3939
Sök

Cold Cathode

198 Inlägg
20 augusti 2008
men annars verkar de lätt fixxat ändå, en spänningsregulator från elfa ska nog fixxa det problemet.

(vet ej hur man länkar)

Spänningsregulatorer 78- och 79-serien, TO220, L7812CV som har 1,5A max utström kanske räcker, vet inte riktigt hur mycket dom kommer dra just i mitt fall, får ta reda på det, annars finns det andra varianter med. kostar 11.20:- styck

annars finns
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? … 225249.htm

LT1085-12CT 3A max +12v för nära på hundringen, fortfarande billigare än det från scootech

Kungen
128 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
Thullen skrev:
Jaaack skrev:
så här skrev han från Gtek till mej:

Detta på grund av att bilens elsystem ligger på över +12VDC, och dessutom fluktuerar kraftigt. Bilarnas elsystem i drift kan ligga upp till +13,8VDC. Den medföljande spänningsomvandlaren kan växla upp spänningen upp till 50-60 ggr för att en dators +12VDC lina skall kunna användas för att driva en 6-700VDC CCFL lysrör. Om den skulle kopplas in på en bils elsystem som levererar 13,8VDC skulle det innebära att lysröret kan matas med upp till 8-900VDC, vilket kan skjuta lysröret och värsta fall starta en eldsvåda i spänningsomvandlaren.

För att man skall kunna koppla in dessa CCFL lysrör till bilens elsystem rekommenderas att det finns en spänningsutjämnare mellan elsystemet och spänningsomvandlaren som ser till att spänningsomvandlare aldrig får mer än +12VDC. Detta är en av anledningarna till varför CCFL system konstruerade för bilar är så pass dyra. Vidare är CCFL system för bilar bättre skärmade, stryktåligare, och klarar av att jobba i en skakig, vibrerande miljö

kanske är bäst att köra på rör som är anpassade direkt för bilar.. den där spänningsomvandlaren lär ju kosta en del.

det var den fjantigaste bortförklaringen jag hört...
det funkar visst att köra dessa i bilens elsystem.
invertern kostar 40 spän om den skulle få för sig att sluta fungera, har aldrig vart med om eller någonsin hört om någon som fått dessa inverters eller CCFl-rör att brinna eller "explodera"...

okej, jag har ingen aning.. citerade bara de svar jag fick från han.
vart hittade du dom där inverterna för 40:- då?

"Det är inte farten du dör av - Det är sättet du stannar på"
- Mekonomen -

Kungen
128 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
http://www.elfa.se/images/highres/h6704.jpg

hur ska man koppla regulatorn mellan neon o batteri då?

finns ju 3 "pinnar"..

- Mekonomen -

1 653 Inlägg
20 augusti 2008
Jaaack skrev:
Thullen skrev:
Jaaack skrev:
så här skrev han från Gtek till mej:

Detta på grund av att bilens elsystem ligger på över +12VDC, och dessutom fluktuerar kraftigt. Bilarnas elsystem i drift kan ligga upp till +13,8VDC. Den medföljande spänningsomvandlaren kan växla upp spänningen upp till 50-60 ggr för att en dators +12VDC lina skall kunna användas för att driva en 6-700VDC CCFL lysrör. Om den skulle kopplas in på en bils elsystem som levererar 13,8VDC skulle det innebära att lysröret kan matas med upp till 8-900VDC, vilket kan skjuta lysröret och värsta fall starta en eldsvåda i spänningsomvandlaren.

För att man skall kunna koppla in dessa CCFL lysrör till bilens elsystem rekommenderas att det finns en spänningsutjämnare mellan elsystemet och spänningsomvandlaren som ser till att spänningsomvandlare aldrig får mer än +12VDC. Detta är en av anledningarna till varför CCFL system konstruerade för bilar är så pass dyra. Vidare är CCFL system för bilar bättre skärmade, stryktåligare, och klarar av att jobba i en skakig, vibrerande miljö

kanske är bäst att köra på rör som är anpassade direkt för bilar.. den där spänningsomvandlaren lär ju kosta en del.

det var den fjantigaste bortförklaringen jag hört...
det funkar visst att köra dessa i bilens elsystem.
invertern kostar 40 spän om den skulle få för sig att sluta fungera, har aldrig vart med om eller någonsin hört om någon som fått dessa inverters eller CCFl-rör att brinna eller "explodera"...

okej, jag har ingen aning.. citerade bara de svar jag fick från han.
vart hittade du dom där inverterna för 40:- då?

vet att det var deras svar, vilket jag tycker va fjantigt...
Gtek säljer ju kit med rör och inverter för 63 spän tex...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

198 Inlägg
20 augusti 2008
LT1086-12CT
LT1085-12CT

batteri - Vin - Vout - on/off knappen - lysrör

Sen det runda hålet i bilden är GND

ADJ antar jag är adjust, har jag faktiskt inte en aning om vad den ska vara bra för eftersom man vill ha den på 12v, kan tyvärr inte allt om detta för jag börjar EL2 nu på tisdag så är inte hellt fulllärd wink

vars är drönitterab och alla som kan det här mycket bättre smile

198 Inlägg
20 augusti 2008
I=P/U på gteks sida stå det förbrukning 3w så 12/12=1A då blir en

L7812CV    +12 V    1,5 A    73-090-16 11,20:- st bra

spänningsfall 2v max

tror den passar bra då, vad tycker ni?

Kungen
128 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
okej, ska se om ja gör allt rätt.
+från batteri till "Vin" på regulatorn (R).
från "out" på (R) till strömbrytarns 12v.
Adj till strömbrytarn.

sen sista "pinnen" på strömbrytarn till neonrörets + ?

- Mekonomen -

198 Inlägg
20 augusti 2008
du skulle ha 2 st sånna där rör va?, strunta helt i den andra och kolla på

L7812CV

där står det på bilden med, output input ground mm

Sök