst att köra på rör som är anpassade direkt för bilar.. den där spänningsomvandlaren lär ju kosta en del.
"Det är inte farten du dör av - Det är sättet du stannar på"
- Mekonomen -