3819
Sök

Cold Cathode

Kungen
128 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#1
Någon som vet en affär som säljer "cold cathode" neonrör till vettigt pris?
skicka gärna länk..

"Det är inte farten du dör av - Det är sättet du stannar på"
- Mekonomen -

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 augusti 2008
#2

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Kungen
128 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#3
behöver man någon sorts omvandlare till dom man köper från "gtek" ?

"Det är inte farten du dör av - Det är sättet du stannar på"
- Mekonomen -

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 augusti 2008
#4
När jag köpte för ngr år sedan så följde det med.
Har för mig att det ingåri kiten.
I värsta fall kan du ju maila dem o dubbelkolla wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 435 Inlägg
18 augusti 2008
#5
Hur långa ska dem va och hur tåliga..? Inverters brukar följa med ja.


198 Inlägg
18 augusti 2008
#6
man vart nästan lite sugen nu smile fotbelysning fram och bak skulle kanske va fint wink

Golfare
349 Inlägg
19 augusti 2008
#7
Kan man köpa lösa inverters nånstans? ja har nämligen 4 rör, men har bränt 3 inverters pga voltregulatorn pajjade.. Eller blire o köpa ett nytt kit? smile


Kungen
128 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
#8
Lonefox skrev:
När jag köpte för ngr år sedan så följde det med.
Har för mig att det ingåri kiten.
I värsta fall kan du ju maila dem o dubbelkolla wink

Jjaha okej, så då ere bara koppla direkt till omvandlarn sen till bilbatteriet? ^^

"Det är inte farten du dör av - Det är sättet du stannar på"
- Mekonomen -

1 435 Inlägg
19 augusti 2008
#9
Jaaack skrev:
Lonefox skrev:
När jag köpte för ngr år sedan så följde det med.
Har för mig att det ingåri kiten.
I värsta fall kan du ju maila dem o dubbelkolla wink

Jjaha okej, så då ere bara koppla direkt till omvandlarn sen till bilbatteriet? ^^

Jajjemen


Amega!
245 Inlägg
19 augusti 2008
#10
http://www.scootech.nu har cold cathode, och säljer konvertern seperat!

Gå webbshopen --> Style Universal --> Neon&ljus --> Sida 3 --> Coold Catode CCFL Neonrör

/Andreas cool
Senast redigerat av AndreasXPS (19 augusti 2008)

Min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144716
Volvo 940 | JL Audio / Amega

Kungen
128 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
#11
AndreasXPS skrev:
http://www.scootech.nu har cold cathode, och säljer konvertern seperat!

Gå webbshopen --> Style Universal --> Neon&ljus --> Sida 3 --> Coold Catode CCFL Neonrör

/Andreas cool

åfan, då borde man kunna köpa den som e till 2 rör sen koppla om så man kan köra typ 4rör på den?
måste ju funka..?

"Det är inte farten du dör av - Det är sättet du stannar på"
- Mekonomen -

198 Inlägg
19 augusti 2008
#12
själva invertern kanske inte klarar av det,fast jag vet inte smile, jag tänkte göra såhär iaf om jag köper hem några lysrör är att köpa en on/off knapp och montera därframme som sen går till båda inverterserna.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 augusti 2008
#13
Jaaack skrev:
AndreasXPS skrev:
http://www.scootech.nu har cold cathode, och säljer konvertern seperat!

Gå webbshopen --> Style Universal --> Neon&ljus --> Sida 3 --> Coold Catode CCFL Neonrör

/Andreas cool

åfan, då borde man kunna köpa den som e till 2 rör sen koppla om så man kan köra typ 4rör på den?
måste ju funka..?

Nej....de är anpassade efter belastningen.
Är konvertern gjord för två rör så klarar den av 1-2 rörmen inte fler. Inte i längden iaf.

Sedan angående inkoppling så är det bara att sätta en strömbrytare på ingående kabel till konvertern....som redan sagts smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

198 Inlägg
19 augusti 2008
#14
sådär, beställt 2 röda dualkit, 250kr med frakt anser jag inte som några större pengar om det skulle se ut som skit, men koppla rakt från batteriet tycker jag inte låter så nödvändigt, finns väl nån anslutning ledig i säkringsboxen som man kan ta ifrån antar jag? lär ju inte behövas säkras av så mycket också:)

Kungen
128 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
#15
ingen som vet någon sida där man kan köpa en "konverter/omvandlare" till 12v?
mejlade dom på Gtek och han sa att neonrören "cold cathode" från deras sida främst är till för databruk och INTE för bil då lamporna kan få för hög spänning och börja brinna. men man kunde ha en spänningsutjämnare. vet inte riktigt vad han menar, men måste väl vara nått i stilen som AndreasXPS skrev här, som man kan få tag på hos scootech.nu, men jag letar efter en där man kan koppla in flera rör i, för jag har 4rör o då blir ja tvungen o köpa 2st för 250kr, känns lite mkt.. ingen osm vet nånstans där dom har billigare? länka..

"Det är inte farten du dör av - Det är sättet du stannar på"
- Mekonomen -

198 Inlägg
20 augusti 2008
#16
dom är väl gjorde för 12v så undrar jag om det skulle bli så farligt med 2v mer i värsta fall?

i datorn kopplar du ju dom direkt på en 12v lina fast där ligger den väl på 11-12v beroende på belastning, inte över.

Kungen
128 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#17
så här skrev han från Gtek till mej:

Detta på grund av att bilens elsystem ligger på över +12VDC, och dessutom fluktuerar kraftigt. Bilarnas elsystem i drift kan ligga upp till +13,8VDC. Den medföljande spänningsomvandlaren kan växla upp spänningen upp till 50-60 ggr för att en dators +12VDC lina skall kunna användas för att driva en 6-700VDC CCFL lysrör. Om den skulle kopplas in på en bils elsystem som levererar 13,8VDC skulle det innebära att lysröret kan matas med upp till 8-900VDC, vilket kan skjuta lysröret och värsta fall starta en eldsvåda i spänningsomvandlaren.

För att man skall kunna koppla in dessa CCFL lysrör till bilens elsystem rekommenderas att det finns en spänningsutjämnare mellan elsystemet och spänningsomvandlaren som ser till att spänningsomvandlare aldrig får mer än +12VDC. Detta är en av anledningarna till varför CCFL system konstruerade för bilar är så pass dyra. Vidare är CCFL system för bilar bättre skärmade, stryktåligare, och klarar av att jobba i en skakig, vibrerande miljö

kanske är bäst att köra på rör som är anpassade direkt för bilar.. den där spänningsomvandlaren lär ju kosta en del.

"Det är inte farten du dör av - Det är sättet du stannar på"
- Mekonomen -

198 Inlägg
20 augusti 2008
#18
gah, tråkigt, ajja jag ska testa med ett lysrör iaf wink annars får jag väl köpa en voltregulator 12v och ha innan rören.

Kungen
128 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#19
Svanholm skrev:
gah, tråkigt, ajja jag ska testa med ett lysrör iaf wink annars får jag väl köpa en voltregulator 12v och ha innan rören.

jah ;D du kan ju höra av dej hur de blev.. funkar de utan problem så ska jag nog göra så jag med.

"Det är inte farten du dör av - Det är sättet du stannar på"
- Mekonomen -

1 653 Inlägg
20 augusti 2008
#20
Jaaack skrev:
så här skrev han från Gtek till mej:

Detta på grund av att bilens elsystem ligger på över +12VDC, och dessutom fluktuerar kraftigt. Bilarnas elsystem i drift kan ligga upp till +13,8VDC. Den medföljande spänningsomvandlaren kan växla upp spänningen upp till 50-60 ggr för att en dators +12VDC lina skall kunna användas för att driva en 6-700VDC CCFL lysrör. Om den skulle kopplas in på en bils elsystem som levererar 13,8VDC skulle det innebära att lysröret kan matas med upp till 8-900VDC, vilket kan skjuta lysröret och värsta fall starta en eldsvåda i spänningsomvandlaren.

För att man skall kunna koppla in dessa CCFL lysrör till bilens elsystem rekommenderas att det finns en spänningsutjämnare mellan elsystemet och spänningsomvandlaren som ser till att spänningsomvandlare aldrig får mer än +12VDC. Detta är en av anledningarna till varför CCFL system konstruerade för bilar är så pass dyra. Vidare är CCFL system för bilar bättre skärmade, stryktåligare, och klarar av att jobba i en skakig, vibrerande miljö

kanske är bäst att köra på rör som är anpassade direkt för bilar.. den där spänningsomvandlaren lär ju kosta en del.

det var den fjantigaste bortförklaringen jag hört...
det funkar visst att köra dessa i bilens elsystem.
invertern kostar 40 spän om den skulle få för sig att sluta fungera, har aldrig vart med om eller någonsin hört om någon som fått dessa inverters eller CCFl-rör att brinna eller "explodera"...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T


Sök